
© Reuters
Джо Байдън
Някои разпоредби в знаковия план за действие в областта на климата на президента на САЩ Джо Байдън, Законът за намаляване на инфлацията (IRA), предизвикаха силни реакции от страна на Европейския съюз, който се опасява, че планът може да навреди на неговата индустрия, пишат "Франс прес" и EURACTIV.
Тъй като законът ще бъде една от основните теми, обсъждани по време на държавното посещение на френския президент Еманюел Макрон във Вашингтон тази седмица, "Франс прес" отговаря на някои ключови въпроси за спора.
Какви са мерките в закона?
IRA, огромен законодателен акт, който до голяма степен се фокусира върху климата и социалните разходи, осигурява повече от 430 милиарда долара инвестиции.
От тази сума 370 милиарда долара ще отидат за намаляване на емисиите на парникови газове с 40% до 2030 г., което го прави най-голямата програма на САЩ за борба с изменението на климата.
Защо законът подразни европейците
IRA предизвика смут в седалището на ЕС в Брюксел, както и в други европейски столици, които виждат различните субсидии като "дискриминационни", по-специално срещу производителите на автомобили в блока.
"Това е неприемливо за ЕС. В сегашния си вид този текст е изключително протекционистки, в ущърб на европейския износ", каза чешкият министър на индустрията Йозеф Сикела, чиято страна в момента е ротационен председател на ЕС.
Той обаче подчерта "добронамереността и от двете страни" след среща на министри от ЕС с търговския посланик на САЩ Катрин Тай.
Според френски служител, който говори пред репортери преди държавното посещение на Макрон, горещият въпрос ще бъде обсъден.
"Ние напълно разбираме желанието на САЩ да бъдат по-независими", каза служителят в понеделник, "но проблемите идват от факта, че в Европа нямаме този тип дискриминационни инструменти, ние спазваме правилата на СТО в тази област. "
По думите му Франция иска "Европа също, а не само Съединените щати, да излезе по-силна" от периода на множество кризи, през които преминава континентът.
Има ли свобода на действие за изменение на закона
Дори Байдън да иска да отмени определени мерки или да разшири броя на бенефициентите, неговите законодателни възможности са доста ограничени.
Всяко действие ще бъде по-сложно, когато неговата Демократическа партия загуби мнозинството си в Камарата на представителите през януари, след загубата на междинните избори през ноември.
Също така не е ясно дали Байдън изобщо мисли да докосне ключова част от своето президентско наследство, която той спаси едва след продължителни преговори в Сената.
САЩ все пак се надяват да изгладят нещата с европейските си партньори.
След виртуален разговор с Льо Мер търговският представител на САЩ Тай каза в понеделник, че страните "работят заедно за укрепване на общото разбиране на законодателството".
От своя страна Макрон се надява да отиде по-далеч и да получи от американския си колега "изключения за определен брой европейски индустрии, може би по модела на това, което вече е договорено за Мексико и Канада", според съветник.
Двете съседки на САЩ, които имат пакт за свободна търговия със Съединените щати, получиха изключение в закона за субсидии за електрически превозни средства.