
© Reuters
Германия в средата на март изненадващо се обяви против ключов закон на Европейския съюз за прекратяване на продажбите на автомобили, отделящи емисии на въглероден диоксид, през 2035 г., и настоя продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене да бъдат разрешени след тази дата, ако работят с е-горива.
В крайна сметка Берлин получи изключение за този вид горива в приетите вчера правила на ЕС, които ще изискват всички нови автомобили, продавани от 2035 г., да са с нулеви емисии на въглероден диоксид.
"Ройтерс" обобщава какво са е-горивата.
Какво представляват е-горивата?
Е-горивата, например е-керосин, е-метан или е-метанол се произвеждат чрез синтезиране на уловени емисии на въглероден диоксид и водород с помощта на електричество от възобновяеми енергийни източници.
Тези горива изпускат въглероден диоксид в атмосферата, когато се използват в двигателя, но идеята е, че са климатично неутрални, защото тези емисии са равни по обем на уловените при производството им.
Кой ги произвежда?
Повечето големи автопроизводители залагат на електромобилите на батерии - технология, която вече е широко достъпна - като основен начин да намалят вредните емисии от леките автомобили.
Но доставчиците и големите петролни компании защитават е-горивата, както и редица производители на автомобили, които не искат превозните им средства да бъдат натоварени от тежки батерии.
Е-горивата все още не се произвеждат в индустриален мащаб.
Първото търговско предприятие в света отвори врати в Чили през 2021 г., подкрепено от "Порше" и имащо за цел да произвежда 550 милиона литра годишно. Норвежката Norsk e-Fuel планира завод, който трябва да започне производство през 2024 г. с акцент върху авиационно гориво.
Могат ли е-горивата да направят колите въглеродно неутрални?
Е-горивата могат да се ползват в автомобилите с двигатели с вътрешно горене и да се транспортират по сега съществуващите логистични мрежи за изкопаеми горива, което е добра новина за производителите на компоненти за двигатели с вътрешно горене и компаниите, които транспортират бензин и дизел.
Привърженици на тези горива твърдят, че те са начин да се намалят емисиите на въглероден диоксид от автомобилите, без да е необходимо всяко превозно средство да се замени с електрическо.
Противниците им изтъкват, че производството е скъпо и енергоемко. Използването на е-горива в автомобил с двигател с вътрешно горене изисква пет пъти повече възобновяемо електричество, отколкото при батериите за електромобили, според доклад от 2021 г. на списание "Нейчър клаймът чейндж".
Някои политици смятат, че е-горивата трябва да бъдат запазени за трудни за декарбонизиране сектори като корабоплаването и авиацията, където прилагането на електрически батерии засега изглежда твърде трудно.
Какво искат компаниите?
Големите доставчици на автомобилни компоненти в Германия, като "Бош" (Bosch), Цет Еф (ZF) и "Мале" (Mahle), са членове на Алианса на е-горивата, индустриална лобистка група, както и големи петролни и газови компании - от "ЕксънМобил" (ExxonMobil) до "Репсол" (Repsol).
Производители на автомобили като "Порше" (Porsche), "Мазда" (Mazda) и "Пиех" (Piëch), подкрепят технологията. "Порше" има дял в производителя на е-горива "Ейч Ай Еф Глоубъл" (HIF Global).
Бе Ем Ве (BMW) инвестира 12.5 милиона долара в стартъпа за е-горива "Промитиъс фюълс" (Prometheus Fuels), като същевременно влага милиарди в технологията за производство на електрически батерии.
Други производители, като "Фолксваген" (Volkswagen) и "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), обаче залагат на електрически превозни средства с батерии за декарбонизация.
"Волво" (Volvo) и "Форд" (Ford) призоваха страните от ЕС да не се отказват от спирането през 2035 г. на нови бензинови и дизелови автомобили.