Рекламата, която виждате във "Фейсбук", е платена от партия...

Рекламата, която виждате във "Фейсбук", е платена от партия...

© Vincent Kessler, REUTERS



Европейският парламент е най-големият политически рекламодател във "Фейсбук" за България. Това показва статистиката на социалната мрежа, която бе оповестена публично тази седмица. Компанията събира данни от март насам, като отчита рекламни постове, пуснати през специалната платформа на "Фейсбук".


Според данните за изминалите два месеца в страната са публикувани общо 3114 реклами, струващи 61 664 долара.


Англоезичната страница European Parliament, която плаща за реклами на много езици, е похарчила общо около 29 хил. долара за съдържание на български. Отделно, страницата Европейски парламент в България, която се поддържа от местното представителство на институцията, е добавила около 3300 долара, като това я нарежда на 4-то място по разходи. Преди нея са European Greens с около 7400 долара и платформата за дебати Kialo с около 4200 долара.


Българските партии




Демократична България е страницата на българска партия, вложила най-много пари за реклама във "Фейсбук" преди евроизборите - 2585 долара, сочат данните на "Фейсбук". Още в началото на подготовката за вота формацията обяви, че ще заложи на дигитална предизборна кампания, тъй като голяма част от избирателите й са активни онлайн.


На второ място по дадени пари за реклама във "Фейсбук" е Път на младите с 1125 долара. Страницата е платформа на едноименната коалиция, която се прицели в евродепутатските банки с млади и образовани в чужбина кандидати на възраст под 35 г., и беше подкрепена от НДСВ и "Новото време". (Повече за тях четете тук.)


Следваща в класацията е страницата на сайта "Приоритети", която рекламира кандидатурата на лидера на БЗНС, бивш военен министър във втория кабинет "Борисов" и настоящ независим кандидат за евродепутат Николай Ненчев. Разходите за реклама в размер на 999 долара са отбелязани като поети от БЗНС.


На следваща позиция е страницата на сайта informo.bg, който е спонсорирал с 560 долара интервюта с кандидати за евродепутати от ГЕРБ и собствената си фейсбук страница. В описанието му в социалната мрежа пише, че страницата се управлява от "Информо медия" ЕООД. Справка в Търговския регистър сочи, че управител на дружеството е 24-годишният Тодор Джонев. Преглед на съдържанието на сайта показва значителен брой текстове за ГЕРБ и кандидатите на партията за евродепутати.


Кандидатите


Най-много пари за реклама на конкретен кандидат преди вота, в който ще се гласува с преференции, "Фейсбук" отчита за страницата на втория в листата на "Демократична България" Стефан Тафров (с 1112 долара). 504 долара са похарчени за реклама на страницата на седмия в листата на ВМРО Кристиян Шкварек. В първата двадесетица са още страниците на първия в "Демократична България" Радан Кънев и Лиляна Павлова, която е 7-ма в листата на ГЕРБ, с разходи между 300 и 500 долара. В същите суми се разполагат и кампаниите на ПП ГЕРБ – София и Движение ВОЛЯ. В полза на "Воля" обаче реклами са купували още две страници - ВОЛЯ - Българските Родолюбци и Веселин Марешки, като общите разходи на трите са около 860 долара.


Кой плаща и какво става, ако не се знае


Според новите правила на "Фейсбук" за политическата реклама, които компанията въведе в отговор на критиките, че дава възможност за политически манипулации, рекламодателят е длъжен да отбележи сам преди публикуване, когато рекламата е свързана с политика или национално значима тема. В този случай той е длъжен да уточни и кой е платил. Ако това не е отбелязано, "Фейсбук" спира рекламата от разпространение и отбелязва в архива, че е липсвала информация.


Тоест, ако една страница е пускала реклами и със, и без дисклеймър, това ще бъде отбелязано на две отделни места в крайната класация, като се вижда колко пари са дадени и по двете пера. Общите разходи могат да се видят в индивидуалната страница в базата данни.


Какви са заявените стратегии за кампанията на различните партии - четете тук.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8618 Любопитно

    Европарламентът сигур има и профили у Фейсбука !?

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12728 Неутрално

    Барак Обама имаше по-активен подход. Вярно, че изборите имаха по-висок залог ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на Henry Chinaski
    Henry Chinaski
    Рейтинг: 165 Неутрално

    И до мен достигна спонсорирания от ЕП пост със семейство мигранти и надпис "Гласувай за бъдещето на Европа".

  4. 4 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3193 Неутрално

    Аз пък си мислех, че руските тролове отдавна са превзели Фейсбук. :)

  5. 5 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2300 Весело

    И до мен достигна спонсорирания от ЕП пост със семейство мигранти и надпис "Гласувай за бъдещето на Европа".
    —цитат от коментар 3 на Henry Chinaski


    Да - и аз я видях вчера. Просто е гениална. Все едно е платена от Орбан, Качински и Валери Симеонов, плюс UKIP и Салвини. Толкова крещящо некадърни са всички работещи в бюрокрацията, че въобще не са се усетили какво точно "подават" за реклама... Другият вариант е да е саботаж отвътре.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  6. 6 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    Вярно, че според пишмандемократите, руснаците с 10 000 долара избраха президент на САЩ, ама в Европа отрано ги хванаха и не можаха да иахрчат подобен умопомрачителен бюждет. хахаха :-)

    Това са откровено НЕСЕРИОЗНИ бюджети за изборни реклами. :-) Само европарламента е хвърлил някаква по-серизона сума, защото харчи чужди пари. Всички други суми са повече от смешни. Дори не си струва да се обсъждат!!

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3904 Неутрално

    UNITED EU UNION

    По темата "социална" реклама, информация, дезинформация и др.
    Не е фейкбък.

    Финландия!
    Финландия отблъсна и надживя агресора сссР.
    Финландия пак е водещ пример:

    https://edition.cnn.com/interactive/2019/05/europe/finland-fake-news-intl/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK