Европарламентът иска колективна правна защита при бъдещи скандали с емисии от коли

Европарламентът иска колективна правна защита при бъдещи скандали с емисии от коли

© Associated Press



Замърсяването на въздуха има местно, регионално, национално и трансгранично измерение и изисква действия на всички нива на управление. Това заяви Европейският парламент в необвързваща резолюция, приета с 446 гласа "за" срещу 146 гласа "против" и 79 "въздържал се", предаде преслужбата на институцията.


Евродепутатите призовават Европейската комисия да предложи въвеждане на по-строги стандарти за фини прахови частици (PM2.5) в правилата на ЕС за качеството на въздуха, както гласи препоръката от Световната здравна организация (СЗО). Те освен това настояват властите да разработят планове за действие за чист въздух, съдържащи мерки, които адресират източниците на замърсяване на въздуха и всички сектори на икономиката.


Европейската комисия трябва да актуализира директивата за качеството на атмосферния въздух в съответствие със сегашните лимити на СЗО за прахови частици, серни оксиди и нива на озона. Тя трябва освен това да засили проверките за гарантиране на това, че държавите членки спазват изпитателните процедурни стандарти за емисии на дизелови автомобили според законодателството на ЕС за типовото одобрение на превозни средства.


Скандалът "Дизелгейт"




Евродепутатите изразяват загриженост за нарастващите научни доказателства за въздействието на свързаното с трафика замърсяване на въздуха върху когнитивното развитие и способностите, най-вече върху децата. Те насърчават използването на дигитални технологии, като електронно начисляване на пътни такси и електронно издаване на билети за прилагането на принципа "замърсителят плаща", като ценообразуването е въз основа на екологичните характеристики на превозните средства.


Евродепутатите призовават ЕС да разработи процедури за колективна правна защита за предпазване на потребителите при случаи на бъдещи скандали с автомобилни емисии. Производителите на автомобили трябва допълнително да инсталират на неотговарящите на изискванията дизелови автомобили задължително пречиствателно оборудване, за да избегнат забраната на дизеловите автомобили. Разноските трябва да бъдат поети от автомобилния производител, завяват евродепутатите.


Те призовават uомисията да продължи да намалява емисиите в ЕС на азотни окиси (NOx) от автомобили и да помогне за преодоляване на различията между лимитите за емисии от автомобили и реалните измерени нива по пътищата до 2021 г. Комисията трябва също така да отчете въвеждането на стандарти за справяне с емисии от превозните средства, различни от отработените газове (например от износването на гуми и спирачки накладки) и емисии от метан от земеделие, които са важни прекурсори на приземен озон.


Земеделие и енергетика


Евродепутатите призовават бъдещото финансиране чрез Общата селскостопанска политика (ОСП) да бъде свързано със задължителните мерки за намаляване на нивата на замърсяване на въздуха.


Сегашните хранителни и селскостопански системи са отговорни за прекомерни емисии на амоняк (NH3), азотен оксид(N2O) и метан (CH4), отбелязват евродепутатите. 94% от емисиите на амоняк и 40% от емисиите на метан произлизат от земеделски дейности.


Евродепутатите приветстват поетите ангажименти от поне десет държави членки за постепенно извеждане от употреба на въглищата като енергиен източник, и призовават останалите държави членки да направят същото най-късно до 2030 г.


Според оценки на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС) всяка година в ЕС над 400 хил. случая на преждевременна смърт се дължат на замърсяването на въздуха.


Евродепутатите отбелязват, че през 2018 г. Съдът на ЕС е бил сезиран за неспазване на стандартите на ЕС за качество на въздуха от шест държави членки. В момента има 29 висящи дела за нарушения срещу двадесет държави членки за неспазване на лимитите на ЕС за качеството на въздуха, близо две трети от държавите членки понастоящем не спазват нормите за допустими стойности за прахови частици с диаметър под 10 микрона (PM10)и азотен диоксид, а една пета надвишават целевата стойност за прахови частици с диаметър под 2.5 микрона (PM2.5).

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Писна ми от защита на колективни права. Едни защитавт класата, други - расата (бяла, черна, жълта - по желание), трети - на прайда...
    Когато бях малад се борехме за защита на ПРВАТА НА ЧОВЕКА. Сега всяко "стадо" мачка човека в името на колективни права.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  4. 4 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Весело

    До коментар [#1] от "vno19602462":

    Не досаждаи! Вече получих наследство от принца на Нигерия и не ми се налага да работя за жълти стотинки. Ти кажи нещо за колективните права и чистотата на въздуха?

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12553 Неутрално

    Замърсителят плаща - съгласен
    Компаниите си поемат разходите за лъжите - съгласен
    Увеличаване на екоизискванията - несъгласен, понеже и сега компаниите не успяват, поради което започват да лъжат

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK