Еврокомисар: Авиокомпаниите трябва да върнат пари за неизпълнените полети

Еврокомисар: Авиокомпаниите трябва да върнат пари за неизпълнените полети

© Reuters



Независимо от огромните си затруднения, авиокомпаниите са длъжни да платят обезщетения на пътниците за полетите, които не са успели да извършат заради пандемията от коронавируса. Това заяви Адина Валеан, еврокомисар за транспорта в отговор на призивите на превозвачите да ги освободят от това задължение, защото то щяло да ги остави съвсем без средства.


"Да се промени подобно изискване в закона, трябва да има широка подкрепа за споразумение и с други институции. На този етап няма да внасяме законодателна мярка", заяви тя в телефонно интервю за "Ройтерс". Валеан има предвид Европейския парламент и Европейския съвет, обяснява агенцията.


Организации за защита на потребителите в ЕС казват, че превозвачите вече не плащат и задължават ощетените си клиенти да вземат в замяна ваучери.




"Ако ваучерите са правилно гарантирани с правителствени средства или нещо подобно, ние бихме обсъдили перпоръки към гражданите да ги вземат", допълва еврокомисарят. Тя напомня, че има различни начини правителствата да помогнат на авиокомпаниите и Европейската комисия следи какви решения ще се приложат.


Брюксел вече облекчи правилата за държавна помощ. През март Европарламентът замрази изискването да се изпълняват определен брой полети, за да се запазят слотовете - нещо, заради което в кризата се налагаше да пътуват самолети с по един-двама пътници.


Адина Валеан казва още, че е готова да лобира за ревизия на параметрите по споразумението на ООН за авиокомпаниите CORSIA. То определя от 2021 г. те да купуват кредити, покриващи щетите за климата от самолетите спрямо нивата на вредните им газове от сезон 2019-2020 г.


Сега превозвачите искат друга базова година - например 2018-2019 г., защото тогава емисиите им почти сигурно ще са били по-високи спрямо сегашния параметър, силно повлиян от спирането на стотици хиляди полети. Колкото по-висок е базовият показател, толкова по-малко "въглеродни" кредити ще трябва да купуват те.


"Лично аз смятам, че това трябва да се промени", казва Валеан.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2129 Неутрално

    Правилно!
    А сега да очакваме в европейските съдилища една камара обявления за несъстоятелност... фалит по народному.
    И не, че са фалирали, ами като "защита срещу кредиторите"

    Бог да благослови Америка за България!
  2. 2 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    Не само да ги върнат а трябва да се въведе акциз за керосина! КОйто иска евтино като гретето да хваща ветроходка! Нали ЕК чист въздух?

  3. 3 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1868 Неутрално

    Пътниците ще прежалят някакси тези няколкостотин или няколко дестки евро, но авиокомпаниите реално са във фалит.
    Трябва да се мислят мерки, как да възкръснат, иначе ще е много тежко новото ни прохождане.
    Пардон, излитане...

  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8175 Неутрално

    А туроператорите искали да не връщат пари.

  5. 5 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1322 Любопитно

    Начи гълтам двойно водичка - 800€ за самолетен билет (бай, бай билетче) и 1000€ за други разходи (резервации, други билети и т. н. по веригата)... Баси, махни това, ми ся ще се молим да останем живи, де*ба тоя живот, интересна година се заформи. И както е казано - пилците ще се броят наесен, май...

  6. 6 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2098 Весело

    Като си помисля, че се канеха да правят самолети за правостоящи, за да пестели място. Може, ама със скафандри.

  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    Да, всеки доставчик на услуга, който не я е предоставил, трябва да върне заплатените аванси. Не може да ми бъде мъчно за европейските авиокомпании - много нагли станаха напоследък.

  8. 8 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    А държавата трябва да ги финансира яко :)

  9. 9 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1881 Неутрално

    Пътниците ще прежалят някакси тези няколкостотин или няколко дестки евро, но авиокомпаниите реално са във фалит.
    —цитат от коментар 3 на НеКой


    Няма логика авиокомпаниите да взимат пари за услуга, която не са предоставили на конкретни клиенти. Това си е грабеж и е недопустим само защото са в тежко положение заради пандемията.

    Нека авиокомпаниите си се разплатят с милионите клиенти, а после да бъдат подпомогнати. Много по-лесно е националните правителства и ЕС да се оправят с 10-20 авиокомпании, отколкото с милиони граждани. Че на авиокомпаниите ще им трябва помощ, това е ясно. Защо е по-разумно за това да платят данъкоплатците, отколкото пътниците, които са си били купили билети? Защото съществуването на авиационен транспорт в бъдеще ще е от полза за всички. Разбира се, спасяването им трябва да даде възможност на данъкоплатците да си върнат инвестициите в бъдеще. Ако някоя авиокомпания няма перспектива да оздравее, може би е по-добре да не я спасяват.

  10. 10 Профил на wnq45647114
    wnq45647114
    Рейтинг: 27 Неутрално

    Каква файда, после същите тия пари ще отидат за спасяването им. Да пият всички по една студена вода и да се приключва.

  11. 11 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2098 Неутрално

    А държавата трябва да ги финансира яко :)
    До коментар [#8] от "realguru":

    Не може да нямат застраховки, които включват форс мажорни обстоятелства ( природни бедствия, война, ...)
    Когато паднаха кулите в Ню Йорк ,го отнесоха застрахователните фирми.

  12. 12 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2098 Неутрално

    До коментар [#10] от "wnq45647114":

    Вие пийте вода, аз си искам парите.

  13. 13 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    Усещате ли ЕС каква бъркотия създава и каква дивотия е натворил преди? Никой не може да се оправи в техните законодателни дебри, включително те самите.

  14. 14 Профил на wnq45647114
    wnq45647114
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#12] от "half truth":

    Не само че ще пиеш вода, но ще се и набълбукаш.

  15. 15 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    В САЩ тези проблеми дори не се обсъждат, държавата изтропва на масата няколко трилиона и раздава. А в Европа ЕС трябва да промени 100 закона и регулации и накрая пари пак няма.
    Вярно е,че авиокомпаниите са взели парите и не са извършили услугата, но не по тяхна вина. Който ги е спрял от полети,той носи отговорността. Пътниците са прави да си искат парите, но авиокомпаниите също са прави са ги задържат. Разходите не дапочват от момента,в който пътникът се качи в самолета. За всеки пътник вече са направени предварителни разходи. За парите е отговорен онзи,който е забранил полетите. Хайде да видим в ЕС кой е този отговорният? Държавите или ЕС?

  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4584 Неутрално

    Ваучерите са добра опция за такива като мен, които летят често по един и същ маршрут.

  17. 17 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2969 Неутрално

    Разбира се че трябва да върнат парите За услуга която не е изпълнена! Аз съм решил за себе си, повече никакво купуване на билети в аванс, никакво финансиране на авиокомпании. Една, максимум две седмици преди полета, може и да е по-скъпо но без нерви!

  18. 18 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2887 Неутрално

    Трудна работа за удостоените калинки, да се занимават с щастието на кокошките и да не пипат нищо.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  19. 19 Профил на HERMES
    HERMES
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Уважаеми коментиращи. Бъркате 2 и II. Едно е да ти върнат парите за неосъществен полет, което компаниите и ще направят, друго е да изплащат обезщетения за неосъществения полет. Явно никой от вас не е летял и не му се е налагало да иска обезщетение за огромно закъснение или отменен полет по вина на авиокомпанията.

  20. 20 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Раъйн днес пратиха "оферта" за полет, който имам до Рим в края на май - да си променя датите за същата дестинация без такава такса, но само ще си до платя разликата в билета. Която обаче ще е повече от двойна за който и месец да си избера, като пак няма гаранция, че тогава ще е вдигната карантина та тук или в Италия. Ако им е такова предложението - ще се откажа да пътувам изобщо, отколкото да дам още пари и пак да не се знае дали.

  21. 21 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Честно казано не виждам защо следва да се помага на авиокомпаниите.
    Никъде не е казано, че следва да можем в рамките на часове да отидем до другата страна на планетата и то за безбожно малко пари.

    Ще ме извиняват, но щом може дапродават билети за 7-8 евро Испания Великобритания, а нормалната тарифа да е по-ниска от билет за всеки друг транспорт явно садоста добре като бизнес модел, че да се спасяват...


    ПП Да не повдигаме темата, че са основната слаба брънка по отношение на пандемия и пренасяне на вируси...

    Модератора е неадекватен!
  22. 22 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    За авиокомпаниите е лесно,могат да кажат,че те полети не са отменяли. Това,че вие не сте отишли на летището,защото някой друг ну ви е пуснал са отидете, проблемът е между вас и онзи другия.

  23. 23 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2969 Неутрално

    До коментар [#22] от "gozambo":

    Колега, никой не може да каже, или не каже. Когато полет се отмени, се отменя. Пращат ти имейл, отменят го от разписание, от уебсайт. Както тук друг колега коментиращ отбеляза при отменен полет имаш малко повече лостове да си вземеш парите или отворен билет отколкото ако още не е отменен.

  24. 24 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1755 Любопитно

    До коментар [#9] от "plamen_b":

    "Няма логика авиокомпаниите да взимат пари за услуга, която не са предоставили на конкретни клиенти. Това си е грабеж и е недопустим само защото са в тежко положение заради пандемията."

    Нещо повече: това би ознспааало, че всеки, който е останал без доходи илинс намалени такива може да влезе в магазина и да си набере стоки без да плати! Щото нали, тежко положение?!

    В Русия съм! В Русия съм!
  25. 25 Профил на Harry Krup
    Harry Krup
    Рейтинг: 997 Неутрално

    Преди 6 години требваше да ходим на почивка в Доминикан републик НО се появи смъртоносна епидемия подобна на тази.Около 500,000 беха заразени там +25 съседни държави казваше се чингулуня нешто подобно.И се отказахме заради внучката на 4-5 години беше.Парите ни върнаха без проблем.

    Harry Krup
  26. 26 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    Не само да ги върнат а трябва да се въведе акциз за керосина! КОйто иска евтино като гретето да хваща ветроходка! Нали ЕК чист въздух?
    —цитат от коментар 2 на telqk


    Абе, направо, който се качи на самолет, направо да му режат ръка или крак.
    Докато останат! А, ма, ха!

    Само, че сега се сещам ... как така най-големите пътешественици преди месец, в разгара на корона вируса се оказаха точно либерал-болшевиките.

    Либералната свобода си я тълкуват като свобода да хвъркат и да разнасят вредни емисии ... а и вируса!

    За пореден път не мога да им проследя партийната линия, за какво по-точно се борят.

  27. 27 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    Да, всеки доставчик на услуга, който не я е предоставил, трябва да върне заплатените аванси. Не може да ми бъде мъчно за европейските авиокомпании - много нагли станаха напоследък.
    —цитат от коментар 7 на PisnaMi


    На мен, пък, ми е много мъчно за тях!
    Но ако не плащат те, трябва да платим ние.
    Ако ще и през данъци и дългове.
    А за мене си ми е по-мъчно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK