Брюксел иска градските рейсове да спрат да пушат до 2030 г.

Еврокомисията смята, че някои държави ще успеят и преди 2030 г., да направят напълно незамърсяващ целия си градски транспорт

© Reuters

Еврокомисията смята, че някои държави ще успеят и преди 2030 г., да направят напълно незамърсяващ целия си градски транспорт



Европейската комисия предложи във вторник всички нови градски автобуси в ЕС от 1 януари 2030 г. да бъдат с двигатели, които не произвеждат СО2 емисии.


Предложението е част от инициатива за въвеждане на нови стандарти за СО2 емисиите за тежкотоварния транспорт, който включва още камионите и междуградските автобуси. Комисията казва, че автомобилният транспорт остава основният замърсител на въздуха в градовете и единственият икономически сектор, в който емисиите продължават да нарастват.


"Градските автобуси са особено подходящи за по-бърз преход към мобилност с нулеви емисии поради начина, по който се използват: те могат да се зареждат напълно през нощта и да пътуват по определени и предвидими кратки маршрути", казва Еврокомисията.




Според старши вицепрезидента за климатичните политики Франс Тимерманс "тази цел е амбициозна, но напълно постижима".


ЕС повиши екостандартите, на които трябва да отговарят камионите през 2019 г., но се смята, че целите не са били достатъчно амбициозни и е необходимо ново повишаване на изискванията, на които трябва да отговарят техните двигатели, за да се движат по европейските пътища. Сега към тях се добавят и автобусите, както и по-малките камиони.


Според представеното във вторник предложение емисиите на СО2 за новите тежки МПС трябва да се намалят спрямо стандартите, въведени през 2019 г.:

  • с 45 % от 2030 г.
  • с 65 % от 2035 г.
  • с 90 % от 2040 г.
Производителите ще решават кои технологии да използват за постигането на тези цели, казва Еврокомисията, посочвайки, че решения могат да се търсят с електрификация, водородни горивни елементи или водород в превозни средства с двигатели с вътрешно горене.


Новият зелен транспорт: Колите не пушат, зарядните станции са през 60 км
Новият зелен транспорт: Колите не пушат, зарядните станции са през 60 км


Промените ще засегнат камионите над 5 тона, градски автобуси и автобуси за дълги разстояния над 7.5 тона, както и ремаркета, които трябва да отговарят на определени изисквания за дизайн, намаляващ разхода на гориво.


От изискванията ще бъдат освободени камионите за отпадъци, превозните средства, използвани от армията, спасителните служби, горските стопанства, както и бутиковите производители, които регистрират под 100 превозни средства годишно.


В момента камионите и автобусите произвеждат 44% повече парникови газове, отколкото самолетите, летящи над Европа, съобщава Еврокомисията. На техните двигатели се дължат над 6 % от общите емисии на парникови газове в ЕС и над 25 % от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт.


В момента 99% от камионите по европейските пътища са с дизелови двигатели

© Reuters

В момента 99% от камионите по европейските пътища са с дизелови двигатели


Особено в сектора на товарните превози емисиите бързо нарастват заради растящото търсене на автомобилен транспорт, което се очаква да продължи и в бъдеще.


Еврокомисията смята, че освен, че ще допринесат за въглеродната неутралност на икономиката, която ЕС си е поставил за цел да постигне до 2050 г., мярката ще намали енергийната зависимост на ЕС, тъй като в момента 99% от всички камиони и автобуси са с дизелови или бензинови двигатели.


Евродепутатите одобриха забрана за нови бензинови и дизелови коли след 2035 г.
Евродепутатите одобриха забрана за нови бензинови и дизелови коли след 2035 г.

Изчислява се, че от по-строгите стандарти за емисиите на CO2 превозвачите ще могат да си намалят разходите за гориво с 9 хил. евро годишно за превозно средство, купено през 2030 г., и с 41 хил. евро, ако то е модел "2040 г.".


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK