Бактерията, ударила Византия

Византия е нападната от бълхи и плъхове, които разнесли зарази по хората.

© Associated Press

Византия е нападната от бълхи и плъхове, които разнесли зарази по хората.



В апогея на нейното величие Източноримската империя е ударена от необикновен враг. Половината от населението измира от чума - епидемия, предизвикана от една бактерия. Някои учени виждат паралели с днешно време, пише "Дойче веле".


Юстиниан I е воден от една голяма цел: да разшири своите владения. Той управлявал Източноримската империя (Византия). Императорът имал многобройни вътрешни и външни съперници, но в крайна сметка бил победен от един миниатюрен и неочакван враг - през 6 век н.е. Византия е нападната от бълхи и плъхове, които разнесли зарази по хората.


Много от тях умират от неизвестна дотогава епидемия - страдат от висока температура и кашлица с кървави храчки. Чумата. Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя.




Някои историци предполагат, че епидемията от чума е била предизвикана от радикална промяна в климата на Земята. Това твърди и професорът от университета в Оклахома Кайл Харпър. В книгата си "Фатум: Климатът и залезът на Римската империя" той описва връзката между климата, болестите и историческото развитие на древни империи.


Поредица от вулканични избухвания предизвикала невиждано от хилядолетия застудяване на Земята. Бактерията Yersinia pestis, която отнема живота на почти половината население на Византия, се разпространява по-добре в студеното време. Така студените години в онзи период се оказват идеална предпоставка за избухването на заразата.


Глобализацията засилва разпространяването на заразите


Изграждането на много пътища по времето на Юстиниан I подпомага хората да пътуват, както никога преди това. Търговията се разраства, но с нея все по-свободно пътуват и причинителите на заболяванията, в това число на малария, едра шарка и чума. До седми век, след няколко вълни на чумата, населението на Европа намалява наполовина.


Тогава до Средиземно море достигат арабите, които като номадски народ успяват да избегнат епидемията. По този начин, според Харпър, промените в климата, довели до различни епидемии, предначертават края на Римската империя и на политическите развития занапред.


Значението, която Харпър отдава на климата, според мнозина е преувеличено. Още преди 535 година Римската империя вече е изгубила част от своя блясък и мощ, а схизмата е довела до разделение. Климатът "изгражда декора на онова, което се случва, но не пише действието", отбелязва в тази връзка "Франкфуртер алгемайне цайтунг".


Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (143)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    "Чумата. Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя."

    Глупости.
    Империята не загива през 6 век.
    Единствено се провалят плановете за пълното инкорпориране на западните провинции загубени преди около век, но поне Рим и част от Италия, Испания и северна Африка са отново присъединени.

    "Да, България"
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8408 Любопитно

    Това за ЕС ли да го отнесем сега ?

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5976 Неутрално

    Иронията на съдбата е че се повтаря . Затова по-учените оцеляват както и тези които са разбрали поуките.
    Подобни събития и решенията им са описани в много извори.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 2122 Любопитно

    Аз плахо да попитан вируса сега коя Империя ще удари

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5976 Неутрално

    До коментар [#4] от "1001":

    Всички империи.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3788 Неутрално

    Интерсна е връзката с климата . Вчèра един зоолог каза ,че COVID живее на топло ,защото прилепите имат висока телесна температура . Това дали има връзка с глобалното затопляне ?

  7. 7 Профил на btc18521004
    btc18521004
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Аз плахо да попитан вируса сега коя Империя ще удари
    —цитат от коментар 4 на 1001


    Който е империя, ЕС е съюз!

  8. 8 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8408 Любопитно

    До коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Едва ли !
    ''Китай: Възстановихме 98.6% от производството си...''

    karabastun1@abv.bg
  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на btc18521004
    btc18521004
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    До коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":Едва ли !''Китай: Възстановихме 98.6% от производството си...''
    —цитат от коментар 8 на karabastun


    Вярвате на това? Та тези са царе на информационните мъгли. Да бяха информирали по- подробно и достоверно Света за да не му натресат заразата.

  11. 11 Профил на Маняна
    Маняна
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#9] от "venci4":

    Ние пък сме измислили шведската тройка и бактериологичните оръжия.

  12. 12 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Пандемии е имало, много по-сериозни от сегашната, и пак ще има, отново много по-сериозно от сегашната, със 100% сигурност.

    Има няколко вируса явни кандидати за това със смъртност от порядъка на 50-60-70-80%, плюс огромен набор от неизучени такива, които могат да прескочат върху хората във всеки един момент.

    Само че социоикономическите системи, изградени в последните 70-80 години, се оказват напълно неспособни да се справят дори със сегашната сравнително лека ситуация (сравнително лека, положението е иначе много тежко в абсолютни измерения), и все повече хора започват съвсем сериозно да говорят как смъртта на 100-200 милиона е цена, която трябва да се плати, за да тръгне пак "икономиката" (че "икономиката" няма как да тръгне, понеже ситуация, в която труповете се събират по улиците и тежка земекопна техника копае масови гробове, в които те да се нахвърлят понеже крематориумите не могат да насмогнат, се отразява просто прекрасно на "потреблението", явно не минава през ума на такива гении).

    Как ще се справят тези системи в ситуация, в която се появи наистина сериозна зараза? Което, пак казвам, е въпрос само на време -- ускоряващото се унищожение на дивата природа води до също толкова ускоряващ се темп на поява на зоонотични зарази, понеже колониите прилепи, които преди са си живели мирно и тихо в отдалечени пещери дълбоко в гората, сега се ловят за храна, разни свинеферми се повяват в непосредствена близост и т.н.

    И не е ли това добър повод вместо да се слушат разните социопати от бизнес медиите, инвеститорската класа и икономическите департаменти на унивеститети, които в момента смятат колко пари струва един човешки живот спрямо колко пари ще се загубят от БВП в резултат на карантините, да вземем да се замислим за реорганизация на социоикономическата система така че да е подготвена за бъдещи кризи?

  13. 13 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#1] от "errata":

    Възможно е и да е видял края..... ако е живял 1000 години :)

  14. 14 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3640 Неутрално

    Сега е ударен икономическият и политическият елит печелещ от глобализацията.
    Глобализацията е все едно бизнесът ти да зависи от един клиент и един доставчик- ставаш силно зависим и лек повей може да те събори.
    Всяка държава трябва да произвежда повечето стоки от първа необходимост сама. Няма да имаме същият стандарт, но процеса може да е баве и да не се усети така рязко. И не казвам, че всяка страна трябва да произвежда всичко, но да купувам гащи от Китай не е разумно.

    Любовта ще спаси света!!!
  15. 15 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1003 Любопитно

    След като повечето византийци са измрели от чума, какви ли са съвременните гърци?

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8877 Неутрално

    Европа ще си научи урока. Не може да разчита само на Китай за някои производства, просто защото са по-евтини.

  17. 17 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4516 Любопитно

    Нада ли са учени , а " някои учени " …...следват и британците да се обадят !

  18. 18 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2611 Неутрално

    До коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":Едва ли !''Китай: Възстановихме 98.6% от производството си...''
    —цитат от коментар 8 на karabastun


    И-и-и, днес съобщават за нови 78 заразени.

    "Гениален изрод е Петьо Еврото дадеш му една бутилка уиски, изпие я и може да спретне каквото поискаш обвинение, на когото кажеш..." Делян П.
  19. 19 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 601 Неутрално



    Вчера отново беше пуснато метрото в Ухан .



  20. 20 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1075 Весело

    След като повечето византийци са измрели от чума, какви ли са съвременните гърци?
    —цитат от коментар 15 на proventuss


    Македонци са бе, що за въпрос?

  21. 21 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    "Чумата. Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя."Глупости.Империята не загива през 6 век.Единствено се провалят плановете за пълното инкорпориране на западните провинции загубени преди около век, но поне Рим и част от Италия, Испания и северна Африка са отново присъединени.
    —цитат от коментар 1 на errata


    +++ ДА , освен това схизмата е от 1054 година = 5 века по-късно
    :-) на запад по принцип не броят Византия и източната Римска империя

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  22. 22 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Дойче веле и те с катурнаха по нанадолнището с апокалиптични статии и плашещи сюжети. Византия не загива тогава а 900 години по късно.
    Това не е първата епидемия в Европа и определено не е последната. Ако искате може да пишете и за чумата в Атина по време на Перикъл ... Той поне е умрял от нея.
    Или за Черната Смърт в Англия там са загинали между 30 и 50 % от населението. При добро желание може да говорите за големите епидемии от шарка в Америките през 15-17 век...има хляб за различни теории там .
    А ако искате да сте пикантни ....ей ви на сифилиса в Европа. Цяла пандемия в продължение на векове 😂😂😂

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  23. 23 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    Почти всичките гадории от хилядолетия идват от мърлявите китайци
    —цитат от коментар 9 на venci4


    сегашната няма начин да стане без междинен гостоприемник в лабораторни условия ... каквито имат само по-напредналите от "мърлявите китайци"

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5976 Неутрално

    До коментар [#19] от "bxr35608444":

    Нашето пък не е спирало.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 1333 Неутрално

    Някой да има съмнения че преебахме глобализъма и неолиберализъма с тоя вирус?
    Сега ще разберем защо има граници и защо движението на хора, идеи и капитали е не винаги само добро нещо.

  26. 26 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 867 Неутрално

    В апогея на нейното величие Източноримската империя е ударена от необикновен враг. Половината от населението измира от чума - епидемия, предизвикана от една бактерия. Някои учени виждат паралели с днешно време, пише "Дойче веле".
    -----------------------

    И какви паралели? Смъртността при коронавирус е в пъти (може би десетки пъти) по-ниска от тази при чумата.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  27. 27 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    След като повечето византийци са измрели от чума, какви ли са съвременните гърци?
    —цитат от коментар 15 на proventuss


    Византийците не са само гърци , а източни християни от десетки народи

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  28. 28 Профил на monk007
    monk007
    Рейтинг: 1517 Неутрално

    Европа ще си научи урока. Не може да разчита само на Китай за някои производства, просто защото са по-евтини.
    —цитат от коментар 16 на Роси


    Дано но ме съмнява абсолютно всичко се произвежда там.

  29. 29 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Еми вирусът удари Поднебесната империя...

  30. 30 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Еми вирусът удари Поднебесната империя...

  31. 31 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Еми вирусът удари Поднебесната империя...

  32. 32 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#9] от "venci4":

    Факт!

  33. 33 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    След като повечето византийци са измрели от чума, какви ли са съвременните гърци?
    —цитат от коментар 15 на proventuss


    Турци, които се правят на италианци.

  34. 34 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Любопитно

    "Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя."
    Просто Дойче Веле.
    Докога съществува Източната Римска Империя - въпрос към седмокласник?
    Явно авторът на статията не е изкласил и до гимназия.
    А сега, това не е ли фалшива новина?

    Panta rhei....
  35. 35 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1205 Весело

    "Самият Юстиниан се заразява от чума. Той успява да оцелее, но само за да види как загива неговата империя."
    ----------------------------------
    По-голяма дебилщина скоро не бях чел. Загинал е гладкия мозък на писарушката, сътворила това.
    Ама от дойче жмеле толкоз....

    Мома, връщай 12 и 12А!
  36. 36 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4459 Неутрално

    Византия, загинала през 6 век ? И такова нещо не бях чувал до сега ? А до 1354 г., когато официално пада Константинопол в османски ръце, коя империя е съществувала тогава ?
    Византия е най - дълго оцелялата империя в историята. Чумата е намалила населението и, но не я могла да я прекърши !

  37. 37 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Любопитно

    До коментар [#15] от "proventuss":

    Ба, значи според Вас сите византийци са били гърци?

    Еха, впечатлихте ме.
    А случайно да знаете какъв е бил произхода на повечето ромейски императори?

    Panta rhei....
  38. 38 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Любопитно

    До коментар [#21] от "dark'star":

    Мисля че журналистите от Дойче Веле трябва незабавно да се включат в онлайн обучението на нашите хлапета.

    Panta rhei....
  39. 39 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    "Още преди 535 година Римската империя вече е изгубила част от своя блясък и мощ, а схизмата е довела до разделение."

    Статията мие меко казано странна. Каква схизма в 535 г.? Ако се има предвид отделянето на католиците от Едната Света Съборна и Апостолска Църква (Православната Църква), то става през 1054 г.
    Византия съществува до 1453 г. и е най-дълго съществуващата Империя? А от статията става ясно, че през 535 г. вече отива към край.

  40. 40 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#37] от "Molossian":

    Е, има ли такава статистика? Има арменци, сирийци, траки, какви ли не още, но чак пък да се знае повечето какви са били. Отделно държавата не е била национална, а империя с претенция да е световна и общо название на народа ромеи, тоест римляни. По ред причини от определено време нататък гръцкият измества латинския като официален език, но империята не е имала желание да претопи народите, които са били нейни поданици, може би с малки изключения.

  41. 41 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#39] от "anonim440":

    Ми какво да ти кажа. Това е стандарта на Дойче Веле.
    След като лъжат за толкова ясни и доказани факти, какво ли е за другото.
    Ама от либерал-болшевики с маоистки наклонности и страстни почитатели на "Новата културна Революция" какво може да се очаква.

    Panta rhei....
  42. 42 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    Сега е ударен икономическият и политическият елит печелещ от глобализацията.Глобализацията е все едно бизнесът ти да зависи от един клиент и един доставчик- ставаш силно зависим и лек повей може да те събори.Всяка държава трябва да произвежда повечето стоки от първа необходимост сама. Няма да имаме същият стандарт, но процеса може да е баве и да не се усети така рязко. И не казвам, че всяка страна трябва да произвежда всичко, но да купувам гащи от Китай не е разумно.
    —цитат от коментар 14 на hope


    Напомня ми за Япония.
    Въпреки че могат да внесат цялото количество необходим ориз от Китай и въпреки, че нямат кой знае колко свободна обработваема земя, винаги произвеждат сами ориз, който покрива 100% от нуждите на острова.
    Нелоша идея.

    "Да, България"
  43. 43 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#40] от "victortrt":
    Като за начало:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Leo_I_the_Thracian

    Panta rhei....
  44. 44 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2663 Неутрално

    Факт е че доста назад ги е върнала и икономически и военно. След това периодично е избухвала през годините.

  45. 45 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#40] от "victortrt":

    Да. Източната Римска Империя е била истинска империя с многобройни народи и езици.
    Имало е всякакви императори.
    Имало е огромна вътрешна битка за власт.
    Имало е и безкрайно войни, в които са се включвали нови територии и население, както и такива при които са се губели.
    Особеното е било че хората, населявали империята, повече са се интересували какви данъци ще плащат, отколкото кой е бил императора и от какъв произход е.
    Между другото, така е било и в Българското Царство. Е, броят на народите не е бил толкова голям, но етносът не е бил от особено значение след Самуил.

    Panta rhei....
  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  47. 47 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2492 Неутрално

    Страшна нищета на пропагандата...
    Ужас!

  48. 48 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2433 Весело

    Дойче Зеле постигат нови дълбини с плющене на абсолютни пълни глупости които ако некое мотолевещо незнаещо урока учениче ги изплющи на дъската така ше го зацафарят че свет ше му се извие.

    Което показва чудесно какво крайно безогледно лъготене е останалата им умнокрасива гьобелсова пропаганда

    Use your Illusion
  49. 49 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    До коментар [#21] от "dark'star":Мисля че журналистите от Дойче Веле трябва незабавно да се включат в онлайн обучението на нашите хлапета.
    —цитат от коментар 38 на Molossian


    нивото на статията доста е под нивото на знания на нашите баби
    ... за промивка на мозъците на малките пълната каша е в тон с времето

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  50. 50 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 3131 Неутрално

    Хубаво е че се припомнят значещи събития от миналото, защото този който не помни миналото няма бъдеще. Историята на Содом и Гомор, многократно се повтаря по един или друг начин. Дали ИК не се вписва доста добре в ценностите на греховните Содом и Гомор?

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  51. 51 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 698 Любопитно

    Как изобщо може да се говори за "край" на империя, която е просъществувала след това още цели 800 години?!?!

  52. 52 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 878 Неутрално

    Сравняването на този вирус с чумата очевадно цели още всяване на паника.

  53. 53 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Любопитно

    Вчера прочетох тази статия на ДВ и ми направи впечатление, че тази статистика за цели 50% от населението на Източната римска империя са преувеличени. Всъщност никой историк не може да каже каква част от населението на тази империя е умряло от чумните епидемии минали през страната през 6 век след Христа.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  54. 54 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4552 Весело

    Аз плахо да попитан вируса сега коя Империя ще удари
    —цитат от коментар 4 на 1001



    СССРусия

    Съвременица на Османския Султанат

  55. 55 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Любопитно

    До коментар [#51] от "Sir Humphrey":

    Това също е вярно. Изобщо книгата на тоя е американски професор Кайл Харпър е несериозна.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  56. 56 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2176 Весело

    Византия, загинала през 6 век ? И такова нещо не бях чувал до сега ? А до 1354 г., когато официално пада Константинопол в османски ръце, коя империя е съществувала тогава ? Византия е най - дълго оцелялата империя в историята. Чумата е намалила населението и, но не я могла да я прекърши !
    —цитат от коментар 36 на samoedin


    Ама и ти скъси живота на империя с един век макар че тогава от нея са останали жалки остатъци!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  57. 57 Профил на pastor
    pastor
    Рейтинг: 835 Неутрално

    До коментар [#10] от "btc18521004":

    Какво да информират като и те не знаят?

    pastor
  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  59. 59 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    Вчера прочетох тази статия на ДВ и ми направи впечатление, че тази статистика за цели 50% от населението на Източната римска империя са преувеличени. Всъщност никой историк не може да каже каква част от населението на тази империя е умряло от чумните епидемии минали през страната през 6 век след Христа.
    —цитат от коментар 53 на Иво


    Точно - не, но приблизително могат.
    Например, ако имаш над 50% намаляване на обработваемата земя в дадена област, вероятно загубите в селското население поне са били към 50%.

    "Да, България"
  60. 60 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    До коментар [#1] от "errata":Прав си, но след тази бактерия се появява опасният вирус Ислямът! Той нанася по-вече поражения от бактерията...
    —цитат от коментар 58 на himler


    Между другото Балканите май са завладяни от османлиите пак след няколко много тежки вълни на чума през 14 век, които обезлюдяват голяма част от територията.

    "Да, България"
  61. 61 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1051 Неутрално

    Никога никаква Византия не е имало.

    Който се интересува може да намери кой и кога употребява за първи път думичката.

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  62. 62 Профил на Ogyges
    Ogyges
    Рейтинг: 1417 Весело

    До коментар [#36] от "samoedin":

    Редно е да си коригираш датата , не е 1354 г. Имаш право на още един опит.

    Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω
  63. 63 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    СССРусия

    Съвременица на Османския Султанат
    —цитат от коментар 54 на Hawaii


    Каква Русия и какъв султанат в 6-тивек

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  64. 64 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3459 Любопитно

    ... Още преди 535 година Римската империя вече е изгубила част от своя блясък и мощ, а схизмата е довела до разделение.....
    —цитат от коментар 0 на матряла

    Схизмата не е ли поне 500 години по—късно?

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  65. 65 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4217 Любопитно

    След съкрушителното поражение което Византия понася през 1071 година ,започва и нейния траен упадък.
    Но колкото по на запад отивали тюркските Бейлици , процента на заразените византийски пленници е ставал по висок.....
    Накрая ,Константинопол е останал един малък полуостров ,без да е бил завладяван близо 70 години . Този период е бил нещо като карантина за големия град. ...който е бил епицентър на не само вирусни ,но и на венерически болести.

    Bukalemun
  66. 66 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1412 Любопитно

    Вчера отново беше пуснато метрото в Ухан .
    —цитат от коментар 19 на bxr35608444


    Също така и Покритият пазар в гр.Ухан където има богат избор от прилепи,скорпиони,кучета и прочие здравословни храни.Вероятно братята китайци не са доволни от темпа на унищожение на човечеството.

  67. 67 Профил на the only easy day was yesterday
    the only easy day was yesterday
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Явно се има в предвид Римската империя без източната и част - Византия.
    След разпадането и остава само Византия но не вече като Рим и римска а и по късно 9-ти век църквата се разделя до пълното и разделяне през 13 век.
    Хуните, славяните, истготи, уестготи и други племена (българите) от изток атакуват Римската империя през периода от 3-11 век тъй като преди е имало миграция от запд на изток някъде 1-2 век след Христа заради вулканите в днешна Исландия населението част от север и днешните британски острови и Ирландия емигрира на изток и после на запад. Докато миграцията му на изток е предизвикана от климатичните проблеми то 2-3 века по късно е предизвикано от монголските племена на хуни и прочее така тези хора преминават отново през централна Европа и римската империя за да се установят някои пак от където са дошли техните прадеди от.
    Затова в северна България могат да се видят останки от готски и дори келтски племена.

    Не вярвайте много на това което е написано в българската история те е добре обработена от времето след войната да служи добре на управляващата власт за да може тя да се задържи на власт тя и тази на Югославия са лъжи исторически лъжи .

  68. 68
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  69. 69 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    Всяка държава трябва да произвежда повечето стоки от първа необходимост сама. Няма да имаме същият стандарт, но процеса може да е баве и да не се усети така рязко. И не казвам, че всяка страна трябва да произвежда всичко, но да купувам гащи от Китай не е разумно.
    —цитат от коментар 14 на hope

    Ами не купувай, а търси български. Щом си готов да плащаш повече... дано има повече хора като теб.
    Иначе с "трябва" нищо не се постига. Какво значи "трябва" - партията да каже и някой да изпълнява? Това може в Китай, но не и в демократични държави. Там няма "трябва" - всеки е свободен да прави каквото иска. И граждани, и фирми. Каквото не е изрично забранено, е разрешено.
    Значи казваш, трябва да зарежем свободата и демокрацията и да се върнем към тоталитаризма?

  70. 70 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 437 Весело

    До коментар [#68] от "eti mehter":

    И какво викаш, сега в Иран всичко е точно, а. Или те щото са шиити, не се мият много като вас правоверните сунити.
    Иначе наистина бурката може и да пази от предаване на коронавирус.

  71. 71 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1412 Любопитно

    До коментар [#36] от "samoedin":

    Византия никога не е съществувала,затова името би трябвало,да е в кавички.
    https://www.168chasa.bg/article/6336834

  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  73. 73 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    До коментар [#12] от "Georgi Marinov":

    пак ли комунизъм, не се спряхте :) :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  74. 74 Профил на Ogyges
    Ogyges
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#72] от "eti mehter":

    Темата, която коментираме е за епидемии вероятно предизвикани от климатични промени.
    Сунитско - шиитските дрязги не ни интересуват.

    Надявам се модераторът няма да си затвори очите и ще санкционира неадекватните подмятания.

    Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω
  75. 75 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3997 Весело

    Грета ще хареса тази съпоставка.

  76. 76 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Любопитно

    До коментар [#59] от "errata":

    Теоретично ДА, но практически дали това се случва във Византия през 6-ти век!? Впрочем, за загубата на обработваема земя може да има различни причини. И в статията е спомената една от тях - климатични промени. Това няма общо с бактерията, която причинява чумата.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  77. 77 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Весело

    Също така и Покритият пазар в гр.Ухан където има богат избор от прилепи,скорпиони,кучета и прочие здравословни храни.Вероятно братята китайци не са доволни от темпа на унищожение на човечеството.
    —цитат от коментар 66 на Sabbath


    Шабате, стига си лъгал по евреиски тертип!

    Въпросния животински пазар в Ухан НЕ е бил отварян след свалянето на карантината в този китайски град. Нещо повече, всички подобни на него пазари в Китай бяха затворени, а миналия месец се взе и решение да се забрани консумацията на месо от диви животни! Бяха и затворени за постоянно и всички ферми за диви животни в Китай. Чети и се ограмотявай:

    https://www.independent.co.uk/news/world/asia/coronavirus-china-animals-wild-eat-ban-wildlife-market-pangolin-dogs-cats-a9358496.html

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  78. 78 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Весело

    До коментар [#72] от "eti mehter":

    Хахаха.... защото вие турците сте едни примерни мюсюлмани! :-D

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  79. 79 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Сега е ударен икономическият и политическият елит печелещ от глобализацията.Глобализацията е все едно бизнесът ти да зависи от един клиент и един доставчик- ставаш силно зависим и лек повей може да те събори.Всяка държава трябва да произвежда повечето стоки от първа необходимост сама. Няма да имаме същият стандарт, но процеса може да е баве и да не се усети така рязко. И не казвам, че всяка страна трябва да произвежда всичко, но да купувам гащи от Китай не е разумно.
    —цитат от коментар 14 на hope


    Едно време друга песен пяхте(не лично). С тази песен унищожиха и промишлеността и селското стопанство у нас.

    По- добре, че късно се усещате, отколкото никога.

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  80. 80 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    До коментар [#68] от "eti mehter":

    Турция християнска държава ли е? Защото вирусът напредва там с много бързи темпове. По-бързо отколкото в Италия.

  81. 81 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    След като повечето византийци са измрели от чума, какви ли са съвременните гърци?
    —цитат от коментар 15 на proventuss


    Гърците не са византийци, а са били само част от империята. Както и ние, по някои времена. Това, че лингва франка е бил гръцкият, е просто наследство от предишните времена.

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  82. 82 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    До коментар [#18] от "Николай Колев":

    "И-и-и, днес съобщават за нови 78 заразени."

    Сега ги раздели на населението там...

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  83. 83 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    До коментар [#65] от "eti mehter":

    А мохамеданството дето е символ на разврат с 4 позволени официално жени и колкото си иска човек любовници не носи венерически болести?

  84. 84 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    Византия, загинала през 6 век ? И такова нещо не бях чувал до сега ? А до 1354 г., когато официално пада Константинопол в османски ръце, коя империя е съществувала тогава ? Византия е най - дълго оцелялата империя в историята. Чумата е намалила населението и, но не я могла да я прекърши !
    —цитат от коментар 36 на samoedin


    "загива", не означава още загинаЛА. Ма добре че е загивала, за да има предпоставка, да се роди една друга (съседна) държава!

    П.П. И Западната империя не е загинала за един ден.

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  85. 85 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    До коментар [#39] от "anonim440":Ми какво да ти кажа. Това е стандарта на Дойче Веле.След като лъжат за толкова ясни и доказани факти, какво ли е за другото.Ама от либерал-болшевики с маоистки наклонности и страстни почитатели на "Новата културна Революция" какво може да се очаква.
    —цитат от коментар 41 на Molossian


    ДВ "болшевики"?! Явно не ти е известно, срещу кои бълваше "истини", по време на Студената Война, отвъд Желязната Завеса...

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  86. 86 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#77] от "Иво":

    "Прилепите, скорпионите и дори частите на тялото се предлагат за продажба на щандовете на централния пазар на хранителни стоки в Ухан, а тълпи от хора се придвижват от кабинка до кабина на закрития пазар. Много пазари в Китай се върнаха към нормалната си работа преди около седмица, но очакванията бяха, че в Ухан - където вирусът, който уби хиляди и парализира света, излезе с повишено внимание."
    https://www.israelhayom.co.il/article/746777

  87. 87 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2329 Весело

    Колеги, изобщоо не сте разбрали статията :)))))
    Тя накратко казва, че след Юстиниановата чума загива традиционната гейщина и други такива либерални практики, а през следващите 900 години хората в Империята се насочват към консервативните християнски ценности и така чак до Ренесанса

    Бог да благослови Америка за България!
  88. 88 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    До коментар [#54] от "Hawaii":

    Тц, най- демократичната империя създавана някога.

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  89. 89 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2226 Весело

    Иначе наистина бурката може и да пази от предаване на коронавирус.
    До коментар [#70] от "victortrt":

    Да. Едва сега разбрахте какво значение е отдавал пророка на жените. Предпазни бурки само за жените! Мъжете и децата вирус ги ял.

  90. 90 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Любопитно

    До коментар [#1] от "errata":Прав си, но след тази бактерия се появява опасният вирус Ислямът! Той нанася по-вече поражения от бактерията...
    —цитат от коментар 58 на himler


    Абе отначало не е бил назадничав, като сега. Даже Европа получава (обратно) доста знания от него.

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  91. 91 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    Никога никаква Византия не е имало.Който се интересува може да намери кой и кога употребява за първи път думичката.
    —цитат от коментар 61 на b_52_strato


    Така е, но Византион е имало много преди: https://is.gd/k4bSGo

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  92. 92 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1412 Любопитно

    До коментар [#89] от "half truth":

    Някой неща по негово време ги е нямало затова.Подобна е ситуацията и с противопехотните мини(жените трябва,да вървят на четири крачки зад човек).

  93. 93 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Весело

    До коментар [#69] от "Камен":

    "Ами не купувай, а търси български. Щом си готов да плащаш повече... дано има повече хора като теб.
    Иначе с "трябва" нищо не се постига. Какво значи "трябва" - партията да каже и някой да изпълнява? Това може в Китай, но не и в демократични държави. Там няма "трябва" - всеки е свободен да прави каквото иска. И граждани, и фирми. Каквото не е изрично забранено, е разрешено.
    Значи казваш, трябва да зарежем свободата и демокрацията и да се върнем към тоталитаризма?"

    Ма ти наистина ли си мислиш, че след кризата ще бъде същото?! Демократични държави има разни. Пълно е с такива, по Света. Ако имаш предвид либерални демокрации, пиши ги бегали...

    П.П. Дай дефиниция за "тоталитаризъм", да видим как този термин се отнася към всички държави?

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  94. 94 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Дневник, не можахте ли да мацнете статия за откриването на лекарство срещу нещо смъртоносно? И без това обстановката е подтискаща.

  95. 95 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4611 Весело

    До коментар [#86] от "Sabbath":

    Хахаа.... това е чудесен пример за фалшива новина! :-D Този пазар е затворен понастоящем! ;-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Huanan_Seafood_Wholesale_Market #cite_note-bbc_2020-01-22-51

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  96. 96 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    Сега е ударен икономическият и политическият елит печелещ от глобализацията.Глобализацията е все едно бизнесът ти да зависи от един клиент и един доставчик- ставаш силно зависим и лек повей може да те събори.Всяка държава трябва да произвежда повечето стоки от първа необходимост сама. Няма да имаме същият стандарт, но процеса може да е баве и да не се усети така рязко. И не казвам, че всяка страна трябва да произвежда всичко, но да купувам гащи от Китай не е разумно.
    —цитат от коментар 14 на hope


    Ще продължавам да купувам гащи от Китай и всичко останало, защото е евтино.

  97. 97 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 706 Любопитно

    До коментар [#18] от "Николай Колев":

    П.П. Важното, че се отварят: https://youtu.be/B_sYaoOXwYo

    https://youtu.be/dWTbvgVOnn0
  98. 98 Профил на btc18521004
    btc18521004
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    До коментар [#10] от "btc18521004":Какво да информират като и те не знаят?
    —цитат от коментар 57 на pastor


    Как да не знаят? Затворили са Ухан за страната още от януари, което означава, че са имали епидемия поне от месец преди това, но са пускали китайци по екскурзии чрез китайски агенции и чужди туристи в Китай, а и бизнес пътувания и в двете посоки. Ако бяха информирали рано СЗО, че се сблъскват с непознат и опасен вирус, може би нямаше да се стигне до пандемия. Искат разследване от СЗО, но Китай не го допусна. Важно е да се знае каква е причината за вируса, важно беше да допуснат и световни лаборатории да го изследват и да търсят лекарства и ваксина. Сега го правят, но заразата е по света и на всичкото отгоре ще нанесе щети на световната икономика за милиарди.
    Не сме нито в ранните векове на новата ера, нито в Средновековието. В 21 век сме с всички постижения на медицината и технологиите.

  99. 99 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2761 Неутрално

    Иронията на съдбата е че се повтаря . Затова по-учените оцеляват .
    —цитат от коментар 3 на КМЕТ В СЯНКА

    Източната Римска Империя - неучена, номадите - учени ..
    Ама се изказа, Кмете .. изби рибата..

  100. 100 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2044 Весело

    Значението, която Харпър отдава на климата, според мнозина е преувеличено. Още преди 535 година Римската империя вече е изгубила част от своя блясък и мощ, а схизмата е довела до разделение.

    Каква схизма през 6-ти век!
    Схизмата е през 1054 година!

    Гулем истурик, гулему нещу е тоз Харпър!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK