Европейски синдикати: Зеленият пакт на ЕС поставя в риск 11 млн. работни места

Европейски синдикати: Зеленият пакт на ЕС поставя в риск 11 млн. работни места

© Reuters



Европейският зелен пакт рискува да задълбочи икономическите и социалните разделения между източните и западните страни в ЕС според европейски синдикални организации. Те предупреждават за рисковете при достигането на целта на блока за климатична неутралност до 2050 г., предаде EURACTIV.


Синдикатите засилиха предупрежденията, че Зеления пакт, предложен от Европейската комисия през декември миналата година, ще изложи на риск милиони работни места, без никакви уверения за бъдещето на работниците в засегнатите отрасли.


"Говорим за почти 11 милиона работни места, главно в добивната промишленост, енергоемките индустрии и в автомобилната промишленост", заяви Люк Триангъл, председателят на IndustriAll, федерация на синдикатите. "Тези работни места няма непременно да изчезнат", каза Триангъл в интервю за EURACTIV. "Но трябва да има бъдеща перспектива за работниците в тези индустрии", която до момента не е ясна, добави той.




Миналата седмица Европейската комисия представи нов европейски закон за климата, имащ за цел да вкара в законови рамки целта на ЕС за климатичен неутралитет до 2050 г.


Очаква се в сряда (10 март) комисията да представи индустриалната си стратегия, очертаваща новите области за растеж на Европа по пътя ѝ към по-екологично бъдеще.


Но макар и стратегията да поставя голям акцент върху дигитализацията, в нея не се говори много за традиционните производствени сектори като производството на стомана, автомобилостроенето и химическата промишленост, които се очаква да бъдат най-силно засегнатите отрасли в прехода към нетни нулеви емисии.


"Лесно е да се каже, че трябва да постигнем амбициозни климатични цели до 2050 и 2030 г.", посочва Триангъл. "Но индустриалната стратегия трябва да даде отговор на въпроса "как" ще стигнем дотам. А до момента този въпрос все още остава без отговор."


Нова миграционна вълна от Източна Европа


Синдикатите са особено притеснени от социалните и икономическите разделения, които Зеленият пакт рискува да създаде между по-бедните източни държави членки и техните по-богати западни съседи.


Според Триангъл зелената трансформация "ще бъде много по-лесна за скандинавските и западноевропейските страни", отколкото за по-бедните страни - членки на ЕС, като Полша, България и Румъния, където заетостта в някои региони може да зависи изцяло от една-единствена силно замърсяваща индустрия.


"Това може да окаже голямо влияние върху вътрешната миграция в Европейския съюз", изтъкна синдикалиста, посочвайки, че през последните 20 години "близо 22 милиона души" вече са напуснали Източна Европа, за да си търсят работа в по-богатите западни и северни страни. "Тази цифра само ще се увеличи, ако не управляваме правилно прехода", предупреди той.


Политиците в източните държави - членки на ЕС, предупреждават, че зеленият преход рискува задълбочаване на разделенията вътре в ЕС. Траян Бъсеску, бивш румънски президент, заяви, че Европейският зелен пакт "определено ще създаде напрежение" между източните и западните страни на ЕС, които имат и други икономически приоритети извън зеления преход.


Подобни икономически и социални разделения "вероятно ще доведат до огромно напрежение в ЕС, което може да доведе до това някои държави да обмислят възможността за напускане на съюза", заяви той в интервю за EURACTIV неотдавна.


Европейската комисия е добре запозната със социалните аспекти на Зеления пакт и многократно настоява преходът към климатично неутрална икономика да не оставя никого назад.


Комисията обаче остава убедена, че зелената индустриална революция е в ход и бъдещият растеж се крие в нисковъглеродните индустрии. Миналата година ЕК изчисли, ако блокът намали емисиите си до нула, БВП на ЕС ще нарасне с 2% до 2050 г.


"Европейският зелен пакт е нашата нова стратегия за растеж", заяви председателят на комисията Урсула фон дер Лайен, след като получи вота на Европейския парламент миналия ноември. "Нашият ангажимент е никой да не бъде оставен назад", заяви вицепрезидентът на комисията Франс Тимерманс в отговор на въпрос за притесненията относно цената на прехода в страните от Източна Европа.


Къде са парите?


Тези обещания обаче са недостатъчни за профсъюзите, които заявяват, че ЕС трябва да говори в числа.


"Ясно е, че индустриите ни искат да направят крачката към нулевите емисии. Но за да го направят, те има нужда от финансова подкрепа. Без финансова подкрепа и реални инвестиции няма да можем да направим скока напред", посочи Триангъл.


Според оценките през следващите десет години европейските индустрии трябва да инвестират 250 милиарда евро годишно, за да постигнат климатичен неутралитет през 2050 г.


"Къде са парите за тези инвестиции", попита председателят на IndustriAll. Вярно е, че Европейската инвестиционна банка ще бъде превърната в климатична банка с 50% от заемите, предназначени за достигане на климатичните цели към 2025 г. Синдикатите признават, че в бюджета на ЕС също са направени промени, като 25% от него вече са посветени на климата.


Въпреки това в подкрепа на зеления преход почти няма ново финансиране, заяви синдикалиста, като посочи "несъответствието между високото ниво на амбиция по отношение на климатичните цели" и дискусиите за следващия дългосрочен бюджет на ЕС, който някои държави искат да ограничат до 1% от БНД.


Според Триангъл въпросът за намирането на инвестиции е особено проблемен за енергоемките индустрии като стоманата и химическата индустрия, които са най-трудни за декарбонизация.


"Това е проблемът ни с целите за 2030 г.: Ако увеличим целите до 55% намаление на емисиите на парникови газове, мога да ви уверя, че енергоемките индустрии няма да могат да постигнат тези нива. Технологиите ще бъдат пуснати в експлоатация едва след 2030 г. Разработването на нисковъглеродна стомана например е едва в начален етап", посочи Триангъл.


Именно тук според синдикатите е мястото, където индустриалната стратегия може да предостави помощ.


"За нас е важно да поддържаме интегрирана промишлена верига в Европа. В бъдеще ще продължим да се нуждаем от стомана и химикали, произведени в Европа, заяви председателят на IndustriAll. Очакваме много от индустриалната стратегия."

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Те и будилниците оставиха доста хора които излизаха рано сутрин да будят другите без работа, но като гледам все още живеем в цивилизован свят. Света като цяло ще спечели ако добивната индустрия спре да изкарва въглища.

    Интересно, че приоритета им е да се поддържат някакви антични индустрии, а не света като цяло да става за живот за внуците им.

  2. 2 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    И европейските синдикалисти са същите кухарки като нашите. Каква индустрия мислите, че ще остане в ЕС като станем 100% въглеродно неутрални и вдигнем цената на електричесвото минимум 5 пъти и оскъпим транспорта поне тройно?

  3. 3 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1822 Любопитно

    Те и будилниците оставиха доста хора които излизаха рано сутрин да будят другите без работа, но като гледам все още живеем в цивилизован свят. Света като цяло ще спечели ако добивната индустрия спре да изкарва въглища.Интересно, че приоритета им е да се поддържат някакви антични индустрии, а не света като цяло да става за живот за внуците им.
    —цитат от коментар 1 на urandom


    Такава будна съвест като вас предполагам се е отказала от централното електроснабдяване за да не подпомагате лошите въглищни централи дето произвеждат половината електричество дето стига до дома ви? Също така нямате кола, тротинетка или велосипед, не потребявате електроника, чието производство изисква хиляди тонове въглища а също така и къщата ви е направена от кал и слама понеже и цимента, варта, тухлите и арматурата също изискват огромни количества мръсна енергия за производство...

  4. 4 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 667 Любопитно

    В началото на 20ти век, производителите на каляски и собствениците на конюшни също са били против автомобилите. Дори са публикували статии във вестниците, как автомобилите поставят в риск работни места.

  5. 5 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#3] от "Jazzdevil":

    Електричеството ми е микс от ядрена енергия и обновяеми източници. Нямам кола, не виждам какъв ти е на теб проблема с велосипеди. За електрониката, виж откъде идва електричеството преди да говориш глупости :). Време е също да се запознаеш със дефиницията на думата "неутрален", преди да отидеш да живееш в пещера.

  6. 6 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1822 Любопитно

    В началото на 20ти век, производителите на каляски и собствениците на конюшни също са били против автомобилите. Дори са публикували статии във вестниците, как автомобилите поставят в риск работни места.
    —цитат от коментар 4 на ilinko


    А Хенри Форд сигурно е отишъл при Теди Рузвелт и го е подкупил да прокара законодателни промени, с които да забрани конете и да задължи хората да купуват автомобили? Нищо не е било оставено на свободния избор на хората.

  7. 7 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3291 Неутрално

    Имаше един стар виц -- питали ТЖ няма ли да се вдигнат заплатите. Пък той рекъл -- е, другари, вдигнахме месото, вдигнахме сиренето, хайде стига вече повишения.

    Та и тук така -- притеснявахме се за климата, притеснявахме се за клетниците, хайде да не се притесняваме за работните си места. Стига вече притеснения.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  8. 8 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    До коментар [#5] от "urandom":

    Във Франция ли живееш или в Швеция? За велосипеда ли - ами вземи провери колко енергия отива за производството на тон алуминий от бокситна руда или откъде се извлича ванадия за сплавите по чарколяка. Чиповете и микропроцесорите ако мислиш, че в Китай ги берат по дърветата...и накрая ти ги пращат с платноходка.

  9. 9 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    Докато "глобалистите" използват такива урвенски хватки, като детето-чудо Грета Тунберг, за да си пробутват собствените интереси, няма да приема за чиста монета твърденията на Ал Гор за "глобалното затопляне" и наглите искания за въглероден неутралитет. Човешката дейност е причина за генерирането само на 0.05% от СО2 на планетата. Всичко останало е резултат от другите участници в този процес на планетата Земя. Бактериите са 95% от "населението" на Земята. Тях никой не ги закача за "въглеродна неутралност". Вулканите също. Но щяли да забраняват говеждото месо и говедата, щото отделяли метан. Да забранят и природния газ, който също е чист метан.
    Бре, аре друм бре, мошеници ниедни!

  10. 10 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1431 Весело

    Вярата и икономиката трудно се месят. Ще имаме чиста Европа, ама на гладно, тъмно и студено...

  11. 11 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    Някъде срещнах много точното определение "екофашизъм".
    Кой и защо така последователно го налага? Подобно на ЛГБТ "ценностите". Май зад тях стоят същите човеци?

  12. 12 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2169 Гневно

    11 млн. работни места ще им е най-малкият проблем на европейските синдикати.
    С 15% дял в световната икономика, който непрекъснато намалява, и 9% от въглеродните емисии, какво точно си представят брюкселските зелки, че ще постигнат? Тотална загуба на конкурентоспособност. И ще видим как европейците емигрират към Африка и Южна Азия...

  13. 13 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Толкова от зелените талибани..Милиони ще загубят работата си заради Гретенистите .

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  14. 14 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#13] от "Noise":

    Г или К, това е въпросА...

  15. 15 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    11-те милиона ще бъдат само пряко засегнатите.
    Увеличените цени на електроенергията неминуемо ще отключат каската от събития, чието прогнозиране е малко по-сложно.
    1. Изнасяне на производства в страни, където "зеленият данък" е по-нисък, или дори изобщо не съществува.
    2. Това, разбира се поражда освобождаване на заети лица.
    3. Заместването на енергоносители, които имат висок въглероден отпечатък - например природния газ със заместители от рода на боклука или дори пелети и т.н., неминуемо води до увеличаване на замърсяването с коктейл от отрови. Справка - събитията в милата ми родина.
    4. Конкурентност. Там почваме да губим със страшна сила.
    Това, разбира се са доводи, които по никакъв начин не касаят евробюрократите, те проблеми, освен откъде да си вземат поредния рушвет, нямат.

    Panta rhei....
  16. 16 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 742 Неутрално

    Синдикатите са вредни! Аз искам да не се замърсява околната среда и да имаме евтин ток. Забравете примитивните идеолии и мантрата "национален интерес".

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  17. 17 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    На всички нормални хора е ясно какво ще стане със Зеления проект, че той само ще разбие индустриите и нищо друго.

  18. 18 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    И както се вижда от статията, от ЕС нямат представа какво ще правят, как ще го правят, как ще го финансират, как ще осигуряват нови работни места и пр. Проектът ще бъде изпълнен само в първата си част, разбиване на старите индустрии.

  19. 19 Профил на Viktor Tzolov
    Viktor Tzolov
    Рейтинг: 307 Любопитно

    Заради паниката от коронавируса пети ден не работя.Би трябвало незабавно да се махнат всички ограничения, и незабавно да се върне нормалният начин на живот.Няма никакви доказателства, че този вирус е по опасен от останалите,но има доказателства, че ще има отражение на икономиката и то голяма.Милиони,ако не милиарда хора ще са потърпевши.Или някой ще каже, че не е така? Дерзайте.

  20. 20 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#5] от "urandom":Във Франция ли живееш или в Швеция? За велосипеда ли - ами вземи провери колко енергия отива за производството на тон алуминий от бокситна руда или откъде се извлича ванадия за сплавите по чарколяка. Чиповете и микропроцесорите ако мислиш, че в Китай ги берат по дърветата...и накрая ти ги пращат с платноходка.
    —цитат от коментар 8 на Jazzdevil


    Няма такава некадърна логика. Значи, щом транспорта, който е един от най-големите замърсители в момента няма как да се избегне, да не правим нищо. Не, тия чипове не растат по дърветата, за разлика от логиката ти. При положение че нямаме алтернатива, няма какво да правим освен да търсим такава. За ценните ти въглища имаме.

  21. 21 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1050 Весело

    До коментар [#13] от "Noise":

    Не е толкова - сега почваме.

  22. 22 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Това неизменно се случва откакто има индустрия - едни си отиват и други идват - не можем да тъпчем в миналия век защото на някой може да му изстине местенцето!

  23. 23 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#18] от "gozambo":

    Това вече е достатъчно добре - доста от старите индустрии са ьадръстили политиката и институциите като са си накупили импотентни политици и администратори!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK