Розовото масло на път към Европа

Розовото масло на път към Европа

© Reuters



Миналата седмица говорителят на Еврокомисията напомни на българските и румънските производители да побързат с регистрацията на географски означения и на традиционни храни и напитки. Тези дни листата, която наброява около 800 имена на национални и местни продукти, се обогати със сорт специален ориз от Италия, подправка от Испания и чешки хляб.


Само България и Румъния от 27-те членки не са допълнили списъка, в който са регистрирани също мед от борови гори в Долна Силезия, кимион от регион в Чехия, стафиди от гръцки остров, балсамов оцет от Модена и т.н.


Засега не само че няма нито едно регистрирано наименование от България, но не са постъпили и искания за това от производители, уточниха от министерството на земеделието, което посредничи на фирмите. Причината е, че процедурите са бавни, а изискванията, на които трябва да отговорят производителите - сложни и трудно изпълними. Фирмите трябва да направят анализи на храните, които предлагат да защитят, да обосноват техните специфични качества, да очертаят точно границите на географския район, в който ги произвеждат, и не на последно място - да се споразумеят за участниците в групата, която ще получи правото да маркира продукта с европейското лого. И въпреки че няма срок, от ЕС призовават България и Румъния да побързат, за да започнат да черпят по-рано от всепризнатите и безспорни ползи от регистрацията, която не само е доказателство за уникалност и качество, но и основание за достъп до по-големи евросубсидии и




по-висока цена на продукта


Три са вариантите за регистрация на национални продукти в регистрите на ЕС - "защитено наименование за произход", "защитено географско наименование" (наричани общо "географско означение") и "храна със специфичен характер". Първите две залагат на връзката между продукта и мястото на производството. Подразбира се, че особеностите на климата, водите, почвата и тайните на местните майстори го гарантират. Това означава, че една и съща луканка не би имала същите качества, ако е произведена на 10 км по на север, ако подправките за нея растяха на отсрещния склон на планината, а говедата пасяха в ливадите на съседното село. Този вид защита предполага по-малки производствени мощности, производство в ограничени серии и съответно - стеснен пазар.


Заради окрупняването на производството на основни хранителни продукти у нас, след като голям брой производители отпаднаха от пазара поради невъзможността да отговорят на европейските изисквания, най-изгоден за българските фирми за момента се очертава другият вариант - "храна със специфичен характер".


За потребителите отдавна не е новост, че купуват карловска луканка, произведена в Монтана, или шпеков салам "Самоков" с произход Благоевград. Това положение би било невъзможно, ако имената на продуктите бяха запазени като защитени наименования. За разлика от първите два термина, които обвързват производството с географския район, при специфичните храни няма обвързаност с местоположението, а се следи единствено спазването на технологията и рецептурата. Терминът "храна със специфичен характер" позволява на производителите свободата да произведат "балкански кашкавал" дори в САЩ, ако знаят "малките тайни" на колегите си от Добрич например. Асоциацията на месопреработвателите вече е готова да заяви в ЕС като такива специфични храни шест вида луканка, между които "Смядовска", "Панагюрска" и "Горнооряховска", и няколко вида пастърма. Така големите предприятия няма да бъдат ограничени да произвеждат тези стоки само в едно населено място, щом като спазват приетата от всички тях технология, пропорции и стандарти. Съответно се запазва правото на всеки производител да разработва собствени рецептури за луканка и пастърма, които да защити със собствената си търговска марка.


"Бански старец" е един от примерите за продукт, който може да бъде защитен като типично наименование за произход. Причината е, че уникалните вкусови качества на колбаса се постигат чрез влагане на див кимион, който


расте единствено в ливадите над Разлог


разказа технологът на асоциацията Павлина Лилова. За да има смисъл да се прибягва към тежката процедура на защита на това географско наименование, фирмите от града и околностите трябва да имат куража и амбицията да излязат на международните пазари, следвайки производителите на шунка от Парма и на бира от Мюнхен, коментират специалисти по интелектуална собственост. Към по-тежката, но и по-амбициозна като краен резултат процедура се очаква да пристъпят и производителите на филе "Елена" и на свински бут "Елена".


Още преди година експертите на Патентното ведомство констатираха, че в страната капацитетът на географските означения вече е изчерпан. По националното законодателство има регистрирани около 200 регионални продукта. Първото българско географско означение е "Шуменско пиво", запазено през 1968 г. Днес в листата присъстват "Копърово масло от Шумен", "Мелнишко вино", "Хисарска минерална вода", "Карнобатска ракия", тютюн "Джебел" и др. Причината за сравнително ограничения брой е, че доказването на приноса на природните дадености и народната традиция в качествата на конкретния продукт е изключително трудно. Производителите трябва да убедят министерството на земеделието, а ако искат защита в ЕС - и експертите на Еврокомисията, че стоката им има уникални качества, които не могат да бъдат постигнати в друга географска точка. Те трябва да представят и доказателства като старинни готварски книги или пътеписи, от които се вижда, че в населеното място традицията за уникалната технология е стародавна.


Седемнайсет производители на розово масло също са се обединили в намерението да регистрират в ЕС географското означение на продукта си. За целта са поръчани две изследвания в лаборатории на БАН и Военномедицинската академия, регистрирали специфичните качества на етеричния продукт, съобщи експертът на браншовата асоциация на производителите на етерични масла Катя Кючукова. Тя очаква най-късно до година българското розово масло да получи европейска регистрация. Това означава, че производителите му ще могат да маркират стоката си със специален знак, който гарантира особените му качества.


Присъединяването към групата е доброволно -


всеки сам преценява дали приема описаната технология, дали е съгласен да я спазва и дали може да гарантира, че след време няма да допусне отклонения. Предвижда се вътрешен контрол в рамките на асоциацията, но и международен одит от европейските структури. Ако някой производител засега се въздържи да участва, но след време преразгледа решението си, няма да има пречка да се присъедини, стига да отговори на тези изисквания, обясни правилата Кючукова. В асоциацията на месопреработвателите изискват и поне 3-годишен опит в производството на съответния продукт, за да е сигурно, че изпълнението на рецептата върви гладко.


Вписването в европейския регистър е безплатно за производителите, уточни експертът в земеделското министерство Десислава Кърчанова. За сравнение, Патентното ведомство събира 340 лв. такса за регистрацията, която покрива разходите на администрацията по проверките и експертизите.


За разлика от националното законодателство, което позволява инициативата за регистрация на географските означения и специфичните храни да идва от един производител, към който впоследствие могат да се присъединят и други фирми, изискването на ЕС е за задължително съдружие от най-малко две предприятия, каза Кърчанова. Това прави изпълнението на условията още по-тежко. Например у нас по националното законодателство с по два притежателя са не повече от пет-шест имена - няколко вида тютюни, вино и минерална вода. Върху плещите на инициаторите на регистрацията ляга събирането на доказателствата, поръчването на химични, биологични и др. изследвания, подготовката на документацията, описанието на процедурите. Заявителите нямат кой знае какво предимство пред конкурентите си, защото всеки може да се присъедини, когато реши, и никой няма право да му попречи, обясняват експертите. Но за включилите се по-късно остава да успеят да отговорят на вече зададените от техните колеги параметри на продукта. Регистрацията е безсрочна.


------------------
Използването на географски означения дава допълнителна стойност на продукта - френските сирена, регистрирани като географски означения, се продават с бонус от 2 евро, италианското олио Toscano се продава с премия от 20% след регистрацията му като географско означение през 1998 г., съобщи сайтът www.ipbulgaria.com. Около 85% от френския износ на вина използва географски означения и 80% от целия износ на алкохол в Европейския съюз също е базиран на тях. Наскоро Пакистан обяви, че възнамерява да съди Индия за опит за регистрация на ориза "Басмати". Сортът е известен със своя неповторим вкус и аромат, като се твърди, че е бил любима храна на индийските владетели. От векове той се отглежда от фермери на територията на Велики Пенджаб, която сега е разделена между двете спорещи държави.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на И няма специализирала се агенция да го прави
    *****
    Неутрално

    Тва ДСто, не са особено динамични. Егасиму пазарната дупка. А се иска, на практика, англоговорещ и асистентка





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK