Франция и Испания обявиха, че правят първи водородопровод в Европа

Президентът на Франция Еманюел Макрон и премиерите на Испания Педро Санчес и на Португалия Антониу Коща и председателят на Еврокомисията обявиха изграждането на енергиен коридор за пренос на зелен водород

© Reuters

Президентът на Франция Еманюел Макрон и премиерите на Испания Педро Санчес и на Португалия Антониу Коща и председателят на Еврокомисията обявиха изграждането на енергиен коридор за пренос на зелен водород



Испания и Франция обявиха в петък, че подводният тръбопровод за пренос на зелен водород, който предвиждат да изградят като алтернатива на газовите доставки, ще струва около 2.5 милиарда евро. Испанският премиер Педро Санчес, изрази надежда ЕС да финансира частично проекта, съобщи Ройтерс.


455-километровият тръбопроводът между Барселона и Марсилия ще има капацитет от 2 милиона тона годишно и ще бъде готов до края на десетилетието, каза Санчес на среща на върха на средиземноморските лидери от ЕС в югоизточния испански пристанищен град Аликанте в петък.


Мадрид и Париж решиха да възобновят проекта като алтернатива на руските доставки на газ, които станаха несигурни след началото на войната в Украйна и които ЕС иска да замени с енергия от възобновяеми източници.




Коридорът ще превърне Иберия в "основен енергиен център" и ще формира част от "европейски водороден гръбнак", заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.


ЕС си поставя за цел до 2030 г. да произвежда 10 милиона тона чист водород годишно и да внася още толкова.


Макрон, Санчес и Фон дер Лайен в Аликанте заявиха, че се отказват от плановете за пренос на природен газ, за да може проектът да бъде финансиран от европейския бюджет

Макрон, Санчес и Фон дер Лайен в Аликанте заявиха, че се отказват от плановете за пренос на природен газ, за да може проектът да бъде финансиран от европейския бюджет


"Водородът ще промени играта за Европа. Искаме да превърнем водорода в централна част от нашата енергийна система при прехода към климатична неутралност", каза Фон дер Лайен.


Как ще работи H2MED и кой ще го плати


Зеленият водород се произвежда от електролизатори, захранвани от възобновяема енергия. Португалският премиер Антониу Коща каза, че изобилието от слънце и вятър на Иберийския полуостров, използвани за възобновяема енергия, ще направят производството на водород конкурентноспособно.


Според френския президент Еманюел Макрон тръбопроводът може да се използва и за пренос на водород, произведен във Франция от ядрена енергия - т. нар. "червен водород", в обратна посока.


Към подводния участък ще бъде свързан и сухоземен - от Испания до Португалия, който ще струва 350 милиона евро.


Подводният участък ще бъде известен като BarMar (от Барселона-Мадрид), докато целият водороден коридор, свързващ Испания и Португалия с Франция, ще се нарича H2MED (от водород и Средиземноморие).


Педро Санчес заяви, че Франция, Испания и Португалия ще кандидатстват за средства от ЕС, за да платят до 50% от разходите за H2MED. Другата половина ще бъде финансирана от националните мрежи на трите държави, но проектът има за цел да привлече и частни инвестиции, добавиха източници от испанското правителство.


Подводният тръбопровод беше предложен през октомври вместо проекта за газопровод MidCat през Пиренеите, който едва не скара Париж и Мадрид. Прокарването на тръбата беше искано от Испания и Португалия, които не са свързани с газопреносната мрежа в останалата част от Европа, но Франция се възпротиви, тъй като според нея той ще е нерентабилен, изтъквайки, че двата вече съществуващи газопровода през планинската верига, не успяват да си осигурят работа на пълен капацитет.


Първоначално се предвиждаше BarMar да се използва частично и за пренос на природен газ, но тази идея беше изоставена, за да може проектът да отговаря на критериите за финансиране от ЕС, каза португалският премиер.


ЕС реши след 2023 г. да не финансира повече проекти, разчитащи на изкопаеми горива като природния газ.


ЕС няма да финансира газови проекти след 2023 г.
ЕС няма да финансира газови проекти след 2023 г.

Някои наблюдатели са скептични относно шансовете на H2MED за успех, като Файг Абасов, програмен директор за корабоплаването в Transport & Environment, базирана в Брюксел неправителствена организация, го определя като "прозорец", за намаляване на политическото напрежение, предизвикано от споровете за MidCat.


"Ако вече имате сухопътен тръбопровод, защо да строите подводен?. За Испания би било по-добре да изнася по море" каза Абасов пред Ройтерс.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK