
© Associated Press
Много правителства на ЕС се противопоставят на общите правила за използването на бързи антигенни тестове COVID-19, се казва във вътрешен документ, видян от агенция "Ройтерс".
Това е нов удар за авиокомпаниите, които залагат на бързи тестове, за да помогнат на туристическата индустрия да се изправи на крака.
Авиокомпаниите притискат правителствата да намерят алтернативи на пълните забрани за пътуване на фона на втората вълна от COVID-19, обхванала Европа. Lufthansa и Alitalia са начело на инициативата за използването на бързи антигенни тестове.
Но много от правителствата на ЕС не са готови да се споразумеят за общи процедури за тестовете. Това се посочва в документ, изготвен от германското правителство, което в момента председателства Съвета на ЕС.
"Голям брой държави-членки ясно заявиха, че дискусиите относно общите минимални стандарти и критерии са преждевременни", се казва в текста от 12 ноември.
Документът ще бъде обсъждат в четвъртък на срещата на Европейския съвет. А утре Еврокомисията трябваше да оповести препоръки за употребата на този тип тестове. Според "Ройтерс" обаче решението е било отложено заради липсата на компромис.
Комплектите за бързи антигенни тестове са по-малко точни от стандартните тестове за PCR (полимеразна верижна реакция), но могат да дадат резултати за няколко минути.
Европейските авиокомпании ги използват преди отпътуване, като позволяват да пътуват само тези, които са с отрицателен резултат. Но тестването до голяма степен се ограничава до вътрешни полети, отчасти поради нежеланието на европейските страни да прилагат последователни правила.
Някои правителства търсят повече научни доказателства зад бързите тестове, се казва в германския документ. Мнозина казват, че тестването е национален проблем, за който не е необходим общ подход, се казва в документа, без да се назовава държава.
Това идва като допълнителен удар за индустрията, тъй като общите карантинни правила биха премахнали друго голямо препятствие пред пътуващите, които сега трябва да спазват различни изисквания, когато преминават национална граница на ЕС.
"Подходите на държавите-членки по отношение на карантинните задължения във връзка с пътувания се различават значително", се казва в германския документ.
Първоначално германският документ беше наречен "доклад за напредъка", но беше преименуван на "доклад за състоянието на координацията на ЕС" срещу пандемията, тъй като имаше "малък напредък", каза европейски дипломат. "Докладът предоставя моментна снимка на състоянието на редица теми, свързани с COVID-19. Като се има предвид, че разглежданите въпроси са въпроси от национална компетентност, ние ще продължим да работим интензивно с нашите партньори от ЕС", заяви говорител на германското председателство.