Европарламентът ще приеме пакет "Мобилност" в сряда, но възможност за промени има през септември

Европарламентът ще приеме пакет "Мобилност" в сряда, но възможност за промени има през септември

© Цветелина Белутова, Капитал



Европейският парламент гласува тази седмица новите правила на превозвачите - т.нар. пакет "Мобилност", срещу чиито разпоредби България протестира, но не успя да промени. Спорното законодателство бе остро критикувано и от други източноевропейски държави, но най-вероятно ще мине и на второто четене в парламента.


През септември обаче се очаква еврокомисията да обяви оценка за въздействието му и евентуално да предложи нови правила. Пред България и другите недоволни от ЕС-27 остава и възможността да го оспорят в Съда на ЕС. Литва и Полша вече заявиха такова намерение.


Основните проблеми


Връщането на автомобилите на мястото на регистрация на всеки осем седмици и връщането на шофьорите по домовете им на всеки четири - това са мерките, които най-тежко ще засегнат българските превозвачи, единодушни бяха евродепутатите, с които "Дневник" разговаря.




Има 18 предложения за промени, внесени от 131 депутати, сред които и всички от България, обясни евродепутатът от "Обнови Европа" Илхан Кючюк. Сред тях е и предложение за промяна по отношение на правилото за връщане на шофьорите - те да се връщат на избрано от тях място, не задължително на адреса си по лична карта. Той обаче не е оптимист, че която и да е от тях ще бъде одобрена.


"Вместо да поощрява и да заздравява единния пазар (правилото за връщане на камионите), сякаш изключва определени страни членки от този пазар", коментира евродепутатът Петър Витанов от С§Д. Той посочи, че текстът дискриминира държави и по географско положение, тъй като връщането ще е по-трудно за камионите на по-далечни държави.


Петър Витанов

© Didier BAUWERAERTS, © European Union 2019 - Source : EP

Петър Витанов


"В момента, в който отделяме, подчертавам, стотици милиарди за опазване на околната среда, за обновяване и модернизиране на производства, които щадят въздуха и водата, приемаме разпоредба, която кара празни камиони да обикалят Европа", коментира Андрей Новаков от ЕНП. "Шофьорите са свободни граждани като всеки от нас и не могат да бъдат задължавани да прекарват почивката си на адреса си по лична карта. Аз съм съгласен, че превозвачите трябва да им осигурят възможност, ако искат, да се приберат при семействата си, но това да бъде възможност, а не задължение."


Оценката на еврокомисията, която може да доведе до нов пакет


През септември се очаква и оценка на Европейската комисия за въздействието на пакета върху околната среда. "Ако нашите опасения се потвърдят в нея, Комисията ще има всички основания да предложи нови текстове, каквото и намерение тя вече декларира", сочи Витанов.


"Комисията може да каже: да, аргументите са важни, те са релевантни, и да започне процедура по промяна на това законодателство. Това е нещото, което може да се случи в по-краткосрочен и обозрим период, отколкото сезирането на Съда на ЕС", обясни Кючюк.


Илхан Кючюк

© Mathieu CUGNOT, © European Union 2020 - Source : EP

Илхан Кючюк


"В сравнение с предишния еврокомисар считам, че настоящият има много по-детайлен поглед, по-дълбоко разбиране на процесите на транспортния бранш и сектор, още повече идвайки от страна от Източна Европа (транспортният евркомисар Адина Вълян е румънка, бел. ред.) В същото време тя не може да си позволи, това го разбирам, да подчини действия си само и единствено на националния интерес, защото тя е еврокомисар за всички държави членки", отбеляза Новаков.


Какви ефекти се очакват


Опасявам се, че най-големите превозвачи ще се регистрират там, където е основната им дейност, същото важи и за шофьорите, предвижда Витанов. Той очаква и фалити сред най-малките превозвачи. "Смятам, че по един служебен и административен път се опитаха да отнемат на страните от Източна Европа конкурентните предимства", каза той. "Това са близо 150 хил. души, които разчитат на средства от тази дейност".


Андрей Новаков

© Mathieu CUGNOT, © European Union 2020 - Source : EP

Андрей Новаков


"Това е трудна професия, не много хора предпочитат да я работят", отбеляза Кючюк. Българските шофьори да бъдат търсени на западноевропейския пазар, а големите компании да пререгистрират дейността си в други държави, очаква той. Кючюк посочи още, че очаква и навлизане на държави от трети страни, които няма да попадат под рестрикциите на новата регулация.


Оспорване в съда


И тримата посочват като възможност България да оспори законодателството пред Европейския съд в Люксембург. "Когато политическите аргументи отстъпят място на политическите, смятам, че имаме шанс да оспорим", каза Петър Витанов.


След публикуването на приетия текст започва процедура по подписване, която е дълга два месеца - в това време България и другите недоволни държави могат да се обърнат към съда, обясни Кючюк.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4380 Неутрално

    Поредния провал на политиките на ГЕРБ . Звучен шамар за управляващата група.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Имаше един евро депутат от ГЕРБидж, който се кълнеше, че пакета е спрян.
    Намерете записа, пуснете му го и го отзовете.

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4380 Неутрално

    До коментар [#9] от "skomina":

    Не е хубаво да ги наричаш по този начин. Все пак са управляващи !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3474 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Защо пък да не е победа за голямото европейско семейство

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  15. 15 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Никой от българските власти не изнесе информация колко данъци внасят в бюджета тези превозвачи . Дали като извършват превоз от Германия до Франция да речем , то нещо влиза в българската хазна . И как се купува Бугати за 5 милиона !? То и ако питате някой международен шофьор , то 90% твърдят че работят в българските фирми заради стаж и се надяват да си намерят работа в западните транспортни фирми.

  16. 16 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 22 Неутрално

    Поредния голям европейски отзад. Това е основната част от пакета солидарност, който консолидирал ЕС при кризата. Онзи ден нали писаха.

  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4380 Неутрално

    До коментар [#14] от "дерибеев":

    Защото би значело, че не те броят от семейството ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1026 Неутрално
  19. 19 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    "Приемаме разпоредба, която кара празни камиони да обикалят Европа"

    Къде точно пише, че трябва да са празни?🙄

    В Русия съм! В Русия съм!
  20. 20 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    "Опасявам се, че най-големите превозвачи ще се регистрират там, където е основната им дейност, същото важи и за шофьорите"

    И това е...? Лошо? Неправилно? Неморално? Незаконно? Противоестествено?

    В Русия съм! В Русия съм!
  21. 21 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1682 Любопитно

    "Смятам, че по един служебен и административен път се опитаха да отнемат на страните от Източна Европа конкурентните предимства"

    Това не са конкурентни предимства. Това е дребно балканско хитруване.

    В Русия съм! В Русия съм!
  22. 22 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 525 Неутрално

    Покрай въвеждане на ТОЛ системата, гледах и слушах доста от представителите на тези нашите превозвачи. Рядко лъжливи, алчни и нахални шмекери! Надявам се пакета мобилност поне малко да ги вкара в правилния път. Никаква подкрепа за тези от мен!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK