
© Reuters
Европейската комисия поиска онлайн платформите, изготвящи съдържание с изкуствен интелект (ИИ), да поставят етикет, че то не е създадено от хора, а от роботи. Това заяви вицепрезидентът на Еврокомисията Вера Йоурова след среща в Брюксел в понеделник с представители на най-големите платформи, сред които "Гугъл", "Майкрософт" и "Мета".
"Искаме етикета сега, незабавно", заяви Йоурова, като даде знак, че комисията разчита да получи информация, че той вече се използва в докладите, които големите платформи й предоставят периодично по силата на етичния кодекс за борба с дезинформацията, който са подписали.
Следващият доклад трябва да е готов през юли.
Йоурова каза, че етикетът трябва да отговаря на две условия - да е ясен за редовия потребител и да се появява незабавно при гледането, четенето или слушането на съдържание.
Етикетът трябва да се прилага за всички генерирани от ИИ материали, които могат да се използват за създаване на дезинформация, включително текст, изображения, аудио и видео.
Еврокомисарят посочи, че платформите вече разполагат с подобни технологии и могат да ги приложат незабавно, за да улеснят потребителите да разграничават съдържание, създадено с изкуствен интелект. Тя посочи, че в момента може въз основа на запис от няколко секунди да се наподоби реч, да се създава видео от несъществували събития или да се създават новини, които никога не са се случвали, и затова потребителите трябва да бъдат защитени.
Засега информирането ще е доброволно, но след влизането в сила на Закона за ИИ, който в момента се разглежда от Европейския парламент и от страните членки, се предвижда нормата да стане задължителна.
Освен означаване на продукция, създадена с ИИ, Еврокомисията иска от платформите да изградят защита срещу използването на техните чатботи от зловредни ползватели.
Руската пропаганда и малките езици
На срещата, на която Йоурова е била заедно с еврокомисаря за промишлеността Тиери Бретон, е поставен и въпросът за по-добра защита на малките държави и езици от руската пропаганда, като е поискано от тях да инвестират повече в проверка на фактите.
"Искаме (платформите) да имат достатъчен капацитет, особено в Централна и Източна Европа, които са под непрекъсната дезинформационна атака от Русия", заяви вицепрезидентът.
Комисията иска усилията да се концентрират към подобряване на сигурността и към защитата на изборите от манипулации онлайн предвид насрочените за 6 - 9 юни 2024 г. избори за Европейски парламент.
Европейската комисия има подписан ангажимент под формата на етичен кодекс за борба с дезинформацията с около 40 организации, сред които "Майкрософт", "Гугъл", "Мета", TikTok, Twitch и по-малки компании.
Преди две седмици "Туитър" е изпратила писмо до Еврокомисията, че напуска правилата. Йоурова каза, че в него не са предоставени причини за оттеглянето.