
© Reuters
Европейският парламент подкрепи в четвъртък по-строги правила за таргетирана политическа реклама, целящи да противодействат на дезинформацията по време на избори, предадоха "Ройтерс" и пресслужбата на институцията.
Правилата изискват от американските технологични гиганти да предоставят повече данни за таргетираните си политически реклами. При нарушения са предвидени глоби до 4% от глобалния им оборот.
Евродепутатите засилиха някои от разпоредбите в проекта на Европейската комисия по въпроса и сега ще трябва да обсъдят подробностите със страните от ЕС, преди предложението да може да стане закон.
Съгласно промените, внесени от членовете на европарламента, доставчиците на реклами могат да използват само лични данни, изрично предоставени за целите на онлайн политическото рекламиране.
Европарламентът въведе и други разпоредби за допълнително регулиране на по-широката дейност по таргетиране, като например обща забрана за използване на данни на непълнолетни.
Евродепутатите предлагат да се забрани на юридически лица, базирани извън ЕС, да финансират политическата реклама в ЕС. За да определят къде са установени, съответните органи следва да вземат предвид къде се намира крайният им управител.
По-голяма прозрачност
Евродепутатите се застъпват за създаването на онлайн регистър за всички онлайн политически реклами и свързаните с тях данни.
Те подчертаха, че трябва да е по-лесно да се получи информация за това кой финансира дадена реклама, за нейната цена и за произхода на използваните средства.
Други части от информацията, които също следва да се публикуват, включват информация за това дали дадена реклама е била спряна за нарушаване на правилата, за конкретните групи лица, към които е била насочена, и какви лични данни са били използвани за това, както и за мненията и ангажираността с рекламата.
Членовете на европарламента се стремят да предоставят на журналистите специално право да получават такава информация.
Санкции
Въвежда се възможността за налагане на периодични санкции при повторно нарушение и задължението на големите доставчици на рекламни услуги да преустановят услугите си за 15 дни с конкретен клиент в случай на сериозни и системни нарушения. Комисията ще може да въвежда минимални санкции в целия ЕС.
Приетият текст също така засилва правомощията на националните органи и позволява на Европейския комитет по защита на данните да поеме разследването на нарушение и да прилага правилата.