В подкрепа на износа

В подкрепа на износа

© СГ/ИИ



Българският износ на стоки и услуги е пословичен с недостатъчната си ефективност и конкурентоспособност. Изнасяме продукти с ниска добавена стойност и с минимален вложен интелектуален труд. Изключения от тази черна статистика са около 1/5 от стоките ни. Добрата новина е, че техният процент расте. Лошата е, че расте бавно. В условия на криза по-голям шанс за оцеляване имат фирми с квалифициран мениджмънт и с предлагане на качествени и иновативни стоки и услуги. В условия на криза намирането на нови и разширяването на вече завоюваните пазари е почти безалтернативно.


През 2008 Европейската Комисия (ЕК) създаде консултантска мрежа за подпомагане на фирми, браншови съюзи и изследователски организации – Enterprise Europe Network. За разлика от добре познатите ни схеми, например ''Конкурентоспособност'' по програма PHARE, фирмите и организациите не пишат проекти и не се ''състезават'' за класиране. Те направо получават висококвалифицирани услуги, като около 50 % от стойността им се поема от ЕК. В досегашната ни практика най-търсените услуги са:


- Подпомагане при намиране на партньори за реализация на стоки и услуги;
- Офертна система;
- Целево насочено разпространяване на търговски профили и запитвания;
- Тясно специализирани семинари и обучения.




По наша преценка, други услуги от интерес за фирмите са:


- Организиране на делови мисии, срещи между фирми, индивидуални контактни и консултации;
- Информация за пазара на стоки и услуги, за сертификацията на продукцията, митническите формалности и процедури, законодателството и др.;
- Подпомагане при намирането на партньори за всякакви форми на международно сътрудничество; Високотехнологични смесени предприятия; Инвестиции;
- Технологичен трансфер и технологично развитие, иновационни процеси; Съдействие при пазарната реализация на научни разработки;
- Организиране на кооперационни борси за технологичен трансфер и ноу-хау между иновативни предприятия;
- Консултиране на МСП в подготовката на предложения за кандидатстване по Структурните фондове на ЕС, Седмата рамкова програма на ЕС, Националния иновационен фонд и други.


Вярно е, че въпреки телевизионни предавания и публикации във вестниците, малко хора знаят за Enterprise Europe Network. Българските партньори в мрежата (т.е. консултантите) сами си търсят фирми и организации (клиенти), на които да помагат. Често, след първите една-две срещи няма продължение: фирмите губят инициативност, особено ако няма незабавен резултат. Ресурсите на проекта, обаче, позволяват оказване на доста повече услуги на повече ''клиенти", ако не се губи време в търсенето им. А и ако инициативата дойде от фирмите, вероятността да се достигне до успешен край е по-голяма. ''Зорлем хубост не става…"

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK