Коронавирус и полети: това не е ставало дори през Втората световна война

Коронавирус и полети: това не е ставало дори през Втората световна война

© Reuters



Пандемията от коронавирус спря почти напълно въздушния транспорт. Трафикът е намалял с до 90 процента, а авиокомпаниите реализират загуби за милиарди долари. След кризата нищо вече няма да е същото, пише Андреас Шпет в статия за "Дойче веле".


Малките жълти символи на самолети са добре познати на ползващите сайта Flightradar24. Върху интерактивната карта на света се вижда как подобно на рояци насекоми те кръжат около земното кълбо. В момента обаче там няма и помен от обикновено доста натоварения трафик: рояците от самолети са изчезнали. На картата се забелязват само самолети, които прибират блокирани туристи, както и малкото останали такива, изпълняващи редовни полети.


101 години след първия международен полет в света, извършен през февруари 1919 година, коронавирусът парализира въздушния транспорт. Такова нещо не се е случвало никога преди - дори и по време на Втората световна война.


80% по-малко полети




Тези числа говорят красноречиво: ако в предишни години в края на март за един ден обикновено са били осъществявани по около 180 хиляди полета, то по същото време на тази година (27 март) и имало само 90 хиляди, а на 28 март - под 70 хиляди полета в целия свят.


По света има около 25 хиляди пътнически самолета, а във всяка една секунда някъде над главите ни във въздуха се намират над половин милион души едновременно. В последните дни въздушният трафик се е свил с около 80%, а в някои части на света - с 90%.


"Светът ще е различен след тази криза, а за въздушния транспорт това важи с особена сила", казва изпълнителният директор на "Луфтханза" Карстен Шпор. Никой не се наема да прогнозира кои авиолинии ще оцелеят след няколко месеца принудителна пауза. Браншът очаква при 3 месеца спрени полети загуби за над 250 милиарда долара, от които 76 милиарда само в Европа. Авиолиниите настояват спешно за държавни помощи.


От Международната асоциация за въздушен транспорт IATA посочват, че авиокомпаниите могат да издържат така средно до два месеца, а някои - доста по-малко време. Около 30 големи авиокомпании срещаха сериозни финансови затруднения още преди кризата.


Възстановяването ще е трудно и продължително


IATA очаква загубите през второто тримесечие на годината да достигнат 39 милиарда долара при 7 милиарда долара печалба през същия период на 2019. Очакваната тежка икономическа рецесия ще забави възстановяването на пътникопотока и приходите. Стандартният годишен ръст на пасажери, който е между 4 и 5%, може да бъде постигнат едва през 2022 година.


Дори и докато самолетите не летят, разходите на авиокомпании си вървят - от амортизация, за застрахователни и лизингови вноски, административни такси, както и разходи по поддръжката.


Разходите се трупат


Когато един самолет не е бил във въздуха седем дни, той трябва да бъде подготвен за паркиране, което изисква 60 работни часа. На отворите и ходовата част се поставят капаци като защита от външни влияния. Когато не се изпълняват полети се провеждат функционални тестове, на всеки две седмици двигателите работят на място, а всяка седмица самолетите биват раздвижвани напред-назад, за да не се деформират гумите. На всеки три месеца всеки паркиран самолет трябва да извърши поне по един полет.


Голяма част от техническия персонал за поддръжка продължава да работи, макар съответната авиокомпания, какъвто е например случаят с "Луфтханза", да е преминала към режим на намалено работно време.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2193 Неутрално

    Сега е моментът за проучване на разните затоплистки теории!

  2. 2 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    Гретка е най-щастлива сега! BTW какво стана с нея,свали ли температурата??? Тик....ток,,.....

  3. 3 Профил на lino_santino
    lino_santino
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    При последната пандемия преди стотина години пък изобщо не е имало полети.

  4. 4 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 990 Неутрално

    Погледнах сега - същото гъмжило от полети си е. И "затворената" Москва, и "блокираните" САЩ, а в Китай - сякаш всичките самолети на света се мъчат едновременно да излетят, или да кацнат.

  5. 5 Профил на Λllαν Νeemore
    Λllαν Νeemore
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Тъй рече Гретхен, тъй стана. Вие защо и се присмивахте?

    age of Λquarius!
  6. 6 Профил на Λllαν Νeemore
    Λllαν Νeemore
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#2] от "angeles":

    Там при вас в Мексико сигурно е жегичка, а? И няма дъщ? А когато корабчето от Шанхай закъса, що ще чини Лъса?

    age of Λquarius!
  7. 7 Профил на Ивайло Вълчев
    Ивайло Вълчев
    Рейтинг: 738 Любопитно

    До коментар [#6] от "xAlan Blackmore":

    "дъщ"? Сериозно ли?

  8. 8 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 1199 Весело

    Нема самолети, нема кемтрейлс. Никой не трови от въздуха работническата класа!

  9. 9 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    До коментар [#4] от "Приказки от шипковия храст":

    Чак пък гъмжило. В момента над цяла България има ДВА самолета.

    The best way to predict the future is to invent it.
  10. 10 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    Вече е един.

    The best way to predict the future is to invent it.
  11. 11 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    Вече са нула. Току що премина в Румъния.

    The best way to predict the future is to invent it.
  12. 12 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    Мерките които са описани в статията представляват т. нар. active storage. Това предполага че до два месеца отново ще се възстанови нормалната експлоатация. Доста оптимистично според мен и си мисля че поне големите компании или тези които имат амбицията да оцелеят ще се насочат към по радикални мерки в подръжката на самолетите - deep storage. Това включва демонтиране на системи и компоненти за отделно съхранение , двигателите са източени от смазочните масла и се прилагат специални течности за предотвратяване на корозия/отпада изискването за работа на място/ , резервоарите трябва старателно да се изпразнят защото дори малко вода да остане е предпоставка за бързо разпространение на бактерии. Остава изискването самолетът да бъде раздвижван за да се запазят гумите.
    Предимството е че пишат че по този начин разходите за подръжка падат двойно, но обратната страна на медала е че връщането към нормална експлоатация ще отнеме повече време и средства.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  13. 13 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    До коментар [#6] от "xAlan Blackmore": Не само че не е жегичка,а от утре пак 4 дни дъшшшш! Барабар с короната и времето се изчанчи по северно Мексико!

  14. 14 Профил на Соломон Дермоедов
    Соломон Дермоедов
    Рейтинг: 285 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":
    Даш е правилното..

    (ツ)
  15. 15 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Добре е че хората си припомниха какво е да се страхуваш. Доскоро си мислеха как да си комуникират с извънземните (Сейгън) или как да отидат на Марс (Мъск). Сега виждат че понякога дори близката комуникация със земните е опасна, както и ходенето до киното (за Марс да не говорим).

  16. 16 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Ние успяваме да си внесем короновирус с чартърите, такъв е случая в момента в Пещера, преди няколко дни завърнали се от Белгия и Англия и реално не поставено под карантина.
    Стойте си у дома до Великден догонина!

  17. 17 Профил на Λllαν Νeemore
    Λllαν Νeemore
    Рейтинг: 700 Разстроено

    До коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":

    Глупости, шегувам се, майтап, бе, Уили! Ако не вярваш - погледни навън да видиш какво направихме с хората, дето искат да си строят къщи...
    А според други след края на извънредното положение е настъпило вредно положение...

    age of Λquarius!
  18. 18 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3338 Неутрално

    Нещо статията не отразява реалността...един поглед в интернет и се вижда че си е пълно и всички си летят....

    https://www.flightradar24.com/44.56 ,-112.65/2

    Brevity is the soul of wit
  19. 19 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Според мен е срамно компаниите да изреват за помощ след няма и месец криза. Години наред се отчитаха печалби , които отиваха в нови самолети , дивиденти и/или за обратно изкупуване на акции. Бели пари за черни дни никой не задели ( за съжаление не са само авиокомпании) . Сега всички искат помощ. Която ще бъде платена от данъкоплатците. Дали чрез инфлацията или чрез данъците но всички ние ще платим тези "спасявания". А защо? Толкова важни ли са авиокомпаниите - ако фалират едни други ще им поемат бизнеса. Но след като някои хора изгорят други ще се научат да внимават.

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  20. 20 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4626 Неутрално

    До коментар [#18] от "padrino":

    Пълно било?! Я виж Франция?! Отделно, преди два месеца не можеше да различиш град на картата, всичко беше жълто.

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  21. 21 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4246 Весело
  22. 22 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1570 Весело

    До коментар [#18] от "padrino":

    "Като видял жираф, шопа казал - те такова животно нема!"

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  23. 23 Профил на Λllαν Νeemore
    Λllαν Νeemore
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#13] от "angeles":

    It's a RainX day, and my Son will shine :)

    age of Λquarius!
  24. 24 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2843 Весело

    Да пускат пак дирижаблите ...

  25. 25 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3131 Неутрално

    Винаги има първи път.

  26. 26 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 887 Неутрално

    Такъв ще е новия Световен ред измислен от евреите и масоните.Да се намаля свръхнаселението до 1 милиард.

  27. 27 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    Е нали това искаше Гретето :)

  28. 28 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    До коментар [#12] от "Jalis Ironhammer": Много обобщаваш. Това не се отнася за всички самолети. Спрямо производителят в съответният ММ чаптер 10 е написано какво трябва да се прави.

  29. 29 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    До коментар [#28] от "Гарван":

    Възможно. Този който обясняваше това е пилот на 737 NG. Сигурно мерките варират значително при различни модели.
    Сподели ако имаш по подробно инфо , винаги ми е интересно да чета по темата.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  30. 30 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 382 Весело

    Ами точно големите авиокомпании да не се ослушват, ами да инвестират в създаването на бързи тестове за да могат да ги провеждат просто преди качването в самолета. Иначе ако не фалират покрай тази епидемия, ги чака гарантиран фалит при първата следваща.

    73! Go Go
  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    До коментар [#18] от "padrino":

    За летенето - летят. Но е много по-малко. Вижда се съвсем ясно...
    Там където живея, в посока северозапад минава коридор. Съвсем доскоро горе беше гъмжило. Понякога и десетина самолета се засичаха по трасето напред-назад. Когато и да вдигнех глава по няколко самолета минаваха. Тия дни е рядкост да се види нещо...
    В момента преминава един от Франкфурт към Доха.

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":

    Колегата уби коча с лопата от упор...! Дъщ...! :)))
    Това е истински милиционерски бисер! :)))

    Бивш tww09306483.
  33. 33 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 1293 Весело

    До коментар [#29] от "Jalis Ironhammer": Ти па, 95% от пилотите нямат хал хабер от airworthiness management. Това което си написал се отнася по-скоро за preservation. Намери някъде в нета АММ на някой самолет и в чаптер 10 прочети какво трябва да се прави.

  34. 34 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 4287 Весело

    Който познае кои авиокомпании ще оцелеят, ще спечели доста за кратко време. Акциите им се търгуват на 1/3-1/4 спрямо цената в началото на годината. Айде познавачите, впрегнете таланта си!

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  35. 35 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 996 Неутрално

    Въпрос: а защо им трябва на хората да летят толкова много?

  36. 36 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 1383 Любопитно

    До коментар [#26] от "Сд":

    Пий си хапчетата...

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  37. 37 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    Такъв ще е новия Световен ред измислен от евреите и масоните.Да се намаля свръхнаселението до 1 милиард.
    —цитат от коментар 26 на Сд


    Ти па кой си?

  38. 38 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Ами точно големите авиокомпании да не се ослушват, ами да инвестират в създаването на бързи тестове за да могат да ги провеждат просто преди качването в самолета. Иначе ако не фалират покрай тази епидемия, ги чака гарантиран фалит при първата следваща.
    —цитат от коментар 30 на Go Go


    То си има компании, които отдавна инвестират в създаването на ваксина срещу корона. Още малко и ще са готови или поне така приказват, от кумова срама. Щото ваксина не се прави за месец, два. Най-вече заради задължителните тествания за ефективност и безвредност за хората. За да са готови скоро, значи отдавна са започнали приготовленията. Ама това са конспиративни теории. А реалността е съвсем друга. И едва ли ще ви хареса повече...

  39. 39 Профил на niki
    niki
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    Дано Корона да накара да се преосмисли разюзданата Глобализация, от която вече всички страдат.

    niki
  40. 40 Профил на Стоян Трушков
    Стоян Трушков
    Рейтинг: 413 Неутрално

    Защо не се публикуват данни за хода на изменението на стадния имунитет на нашата популация (водят се спорове дали е 50, 60, 70 или 80%) при придобиването на който се счита, че е приключила вирусната инфекция?
    ПРИМЕРНО : Завчера беше 10%, вчера беше 15%, днес е вече 20%. Следователно щом дневния ръст е 5%, до достигане на 70% ще ни са необходими още 10 дни за да „наваксаме“ останалите 50%.
    От хода на изменението на стадния имунитет се определя дали процеса на вирусната инфекция е „бърз“ (определян като много опасен за овладяване!) или „бавен“(определян като много по-безопасен за овлдяване!). Именно поради това се предпочита въвеждане на извънредно положение, при което се предполага, че ще се развие „бавния“ процес!!?
    Но какво включва стадния имунитет на една популация при придобиването на който се счита, че е приключила вирусната инфекция?
    Дали в нея са включени освен новозаразените, които се докладват ежедневно, но и:
    - Без-симптомни инфектирани, т.е. заразени но неболедуващи лица,
    - Инфектирани, но преболедували с изграден имунитет и т.н. и т.н. ...??
    И възможно ли е събиране на такива допълнитени данни с настоящите тестове?
    Може ли някой от ерудитите в тази област да публикува някаква информация?

  41. 41 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1767 Весело

    Гретка е най-щастлива сега! BTW какво стана с нея,свали ли температурата??? Тик....ток,,.....
    —цитат от коментар 2 на angeles


    Свали я ми. Сега подготвяла доклад срещу глобалното застудяване, де ни чака.

    Като една от мерките предвиждала- и кьорав пътник да няма- сички самолети да фърчат, колоте ни да бачкат на място, и т.н..

    Това- докато се стоплим глобално, после почваме пак по старата стратегия- гадни самолети, гадни коли, дайте да дадете, дайте и на мен...

    😂😂😂😂😂

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  42. 42 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1767 Весело

    До коментар [#7] от "Ивайло Вълчев": Даш е правилното..
    —цитат от коментар 14 на Соломон Дермоедов


    Неграмотници- дашт е правилното ве! 😂😂😂😂

    Вали дашт! Може да премине на сниаг. 😂😂😂😂

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  43. 43 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1767 Весело

    Нещо статията не отразява реалността...един поглед в интернет и се вижда че си е пълно и всички си летят....https://www.flightradar24.com/44.56 ,-112.65/2
    —цитат от коментар 18 на padrino


    Ма това- под условие- "единият поглед" да е след поне 5 ракии, нали... 😂😂😂😂

    Пийнал милиционер спира пиян "на мотика" шофьор.

    Милиционерът:

    -Хлъц... Абе- вие що сте двама зад волана?

    Щофьорът:

    -Не сме двама- сам съм. Ма вие що сте ме наобиколили?

    😂😂😂😂👍

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  44. 44 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3308 Неутрално

    Въздушният транспорт разчита на желанието на хората да пътуват. Дори и след кризата хората ще намалят ваканциите, а бизнесите командировките. Възстановяване през 2022-ра вероятно е горе- долу реалистичният сценарий. Пък, който изкара дотогава.

    Преди дни пътувах до Чикаго, билета беше едва $70 (обикновено е около $200). Неудобството бе, че заради спрените полети трябваше да сменя 3 самолета и полета се удължи от 5 часа на 12. А летището в Детройт бе под тотална карантина. Нямаше бизнес който да работи.

    И да, хотела в който отседнах бе суперлуксозен, нормално за около $400 на вечер, ми струваше $70 на вечер. Хаят в центъра, няколко блока от Сиърс Тауър.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  45. 45 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1684 Любопитно

    Ми авиоиндустрията да беше се позамислила овреме за модулни самолети, дето лесно да се преоборудват от "пътнически" на "товарни" според обстоятелствата, а не да се чудят как да намалят и таксуват личния багаж като "свръх багаж" или да продават по-скъпо "място до прозореца"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  46. 46 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Хммм .... Андреас Шпет, доста „късно“ излиза статията ти. Когат преди повече от три (3) седмици коментирах, че света респ. Европа не е преживявала такъв социален и икономически срив, коментара ми имаше и няколко минуса. Нарекох глупаци хората, които сравняваха кризата от 2008-2009 с тази от 2020 и пак получих минуси!
    Това, че съм на 70 и през живота си не бях чувал и виждал културен и спортен живот в Германия може да спре, или заводите на Мерцедес, БМВ, Опел и т.н да спрат работа, както и летищатав Берлин да затворят врати, като че ли не хвана много декиш.
    На тези дето слагат минуси ще кажа следното, след две, три седмици ще гледате голям екшън, когато хората огладнеят и нямат пари.
    Има една българска поговорка: не си оставям магарето в калта.
    Бих я понагласил за моя остров: не си оставям козите гладни!
    Поздрави от Isla Robinson Crusoe.

    robin ot Crusoe
  47. 47 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 341 Весело

    Луфтханза, точно, дере българите мега здраво за полети от и до София от дестинации до и от кпито не пътуват много българи. Един билет през юли от Осло до София, например, струва минимум 500 евро и то ако го купиш месеци преди това. Та баш за тех много ще ми е "мъчно":)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK