Захари Алексиев: Авиокомпаниите не могат да очакват никакъв компромис с евронормите

Главен директор на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА)

Захари Алексиев

© Георги Кожухаров

Захари Алексиев



От 12 до 16 февруари в България ще има нова проверка от Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА). Тези дни в агенцията и в Европейската комисия (ЕК) бяха представители на въздухоплавателната администрация, за да докладват какво правят за преодоляване на критиките, заради които Брюксел наложи предпазна клауза за авиацията. Посещението им съвпадна с новината, че ЕК е уведомила с писмо София за започваща процедура за нарушаване на общностното законодателство в областта на авиацията, която може да завърши с глоба.


Как ще коментирате писмото на Европейската комисия за започване на процедура срещу България за нарушение на общностното законодателство в областта на авиацията?


- За пръв път чувам за такова писмо и нямам информация за него. Европейското право позволява такава процедура, но действия, доколкото знаем, по откриването й не са предприети.





Има опасност, ако България не изпълни изискванията и процедурата бъде задействана, да се стигне до глоба.


- Това е юридически въпрос, който не мога да коментирам. Въздухоплавателната администрация коментира с агенцията и с Европейската комисия техническите въпроси.



Какво се прави за преодоляване на критиките на Европейската комисия за недостатъчен капацитет на въздухоплавателната администрация?


- Работи се с ускорени темпове. От подадените около 400 заявления за признаване на сертификатите на инженерите и техниците вече са обработени 200, като от тях 120 отговорят на изискванията и ще им бъдат издадени европейски лицензи. Правят се непрекъснато одити на авиокомпаниите за изискванията за начина на водене на документацията и издаването на новите сертификати. Администрацията трябва да издаде няколко сертификата - за летателна, за експлоатационна годност, на оператора и на персонала. България е член на ЕС и независимо че има предпазна клауза в областта на авиацията, е задължена да спазва всички европейски регламенти и процедури в отрасъла. Предпазната клауза е безсрочна и ни дава възможност да започнем да изпълняваме европейските стандарти. Авиацията е високотехнологична област и като такава може би е една от най-регулираните в общността. Европейската агенция за авиационна безопасност издава директивите за летателна годност и сертификатите на въздухоплавателните средства и екипажа. За съжаление беше ни наложена предпазна клауза и не можем да ползваме всички права на превозвачите в ЕС. Авиокомпаниите не могат да очакват никакви компромиси с изискванията на общността.



Колко нови инспектори сте назначили?


- Непрекъснато се правят конкурси и се назначат нови хора, след което ги изпращаме на курсове за обучение. Има свободни места. Тези програми отговарят на европейските изисквания. Имаме проблем с подбора на кадрите, защото общите европейски правила изискват те да имат опит поне 5 години в експлоатацията на въздухоплавателните средства. Винаги съществува ножица в световен мащаб между заплащането на служителите в администрацията и отрасъла. Надяваме се да решим проблема и да създадем малко по-атрактивни условия. Имаме уверението на транспортното министерство, че въпросът ще се реши. Мотивацията също е важен момент, работата в администрацията е по-интересна в сравнение с авиокомпанията.



Какво съдържа планът ви за действие, който представихте в Европейската агенция за авиационна безопасност?


- Този план е представен в края на миналата година, а при срещите ни през миналата седмица дадохме допълнителна информация за извършеното. Срещите ми в агенцията и в ЕК не са изключително събитие. В агенцията бяхме, за да уточним елементите на предстоящата проверка от 12 до 16 февруари.



Какво очаквате от проверката на европейските експерти?


- Предишната проверка през миналата година беше фокусирана върху летателната годност, а тази ще е за летателната експлоатация и сертифицирането на персонала. Проверките през 2004 - 2006 г. завършиха с различни констатации и не мога да твърдя, че те не са верни. Предстоящата проверка е от изключителна важност за целия отрасъл, защото трябва да докажем способността на ГВА и на авиокомпаниите да изпълняват европейските норми за експлоатация и поддържане на самолетите, да поддържат системи за качеството и възможности за стриктен контрол.



Кои компании ще бъдат проверени при предстоящата проверка на ЕАСА?


- Имаме информация, че ще бъдат проверени "Ер София", "Би Ейч ер" и "Ер Скорпио". Агенцията обаче иска да се убеди какво е състоянието на целия флот и предварителните сведения не означават, че няма да проверят и други авиокомпании. Представителите на агенцията искат да направят проверки и на самолетите на летищата, за да се види състоянието им. Това ще важи особено за самолетите АН-12. Трябва да докажем възможността на въздухоплавателната администрация да упражнява надзор над операторите и да следи за изпълнението на директивите, а там, където няма директиви - че се действа според евростандартите. Всички български авиокомпании независимо от предпазната клауза са европейски оператори. Ако искаме да бъдем част от ЕС, трябва да подобрим техническото състояние на самолетите и оперативната дейност на авиокомпаниите. Ан-12 и Ан-24 биха могли да получат разрешение при опредени условия да изпълняват полети.



Какво трябва да направят авиокомпаниите, за да отговорят на европейските изисквания?


- Авиокомпаниите също имат свои екшън планове, които са представени в ЕК и ЕАСА. Агенцията направи проучване на българските оператори и ги подреди в зависимост от броя на забележките, които са получили при инспекциите 2004 и 2006 г. В изследването превозвачите фигурират с повече или по-малко забележки, свързани с организацията на полетите, изпълнението им и моментното техническо състояние на самолетите.



Какви по-конкретно са тези забежки?


- Периодът бе доста динамичен и повечето компании изцяло подмениха парка. ГВА контролира изпълнението на плановете, изготвени от самите компании в резултат на проверките. Безопасността е всичко. В България използваме това понятие, когато е нарушена тотално техническата годност и оперативната способност на превозвачите и екипажа за изпълнение на полетите. Натрупването макар и на несъществени забележки обаче говори за хронични проблеми в организацията и подготовката на полетите и екипажите. Ако това започне да се повтаря, говори за проблем в авиокомпанията. Администрацията ще бъде безкомпромисна при откриване на нарушения и ще налагаме според закона санкции, включително и отнемане на лиценза.



Как стои въпросът с лицензите на операторите?


- Ние сме членове на ЕС и сме длъжни да издаваме сертификати на всички, които отговорят на изискванията. Признаването на сертификата става по взаимно съгласие със съответната държава. Възможно е да се очакват проблеми и по посока на признаването на сертификатите.



Има ли опасност български авиокомпании да се окажат в черния списък на Европейската комисия?


- Не можем да кажем категорично, че няма такава опасност. След като беше наложена предпазната клауза, България е подложена на по-чести и задълбочени проверки в сравнение с останалите страни от общността. Някои смятат, че отношението е тенденциозно, което не е вярно, защото това е единственият начин, по който авиацията може да изпълни стандартите. Не можем да твърдим, че интериорът на самолетите е добър, че състоянието на пилотската кабина и качеството на услугата са на нужното ниво. Въздухоплавателната администрация се стреми да си свърши работата и да осъществява надзора. Критериите за попадане в черния списък отново опират до състоянието на авиокомпаниите и анализите от инспекциите на ГВА.



Ще спрат ли руските товарни самолети Ан-12?


- Ако не получат типов сертификат от европейската агенция, няма да могат да летят. Ситуацията с тези самолети изглежда на пръв поглед дискриминираща. Ако самолети, които не могат по силата на европейските правила да са в регистъра на държава от ЕС, то същите самолети по силата на правилата на международната ИКАО могат да са в регистъра на държава извън общността. Авиокомпании с такива самолети биха могли да летят и до България. Режимът на полетите на тези самолети до страни от общността зависи от страните членки.



Може ли администрацията да принуди авиокомпаниите да обезщетяват пътниците за закъснял полет?


- ГВА по закон може да санкционира авиокомпании, ако се окаже, че правата на пътниците са засегнати. Ако пътниците са недоволни и ощетени, могат да се обърнат и към съда. Процесът е спорен и трябва да се докаже, че закъснението е по вина на превозвача. Ще публикуваме условията на наредбата, за да са запознати пътниците. Авиокомпаниите трябва да са приели свои правила.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK