Съдебната реформа - бавна и безславна

Фактът,че съдебната реформа в България не е завършена след 15 години демократиченрежим, е притеснителен. Това твърди Американската асоциация на юристите, чиятоинициатива за Централна Европа и Евразия (ABA/CEELI) за трети пореден път направииндекс на съдебната реформа. "Разочарованисме, че не е постигнат напредък в няколко ключови сфери като въвеждането наинформационните технологии и от липсата на стратегическо планиране вуправлението на съдебната власт", обясни ръководителят на екипа създалиндекса, Даниел Фицгибън. Индексът, който се прави на всеки две години от 2002г., измерва дали съдебната власт е независима и ефективна с помощта на 30фактора. През тази година два от тях са отрицателни, а 18 неутрални, коетоозначава, че няма превес нито на добрите, нито на лошите практики. Десет откритериите са получили положителна оценка, като за първи път сред тях влизавъзнаграждението на магистратите.


Презпоследните години заплатите на съдиите са се увеличили до равнище, коетоизглежда достатъчно за привличането на компетентни юристи и за повишаванепрестижа на професията, се посочва в анализа. Според авторите му така сеотхвърля и едно от вечните оправдания за корупцията в системата. СпоредФицгибън това е била една от приятните изненади, когато е сравнявал положениетос минали години. Имахме очакване обаче, че ще отбележим и напредък вобщественото възприятие за корупцията сред магистратите, за съжалениеустановихме, че няма напредък и това подкопава доверието в съдебната власт,твърди американският юрист. Според него, за да се подобри положението, освенвъзпитанието на младите хора в нетърпимост към корупцията много важна роляиграят примерите на





стриктноприлагане на закона спрямо подкупни магистрати


ивисши държавни служители. Когато често се правят акции с агенти под прикритие,които предлагат подкуп на високопоставени лица, те ще се страхуват да приематпарите, защото ще знаят, че има риск срещу тях да стои полицай, твърдиФицгибън.


Виндекса за 2006 г.


неправомернотовлияние върху съдиите


еедин от малкото фактори, които получават трайна отрицателна оценка.Анализаторите са констатирали, че в България е широко разпространено мнението,че решенията често са резултат от корупция, връзки и ходатайство отвисокопоставени магистрати. Те правят уговорката, че не могат да установят далитова впечатление е основателно, но трябва да се вземат решителни мерки запреодоляването му. В индекса обаче е записано, че фактът, че във Висшия съдебенсъвет (ВСС) съдийските назначения и кариери се решават от прокурори иследователи, е признак за нездраво институционално влияние от страна наобвинителите. То може да доведе и до въздействие върху решения по отделниказуси.


Липсвастратегическото планиране за управлението на съдебната система и това споредФицгибън се установява от много фактори в индекса. Липсата на визия заразвитието на съдебната власт през следващите 10 или 15 години проличава приуправлението на съдебните сгради и определянето на броя на магистратите ислужителите. Според анализаторите това се дължи отчасти на смесването направомощията на ВСС и Министерството на правосъдието, както и на факта, чесъдебният съвет е прекалено ангажиран с всекидневни задължения.


Забавянетона делата и изпълнението на решенията са класическите оплаквания от работата насъдебната власт. Те получават неутрална оценка, като заради въвеждането начастното съдебно изпълнение вторият фактор е изваден от групата наотрицателните.


Неприятнатаизненада за екипа на Американскатаасоциация на юристите е бил фактът, че в България все още



самостраните по делата и техните адвокати имат достъп до решенията


иданните по делата. Разбира се, че делата, по които се изнася държавна итърговска тайна, интимни факти от живота на хората и са засегнати интересите надецата не могат да се огласяват, но до останалите гражданите трябва да иматсвободен достъп, твърди Даниъл Фицгибън. Според него надеждата за отваряне насистемата е в компютризацията и въвеждането на електронни деловодни системи.Дейности, при които няма напредък през последните две години и са получилинеутрална оценка в индекса.


Вкритиките към изследването не са пропуснати и назначенията на магистрати безконкурс през последните две години, които бяха засегнати и в последния докладна Европейската комисия. Все в "сивата зона" на неутралната оценкапопадат и важни фактори от индекса като етичните правила и дисциплинарнитенаказания на съдиите. Според анализа въпреки че има Етичен кодекс на съдиите,той е твърде общ и не дава изчерпателни насоки за регулиране на поведението им.Освен това дисциплинарните дела срещу съдии са твърде малко в сравнение сповечето демократични системи. Едно от обясненията за това според ABA/CEELI е закрилническото поведение на председателитена съдилищата, които защитават колегите си и не прибягват често до наказания.Това обаче води до спад в доверието на гражданите, че системата засанкциониране на магистратите е ефективна и обективна.


Индексътна съдебната реформа ще бъде представен и обсъден днес в Централния военен клубот магистратите, а оценката си ще даде посланикът на САЩ Джон Байърли.



Фактори в индекса на съдебната реформа



Квалификация и подготовка на съдиитеНеутрално


Процес на подбор/назначаванеНеутрално


Продължаващо правно обучениеНеутрално


Представителство по малцинства и полНеутрално


Съдебен преглед на законодателствотоПоложително


Съдебен контрол на административната практикаПоложително


Компетентност на съдилищата по въпросите на гражданските свободиПоложително


Система за преглед и обжалванеНеутрално


Неуважение към съда / Призоваване / Изпълнение на съдебните актовеНеутрално


Участие в определянето на бюджетаПоложително


Адекватност на възнагражденията в съдебната система Положително


Съдебни сградиНеутрално


Сигурност в съдебната системаНеутрално


НесменяемостПоложително


Обективни критерии за повишаване в длъжност в съдебната системаНеутрално


Съдебен имунитет за действия, извършени в служебно качествоПоложително


Отстраняване от длъжност и дисциплинарна отговорност на съдиитеНеутрално


Разпределяне на делатаНеутрално


Сдружения на съдииНеутрално


Съдебни решения и неправомерно влияниеОтрицателно


Етичен кодексНеутрално


Процедура за разглеждане на жалби във връзка с поведението на съдиитеНеутрално


Достъп на обществеността и медиите до съдопроизводствотоПоложително


Публикуване на съдебните решенияНеутрално


Поддържане на архив от съдебните заседания Отрицателно


Помощен персонал в съдилищатаНеутрално


Съдебни длъжностиПоложително


Системи за образуване и проследяване движението на делатаНеутрално


Компютри и офис оборудванеНеутрално


Разпространение и каталогизиране на действащото законодателствоПоложително



Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Добри Божилов
    *****

    Реформа не може да има, при положение, че всички в съдебната система имат интерес от порочното статукво - печелят пари от него. Необходима е мъщна външна намеса.

  2. 2 Профил на Клоунът
    *****

    Тези, които ще бъдат засегнати от реформата, не могат и не искат да я направят.
    Цялата система е просмукана от комунистически критерии и постановки.
    И никаква възможност за външен/граждански контрол на системата-тя е направена да служи на Партията

  3. 3 Профил на уви
    *****

    Относно: Мавъра
    Автор: Повърнал
    Получено на: 28 Юни 2006 04:23
    Питаш:
    "Щом Костов краде,защо срещу него няма повдигнати обвинения?"

    И аз ти отговорям:

    Защото той запази крупните грабители на България откраднали и занесли зад граница парите от външния дълг - над 14 МИЛИАРДА ДОЛАРА, за това нагло и отвратително престъпление обявено за ГЕНОЦИД спрямо българския народ, той знае пълните подробности след като беше постоянен член на Валутната комисия от 1986 год. Там той бе назначен със заповед от КГБ след завършен двугодишен курс в школата на същия комитет в СССР.

    Защото бе поставеното лице на Луканов.

    Защото ходеше редовно на вилата на Петър Младенов на отчет и изпълняваше стриктно неговите нареждания през първите години на "Прехода".

    Защото предостави възможност на руската мафия да се настани трайно в България.

    Защото предостави Нефтохим на руските чекисти, собственици на Лукоил.

    Защото ни направи 100% зависими енергийно от Русия.

    Защото "финансовият експерт" Костов даде възможност на комунистическата олигархия да изкупва масово предприятия и имоти с крадените пари, вместо да им ги конфискува.

    Защото подкрепи мораториума за изплащането на външния дълг с което станахме Бананова Република и най-мизерната държава в Европа.

    Защото предостави Булгарлизинг, Химимпорт, Електроимпекс и др. предприятия на българската комунистическа номенклатура от типа на Дионисиев, Манджуков, ТИМ.

    Защото... да продължавам ли????... Отивам да повръщам

  4. 4 Профил на Чичо Том
    *****

    ....в т.нар. "съдебна реформа". И тя е своеобразен бизнес за наши и чужди всезнайковци. Няма реформа- няма пари за усвояване...

  5. 5 Профил на anti-Bush
    *****

    Ех този Костов бе. Той е най-лошия. Всички комунисти газ пикаят като чуят името му. Със сигурност спечели гласа ми!

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  8. 8 Профил на qymvpca fvkd
    *****
    Неутрално

    myjzirv tyqcfwzvb vrpaeqo ajycenv xjsbv azqvpbf tyforhni





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK