Европарламентът иска таксите за ползването на пътища в ЕС да са според пробега

Европарламентът иска таксите за ползването на пътища в ЕС да са според пробега

© Reuters



Страните от ЕС, които прилагат пътни такси, обвързани с времето на ползване на пътната инфраструктура, ще трябва да преминат към пътни такси въз основа на изминато разстояние за камиони и автобуси от 2023 г., а за микробуси - от 2027 г., съгласно приетите вчера проектоправила, съобщи пресслужбата на институцията.


Предложените правила трябва да помогнат за постигането на целите на ЕС за намаляване на емисиите от транспортния сектор и да направят по-справедливи пътните такси. Тези правила ще уреждат таксите, които държавите - членки на ЕС, вече налагат или предстои да въведат на пътищата от трансевропейската транспортна мрежа.


Преминавне към принципа "замърсителят плаща"/"потребителят плаща"


За да се гарантира, че превозните средства се таксуват в зависимост от действителното използване на пътищата и замърсяването, което генерират, налагането на такси от държавите членки ще трябва да стане на база изминато разстояние: от 2023 г. за тежкотоварни автомобили и по-големи товарни микробуси (над 2.4 тона), а от 2027 г. за лекотоварни автомобили.




За да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни пътни такси на база на генерираните въглеродни емисии.


Считано от 2021 г., ако страна членка налага пътни такси за тежкотоварни автомобили и по-големи товарни микробуси, то ще трябва да прилага и т.нар. такси за външни разходи - такси за замърсяване на въздуха или за шумово замърсяване от превозните средства. Считано от 2026 г., ако за която и да е част от пътя се прилага такса за външни разходи, то тя трябва да се прилага и за другите категории превозни средства.


Справедливо отношение


С цел да бъдат премахнати съществуващите изключения, позволени от действащите правила, гласуваните промени предвиждат, ако държавите членки налагат пътни такси, то от 2020 г. тези такси да се прилагат за всички тежкотоварни автомобили и по-големите микробуси, които все повече се използват за товарни превози. Настоящите правила позволяват на държавите от ЕС да прилагат изключения за тежкотоварните автомобили под 12 тона и автобусите.


Новите правила ще позволят на страните да определят отстъпки от пътните такси, например при често използване на инфраструктурата от леки превозни средства в райони, които не са гъсто населени, и в покрайнините на градовете.


За да се гарантира справедливо отношение към тези, които не използват редовно инфраструктурата, както и към шофьорите от други държави от ЕС, гласуваните проектоправила предвиждат ограничение в цената на краткосрочните винетки за леки автомобили. Евродепутатите допълниха, че винетни стикери трябва да има и за кратки периоди, например за един ден и една седмица.


Парламентът прие позицията си на първо четене с 398 гласа "за", 179 гласа "против" и 32 "въздържал се". За да започнат преговорите със Съвета относно окончателния текст на правилата, министрите на ЕС трябва да приемат своята позиция.

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    добре е да бъдат въведени правила и в тези такси ,защото иначе нашите хора ги крадат

  2. 2 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    И за кво правИхме тол системата сега?

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    Разумно и справедливо решение- караш-плащаш-некараш-не плащаш

  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 4793 Неутрално

    До коментар [#2] от "Doge":

    При товарните автомобили отчита пробега (поне в Германия).

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  5. 5 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 323 Любопитно

    До коментар [#2] от "Doge":
    Най-вероятно трябва да помислиш

  6. 6 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Така и трябва да бъде - който кара и цапа повече, да си плаща подобаващо...

  7. 7 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#3] от "selqnin":
    Kак е акциза за горивата но там парите отиват за други цели - хем е по лесно за отчитане, хем е по-евтино и най-вече действащо! Но еврогейците се интересуват от обществени поръчки, защо ли?

  8. 8 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1976 Неутрално

    "Евродепутатите допълниха, че винетни стикери трябва да има и за кратки периоди, например за един ден и една седмица."

    Швейцария не е в ЕС, но бих се радвал ако и те въведат краткосрочни винетки. Последният път когато карах през Швейцария едногодишната винетка бе задължителна.

  9. 9 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 722 Неутрално

    И за кво правИхме тол системата сега?
    —цитат от коментар 2 на Doge


    Как за какво!? Ми че това, което ще въвеждат, е ТОЛ система ЗА ВСИЧКИ!

  10. 10 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 705 Любопитно

    Добре де, ами за леките автомобили - защо тях не ги сложат при същите условия? Аз, например, плащам чинно годишна винетка, но едва ли ползвам пътищата повече от 6 пъти на годината, сиреч всяко ползване ми излиза по около 16 лв. Малко множко, а?

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  11. 11 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#2] от "Doge":

    Точно за това я правИхме, бе, неписмен!
    Всъщбост с въвеждането на тол таксите за товарни и лекотоварни МПСта, точно ще изпълним това изискване.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  12. 12 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#10] от "дедо Андро":

    Дедо Андро, ти както не ползваш, един път ще ти се наложи да идеш от София до Бургас и ще платиш колкото една годишна винртка. Затуй си трай.
    Пример - Маказа -Атина и обратно, тол такси за едно пътуване - 80 евро.
    Искаш и у нас ли тъй да стане?!?

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  13. 13 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#12] от "Athanatos":

    До коментар [#10] от "дедо Андро": Дедо Андро, ти както не ползваш, един път ще ти се наложи да идеш от София до Бургас и ще платиш колкото една годишна винртка. Затуй си трай. Пример - Маказа -Атина и обратно, тол такси за едно пътуване - 80 евро.Искаш и у нас ли тъй да стане?!?
    —цитат от коментар 12 на Athanatos


    Драги ми дедов Безсмъртни, искам да платя само онова, което съм потребил. Моя си работа дали ще ходя в Бургас, в Атина, в Белград или в Париж. Нали я знаеш оная приказка: "Който си има брада, трябва да си има и гребен."

    Ха сега, да са ни живи и здрави Димитровците и Димитринките. Честит празник!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  14. 14 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#12] от "Athanatos":
    И да иска и да не иска това ще стане накрая. Целта поне у нас е да се разчистят пътищата за да може власт имимащите да си джиткат свободно - те винетки и тол такси не плащат!

  15. 15 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1691 Неутрално

    "Евродепутатите допълниха, че винетни стикери трябва да има и за кратки периоди, например за един ден и една седмица."Швейцария не е в ЕС, но бих се радвал ако и те въведат краткосрочни винетки. Последният път когато карах през Швейцария едногодишната винетка бе задължителна.
    —цитат от коментар 8 на plamen_b


    И все още е, за съжаление.
    Предполагам идеята и е да упражнява възпиращо действие и да намалява драстично автомобилния транзитен поток.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Безспорно това е най-спрведливия подход. Може да се ползва опита на Германия - това да е процент от стойността на горивата. Така който кара по-голяма и по- мощна кола/камион, на по-големи разстояния, ще плаща повече.

  17. 17 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3008 Неутрално

    Абсолютно съгласен. Само не можах да разбера що не се прокара през акцизите върху горивата, а ще е нова такса/данък.

    Караш повече - зареждаш повече гориво - плащаш повече чрез акцизи.
    Караш стар таралясник дето гори повече - зареждаш повече - плащаш повече чрез акцизите.

    Но понеже са бюрократи, дайте да измислим сложно решение.

  18. 18 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#17] от "realguru":
    Така е написах го по-горе но получих минусите на гепаджийте! В бойколандия никой не търси лесни и прости решения, още повече проверени. Ако са лесни и прости то те са евтини и.... комисионната спада!

  19. 19 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#10] от "дедо Андро":

    Екстра ми е годишната винетка. За около 2 месеца вече съм я избил.

  20. 20 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 957 Неутрално

    Ще ни сложат пиперката...У Францата, където има тол система по магистралите, таксите излизат грубо колкото горивото, така че излиза доста по-скъпо от свинетката дори само с няколко излизания.

    Сега отделен въпрос е, че има национална пътна мрежа, която е безплатна, но нашите се гласят от сега да лапат яко.

  21. 21 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    До коментар [#7] от "telqk":

    И през акциза не е баш. Щото турчина слага още 2 резервоара на камиона и кара 2000-3000км без да плаща акциз в ЕС.

  22. 22 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3008 Неутрално

    До коментар [#7] от "telqk":И през акциза не е баш. Щото турчина слага още 2 резервоара на камиона и кара 2000-3000км без да плаща акциз в ЕС.
    —цитат от коментар 21 на niakoi_si


    Това е много лесно. Знаеш турчина къде влиза и къде излиза и на границата като излиза му слагаш - такса изход и си готов. Или още по-просто чуждите возила при вход си купуват нещо като винетка - важеща за еднократен вход и това е.

  23. 23 Профил на steffana
    steffana
    Рейтинг: 248 Неутрално

    До коментар [#8] от "plamen_b":

    Така е но струва около 70 лв. за една година и нямаш допълнителни такси за тунели и мостове, както е в Словения и Австрия. Там с едноседмичните винетки , ако платиш някой тунел излиза по-скъпо.

  24. 24 Профил на leo1971
    leo1971
    Рейтинг: 519 Неутрално

    този целия цирк, как да се отчита, как не
    такса пътища да се вгради в цената на горивото
    който кара повече ще плаща повече
    който кара по-икономична кола а не 12 цилиндрова ламя ще плаща по-малко
    за сметка на това по-голяма тежест поемат тези с голям пробег и по-голямо харчене (и много вероятно пропорционално замърсяването)
    без допълнителни разходи за инфраструктура, отчитане, контрол итн.

    е да, както се краде сегашния акциз и ДДС ще се краде и тази такса, но с насочване на целия ресурс нужен за отчитане на пробега към събиране на акциз, ДДС и такса пътища още на пъпа (бензиностанцията) ще се увеличи и събираемостта на другите два данъка

  25. 25 Профил на leo1971
    leo1971
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#21] от "niakoi_si":

    така е но се отнася само за камиони, никой нормален няма да си слага четворен резервоар на пътническа кола
    а за камионите да гласуват забрана за слагане на допълнителни резервоари и готово

    на входа или при проверка по пътя направо го вадят от трафика до отстраняването на забранена модификация
    в германия си длъжен да отидеш на ТЮФ (техен КАТ) дори да си промениш размера на гумите спрямо вписаните в документа на колата

  26. 26 Профил на V. Uzunov
    V. Uzunov
    Рейтинг: 289 Неутрално

    "===. Последният път когато карах през Швейцария едногодишната винетка бе задължителна.
    —цитат от коментар 8 на plamen_b


    Това закодирано / завоалирано значи: Не искаме да се преминава транзитно през страната ни...

  27. 27 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    До коментар [#25] от "leo1971":

    Това не са забранени модификации. Съвсем законни са си, така си се поръчва камиона.

  28. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9211 Неутрално

    Много ще се усложни работата.

  29. 29 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12065 Неутрално

    Без леките автомобили...?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK