Търговска война заплашва да засенчи среща на върха между ЕС и САЩ

Председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен и президентът на САЩ Джо Байдън

© Reuters

Председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен и президентът на САЩ Джо Байдън



Когато висши европейски и американски служители се срещнат във Вашингтон в началото на следващия месец, те вероятно ще постигнат съгласие по много въпроси - от ваксините до изкуствения интелект. Само да не повдигнат въпроса за субсидиите за електромобили.


Разразилата се трансатлантическа търговска разпра заради Закона за намаляване на инфлацията в Съединените щати (ЗНИ), който осигурява големи субсидии за хората, за да купуват произведени в САЩ автомобили, засенчва едно от основните усилия за пренастройване на отношенията между Брюксел и Вашингтон в ерата след Доналд Тръмп. Това е мнението на повече от дузина служители, пряко запознати с тези обсъждания, пожелали анонимност заради чувствителността на въпроса, пише изданието "Политико".


В рамките на Съвета по търговия и технологии между ЕС и САЩ (EU-US Trade and Tech Council, TTC; СТТ) два пъти годишно се провеждат срещи между еврокомисаря по конкуренцията и цифровите технологии Маргрете Вестагер и държавния секретар на САЩ Антъни Блинкън, чиято цел е да се насърчи по-тясното сътрудничество във всички области - от финансирането на съвместни телекомуникационни проекти в развиващите се икономики до съвместната работа в борбата с руската дезинформация.




Само че когато тези висши представители на Брюксел и Вашингтон се срещнат във Вашингтон на 5 декември, разговорите им вероятно ще бъдат затруднени от разногласия за американските субсидии за производство на електромобили. САЩ твърдят, че субсидиите са необходими за раздвижване на икономиката им, а Брюксел - че те представляват несправедлив протекционизъм.


Въпрос на частна инициатива: къде е България по електромобили и зарядни точки за тях
Въпрос на частна инициатива: къде е България по електромобили и зарядни точки за тях


Противопоставянето, което рискува да се задълбочи, подкопава усилията на президента на САЩ Джо Байдън и председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да преодолеят ерата на Тръмп и да укрепят връзките между два от най-големите партньори в областта на търговията и сигурността в света.


"Винаги ще има разногласия", заяви Вернер Щенг, старши съветник на Вестагер, на събитие на Атлантическия съвет в началото на ноември във връзка с продължаващите търкания между Европа и САЩ. "Винаги ще има области, в които просто не сме съгласни едни с други - което е нормално, случва се и в най-добрите семейства."

И двете страни ще искат да омаловажат разрива около субсидиите за електрически автомобили на срещата на върха за технологиите и търговията. Очаква се Вашингтон и Брюксел да използват събитието, за да обявят шест проекта на по-ниско ниво за засилване на трансатлантическото сътрудничество според шестима от цитираните по-горе служители.

През август Европейската комисия за първи път отправи критики, че Законът за намаляване на инфлацията (ЗНИ) на стойност почти 400 млрд. долара нарушава международната конкуренция. По-конкретно той би могъл да дискриминира автомобилната индустрия на ЕС, възобновяемите енергийни източници, батериите и енергоемките отрасли, заяви заместник-председателят на Еврокомисията Валдис Домбровскис, цитиран от БТА.


В Европа особено силно безпокойство с политиката на САЩ изразяват Франция и Германия.


Германският канцлер Олаф Шолц наскоро предупреди за "огромна трансатлантическа тарифна война" между ЕС и САЩ. За да се предотврати това, той посочи, че е съгласен с френския президент Еманюел Макрон: Европа трябва да намери бърз отговор на политиката на правителството на САЩ "Made in America", която изкривява пазара.

Макрон беше още по-ясен в публичното пространство: "Нуждаем се от закон за купуване на европейски стоки като американците, трябва да запазим субсидиите си за нашите европейски производители", каза той по френската телевизия.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек също се обяви за решителна реакция на европейско равнище. Програмата на САЩ не трябва да "разрушава справедливите условия на конкуренция между САЩ и ЕС", заяви Хабек в средата на октомври след консултации с френския си колега Льо Мер в Берлин.


Френският министър на икономиката и финансите Брюно льо Мер призова Европейския съюз да заеме единна и силна позиция в тази ситуация. Европа трябва да защитава интересите си в условията на заплашителна надпревара със субсидиите на САЩ, заяви той пред вестник "Ханделсблат" и още три медии.


Той посочи, че Европейската комисия трябва да разработи правила, които да облагодетелстват европейските продукти, или предложения, които биха позволили вносът да се извършва при по-строго спазване на европейските интереси в областта на опазването на околната среда.

Комисарят по въпросите на вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон заплаши да предприеме правни действия срещу САЩ в Световната търговска организация (СТО) заради мащабната им програма за субсидии. Бретон заяви пред френската радиостанция BFM Business, че ЕС обмисля контрамерки, тъй като изискванията на САЩ противоречат на правилата на СТО и застрашават свободната световна търговия. Ако Вашингтон не реагира на опасенията на Брюксел, ЕС може да се обърне към СТО, предупреди Бретон.

В някои случаи субсидиите, предлагани от американското правителство, са четири до десет пъти по-високи от максималната държавна помощ, разрешена от Европейската комисия, каза еврокомисарят. Само във Франция са застрашени инвестиции в размер на десет милиарда евро и хиляди работни места в промишлеността. ЕС трябва да защитава принципите си за отворена, но справедлива световна търговия, основана на правила и реципрочност.


В кулоарите на среща на страните от еврозоната в Брюксел германският министър на финансите Кристиан Линднер заяви, че германското правителство, както и Еврокомисията "вижда със загриженост, че решенията на САЩ могат да се отразят негативно и на европейските компании и индустрии". Въпреки това ЕС и САЩ трябва да разговарят помежду си и "да не влизат в схемата "Око за око, зъб за зъб", предупреди той.


В противен случай, допълни министърът, има опасност от търговска война. Линднер предполага, че могат да бъдат намерени решения. "От друга страна, във Вашингтон не бива да се заблуждават, че ние, разбира се, също ще можем да действаме."


Продължаващата разправия за субсидиите за електрически автомобили на Вашингтон, които ще започнат да се прилагат от януари, остава сериозен повод за спорове, дори след като двете страни създадоха съвместна работна група от висши служители, която да разглежда търговските жалби.


Някои европейски политици, включително тези от страни като Германия и Франция, които са със значителни местни сектори за производство на автомобили, искат Брюксел да заеме твърда позиция, която потенциално да включва ответни мита срещу американски стоки.


За Валдис Домбровскис, европейския комисар по търговията, целта е работната група по ЗНИ да докладва за потенциални решения на спора преди срещата през декември.


Но комбинацията от политически спорове около междинните избори в САЩ и нарастващата враждебност на страните членки на ЕС към американските субсидии правят малко вероятна подобна обратна връзка през следващите седмици.

Представителите на САЩ отхвърлят обвиненията, че планираните субсидии са протекционистични, и контрират, че собствените политики на Европа - включително усилията за изграждане на индустрия за наличност на компютърни ресурси, способни да съхраняват данни, която да се конкурира с американски компании като "Гугъл" (Google) и "Амазон" (Amazon) - също представляват несправедливи търговски бариери.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK