Еврокомисията започна разследване и срещу "Гугъл"

Еврокомисията започна разследване и срещу "Гугъл"

© Associated Press



Няколко седмици след като започна разследване на рекламната политика на "Фейсбук", Европейската комисия обяви, че е открила официална проверка дали друг американски технологичен гигант - "Гугъл" (Google), не нарушава правилата на ЕС за конкуренцията, като фаворизира собствените си услуги за онлайн дисплейна рекламна технология.


Комисията по-специално ще изследва дали "Гугъл" ограничава достъпа на трети страни до събираните от нея с рекламни цели данни на потребителите, като същевременно ги запазва за собствена употреба.


Еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер обясни, че "Гугъл" не само събира данни, които използва целенасочено с рекламна цел, но и продава рекламно място и действа като онлайн рекламен посредник. Комисията подозира, че присъствието на компанията на всички етапи поставя конкурентите ѝ в по-неизгодно положение.

"Честната конкуренция е важна както за рекламодателите, за да достигнат до потребителите на сайтовете, така и за издателите на сайтове да продават своето пространство на рекламодатели, да генерират приходи и да финансират съдържанието си, обясни Вестагер.

През 2019 г. разходите за дисплейна реклама в ЕС се оценяват на приблизително 20 млрд. евро.




"Гугъл" предоставя няколко услуги за рекламни технологии, както на рекламодатели, така и на собственици на сайтове.


Затова разследването ще се фокусира въру задължението да се използват услугите на "Гугъл дисплей" (Google Display), "Видео 360"('DV360') и "Гугъл адс" (Google Ads) за закупуване на онлайн реклами , както и в "Гугъл ад мениджър" (Google Ad Manager) за обслужване на онлайн дисплейни реклами в "Ютюб" (YouTube).


Антимонополните служби на ЕС искат да проверят дали "Гугъл" не поставя ограничения върху достъпа до данни за поведението на потребителите на конкурентите си, които също искат да продават реклами в платформата за видеосподеляне на "Гугъл" - "Ютюб".


"Гугъл" обаче удържа победа в Съда на ЕС в Люксембург по дело за нарушаване на авторски права, след като висшият съд на Съюза реши, че онлайн платформите не носят отговорност за потребители, които качват пиратски придобити произведения.


Отговорност може да им се търси само ако не въведат подходящите технологични инструменти за справяне с нарушенията на авторските права от техните потребители или когато предоставят инструменти на своите платформи за незаконно споделяне на съдържание. С такива "Ютюб" разполага.


Компанията се озова на подсъдимата скамейка, след като музикалният продуцент Франк Питърсън заведе дело срещу компанията и собственика ѝ "Гугъл" в Германия заради качването от потребители през 2008 г. на няколко фонограми, върху които той притежава правата.


Решението е в отговор на запитване на германски съд за тълкуване на европейските правни разпоредби. Европейското законодателство сваля отговорност от онлайн платформите, когато те премахват пиратско съдържание, след като бъдат информирани от носителя на авторските права.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK