България е втора в ЕС по процент загинали в катастрофи

България е втора в ЕС по процент загинали в катастрофи

© Георги Пауновски



България е втората по смъртност на пътя в Европа през 2019 г. с 89 загинали на милион, показва статистика, оповестена от Европейската комисия днес. Изпреварва я само Румъния с 96 жертви на милион души от населението. Средната стойност за ЕС е била 51 смъртни случая на един милион жители.


Най-безопасни са били пътищата в Швеция (22 смъртни случая на милион жители) и Ирландия (29 на милион).
При България се наблюдава увеличение с 3% на жертвите през 2019 г. в сравнение с 2018 г. Все пак за десет години - от 2010 г. досега, има 19% намаление на смъртните случаи.


В сравнение с 2018 г. най-големият спад в броя на смъртните случаи по пътищата е бил в Швеция (-32%, въпреки че през предходната година е имало увеличение с 28%), Финландия (-14%) и Латвия (-12%) (тази класация изключва държавите с по-малко от 100 смъртни случая годишно). От друга страна, в Дания се наблюдава рязко увеличение с 20%, а в 12 държави от ЕС-27 през 2019 г. не е отчетено намаляване на смъртните случаи по пътищата. В ЕС като цяло броят на жертвите е спаднал с 2%.




Еврокомисията отбелязва "огромен напредък" при Гърция, Испания, Португалия, Ирландия, трите балтийски държави и Хърватия, които са отбелязали по-висок от средния спад (от 30 до 40 %) в броя на смъртните случаи по техните пътища.


Освен смъртните случаи ЕС иска също така да намали и броя на тежките наранявания: смята се, че за всеки изгубен живот още петима души претърпяват сериозни наранявания с променящи живота им последствия (около 120 000 души през 2019 г.). В допълнение към последствията в емоционален план и тези, свързани с качеството на живот, тежките наранявания често имат по-висока цена за обществото, отколкото смъртните случаи, поради дългосрочната необходимост от възстановяване и здравни грижи. Външните разходи при пътнотранспортни произшествия се оценяват на около 280 милиарда евро, или около 2% от БВП на ЕС.

Ключови думи към статията:

Коментари (52)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SEAL
    SEAL
    Рейтинг: 920 Разстроено

    Ганьо обича да избива комплекси на пътя. Няма кой да го накаже...

  2. 2 Профил на Solomon  Bandaranaika
    Solomon Bandaranaika
    Рейтинг: 0 Любопитно

    Бравос!
    А злите езици разправяха,че по всичко сме на последното място!

    Опростачвай и владей!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    Щеше да е на първо място ако не се играеша със статистиката.
    За съжаление !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2311 Неутрално

    Обаче в сравнение с байтошовия период намаляха двойно. От около 1200 на около 600 годишно. При десет пъти повече автомобили.

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7416 Неутрално

    Е, поне сме напред в класацията.

  6. 6 Профил на Solomon  Bandaranaika
    Solomon Bandaranaika
    Рейтинг: 0 Любопитно

    Обаче в сравнение с байтошовия период намаляха двойно. От около 1200 на около 600 годишно. При десет пъти повече автомобили.
    —цитат от коментар 4 на nik_77.


    Навсякъде са намалели,колко са били при бай ти Тошо нема никакво значение.....,или заслугата е на Бочко и ГЕРБЪ?!
    В Германия,са намалели повече от 6 пъти....., ако сравняваш как е било по времето на бай ти Вили Бранд!

    Опростачвай и владей!
  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#4] от "nik_77.":

    Прочети 3 другарю милиционер.
    Скороще почнете и да ги възкресявате само и само га се ударите в гърдите.
    БУлгар, БУлгар !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6005 Неутрално

    До коментар [#4] от "nik_77.":

    В началото на 70-те години на миналия век, в Западна Германия е имало около 40 000 загинали от катастрофи годишно. Сега са 10 пъти по-малко, при обединена държава и повече возила.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3131 Неутрално

    В Швеция живеят шведи и правят Волво от години, макар шапката да я купиха китайците. От 2011 карам Волво и това е марката завинаги!
    Тука комплексари се надскачат с Голфове и БМВ тройки.

    Еретик
  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1507 Неутрално

    Щеше да е на първо място ако не се играеша със статистиката.За съжаление !!!
    —цитат от коментар 3 на КМЕТ В СЯНКА


    Бай Тотьо, би ли коментирал статистиката за периода 1965-1970 г.?

  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4131 Любопитно

    Ами погледнете процедурата, описана стъпка по стъпка, как в Швеция се взема шофьорска книжка. И да не пропуснете "скид теста" - той е задължителен, обикновено се взема при зимни условия когато е заледено и хлъзгаво, за да се види как контролирате колата, нещо нормално с дългата зима в Швеция.. А и цената не е малка...
    Преди доста години мен ме учеха на замръзнало езеро през зимата, сега най-вероятно има и други неща... :-)

    https://www.thenewbieguide.se/driving/the-step-by-step-guide-to-a-swedish-driving-license/

  12. 12 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4204 Неутрално

    Нормално. Стари коли , лоши пътища , недисциплинирани и изнервени шофьори.

  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    До коментар [#12] от "tacheaux":

    ... купени книжки...

  14. 14 Профил на Mark
    Mark
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Това е манталитетът на българина - да доминира, да прецака някого, да избегне правилата, да мачка. Това върви ръка за ръка с податливостта към хибридна пропаганда и отричане на европейските ценности като уважение към всички, нетърпимост спрямо дискриминацията и придържане към правилата. Това е свързани с вродения нисък интелект на българина, сходен по IQ с народите от Субсахара и далеч от европейския интелект.

  15. 15 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Нормално. Нещо реално да е направено. Само приказки и усвояване на едни пари.

  16. 16 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Ами погледнете процедурата, описана стъпка по стъпка, как в Швеция се взема шофьорска книжка. И да не пропуснете "скид теста" - той е задължителен, обикновено се взема при зимни условия когато е заледено и хлъзгаво, за да се види как контролирате колата, нещо нормално с дългата зима в Швеция.. А и цената не е малка...Преди доста години мен ме учеха на замръзнало езеро през зимата, сега най-вероятно има и други неща... :-)https://www.thenewbieguide.se/driving/the-step-by-step-guide-to-a-swedish-driving-license/
    —цитат от коментар 11 на daskal1


    Даскале чак толкова няма нужда, а и помисли колко ще се оскъпи един шофьорски курс и колко няма да могат да си го позволят. Всичко е въпрос на култура, възпитание и на системата на държавата. Моята книжка е от време оно на камион без синхронизатори. Когато се изнесох в чужбината я приравних , като изпитът не беше по-различен от този в РБ. Карам си колите "леко и безаварийно" по алпийско без застрахователни събития и глоби. Такива като мен нашенци са хиляди.

  17. 17 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2451 Неутрално

    Българите са от най-лошите шофьори в Европа !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  18. 18 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    В България ще е така докато не почне да работи системата.

    Има закони, ама са препоръчителни. Ако те засекат камерите - глобите не се събират.

    Измислят уж как да събират глобите и се почва рев - ама това нарушавало правото на придвижване.

    Те така ще бъде докато обществото не реши какво точно иска.

  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4131 Неутрално

    До коментар [#16] от "Гарван":

    Има и друг вариант, като в щатите: една година в 11 или 12 клас да има часове за шофиране с учител-инструктор като част от обучението по избор, може и с нает правоспособен, да кажем пенсиониран полицай на временен договор от училището. След като се вземе теорията ученикът може да кара примерно 6 месеца с придружител, най-често родител, но трябва да има една година изпитателен срок преди да получи пълноправна книжка. А да казвам, че застраховките за мъже до 24 години са далеч по-високи дали има нужда? За жените е до 21, явно те поумняват по-бързо. :-)
    В САЩ сме далеч от идеала, особено в големите градове с фрустрирани хора, включително пресни имигранти и мигранти, но все пак...

  20. 20 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2380 Неутрално

    Пак добре! Последните години (от както гърците взеха мерки) бяхме неизменно първи.

  21. 21 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2380 Неутрално

    Явно Малина Крумова все пак е свършила нещо.

  22. 22 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    Това , че сме на тази черна класация не е изненада!Само крути мерки могат да нормализират ситуацията у нас

  23. 23 Профил на Иван
    Иван
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    Като се има в предвид че имаме най-древния автопарк, най малките възможности за поддръжка на МПС тата , и милиционери скрити в храстите за да изкарват пари вместо да стоят видими за превенция, чудно как не сме на последно място.

    Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!
  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#10] от "4ort":

    Вече е коментирана няколко пъти. Ти нали ми водиш досие - прочети там.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#21] от "ivanpopov":

    Разсмя ме !!! Тая калинка нищо не разбира от материята !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4898 Неутрално

    До коментар [#22] от "bat_plamen":

    Ама за ВСИЧКИ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  27. 27 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2541 Неутрално

    Ако се вдигне събираемостта на глобите, може да се променят нещата.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  28. 28 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 2379 Неутрално

    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Щеше да е на първо място ако не се играеша със статистиката.
    За съжаление !!!
    ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
    Как си представяте това? Как в Путенланд?:))))
    Там 124 загинали на милион. И те се радват за това. Така че, дори Путенланд,, при пълна фалшификация, не могат да се похвалят с добри резултати.

    "Чуждестранен агент"
  29. 29 Профил на deutscher._
    deutscher._
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Колкото е по- добро домашното възпитание и средната интелигентност на един народ като група от хора(може да е и от различни етнически групи) - толко е по-ниска и средната му смъртност от автопроизшествия !
    Друга манджа , която също се взема предвид и се отчита голяма роля е състоянието и вида на пътната мрежа !

  30. 30 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Смъртните случаи не зависят само от пътната безопасност, но и от системата на спешна помощ, качеството на болниците, лекари и пр. Някой с леко и лечимо нараняване може да се превърне бързо в смъртен случай при неадекватна спешна помощ. Май в случая с Милен Цветков имаше подобен оттенък.

    От друга страна при наличие на опасни участъци в Швеция го обезопасяват, за да не загиват хора, а у нас слагат ограничение 40 и патрулката кибичи след знака да хване завалии.

    @)----,--'--
  31. 31 Профил на BezEmotsia
    BezEmotsia
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Обаче в сравнение с байтошовия период намаляха двойно. От около 1200 на около 600 годишно. При десет пъти повече автомобили.
    —цитат от коментар 4 на nik_77.


    от 1968 до 1989 - над 1000 за година
    1990 - 1567
    2000 - 1012, до 2009 всяка година са над 1000
    2010 - 775
    2019 - 628
    2020 до сега сме на средното ниво за ЕС, но през кризата намаляха катастрофите

    С други думи, нещата се подобряват от 2010 насам

    Нововъведената ТОЛ система, системата за онлайн достъп до глоби, новите пътища и т.н. ще доведе до устойчиво влизане в средата - 50 загинали на 1 милион.

  32. 32 Профил на opoziciq
    opoziciq
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Мислих, че сме първи и в тази статистика.

  33. 33 Профил на badboy14
    badboy14
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Докато 95% от междуградските пътища са двупосочни ще е така.Нито българите са толкова лоши шофьори ,нито шведите са пилоти от Формула 1.Първокласните пътища в цяла Европа без Румъния и България са като българските магистрали,второкласните са същите но нямат аварийно.С глоби и камери няма да върнат умрелите в Кресненското дефиле и по баира на Бяла.

  34. 34 Профил на badboy14
    badboy14
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#31] от "BezEmotsia":

    Колко коли бяха с еърбеци по Бай Тошово време че не се сещам?

  35. 35 Профил на zahariy
    zahariy
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Ужасна статистика, много тъжно. Трябва да се вземат мерки, да се оправят пътищата и най-вече поведението на шофьорите.

  36. 36 Профил на valerie pvi
    valerie pvi
    Рейтинг: 265 Неутрално

    До коментар [#14] от "Mark":

    Интересно умозаключение , но всеки мери с аршина си и съди по средата си. Защото определено българите , които познавам и сред които се движа са определено над средното европейско равнище на интелигентност. / Пряко сравнявам с хора от Белгия , Франция , Кралството и Швейцария/. Но както казах, ти си знаеш за твоята среда.
    А колкото до темата, напълно подкрепям мнението , че всичко е до закони и санкции. В Кралството например камерите са навсякъде 24 часа. Няма такова нещо като малко нарушение, обяснение или прошка. Глобата най -малката е 120 паунда и няма ограничение колко глоби ще имаш за един ден. Няма и такова нещо като неплащане, , но ако я забавиш расте главоломно. И най- големия дебил шофьор много бързо се научава да спазва правилата. А е отделно дето да имаш кола е скъпо удоволствие особено в Лондон. Иначе некадърните шофьори са същите като тука, но там всеки трепери да не прекрачи правилата

  37. 37 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3674 Любопитно

    По-лоши (безумни и кретеноидни шофьори) от нас са румънците,турците и руснаците....Последните не са в Европа така или иначе!От 6 годишният си опит из Европа(и Турция) най-стрикните водачи които съм виждал са в скандинавието (Дания и Швеция)......Пред тях нии сме на луна парк!!!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  38. 38 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Няма по-лоши пътища в Европа и липса на хоризонтална маркировка. В Африка също.

  39. 39 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    По-лоши (безумни и кретеноидни шофьори) от нас са румънците,турците и руснаците....Последните не са в Европа така или иначе!От 6 годишният си опит из Европа(и Турция) най-стрикните водачи които съм виждал са в скандинавието (Дания и Швеция)......Пред тях нии сме на луна парк!!!!
    —цитат от коментар 37 на Willy Messerschmitt


    ... но не и норвежците. Те имат много лоша репутация в Дания. Като видят някой да кара с превишена скорост, датчаните викат: норвежец!

  40. 40 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 2461 Неутрално

    Последните няколко седмици ми се налага да карам колата повече из София (обикновено ползвам метрото). Масово не се спазва дистанция, някакви излизат от завои с дрифтове, влиза се в завои по кварталите без видимост, изпреварване на зиг-заг в насрещното и след 200 метра се виждаме на светофара. Джигитска работа.

  41. 41 Профил на sw51
    sw51
    Рейтинг: 381 Любопитно

    С оглед автопарка ни и манталитета на средностатистическият български шофьор, смятам, че имаме един много добър резултат.

  42. 42 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    Най-после по нещо да сме между първите в ЕС! Няма да сме все последни.

  43. 43 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 498 Неутрално

    "България е втората по смъртност на пътя в Европа през 2019 г. с 89 загинали на милион"

    Твърде повече от жертвите от коронавируса

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  44. 44 Профил на xyha
    xyha
    Рейтинг: 600 Неутрално

    Пак сме зад Румънзите . И кат гледам не корона вируса ни трепе . 96 / мил. то-е 96х7=672. Защо не забранят автомобилите тогажа , да не говорим клко са ритнали камбанката в следствие на замърсяването от трошките .

  45. 45 Профил на Умен и красив но не умнокрасив
    Умен и красив но не умнокрасив
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Пи един показател да не сме последни! Правителството има повод да почерпи за добрите хабери от ЕС

    No Pain No Gain
  46. 46 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2903 Любопитно

    До коментар [#9] от "Костадин Иванов":

    "В Швеция живеят шведи и правят Волво от години"

    В Швеция как отчитат ПТП, предизвикано от Мерцедес на български циганин и БМВ на турски гастарбайтер, при което и двамата са загинали? Като загинали в България/Турция или като загинали в Германия (седалището на фирмите-автопроизводители)?

  47. 47 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2903 Весело

    До коментар [#14] от "Mark":

    "Това е манталитетът на българина - да доминира, да прецака някого, да избегне правилата, да мачка."

    Да мачкат камъни и дървье
    "дружините наши, оплискани с кърви,
    пушкат (газове) и отблъскват (дупки и стоп-палки), без сигнал, без ред,
    всякой гледа само да бъде напред
    и гърди геройски на смърт да изложи"

  48. 48 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    До коментар [#33] от "badboy14":

    ако има 10 камери на Русе Бяла ,няма да има толкова убити ,същото е и в Кресненското дефиле ,а камерите ,ако са вързани с полицията ,както е в Румъния и на двата края ви чакат полицейски патрули и само ви прибират книжката за всяко нарушение ,а след това ви смъкнат от колата и освен глоба , ви вземат за месеци книжката със заплаха да ви вкарат в затвор ,ако карате без книжка ,нещата ще са други ,справки Румъния и Гърция .

  49. 49 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    До коментар [#43] от "neut":

    Катастрофите са предизвикани от маргинали без образование ,без всякакви задръжки и без да имат изобщо информация какво значи знак стоп , трябва при всяка тежка катастрофа да се търси отговорност и от този ,дето му е дал книжката ,ако е фалшива , затвора да е за двамата .

  50. 50 Профил на niki7
    niki7
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#4] от "nik_77.":
    Защо ми копираш името?

  51. 51 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 1421 Неутрално

    Ганьо обича да избива комплекси на пътя. Няма кой да го накаже...
    —цитат от коментар 1 на Ksharp


    Друсалки,алкохолици,полово неудовлетворени,едноклетъчни - и всички тези избиват боцките си в ламарините по пътя.

  52. 52 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3131 Неутрално

    До коментар [#9] от "Костадин Иванов":"В Швеция живеят шведи и правят Волво от години"В Швеция как отчитат ПТП, предизвикано от Мерцедес на български циганин и БМВ на турски гастарбайтер, при което и двамата са загинали? Като загинали в България/Турция или като загинали в Германия (седалището на фирмите-автопроизводители)?
    —цитат от коментар 46 на wanderer


    Прозрачният ми намек беше, че шведите са дисциплиниран народ, а филодофията на Волво, също шведска, е да се правят максимално безопасни автомобили. Значи, обществото в Швеция мисли в тази посока.
    Разбирам иронията ти за страните - производители, но сам знаеш, че колата предполага характера на шофьора, а Голф и БМВ тройка са просто диагноза.

    Еретик




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK