
© European parliament (Multimedia centre)
Още стотици хиляди шофьори ще трябва да плащат дневна такса от 12.50 британски лири (15.13 долара), за да карат по лондонските улици, след като кметът Садик Хан обяви в края на миналата седмица, че ще разшири т. нар. зона за ултраниски емисии, за да подобри качеството на въздуха, предаде ДПА, цитирана от БТА.
Хан заяви, че зоната, при шофиране в която водачите плащат такса за замърсяване на атмосферата, от 29 август догодина ще обхване цялата столица и това е било "едно от най-трудните му решения".
Схемата, която е в сила непрекъснато, с изключение на деня на Коледа, понастоящем е ограничена до северния и южния пътни "пръстени".
Компанията оператор на столичния обществен транспорт, "Транспорт фор Лондон" (TfL), очаква, че средно 160 хил. автомобили и 42 хил. вана, които използват лондонските улици, ще трябва да плащат таксата от 12.50 британски лири.
Високопоставени представители на транспортния сектор смятат, че до края на идната година разширяването на обхвата на схемата ще насърчи хиляди от тези шофьори да преминат към превозни средства, които отговарят на стандартите за минимални емисии или да се придвижват пеша, с велосипед и обществен транспорт.
Хан заяви, че замърсяването на въздуха разболява лондончани от "люлката до гроба" с болести като рак, заболявания на белите дробове, деменция и астма.
Той описва зоната с ултра ниски емисии като "трансформационна" и твърди, че благодарение на разширяването ѝ "още 5 милиона души ще могат да дишат по-чист въздух и да водят по-здравословен живот".
Кметът посочва, че нарасналите разходи за живот са били "ключово съображение" за решението му дали да реализира предложението, което бе подложено на обществени консултации от май до юли.
Мрежата на автобусния транспорт в покрайнините на Лондон освен това ще бъде разширена.
Според Майкъл Лойд от Федерацията на малкия бизнес разширяването на обхвата на таксата "ще постави много малки компании в несигурно положение".
Той добави, че според неотдавнашно проучване сред засегнатите малки компании, 18 на сто от тях планират да затворят, ако разширяването на зоната стане факт, а 25 на сто възнамеряват да прехвърлят извънредните разходи върху потребителите.