Въпреки парите от ЕС за чист транспорт градовете не успяват да откажат хората от колите

Въпреки парите от ЕС за чист транспорт градовете не успяват да откажат хората от колите

© Associated Press



Европейската сметна палата представи вчера доклад, в който се препоръчва въвеждането на по-чисти превози в градовете в ЕС.


Шест години след като Европейската комисия призова за значителна промяна, все още няма ясни признаци, че градовете променят съществено подходите си към градското движение и че преминават към по-чисти превози, се допълва в доклада. Използването на лични автомобили не е намаляло значително, а замърсяването на въздуха в много градове все още е над допустимите равнища, добавя палатата.


Европейският съюз влага много средства, за да помогне на градовете да създават по-природосъобразни начини за придвижване на хората. От 2014 до 2020 г. ЕС е предоставил около 16.5 млрд. евро за тази цел предимно за развитието на мрежите на метрото и трамваите, но и за велосипедни пътеки и "умни" системи за превоз.




За изготвянето на доклада са били извършени проверки в осем от големите градове в четири държави от ЕС - Хамбург и Лайпциг (Германия), Неапол и Палермо (Италия), Лодз и Варшава (Полша) и Барселона и Мадрид (Испания). Сметната палата е допълнила анализа си с анкета сред 88 града и с оценка на 15 проекта, съфинансирани от ЕС.


В документа се посочва, че достъпът до ефективна мрежа за обществен транспорт, включително в отдалечените райони и с различни възможности за придвижване, е от съществено значение за насърчаване на гражданите да използват по-малко личните си автомобили. На места, където те имат тези условия, хората могат да изберат да ходят пеш, да карат велосипед и да използват обществен транспорт, се отчита в доклада.


През 2013 г. ЕК представи насоки за справяне с предизвикателствата на движението в градовете и увеличи финансирането за проекти в тази област. Това позволи много градове в ЕС да предприемат различни стъпки за подобряване на качеството и количеството на обществения транспорт. Палатата отбелязва, че финансираните от ЕС проекти невинаги се основават на подходящи стратегии и няма доказателства, че са постигнали преследваната ефикасност.


Градовете са изправени пред предизвикателства в две области, които ги ограничават в ефективното и устойчиво използване на подпомагането от ЕС - осигуряването на достатъчно собствено финансиране за разходите за използване и поддръжка на проектите; съгласуваност на системите за паркиране, зоните без автомобили и велосипедните мрежи.


Според палатата ЕК трябва да съобразява отпускането на нови средства за такива проекти с това дали държавите изпълняват годишните препоръки на комисията в тази област. Градовете, които не разполагат с надежден план за т.нар. устойчива градска мобилност (градски превози без замърсяване), следва да не получават финансиране от ЕС според палатата.


Задръстванията са едно от най-големите предизвикателства пред движението в градовете и засягат по-голямата част от европейците. Задръстванията водят до разходи за около 270 млрд. евро годишно, се посочва в съобщение на палатата. Допълва се, че на места с лесно придвижване производителността на работниците се увеличава с до 30 на сто. /БТА

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK