
© Reuters
В опит да разреши споря с Германия Европейската комисия се съгласи да предложи правен път за изключване на автомобилите, работещи с е-горива, от постепенното спиране на новите коли с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г., предаде "Ройтерс".
Германското министерство на транспорта в продължение на седмици блокира плановете на Европейския съюз да забрани продажбите на нови автомобили, отделящи въглеродни емисии, през 2035 г., изисквайки изключение за автомобили с двигатели с вътрешно горене, които работят с е-горива.
Документ на комисията, видян от "Ройтерс" в понеделник, показва как Брюксел планира да направи това изключение съгласно споразумение, постигнато между Берлин и ЕК късно в петък.
Когато страните от ЕС одобрят закона, комисията ще създаде нова категория превозни средства в ЕС за автомобили, които могат да работят само с въглеродно неутрални горива.
След това комисията ще представи друг регламент, уточняващ как тези автомобили могат да допринесат за целта за 2035 г., се казва в документа.
Това ще стане под формата на делегиран акт - вид закон, който е трудно да се отхвърли от страните от ЕС и депутатите. Като допълнително успокоение за Германия, Комисията каза, че ако този закон бъде отхвърлен, ще "следва друг законодателен път", за да позволи продажбите на автомобили с е-гориво.
Сделката проправя пътя министрите на страните от ЕС да одобрят окончателно във вторник закона.
Италия поиска в понеделник гласуването да бъде отложено с аргумента, че държавите имат право на повече време за разглеждане на сделката, казаха представители на ЕС пред "Ройтерс". Посланиците на страните от ЕС ще решат в понеделник дали да се проведе окончателното гласуване.
Е-горивата се произвеждат с помощта на уловени емисии въглероден диоксид и нисковъглероден водород. Такива горива все още не се произвеждат в достатъчно големи обеми, но се разглеждат от някои производители на автомобили като начин за удължаване на използването на двигатели с вътрешно горене.
Искането на Германия беше подкрепено от част от автомобилната индустрия на страната. Изключението беше критикувано от климатични активисти.
Съпротивата на Берлин в последния момент дойде, въпреки че страните от ЕС и Европейският парламент се споразумяха миналата година за закона за постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене.
Това разтревожи някои дипломати от ЕС, които казаха, че може да насърчи правителствата да блокират други внимателно договорени споразумения за политиките в областта на климата.