
© Reuters
Пандемията от коронавирус спря почти напълно въздушния транспорт. Трафикът е намалял с до 90 процента, а авиокомпаниите реализират загуби за милиарди долари. След кризата нищо вече няма да е същото, пише Андреас Шпет в статия за "Дойче веле".
Малките жълти символи на самолети са добре познати на ползващите сайта Flightradar24. Върху интерактивната карта на света се вижда как подобно на рояци насекоми те кръжат около земното кълбо. В момента обаче там няма и помен от обикновено доста натоварения трафик: рояците от самолети са изчезнали. На картата се забелязват само самолети, които прибират блокирани туристи, както и малкото останали такива, изпълняващи редовни полети.
101 години след първия международен полет в света, извършен през февруари 1919 година, коронавирусът парализира въздушния транспорт. Такова нещо не се е случвало никога преди - дори и по време на Втората световна война.
80% по-малко полети
Тези числа говорят красноречиво: ако в предишни години в края на март за един ден обикновено са били осъществявани по около 180 хиляди полета, то по същото време на тази година (27 март) и имало само 90 хиляди, а на 28 март - под 70 хиляди полета в целия свят.
По света има около 25 хиляди пътнически самолета, а във всяка една секунда някъде над главите ни във въздуха се намират над половин милион души едновременно. В последните дни въздушният трафик се е свил с около 80%, а в някои части на света - с 90%.
"Светът ще е различен след тази криза, а за въздушния транспорт това важи с особена сила", казва изпълнителният директор на "Луфтханза" Карстен Шпор. Никой не се наема да прогнозира кои авиолинии ще оцелеят след няколко месеца принудителна пауза. Браншът очаква при 3 месеца спрени полети загуби за над 250 милиарда долара, от които 76 милиарда само в Европа. Авиолиниите настояват спешно за държавни помощи.
От Международната асоциация за въздушен транспорт IATA посочват, че авиокомпаниите могат да издържат така средно до два месеца, а някои - доста по-малко време. Около 30 големи авиокомпании срещаха сериозни финансови затруднения още преди кризата.
Възстановяването ще е трудно и продължително
IATA очаква загубите през второто тримесечие на годината да достигнат 39 милиарда долара при 7 милиарда долара печалба през същия период на 2019. Очакваната тежка икономическа рецесия ще забави възстановяването на пътникопотока и приходите. Стандартният годишен ръст на пасажери, който е между 4 и 5%, може да бъде постигнат едва през 2022 година.
Дори и докато самолетите не летят, разходите на авиокомпании си вървят - от амортизация, за застрахователни и лизингови вноски, административни такси, както и разходи по поддръжката.
Разходите се трупат
Когато един самолет не е бил във въздуха седем дни, той трябва да бъде подготвен за паркиране, което изисква 60 работни часа. На отворите и ходовата част се поставят капаци като защита от външни влияния. Когато не се изпълняват полети се провеждат функционални тестове, на всеки две седмици двигателите работят на място, а всяка седмица самолетите биват раздвижвани напред-назад, за да не се деформират гумите. На всеки три месеца всеки паркиран самолет трябва да извърши поне по един полет.
Голяма част от техническия персонал за поддръжка продължава да работи, макар съответната авиокомпания, какъвто е например случаят с "Луфтханза", да е преминала към режим на намалено работно време.
Tzar Vova Josei-ki
Рейтинг: 2350 НеутралноСега е моментът за проучване на разните затоплистки теории!
angeles
Рейтинг: 1248 НеутралноГретка е най-щастлива сега! BTW какво стана с нея,свали ли температурата??? Тик....ток,,.....
lino_santino
Рейтинг: 318 НеутралноПри последната пандемия преди стотина години пък изобщо не е имало полети.
Араламбене му е майката
Рейтинг: 747 НеутралноПогледнах сега - същото гъмжило от полети си е. И "затворената" Москва, и "блокираните" САЩ, а в Китай - сякаш всичките самолети на света се мъчат едновременно да излетят, или да кацнат.
Alan Blackmore
Рейтинг: 737 НеутралноТъй рече Гретхен, тъй стана. Вие защо и се присмивахте?
only illogics can find hidden flaws in a straight logic line only erratics can recognize errors in patterns of a perfect designAlan Blackmore
Рейтинг: 737 НеутралноДо коментар [#2] от "angeles":
only illogics can find hidden flaws in a straight logic line only erratics can recognize errors in patterns of a perfect designТам при вас в Мексико сигурно е жегичка, а? И няма дъщ? А когато корабчето от Шанхай закъса, що ще чини Лъса?
Ивайло Вълчев
Рейтинг: 457 ЛюбопитноДо коментар [#6] от "xAlan Blackmore":
"дъщ"? Сериозно ли?
Лопе де Вега
Рейтинг: 410 ВеселоНема самолети, нема кемтрейлс. Никой не трови от въздуха работническата класа!
без подпис!EU defender
Рейтинг: 1002 НеутралноДо коментар [#4] от "Приказки от шипковия храст":
The best way to predict the future is to invent it.Чак пък гъмжило. В момента над цяла България има ДВА самолета.
EU defender
Рейтинг: 1002 НеутралноВече е един.
The best way to predict the future is to invent it.EU defender
Рейтинг: 1002 НеутралноВече са нула. Току що премина в Румъния.
The best way to predict the future is to invent it.Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1268 НеутралноМерките които са описани в статията представляват т. нар. active storage. Това предполага че до два месеца отново ще се възстанови нормалната експлоатация. Доста оптимистично според мен и си мисля че поне големите компании или тези които имат амбицията да оцелеят ще се насочат към по радикални мерки в подръжката на самолетите - deep storage. Това включва демонтиране на системи и компоненти за отделно съхранение , двигателите са източени от смазочните масла и се прилагат специални течности за предотвратяване на корозия/отпада изискването за работа на място/ , резервоарите трябва старателно да се изпразнят защото дори малко вода да остане е предпоставка за бързо разпространение на бактерии. Остава изискването самолетът да бъде раздвижван за да се запазят гумите.
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.Предимството е че пишат че по този начин разходите за подръжка падат двойно, но обратната страна на медала е че връщането към нормална експлоатация ще отнеме повече време и средства.
angeles
Рейтинг: 1248 НеутралноДо коментар [#6] от "xAlan Blackmore": Не само че не е жегичка,а от утре пак 4 дни дъшшшш! Барабар с короната и времето се изчанчи по северно Мексико!
Соломон Дермоедов
Рейтинг: 335 НеутралноДо коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":
¯\_(ツ)_/¯.Даш е правилното..
john_3volta
Рейтинг: 865 НеутралноДобре е че хората си припомниха какво е да се страхуваш. Доскоро си мислеха как да си комуникират с извънземните (Сейгън) или как да отидат на Марс (Мъск). Сега виждат че понякога дори близката комуникация със земните е опасна, както и ходенето до киното (за Марс да не говорим).
ggot
Рейтинг: 889 НеутралноНие успяваме да си внесем короновирус с чартърите, такъв е случая в момента в Пещера, преди няколко дни завърнали се от Белгия и Англия и реално не поставено под карантина.
Стойте си у дома до Великден догонина!
Alan Blackmore
Рейтинг: 737 РазстроеноДо коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":
only illogics can find hidden flaws in a straight logic line only erratics can recognize errors in patterns of a perfect designГлупости, шегувам се, майтап, бе, Уили! Ако не вярваш - погледни навън да видиш какво направихме с хората, дето искат да си строят къщи...
А според други след края на извънредното положение е настъпило вредно положение...
padrino
Рейтинг: 4086 НеутралноНещо статията не отразява реалността...един поглед в интернет и се вижда че си е пълно и всички си летят....
Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬https://www.flightradar24.com/44.56 ,-112.65/2
Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
Рейтинг: 648 НеутралноСпоред мен е срамно компаниите да изреват за помощ след няма и месец криза. Години наред се отчитаха печалби , които отиваха в нови самолети , дивиденти и/или за обратно изкупуване на акции. Бели пари за черни дни никой не задели ( за съжаление не са само авиокомпании) . Сега всички искат помощ. Която ще бъде платена от данъкоплатците. Дали чрез инфлацията или чрез данъците но всички ние ще платим тези "спасявания". А защо? Толкова важни ли са авиокомпаниите - ако фалират едни други ще им поемат бизнеса. Но след като някои хора изгорят други ще се научат да внимават.
АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯhamiltonf
Рейтинг: 3800 НеутралноДо коментар [#18] от "padrino":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Пълно било?! Я виж Франция?! Отделно, преди два месеца не можеше да различиш град на картата, всичко беше жълто.
Николай Бучков
Рейтинг: 5088 ВеселоИ това ще премине....
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1268 ВеселоДо коментар [#18] от "padrino":
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character."Като видял жираф, шопа казал - те такова животно нема!"
Alan Blackmore
Рейтинг: 737 НеутралноДо коментар [#13] от "angeles":
only illogics can find hidden flaws in a straight logic line only erratics can recognize errors in patterns of a perfect designIt's a RainX day, and my Son will shine :)
SS
Рейтинг: 2915 ВеселоДа пускат пак дирижаблите ...
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3407 НеутралноВинаги има първи път.
Сд
Рейтинг: 686 НеутралноТакъв ще е новия Световен ред измислен от евреите и масоните.Да се намаля свръхнаселението до 1 милиард.
realguru
Рейтинг: 2619 НеутралноЕ нали това искаше Гретето :)
Гарван
Рейтинг: 986 НеутралноДо коментар [#12] от "Jalis Ironhammer": Много обобщаваш. Това не се отнася за всички самолети. Спрямо производителят в съответният ММ чаптер 10 е написано какво трябва да се прави.
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1268 НеутралноДо коментар [#28] от "Гарван":
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.Възможно. Този който обясняваше това е пилот на 737 NG. Сигурно мерките варират значително при различни модели.
Сподели ако имаш по подробно инфо , винаги ми е интересно да чета по темата.
Go Go
Рейтинг: 1015 ВеселоАми точно големите авиокомпании да не се ослушват, ами да инвестират в създаването на бързи тестове за да могат да ги провеждат просто преди качването в самолета. Иначе ако не фалират покрай тази епидемия, ги чака гарантиран фалит при първата следваща.
73! Go GoPetleshev
Рейтинг: 3013 НеутралноДо коментар [#18] от "padrino":
Бивш tww09306483.За летенето - летят. Но е много по-малко. Вижда се съвсем ясно...
Там където живея, в посока северозапад минава коридор. Съвсем доскоро горе беше гъмжило. Понякога и десетина самолета се засичаха по трасето напред-назад. Когато и да вдигнех глава по няколко самолета минаваха. Тия дни е рядкост да се види нещо...
В момента преминава един от Франкфурт към Доха.
Petleshev
Рейтинг: 3013 НеутралноДо коментар [#7] от "Ивайло Вълчев":
Бивш tww09306483.Колегата уби коча с лопата от упор...! Дъщ...! :)))
Това е истински милиционерски бисер! :)))
Гарван
Рейтинг: 986 ВеселоДо коментар [#29] от "Jalis Ironhammer": Ти па, 95% от пилотите нямат хал хабер от airworthiness management. Това което си написал се отнася по-скоро за preservation. Намери някъде в нета АММ на някой самолет и в чаптер 10 прочети какво трябва да се прави.
vesolr
Рейтинг: 3750 ВеселоКойто познае кои авиокомпании ще оцелеят, ще спечели доста за кратко време. Акциите им се търгуват на 1/3-1/4 спрямо цената в началото на годината. Айде познавачите, впрегнете таланта си!
От клеветника https://goo.gl/QdmktQlil_alex
Рейтинг: 808 НеутралноВъпрос: а защо им трябва на хората да летят толкова много?
С Стоянов
Рейтинг: 1420 ЛюбопитноДо коментар [#26] от "Сд":
ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВОПий си хапчетата...
Лопе де Вега
Рейтинг: 410 НеутралноТи па кой си? без подпис!
alexsilver
Рейтинг: 1510 НеутралноТо си има компании, които отдавна инвестират в създаването на ваксина срещу корона. Още малко и ще са готови или поне така приказват, от кумова срама. Щото ваксина не се прави за месец, два. Най-вече заради задължителните тествания за ефективност и безвредност за хората. За да са готови скоро, значи отдавна са започнали приготовленията. Ама това са конспиративни теории. А реалността е съвсем друга. И едва ли ще ви хареса повече...
niki
Рейтинг: 18 НеутралноДано Корона да накара да се преосмисли разюзданата Глобализация, от която вече всички страдат.
nikiСтоян Трушков
Рейтинг: 392 НеутралноЗащо не се публикуват данни за хода на изменението на стадния имунитет на нашата популация (водят се спорове дали е 50, 60, 70 или 80%) при придобиването на който се счита, че е приключила вирусната инфекция?
ПРИМЕРНО : Завчера беше 10%, вчера беше 15%, днес е вече 20%. Следователно щом дневния ръст е 5%, до достигане на 70% ще ни са необходими още 10 дни за да „наваксаме“ останалите 50%.
От хода на изменението на стадния имунитет се определя дали процеса на вирусната инфекция е „бърз“ (определян като много опасен за овладяване!) или „бавен“(определян като много по-безопасен за овлдяване!). Именно поради това се предпочита въвеждане на извънредно положение, при което се предполага, че ще се развие „бавния“ процес!!?
Но какво включва стадния имунитет на една популация при придобиването на който се счита, че е приключила вирусната инфекция?
Дали в нея са включени освен новозаразените, които се докладват ежедневно, но и:
- Без-симптомни инфектирани, т.е. заразени но неболедуващи лица,
- Инфектирани, но преболедували с изграден имунитет и т.н. и т.н. ...??
И възможно ли е събиране на такива допълнитени данни с настоящите тестове?
Може ли някой от ерудитите в тази област да публикува някаква информация?
Дедов'та Колюуа Унукя!
Рейтинг: 931 ВеселоСвали я ми. Сега подготвяла доклад срещу глобалното застудяване, де ни чака.
Като една от мерките предвиждала- и кьорав пътник да няма- сички самолети да фърчат, колоте ни да бачкат на място, и т.н..
Това- докато се стоплим глобално, после почваме пак по старата стратегия- гадни самолети, гадни коли, дайте да дадете, дайте и на мен...
😂😂😂😂😂 БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
Дедов'та Колюуа Унукя!
Рейтинг: 931 ВеселоНеграмотници- дашт е правилното ве! 😂😂😂😂
Вали дашт! Може да премине на сниаг. 😂😂😂😂 БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
Дедов'та Колюуа Унукя!
Рейтинг: 931 ВеселоМа това- под условие- "единият поглед" да е след поне 5 ракии, нали... 😂😂😂😂
Пийнал милиционер спира пиян "на мотика" шофьор.
Милиционерът:
-Хлъц... Абе- вие що сте двама зад волана?
Щофьорът:
-Не сме двама- сам съм. Ма вие що сте ме наобиколили?
😂😂😂😂👍 БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
Realist
Рейтинг: 3054 НеутралноВъздушният транспорт разчита на желанието на хората да пътуват. Дори и след кризата хората ще намалят ваканциите, а бизнесите командировките. Възстановяване през 2022-ра вероятно е горе- долу реалистичният сценарий. Пък, който изкара дотогава.
Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.Преди дни пътувах до Чикаго, билета беше едва $70 (обикновено е около $200). Неудобството бе, че заради спрените полети трябваше да сменя 3 самолета и полета се удължи от 5 часа на 12. А летището в Детройт бе под тотална карантина. Нямаше бизнес който да работи.
И да, хотела в който отседнах бе суперлуксозен, нормално за около $400 на вечер, ми струваше $70 на вечер. Хаят в центъра, няколко блока от Сиърс Тауър.
gost22
Рейтинг: 2053 ЛюбопитноМи авиоиндустрията да беше се позамислила овреме за модулни самолети, дето лесно да се преоборудват от "пътнически" на "товарни" според обстоятелствата, а не да се чудят как да намалят и таксуват личния багаж като "свръх багаж" или да продават по-скъпо "място до прозореца"...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...робин от Крузо
Рейтинг: 632 НеутралноХммм .... Андреас Шпет, доста „късно“ излиза статията ти. Когат преди повече от три (3) седмици коментирах, че света респ. Европа не е преживявала такъв социален и икономически срив, коментара ми имаше и няколко минуса. Нарекох глупаци хората, които сравняваха кризата от 2008-2009 с тази от 2020 и пак получих минуси!
robin ot CrusoeТова, че съм на 70 и през живота си не бях чувал и виждал културен и спортен живот в Германия може да спре, или заводите на Мерцедес, БМВ, Опел и т.н да спрат работа, както и летищатав Берлин да затворят врати, като че ли не хвана много декиш.
На тези дето слагат минуси ще кажа следното, след две, три седмици ще гледате голям екшън, когато хората огладнеят и нямат пари.
Има една българска поговорка: не си оставям магарето в калта.
Бих я понагласил за моя остров: не си оставям козите гладни!
Поздрави от Isla Robinson Crusoe.
KLINGON
Рейтинг: 304 ВеселоЛуфтханза, точно, дере българите мега здраво за полети от и до София от дестинации до и от кпито не пътуват много българи. Един билет през юли от Осло до София, например, струва минимум 500 евро и то ако го купиш месеци преди това. Та баш за тех много ще ми е "мъчно":)
"...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.