Брюксел предлага мерки срещу невярно етикетиране на продукти като "зелени"

Брюксел предлага мерки срещу невярно етикетиране на продукти като "зелени"

© Reuters



Европейската комисия предложи правила, които ще изискват от компаниите в Европа да подкрепят твърденията, че техните продукти са екологосъобразни, с доказателства в опит да се премахнат подвеждащите "зелени" етикети за редица продукти - от дрехи до козметика и електронни стоки, предаде "Ройтерс".


Предложените правила на Европейския съюз ще регулират етикети като "естествен", "климатично неутрален" или с "рециклирано съдържание".


За да използва такива етикети, една компания трябва да направи научно обоснована оценка, преценявайки всички значими въздействия върху околната среда, и да докаже, че нейният продукт отговаря на описанието, или да го провери съгласно схема за екологично етикетиране.




Независима страна ще трябва да провери твърдението, преди компанията да може да го използва публично. Фирмите, които обявяват свои продукти за екологосъобразни без доказателства, могат да бъдат изправени пред финансови санкции.


В съобщение на Европейската комисия се отбелязва, че предложението е насочено към изрични твърдения, например: "тениска, изработена от рециклирани пластмасови бутилки", "доставка с компенсация на CO2", "опаковки, направени от 30% рециклирана пластмаса" или "щадящи океаните слънцезащитни продукти".


Различни правила ще гарантират, че твърденията се съобщават ясно. Например твърдения или етикети, които използват агрегирано оценяване на цялостното въздействие върху околната среда, вече ще бъдат забранени, освен ако не са определени в правилата на ЕС. Ако продуктите или организациите се сравняват с други, тези сравнения следва да се основават на еквивалентна информация и данни.

Оценка на комисията на 150 твърдения за екологичните характеристики на продуктите през 2020 г. установи, че повечето (53%) предоставят "неясна, подвеждаща или неоснователна информация".
"Ето защо трябваше да реагираме - защото тези фалшиви твърдения, "зелени заблуди", от страна на компаниите стават все по-сложни", каза еврокомисарят по околната среда Виргиниус Синкявичюс.


Той посочи, че правилата трябва да помогнат на потребителите да идентифицират кои продукти са наистина екологични и да създадат доверие в компаниите, чиито стоки имат реални ползи за околната среда - за разлика от тези, които отправят фалшиви твърдения.


Брюксел разхлаби правилата за финансиране, за да задържи зеления бизнес в Европа
Брюксел разхлаби правилата за финансиране, за да задържи зеления бизнес в Европа

Предложението ще обхване всички потребителски продукти, продавани в ЕС, освен ако не са обхванати от съществуващите европейски закони, които регулират определени етикети - например храни с етикет за органични продукти.


Групи от активисти приветстваха плана като стъпка напред. Те обаче предупредиха, че това ще даде на компаниите твърде много свобода да избират кои данни или въздействия да използват за оценката - вместо да се определи твърд общоевропейски стандарт за всички.


Страните от ЕС и Европейският парламент трябва да договорят окончателния закон. Синкявичюс каза, че очаква тези преговори да приключат, така че законът да може да се приложи през 2024 г.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK