Несъответствията между БДС и европейските стандарти са проблем за бизнеса

------------------

ЕТ "Вилаз-Васил Лазаров" е създадена през 1993 г. Занимава се с търговия с 12 хил. вида стоки, най-вече с машини и инструменти. Осъществява директен внос от Белгия, Холандия и Германия. Предлага около 80 вида електрически ръчни инструменти и механични инструменти за обработка на метал, дърво и др. Внася и консумативи за строителството и градинска техника. Компанията предлага също стоки от вътрешния пазар - бои, лакове, лепила, електро- и ВиК материали, топло- и хидроизолации, крепежни елементи, брави, обков, всичко за банята и много други. Фирмата работи в две основни направления - търговия на едро с вносни стоки и продажби на дребно в собствена магазинна мрежа.


------------------

В: Г-н Лазаров, с какво точно се занимава фирмата ви?

- Фирмата е търговска и е насочена към обслужване на масовия потребител. Стремим се да задоволяваме и най-претенциозните изисквания на клиентите. Българският клиент също иска да получи обслужване на европейско ниво и ние се стремим към това.

В: Вече 10 години сте на пазара. Каква е тайната на успеха ви?

- Ще призная, че сега трябва да се работи много по-гъвкаво, защото конкуренцията е много голяма, а пазарът е стеснен. Първите години след 1993 г. беше лесно, защото на пазара имаше по-скромно предлагане и пазарната икономика не беше толкова силно развита. Сега се появиха и много чуждестранни фирми на българския пазар, в резултат на което много компании се оттеглиха от нашия бизнес именно заради голямата конкуренция. Ще останат само фирмите, на които клиентите гласуват най-голямо доверие. Нашата компания успя благодарение балансиране на съотношението качество/цена на продуктите. Изключително много държим и на гаранционните условия, които предлагаме. Буквално до 60 минути уреждаме възникналите рекламации на гаранционните изделия и мога да твърдя, че в това отношение нямаме оплаквания и си спечелихме много постоянни клиенти.

Най-важният фактор за оцеляването на всяка компания е гъвкавостта в пазарната й стратегия. Ако не се адаптира към новостите и не преориентира дейността си, нито една фирма няма да преуспее. В крайна сметка пазарният принцип се изразява именно в моделиране на управлението и предлагането в съответствие с изискванията и нуждите на потребителя.

В: Какви са краткосрочните и дългосрочните ви планове?

- В дългосрочен аспект в България трудно се планира. Причината са динамичните промени, които настъпват на пазара. В по-близко бъдеще плановете ни са свързани с откриването до Великден на нов обект - супермаркет в Люлин. Ние разчитаме да преодолеем конкуренцията на "Мосю Бриколаж" с по-ниски цени. В новия супермаркет ще предлагаме цялата гама от машини и инструменти, които внасяме, но ще наблегнем повече и на домашни потреби, битова химия, градинско оборудване, цветя и подаръци.

Смятаме, че ще създадем един модерен супермаркет, като отчитаме факта, че родният потребител вече се ориентира към европейския тип магазини. Изграждането на целия нов обект от около 2000 кв.м по предварителни разчети ще струва 350 хил. евро. Част от вложената сума е собствени средства, а в момента преговаряме с две банки за финансиране.

В: Кои са основните ви конкуренти?

- Имаме много конкуренти, защото предлагаме широк диапазон от стоки. Стараем се да приличаме на западните фирми, които присъстват на нашия пазар. Извоювали сме си добри позиции, защото сме представители на две конкуриращи се на европейския пазар компании - белгийската Varo и холандската Vеtо. Мога да кажа, че наш основен конкурент при непрофесионалния клас машини е компанията "Енхел", която ги предлага в "Метро". Фирмата ни предлага и професионални машини, като конкуренти в този клас са "Бош", "Макита" и др.

В: Как постигате доброто съотношение между качеството и цената на вносните стоки?

- В основата на всичко е добрият маркетинг. Преди да изберем тези партньори, сме проучили поне 100 доставчика чрез задълбочени анализи на качеството и цената. Постигнали сме такива цени на базата на договори с производителите, купуваме големи количества и получаваме добри отстъпки. Освен това в световен мащаб има тенденция за спад в цените на машините, подобно на компютрите.

В: Какви продажби реализирате на българския пазар?

- Годишно продаваме около 15 хил. машини в страната, включително и 1000 машини на българския производител "Спарки". За съжаление българските машини се продават все по-малко с изключение на ъглошлайфите.

В: Как дистрибутирате стоките си?

- Работим с мрежа от дистрибутори в цялата страна. Имаме много добри партньори във Велико Търново в лицето на "Камен Шарков-Инкомс", "Терснаб" - в Сливен, "Бошнаков" - в Бургас, ЕТ "Разсолков" във Велинград, "Диана" - Силистра, "Зенит" - Добрич, "Свелидон" - Ямбол, "Иретос" - Благоевград, "Игнат" - Враца, "Тулс" и "Маркита" от Пловдив, "Електромаркет" - Варна, "Бисер" - Плевен, "Господин Динев" - Стара Загора, и др. Много голям интерес към нашите машини проявяват дървообработващите райони. В столицата имаме клиенти на едро, но тук имаме собствени магазини и осигуряваме повече продажби на дребно.

В: С какви проблеми се сблъсквате в дейността си?

- Като основен проблем мога да изтъкна несъответствията на БДС с европейските стандарти. Българските стандарти изискват етикетът да съдържа името на вносителя, разпространителя и телефони, адреси на разпространителя и др. В Европа никъде няма толкова високи изисквания, каквито се поставят пред българския търговец. В ЕС е достатъчно върху стоката да има знака за съответствие с европейските стандарти СЕ и кратко обяснение за начина й на употреба на езика на държавата, в която ще се продава продуктът. Парадоксалното в случая е, че стоките, които внасяме, имат фабричен знак СЕ, но българският стандарт изисква на стоките да има знака СО, тъй като не сме член на ЕС.

Професионалните ми наблюдения показват, че Законът за защита на потребителя е създаден така, че да не се изпълнява. Затова българските търговци са уязвими и зависими, тъй като не могат да отговорят на всички изисквания на този закон. Друг проблем, който мога да посоча, е, че инвестициите не се признават за разход и не се приспадат в рамките на финансовата година, а приспадането е разсрочено в следващите години, в зависимост от степента на амортизацията на актива.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK