Европарламентът одобри 2 години задължителна гаранция за стоки в ЕС

Европарламентът одобри 2 години задължителна гаранция за стоки в ЕС

© Красимир Юскеселиев



Нови правила за по-добра защита на потребителите, когато пазаруват в интернет, в местен магазин, както и когато свалят музика или игри, бяха одобрени от Европейския парламент, предаде пресслужбата на институцията. Една от новостите е, че търговецът ще носи отговорност, ако в рамките на две години от момента, в който потребителят е получил продукта, се появи дефект.


Новите законодателни актове на ЕС за цифровото съдържание и продажбата на стоки хармонизират основните права, като средствата за правна защита на потребителите и начините за прилагането им.


Защита при свалянето на музика, видеа, приложения


Според новите правила за "цифрово съдържание" в ЕС хората, които купуват или свалят музика, приложения, игри, използват облачни услуги или платформи за социални медии, ще бъдат по-добре защитени, когато търговецът не успее да предостави съдържание или услуга или предостави дефектна стока. Тези права за защита на потребителите ще се прилагат по равностоен начин за потребители, които предоставят данни в замяна на такова съдържание или услуга, както и за потребители, които "заплащат" за него.




Текстът предвижда, че ако не е възможно да се поправи дефектното цифрово съдържание или услуга в разумен период от време, потребителят има право на намаление на цената или пълно възстановяване на сумата в рамките на 14 дни. Ако се появи дефект в рамките на една година от датата на доставката, се предполага, че той вече е съществувал и не се налага потребителят да го доказва (обръщане на тежестта на доказване). За непрекъснати доставки тежестта на доказване остава за търговеца в рамките на договора.


Гаранционният срок за еднократни доставки не може да бъде по-кратък от две години. За доставки, които се изпълняват непрекъснато, той следва да се прилага по време на целия срок на договора.


Покупка на продукт онлайн или офлайн


Директивата за продажбите на стоки се прилага както за онлайн, така и за офлайн (лице в лице) продажби, например при покупката на домакински уред, играчка или компютър чрез интернет или в местен магазин.


Търговецът носи отговорност, ако до две години от момента, в който потребителят е получил стоката, се появи дефект. Държавите членки обаче имат право да въведат или да запазят по-дълъг правен гаранционен срок в своето национално законодателство, за да се запази същото ниво на защита на потребителите, вече предоставено в съответните страни. Срокът за обръщане на тежестта на доказване ще бъде една година в полза на потребителите. Държавите членки имат право да удължат този срок до две години.


Стоките с цифрови елементи (например "интелигентни" хладилници, смартфони и телевизори или свързани часовници) също попадат в обхвата на тази директива. Потребителите, които купуват тези продукти, ще имат право да получат необходимите актуализации в "разумен период от време, очакван от потребителя", според вида и предназначението на стоките и цифровите елементи.


Какво следва


Двете директиви ще бъдат представени за официално одобрение от министрите на ЕС. Те ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официален вестник на ЕС и ще трябва да бъдат приложени от държавите членки най-късно две години и половина след това.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    Браво 👏🇪🇺🇪🇺

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  2. 2 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6082 Неутрално

    Китаец продал душата си на Дявола.
    След 10 дни тя се развалила...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  3. 3 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    Химера е тази директива. Има безброй случаи в които е недоказуемо дали даден дефект е от некачествена стока или неправилна употреба.

  4. 4 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 3284 Весело

    Браво 👏🇪🇺🇪🇺
    —цитат от коментар 1 на aleks ivan


    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    България НАД ВСИЧКО .....
  5. 5 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2438 Неутрално

    всички промени в ЕС са към по добро и правят живота на хората тук по качествен и евтин.

  6. 6 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1779 Весело

    Петилетката за четири. (с)

    Апокалипсисът апокалиптичен
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2175 Неутрално

    Купувате си химикалка и на втория месец й изхвърчат чаркалаците. К'во прайме?

  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    Гаранцията от две години, си беше налична като законодателство за физическите лица от доста години, не виждам нищо ново по въпроса. На какво впрочем се кефите?

    мурзилка
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13009 Неутрално

    Няма лошо, стига да няма двузначност. Лошото е в някои други директиви

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Весело

    До коментар [#3] от "George Svinarov":

    "Ако се появи дефект в рамките на една година от датата на доставката, се предполага, че той вече е съществувал и не се налага потребителят да го доказва (обръщане на тежестта на доказване)"

    Свинаров писател, а не читател:)

    Модератора е неадекватен!
  12. 12 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#11] от "Ivan_":

    Няма такъв филм. Купуваш си телефон и след 10 месеца го потапяш в басейна. И кво правим с тази директива?

  13. 13 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Весело

    До коментар [#12] от "George Svinarov":

    Какво да правим?

    Прилага ме я за стоките с дефект!

    Свинаров писател , а не мислител:)...

    Модератора е неадекватен!
  14. 14 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#13] от "Ivan_":

    Ти верно ли си мислиш, че тази работа ще стане по този начин?

  15. 15 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Любопитно

    До коментар [#14] от "George Svinarov":

    Коя работа Свинаров?

    Да, точно по този начин ще стане.
    Приемат директивата, тя става част от вътрешното законодателство и готово.
    Имаш дефектирала стока, пазиш си документа за покупка, отиваш в магазина, обясняваш, те се дърпат, викаш шефа, той вижда че не може да те излъжат и со готов...

    Какво толова сложно има, това важеше и се прилагаше и преди по вътрешните законодателства.
    Новото е срока и това, че не трябва да доказваш дефект до 1 година....

    Модератора е неадекватен!
  16. 16 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#11] от "Ivan_":Няма такъв филм. Купуваш си телефон и след 10 месеца го потапяш в басейна. И кво правим с тази директива?
    —цитат от коментар 12 на George Svinarov


    Освен ако изрично не е написано, че телефонът е непромокаем и е разрешено да се потапя във вода, вината си е само твоя. Както и ако го изпуснеш на земята и му натрошиш дисплея на парчета. Гаранцията от 2 години важи, ако проблемът е фабричен и не е твое дело. Например - купиш си телевизор 60 инча, смарт, нов с целофана още. И на третия месец ти покаже тъмни петна по екрана или даде подсветка, изгори някоя електрическа джаджа вътре и т.н.

    А колкото до потапянето на телефона в басейна - подмокрен телефон си личи от метър разстояние. Всеки техник може да го отвори и веднага да види признаците, че е бил потопен във вода. Някои "хитреци" се опитват да "сушат" телефона със сешоари, в микровълнова или на силна слънчева светлина. И си мислят, че така ще заблудят някого. Наивни оптимисти. Подмокрен телефон винаги дава очевидни следи и дефекти в дисплея. Тогава гаранцията НЕ важи. Плащаш си цялата сметка по ремонта и си носиш последствията.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  17. 17 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#15] от "Ivan_":

    "Коя работа Свинаров?"

    От мпй коментар 12:

    "Купуваш си телефон и след 10 месеца го потапяш в басейна."

    И какво мислиш става? Отиваш в магазина и ти дават нов с още 12 месеца гаранция? Или ти казват сори, ама виждаш ли го това петънце? То доказва, че си го топнал в басейна, в който случай гаранцията не важи.
    Та тази работа как точно си я представяш?

  18. 18 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lou":

    Ти явно не си ме разбрал. Давах пример в който купувачът и продавачът са на различни мнения относно дефекта. И според директивата излиза, че купувачът трябва винаги да е прав. Което е една химера. Това казах в пост номер 3 ама иван_ почна да философства.

  19. 19 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Разстроено

    До коментар [#17] от "George Svinarov":

    Синаров, Свинаров,
    тежък случай си май ти, мой човек...

    Я първо разбери терминологият и после ела да пишеш много коментари:

    "дефѐкт
    Тълковен речник
    мн. дефекти, (два) дефекта, м. Нарушение в правилната структура на нещо; повреда, недостатък. Телевизорът няма дефекти, работи отлично. Фабричен дефект. Говорен дефект.
    • прил. дефектен, дефектна, дефектно, мн. дефектни. Дефектна стока."

    ДЕФЕКТ Свинаров е проблем във продукта породен по вина на доставчика производителя.
    Та директивата се отнася за стоки с ДЕФЕКТ.

    За стоки с повреда породена от неправилна експлоатация ще помислят за друга директива за във бъдеще след като съгласуват това с теб в качествотот ти на експерт.

    Модератора е неадекватен!
  20. 20 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#19] от "Ivan_":

    И когато купувача и продавача не стигат до съгласие за повредата - фабричен дефект или неправилна употреба какво се случва бе умньо?
    Пиши каквото искаш няма да ти отговарям на тъпотиите.

  21. 21 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Разстроено

    До коментар [#18] от "George Svinarov":

    "Давах пример в който купувачът и продавачът са на различни мнения относно дефекта. "

    Не, не даваш подобен пример, но не го разбираш.

    Даваш пример за повреда на стока причинена от неправилна експлоатация.
    Дефектна стока е различно нещо...

    Та явно е необходимо да "ти филосовствам" защото си доста неорентиран ОЧЕВАДНО във тематиката.

    Модератора е неадекватен!
  22. 22 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    До коментар [#20] от "George Svinarov":

    "И когато купувача и продавача не стигат до съгласие за повредата - фабричен дефект или неправилна употреба какво се случва бе умньо?"

    В тези случаи, продавача мотивирано отказава признаването на рекламацията, а купувачът има още доста възможности да предяви претенцията ако смята ,че отказа е неправилен.

    Имаш Комисия за защита на потребителя, имаш потребителски организации имаш ресорни агенции за контрол имаш и съдебна инстанция.

    Това не е чудо невиждано две страни да имат разногласия по някакъв въпрос и понеже е доста често срещано са измислени в обществата съответните механизми за медиация и решаване на подобни въпроси.

    Чети, Свинаров, информирай се и по полека с емоциите.
    Може пък ако не го даваш толкова емоционално да научиш неща, които очевадно не знаеш.

    Модератора е неадекватен!
  23. 23 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lou":Ти явно не си ме разбрал. Давах пример в който купувачът и продавачът са на различни мнения относно дефекта. И според директивата излиза, че купувачът трябва винаги да е прав. Което е една химера. Това казах в пост номер 3 ама иван_ почна да философства.
    —цитат от коментар 18 на George Svinarov


    Дефектът трябва да се определи от техника, който ще ремонтира продукта. Аз не съм специалист по ремонт на телефони или Тв техника, но си има хора, които я разбират тази работа. Когато ти се развали телефона, го носиш на техника с гаранцията. Или го връщаш в магазина, който го носи на техник. Ако техникът каже, че повредата е причинена от неправилна експлоатация, гаранцията ти не важи. Ако той каже, че е фабричен дефект, важи. Там вече как ще се процедира - дали ще ти ремонтират твоя телефон или ще ти дадат чисто нов като обезщетение, е друг въпрос. Имаше наскоро дебати по този въпрос, че търговците на техника бяха против задължително да се дава на такива дефектни стоки нови като обезщетение. Търговецът, който ти е продал телефона, е търговец, а не техник. Повредата трябва да се определи от техническо лице в лицензиран от производителя сервиз. Самият търговец няма как да влияе по никакъв начин на техника, защото няма правни или икономически лостове за това.

    Но, ако говорим за опити на търговци да се отърват от гаранция и да откажат на клиент безплатен ремонт или замяна заради фабричен дефект - има ги и такива случаи. Тогава ти имаш пълното право да се обърнеш към КЗП и да докладваш съответния търговец.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  24. 24 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1193 Неутрално

    Да бе да !!
    Изнмасилвайте търговеца докато диша.После като няма кой да го достави и да си къса нервите за 5 лв. и 10 години гаранция ,ще почне мрънкане...ама !

  25. 25 Профил на Чуден
    Чуден
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Гаранцията от две години, си беше налична като законодателство за физическите лица от доста години, не виждам нищо ново по въпроса. На какво впрочем се кефите?
    —цитат от коментар 9 на Маршалов


    В БГ да, в Германия например е 6 месеца. Та ни сме по-напред от старите европейци в редица области, тази е една от тях. Като цяло консуматорите в БГ са много по-активни от стадото в други държави, където производителите ги клатят доста.

  26. 26 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    [quote#25:"Чуден"][/quote]

    Що ли не мога да повярвам това, за 6 месеца гаранция в Германия за нови стоки? Стоката си идва с гаранция от производителя. Досега не съм срещал нов продукт какъвто и да е с по-малко от 1 година пълна и по-дълги срокове частична гаранция, а повечето стоки, с които съм имал досег са с не по-малко от 2 години гаранция, като съм притежавал и такива с 3 години 5 години, 10 години също и livetime(което не означава до живот за притежателя, а общо взето докато продукта се произвежда, или има складови наличности за замяна) Та да ми казваш, че в германия търговеца дава по-кратка, в някои случаи в пъти по-кратка от производителя е, хм...

    мурзилка




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK