
© Reuters
Европейската комисия обяви серия от "революционни" закони за ограничаване на властта на шест големи технологични компании, включително позволявайки на потребителите да решават какви приложения искат на телефона си и да изтриват предварително инсталиран софтуер като приложенията за карти на Google или Apple, предаде "Гардиън".
Пакетът от закони освен това ще проправи пътя за повече конкуренция в някои от областите, които са най-строго охранявани от технологичните фирми, включително Apple Wallet и Google Pay.
Законодателният акт за цифровите пазари (DMA), вторият за период от два месеца голям пакет от закони на ЕС, който засяга технологичните фирми, определя поредица от задължения, които т.нар. пазачи на информационния вход трябва да спазват, включително да не се ангажират с антиконкурентни практики.
DMA следва Законодателния акт за цифровите услуги, който влезе в сила на 25 август и има за цел да ограничи онлайн омразата, сексуалното насилие над деца и дезинформацията с първите закони, регулиращи онлайн съдържанието.
DMA има за цел да отмени контролната позиция, която големите технологични компании заемат през последните 10 години, и дава на Европейската комисия правомощието да провежда пазарни разследвания и да проектира корективни мерки, ако фирмите не се справят.
"Това е революционно", каза служител на комисията. Брюксел възнамерява законите да отворят вратата за повече конкуренция, позволявайки на стартиращите фирми да се конкурират с гигантите за първи път при равни условия.
Технологичните компании - включително Apple, Google и Amazon - разполагат с шест месеца, за да се съобразят с пълен списък с това, което трябва и не трябва да се прави съгласно новите закони, след което могат да бъдат глобени с до 10% от общия световен оборот на дружеството. В случая на Meta това ще бъде 10% от 120 милиарда долара.
Глобите могат да достигнат до 20% в случай на повторно нарушение. В случай на системни нарушения комисията е оправомощена също така да приеме допълнителни корективни мерки, като например задължаване на пазач на информационния вход да продаде предприятие или части от него или забрана за пазача на информационния вход да придобива допълнителни услуги, свързани със системното неспазване.
На големите технологични компании ще бъде забранено да монетизират информация за потребителите на телефони, като няма да им се позволява да използват данните, които събират от приложения на телефона, за да изградят подробна картина на индивидуалното потребителско поведение за рекламодателите.
Законите първоначално ще се прилагат за шест компании: Alphabet (която притежава Google), Amazon, Apple, ByteDance (собственик на TikTok), Meta (Facebook, Instagram и WhatsApp) и Microsoft.
Много от предлаганите от тях услуги също са определени за регулиране. Те включват WhatsApp, Messenger, TikTok, Facebook, Amazon, Google, Chrome, Safari, Google Maps, Google Pay и Google Shopping.
По-рано това лято Samsung беше уведомена, че отговаря на критериите, за да бъде класифицирана като пазач на информационния вход, но мултинационалната компания успешно се аргументира против това. Критериите включват големина на оборота и поне 45 милиона потребители в ЕС.
Европейската комисия прие аргументите на Alphabet и Microsoft, че техните имейл услуги Gmail и Outlook не отговарят на необходимите критерии.
Той описа DMA като "важен крайъгълен камък", който ще постави потребителите и загрижените родители обратно на шофьорското място, предпазвайки от злоупотреби и безкрайни часове съдържание, насочено към децата, като TikTok.
В съобщението на Еврокомисията се пояснява, че решенията за определяне са следствие от 45-дневен процес на разглеждане, проведен от комисията след уведомлението от страна на Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft и Samsung за техния потенциален статут на пазачи на информационния вход.