Амбициозният климатичен план на Байдън подклажда напрежение с ЕС

Джо Байдън

© Reuters

Джо Байдън



Някои разпоредби в знаковия план за действие в областта на климата на президента на САЩ Джо Байдън, Законът за намаляване на инфлацията (IRA), предизвикаха силни реакции от страна на Европейския съюз, който се опасява, че планът може да навреди на неговата индустрия, пишат "Франс прес" и EURACTIV.


Тъй като законът ще бъде една от основните теми, обсъждани по време на държавното посещение на френския президент Еманюел Макрон във Вашингтон тази седмица, "Франс прес" отговаря на някои ключови въпроси за спора.


Какви са мерките в закона?


IRA, огромен законодателен акт, който до голяма степен се фокусира върху климата и социалните разходи, осигурява повече от 430 милиарда долара инвестиции.




От тази сума 370 милиарда долара ще отидат за намаляване на емисиите на парникови газове с 40% до 2030 г., което го прави най-голямата програма на САЩ за борба с изменението на климата.

Някои от инвестициите са под формата на данъчни облекчения за компании, които инвестират в чиста енергия, но има и значителни субсидии за електрически превозни средства, батерии и проекти за възобновяема енергия - ако са произведени в Съединените щати.
Едната е субсидия от 7500 долара за домакинствата, които купуват електрически превозни средства, произведени в САЩ, а другата дава предимства на производителите на вятърни турбини и слънчеви панели, които използват американска стомана.


Защо законът подразни европейците


IRA предизвика смут в седалището на ЕС в Брюксел, както и в други европейски столици, които виждат различните субсидии като "дискриминационни", по-специално срещу производителите на автомобили в блока.


"Това е неприемливо за ЕС. В сегашния си вид този текст е изключително протекционистки, в ущърб на европейския износ", каза чешкият министър на индустрията Йозеф Сикела, чиято страна в момента е ротационен председател на ЕС.


Той обаче подчерта "добронамереността и от двете страни" след среща на министри от ЕС с търговския посланик на САЩ Катрин Тай.

В началото на ноември еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон заплаши, че ще "се изправи пред Световната търговска организация" и ще обмисли "ответни мерки", ако Съединените щати не отменят своите субсидии.
"В някои случаи субсидиите, които администрацията на Байдън предлага, са четири до 10 пъти над максималната сума, разрешена от Европейската комисия", каза френският финансов министър Брюно Льо Мер, който призова комисията да създаде "европейски преференциални мерки или да ускори използване на инструменти за реципрочност".


Според френски служител, който говори пред репортери преди държавното посещение на Макрон, горещият въпрос ще бъде обсъден.


Търговска война заплашва да засенчи среща на върха между ЕС и САЩ
Търговска война заплашва да засенчи среща на върха между ЕС и САЩ


"Ние напълно разбираме желанието на САЩ да бъдат по-независими", каза служителят в понеделник, "но проблемите идват от факта, че в Европа нямаме този тип дискриминационни инструменти, ние спазваме правилата на СТО в тази област. "


По думите му Франция иска "Европа също, а не само Съединените щати, да излезе по-силна" от периода на множество кризи, през които преминава континентът.


Има ли свобода на действие за изменение на закона


Дори Байдън да иска да отмени определени мерки или да разшири броя на бенефициентите, неговите законодателни възможности са доста ограничени.


Всяко действие ще бъде по-сложно, когато неговата Демократическа партия загуби мнозинството си в Камарата на представителите през януари, след загубата на междинните избори през ноември.


Също така не е ясно дали Байдън изобщо мисли да докосне ключова част от своето президентско наследство, която той спаси едва след продължителни преговори в Сената.

Първоначалното предложение на Байдън беше още по-амбициозно, осигурявайки 1.7 трилиона долара инвестиции. Този план мина през долната камара в края на 2021 г., но беше блокиран в Сената.
Въпросните субсидии освен това са много популярни, особено в щати като Охайо и Мичиган, където автомобилната индустрия остава мощна и техният статут им дава значително политическо влияние.


САЩ все пак се надяват да изгладят нещата с европейските си партньори.


След виртуален разговор с Льо Мер търговският представител на САЩ Тай каза в понеделник, че страните "работят заедно за укрепване на общото разбиране на законодателството".


Министри от ЕС искат от САЩ бързо решение на спор за електромобили
Министри от ЕС искат от САЩ бързо решение на спор за електромобили

От своя страна Макрон се надява да отиде по-далеч и да получи от американския си колега "изключения за определен брой европейски индустрии, може би по модела на това, което вече е договорено за Мексико и Канада", според съветник.


Двете съседки на САЩ, които имат пакт за свободна търговия със Съединените щати, получиха изключение в закона за субсидии за електрически превозни средства.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK