Мащабната реклама на българската икономика потъна в бюрокрация

За една година по двата европроекта за 50 млн. лв. е обявена само една поръчка и са направени три изложения

Мащабната реклама на българската икономика потъна в бюрокрация


Мащабната реклама на българската икономика за 50 млн. лева потъна в бюрокрация. Със средствата, които се отпускат от Европейския фонд за регионално развитие по оперативна програма "Конкурентоспособност", трябваше да се популяризират предимствата за инвестиране в България и да се разшири присъствието на българските предприятия на световните пазари.


За една година по двата европроекта е обявена само една обществена поръчка и са проведени три изложения в чужбина. Това показват резултатите от изпълнението на проектите, които се осъществяват от Българската агенция за инвестиции и от Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). В същото време българската икономика се опитва да излезе от рецесията, а чуждите инвестиции намаляха близо пет пъти.


Двата европроекта бяха първите договори, сключени от министъра на икономиката Трайчо Трайков след встъпването му в длъжност в началото на септември 2009 г. Реално по тях обаче не се е работило до април 2010 г., когато са предоговорени от новите изпълнителни директори на двете агенции. Въпреки тези факти според Грета Добрева, директор на дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" (която е управляващ орган на оперативната програма), "не може да се говори за забавяне на проектите, а за преформатиране на стратегии и оптимизиране на дейности".




Все пак "трябва да се отчете фактът, че двата проекта са подготвяни в различна социално-икономическа и политическа среда и дори световноикономическа, защото когато са писани през 2008-2009 г., не е имало криза", каза Добрева. Според нея дори да има някакво забавяне, на следващия етап от изпълнението на проектите "нещата ще се пресират и ще се навакса".


Насърчаване на предприятията за 27 млн. лв.


Агенцията за малките и средните предприятия изпълнява проекта "Насърчаване интернационализацията на българските предприятия", който е с бюджет от близо 27.4 млн. лв. и е писан по времето на предишния кабинет от министър Петър Димитров. Основната част от средствата, около 18 млн. лв., са за участие в 115 изложения по света на български фирми през следващите три години. За първата година от изпълнението на проекта, която изтича през април 2011 г., са планирани 30 участия, а до момента са проведени три изложения - в Лондон за вино и в Дубай и Лас Вегас за козметика.


В първите две участваха 25 фирми, а в Лас Вегас – 3 компании, каза Марияна Велкова, изпълнителен директор на агенцията. Въпреки че държавното ведомство поема всички разходи на фирмите като такса за участие, наем на площ, изграждане на щанд, реклама и съпътстващи събития като дегустации и модни ревюта (представителите на компаниите плащат единствено самолетните билети и хотела), интересът на бизнеса към изложенията намалява. "Трудно си обяснявам този факт", каза Велкова.


За безплатните изложения се разбира от обявите, които пуска агенцията на сайта си в интернет. Кандидатстват достатъчно фирми, прави се класирането, но когато се стигне до сключването на договорите, те се отказват, обяснява Велкова. По думите й в някои случаи компаниите не дават обяснения защо. При други има форсмажорни обстоятелства. Трети го обясняват с финансовата криза.


Ефектът от едно изложение би се засилил, ако в същата страна има и съпътстваща промоционална проява, например ден на България, защото се правят срещи, организират се бизнес форуми, посочи Велкова. За това по проекта са предвидени 60 такива прояви, като до края на първата година трябва да се проведат 12 извън страната и 4 в България.


В момента синхронизираме програмата на изложенията с тази на промоционалните прояви, уточни Велкова. По думите й тези прояви може да са бизнес мисии, придружаващи делегации с премиера, министъра на икономиката или със заместниците му, както и конкретни бизнес форуми. В една бизнес делегация ще участват максимум 20 компании, като всяка фирма има право на един представител. Те ще пътуват с премиера или министъра за сметка на проекта. За страните на Стария континент им се поемат две нощувки в хотел, извън Европа имат право на 4-6 нощувки.


Без партийни пристрастия при подбора на фирмите
За да няма обвинения, че все едни и същи фирми придружават премиера и министъра или пък симпатизанти на ГЕРБ се канят за участие в изложения, са създадени правила, обясни Велкова. По думите й има процедура за кандидатстване и класиране на фирмите. Изискванията са компаниите да са български производители, да са малки или средни предприятия или да са представители на български производител.


Необходимо е да притежават и патент за регистрация на полезен модел или за внедряване на иновативен продукт или процес. Другите критерии, на които трябва да отговарят, е да имат система за управление на качеството, да са експортно ориентирани, да имат награди от международни конкурси по отношение на продаваните стоки и най-важното - да нямат неразплатени задължения към бюджета. Даваме приоритет на фирмите, които имат по-малко участия в изложения, за да ги стимулираме да кандидатстват, каза Велкова.


За пазарни анализи и стратегии по проекта ще отидат около 1 млн. лева. Те ще бъдат писани от външни консултанти, които предстои да се изберат с обществени поръчки. Целта на проекта е българските фирми да укрепят и разширят позициите си на европейският пазар, както и да възстановят загубените позиции в Русия и бившите съветски републики, страни от Африка, Азия и Латинска Америка, каза Велкова.


България като инвестиционна дестинация
"Популяризиране на предимствата за инвестиране в България" за 21.4 млн. лв. е проектът, който се изпълнява от Агенцията за насърчаване на инвестициите. Неговата основна цел е да се увеличи обемът на привлечените преки чужди инвестиции и икономическият ефект от тях.


Изграждането на положителен имидж на България като инвестиционна дестинация, повишаване на познаваемостта на страната сред чуждите инвеститори и подобряване на качеството на обслужването им са специфичните цели. "Забавянето на изпълнението на проекта е заради пренаписването му, така че дейностите да отговарят на целите на оперативната програма, както и от огромния обем около 30 обществени поръчки, които трябваше да се подготвят", обясни Борислав Стефанов, изпълнителен директор на Агенцията по инвестиции.


Досега по проекта е пусната само една обществена поръчка в края на юли за "Изработване на стратегически анализ и годишна актуализация към него". Крайният срок за подаване на офертите е 8 септември. Предстои да се обяви и поръчка за изработване на маркетингова стратегия, която трябва да каже как и в кои държави да се рекламира страната, каза Стефанов.


Той се надява двата основни документа да са готови до края на годината, за да се очертаят индустриите, държавите и потенциалните инвеститори, които ще привличаме в България. Това означава, че най-рано през следващата година може да се планира мащабна рекламна кампания по света. За този компонент от проекта са предвидени повече от две трети от средствата - около 18 млн. лв. Идеята е да се рекламира в авторитетни издания като "Икономист", "Уолстрийт джърнъл", "Файнейшъл таймс", които да създадат положителен имидж на страната, обясни Стефанов.


Планирано е да има и журналистически турове за репортери от водещи световни издания. Ще се проведат кампании с международни инвестиционни посредници и сред българите в чужбина, както и роудшоу в няколко големи града в света.


Предстоящи международни изложения до края на 2010 г.


SIMM    мода    2 - 4 септември Мадрид


MICAM    кожарска и обувна промишленост    19 - 22 септември Милано


BIFE-TIMB    мебелна промишленост    8 - 10 септември Букурещ


CEBIT BELISIM    информационни технологии     6 - 10 октомври Истанбул


SIAL    хранително-вкусова промишленост    17 - 21 октомври Париж


GITEX    информационни технологии    17 - 21 октомври Дубай


SAIE    дограми, строителни материали    27 - 30 октомври Болоня


EQUIP`HOTEL    хотелско и ресторантьорско оборудване    14 - 18 номеври Париж


AF - L`ARTIGAIANO IN FIERA    занаятчийски панаир    4 - 12 декември Милано
Източник: ИАМСП

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 714 Неутрално

    За Марияна Велкова - Дневник да разнищи темата до край -как директор на Инспектората на Министрество на Икономиката и енергетиката при кабинета "Станишев" е назначен да управлява европарите по Конкурентоспособност. В нарушение на Закона за администрацията тя е била и член на Комисията по хазарта и миналата година е забравила да декларира само едни 15 000 лева. Не дай боже Марияна Велкова да те управлява и хляб да ти дава.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на mdaa
    mdaa
    Рейтинг: 605 Любопитно

    ИАНМСП.... WTF?

    Шут отзад, и дисциплинарно уволнение на всичките занимавали се с, "преформатиране на стратегии и оптимизиране на дейности" . Още едни лапачи дето измерват на геврека дупката!!

    Би Би, нали нямаше да ги търпиш такива? Ко' стана?

  4. 4 Профил на arrow
    arrow
    Рейтинг: Гневно

    Това, журналистите, защо не си вършат работат докрай? Поне да могат да смятат!
    18 плюс едно е равно на 19. Това са явно парите конкретно за изложенията. До 27 остават 8 милиона лева. Както разбирам това ще отиде главно за "промоции" с премиера, министъра, делегации. Хубаво! И аз искам! И това за сметка на европейските пари! Браво и похвално!

    А защо Дневник говори само с едната страна, а няма пукната дума от фирмите, експертите, изложителите. Това ли е обективната информация? Да ни захранват с фъфленето на управляващия орган?

    Освен това, моля, всеки да прочете! Маркетингова стратегия, която трябва да каже как и в кои държави да се рекламира ! И за това ще се платят пари! Ще напиша списъка за 1% от сумата, а за още 2% ще кажа как и ще дам обосновка с перспективите за развитие на всяка от страните!

    И исках да знам какво значи "стратегически анализ", че и с годишна актуализация към него. На какво анализ, на нивото на река Дунав? Но видимо ще си остана неук!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK