Край на бензиновите коли, 3 млрд. дървета и още изненади в плана на ЕС за зеления преход

Франс Тимерманс и Урсула фон дер Лайен представят мерките, които ЕС трябва да вземе, за да намали с 55% СО2 емисиите до 2030 г.

© Reuters

Франс Тимерманс и Урсула фон дер Лайен представят мерките, които ЕС трябва да вземе, за да намали с 55% СО2 емисиите до 2030 г.



След като през 2019 г. обяви, че ще прави зелен преход, а през юни узакони целите за постигането на въглеродната неутралност през 2050 г., днес Европейската комисия обяви пакет от 13 законодателни мерки, чрез които той да се осъществи.

"Знам, че ще е трудно като политика, като законодателство и да убедим гражданите, че това е, което трябва да направим. Вярвам, че ще го постигнем, само ако сме честни с хората какво означава това", заяви изпълнителният вицепрезидент за климата на Европейската комисия Франс Тимерманс пред екокомисията на Европейския парламент в сряда вечер.


Пакетът е най-амбициозната законодателна инициатива от встъпването в длъжност на Европейската комисия през 2019 г. и чрез промени в областта на климата, енергетиката, използването на земята, транспорта и данъчното облагане цели да постигне намаляване на въглеродните емисии от човешката дейност с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.


Намаляването на емисиите трябва да направи възможно Европа да стане първият в света климатично неутрален континент до 2050 г. и да превърне европейския зелен курс в реалност, съобщи комисията.




Председателят й Урсула фон дер Лайен заяви, че пакетът е комбинация от решения за намаляване на въглеродните емисии, опазване на природата и разкриване на работни места за осъществяване на зеления преход.


Сред идеите са намаляване на въглеродните квоти, на които замърсяващите производства имат право, и увеличаване на цената им, включване на авиацията и мореплаването в схемата за търговия с въглеродни емисии, разкриване на допълнителен въглероден пазар за емисиите от отоплението на сгради и от автомобилния транспорт, увеличаване на изискванията за използване на възобновяема енергия и за чистотата на двигателите на автомобилите, както и ускорено въвеждане на видове транспорт с ниски емисии.


Европейската комисия предлага и създаването на Европейски социален климатичен фонд, от който да се компенсират хората с ниски доходи и малкия бизнес за очакваното поскъпване на горивата и енергията вследствие на новите мерки, както и въвеждане на гранична такса за внос на стоки, произведени чрез замърсяващи технологии. Предлага се и стратегия за горите, която включва засаждането на 3 млрд. дървета, които да станат основа на новите европейски гори.


Поскъпване на въглеродните квоти


Европейската комисия смята, че поставянето на цена на въглерода успешно е намалило парниковите газове при производствата на енергия и енергоемките производства с 42.8%, затова се предлага разрешителните за производство на емисии да намалеят, а безплатните квоти постепенно да се премахнат. Освен това в схемата се предлага да се премахнат и безплатните квоти за авиацията, както и да се включат емисиите от корабоплаването.


Тъй като транспортът е единственият сектор, в който СО2 емисиите продължават да се увеличават, се предлага да се създаде втори пазар за търговия с въглеродни емисии за автомобилния транспорт и за отоплението на сградите, които произвеждат 40% от парниковите газове в ЕС. Втората система за търговия с квоти ще започне да действа, след като бъде инвестирано в технологии за тяхното модернизиране и бъде създаден фонд за компенсиране на уязвимите домакинства, микропредприятията и ползвателите на транспорта, увери Фон дер Лайен.


Едновременно с това Европейската комисия предлага да се намали броят на квотите за безплатни разрешителни за СО2 емисии за сгради, автомобилен и вътрешен морски транспорт, селско стопанство, отпадъци и малки производства. Орязването на квотите ще става според БВП на глава от населението, за да не се товарят допълнително най-бедните страни. Но ще има корекции за държавите с високи разходи на енергия и ниска енергийна ефективност.


Поглъщане на въглерода


Предвижда се държавите да споделят отговорността за намаляване на въглерода в атмосферата, затова се поставя цел за използване на естествени поглътители, еквивалентни на 310 млн. тона СО2 емисии до 2030 г. от ползването на земи, горите и в земеделието. ЕС трябва да се стреми да постигне климатична неутралност в земеползването, горското и селското стопанство до 2035 г., се казва в предложението на Еврокомисията. То се отнася и до селскостопанските емисии от използването на торове и отглеждане на добитък.


Стратегията на ЕС за горите има за цел да подобри качеството, количеството и устойчивостта на горите в ЕС. И сред другите мерки като използване на биомаса, запазване на биоразнообразието представя и план за засаждане на три милиарда дървета в цяла Европа до 2030 г.


Новата енергетика


Европейската енергетика ще трябва да се преобрази, като през следващите 10 г. увеличи дела на зелената енергия до 40%, включвайки използване на възобновяема енергия в транспорта, отоплението и охлаждането, сградите и промишлеността. На националните власти ще бъде възложено да разработят схеми за подпомагане на биоенергията и да намаляват двойно по-бързо общото потребление на енергия, отколкото досега. От публичния сектор ще се изисква да обновява 3% от сградите си всяка година, за да стимулира санирането и да вземе мерки за намаляване на потреблението на енергия и разходите на данъкоплатците.


Реформата на транспорта
Необходима е комбинация от мерки за справяне с нарастващите емисии в автомобилния транспорт в допълнение към търговията с емисии, смята Европейската комисия. Предлага се допълнително повишаване на стандартите за допустимост на СО2 емисии за леки и лекотоварни автомобили, които за новите модели трябва да намалят с 55% от 2030 г. и със 100% след 2035 г. спрямо нивата от 2021 г.


В резултат на това всички нови автомобили, регистрирани от 2035 г. нататък, ще бъдат с нулеви емисии, се казва в предложението.


Чрез промяна в Регламента за инфраструктурата на алтернативните горива правителствата на европейските държави ще бъдат задължени да разширят капацитета за зареждане в съответствие с продажбите на автомобили с нулеви емисии и да инсталират пунктове за зареждане по основните магистрали на всеки 60 километра за електрическо зареждане и на всеки 150 километра за зареждане с водород.


На самолетите и корабите ще трябва да се осигури достъп до чисто електричество в големите пристанища и летища, а доставчиците на горива ще бъдат задължени да увеличават дела на устойчивите авиационни и корабни горива, включително синтетични нисковъглеродни горива за авиацията и чрез определяне на максимално ограничение на съдържанието на парникови газове в енергията, използвана от корабите, приставащи към европейските пристанища.


С предвиденото преразглеждане на Директивата за данъчното облагане на енергията предлага насърчаване на чисти технологии и премахване на намалените ставки върху използването на изкопаеми горива. Ще бъде променен и начинът за изчисляване на акцизите според степента на замърсяване от различните видове горива.


Въглероден данък


За да намали загубите на европейските производители, които ще трябва да работят при по-високи екологични стандарти, се предлага да се въведе и нова такса, която ще бъде събирана по европейските граници за внос на стоки, произведени с енергоемки технологии. Облагането цели и да се предотврати изнасяне на производства от Европа заради високите зелени разходи. Това ще гарантира световен спад на емисиите, вместо да изтласкат въглеродоемките производства извън Европа, надява се комисията.


Компенсиране на поскъпването


За да обезщети домакинствата и бизнеса, които ще бъдат засегнати от очакваното поскъпване на енергията и горивата от зелените мерки, Европейската комисия предлага да се създаде Социален климатичен фонд. Той ще предоставя целево финансиране на държавите членки, за да помагат на гражданите да финансират инвестиции в енергийна ефективност, нови системи за отопление и охлаждане и по-чиста мобилност.


Фондът ще се финансира от бюджета на ЕС, като се използва сума, еквивалентна на 25% от очакваните приходи от търговия с емисии за горива в строителството и автомобилния транспорт, или около 72.2 млрд. евро за 27-те държави между 2025 и 2032 г. Правителствата трябва да осигурят още толкова във фонда под формата на национално съфинансиране. В преходния период ще бъде възможно предоставянето на директна помощ на засегнатите домакинства и бизнеси от фонда, като парите ще могат да се изплащат от правителствата по тяхна преценка.


Предстои 13-те законодателни предложения да бъдат внесени в Европейския парламент и в Съвета на ЕС, които трябва да ги приемат, преди те да започнат да се прилагат, като се очаква това да отнеме около две години.


"Можем да преговаряме по пакета, но не можем да променим целите. Тези, които не са доволни от някои мерки, ще трябва да предложат алтернатива със сходен резултат", заяви изпълнителният вицепрезидент за климата на Европейската комисия Франс Тимерманс.


"Всички мерки са трудни, но трябва да ги направим", добави той в отговор на въпрос кое от предложенията очаква да срещне най-голяма съпротива.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK