
© Associated Press
Европейската комисия искаше оценка на очакваните въздействия на два специфични аспекта на Пакет I за мобилност, приет на 15 юли 2020 г.
Тези две изисквания - задължителното връщане на превозното средство в държавата членка на установяване на всеки осем седмици и прилагането на квоти за каботаж при международни комбинирани транспортни операции - бяха въведени от Европейския парламент и съвета и не бяха част от предложенията на комисията, напомнят от Брюксел.
По време на преговорите по пакета комисията изрази загриженост, че тези два аспекта противоречат на амбициите на Европейската зелена сделка. Двете разпоредби не са били обект на оценка на въздействието и поради това комисията се ангажира да продължи с внимателна оценка на вероятното им въздействие върху климата, околната среда и единния пазар. Проучванията са извършени от независими консултанти.
Анализът на задължението за връщане на превозни средства в страната на произход показва, че в най-вероятния сценарий разпоредбата вероятно ще доведе до 2.9 милиона тона допълнителни емисии на CO2 през 2023 г. (4.6% увеличение на международните автомобилни товарни емисии). В трите проучени сценария увеличението на емисиите на CO2 варира от 0.8% до 4.6%.
Другия анализ - на каботажните квоти за международни комбинирани превози, изчислява, че широкото използване от държавите членки на възможността за въвеждането им може да доведе до допълнителни 397 000 тона емисии на CO2 и до потенциални отрицателни дългосрочни ефекти върху железопътния и интермодалния товарен превоз.
Тоест тези две разпоредби биха могли да доведат до 3.3 милиона допълнителни тона емисии на CO2 годишно. Те също могат да генерират до 704 тона азотен оксид (NOx) и 251 тона твърди частици (PM2.5).
- По отношение на общите двустранни операции превозните средства от западните държави членки допринасят само 21% от общия брой на тези операции в ЕС-27 в сравнение с 54%, поети от превозните средства на източните държави членки.
- Що се отнася до операции за кръстосана търговия и каботаж, превозните средства от източните държави членки осигуряват съответно 87% и 75% от общата дейност.
Освен това анализът показва, че на практика всички превозни средства на оператори със седалище в държави от Западна и Южна Европа са склонни да се връщат по-често от предвиденото в новите правила (т.е. шест или повече пъти годишно).
В същото време само приблизително половината от превозните средства на операторите от Източна Европа се връщат шест или повече пъти годишно. Съществуват обаче значителни разлики между тези държави членки: българските, латвийските, литовските, румънските и словашките превозни средства обикновено се връщат по-рядко (т.е. по-малко от шест пъти годишно), но чешките, унгарските и словенските превозни средства се връщат по-често. Освен това естонските и полските превозвачи, изглежда, имат равен или сходен дял на камиони, които се връщат повече в сравнение с дела, които се връщат по-рядко, показва още анализът.
Опозицията срещу пакет "Мобилност"
България вече заведе дело срещу него в Европейския съд. Пакетът "Мобилност" бе приет окончателно от Европарламента през юли, но критиците му очакваха новата оценка на Еврокомисията за вкараните в него допълнителни условия.
Връщането на автомобилите на мястото на регистрация на всеки осем седмици и връщането на шофьорите по домовете им на всеки четири - това са мерките, които най-тежко ще засегнат българските превозвачи, единодушни са евродепутатите, с които "Дневник" разговаря за него. Освен България и Литва срещу тях са още Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Малта, Кипър и Естония. Според Европарламента "ревизираните правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж имат за цел да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на автомобилния транспорт. Те също целят да осигурят по-добри условия за почивка на водачите".
Резултатът ще е "по-добри условия на труд", "по-справедлива конкуренция" и "ясни правила за командироване на водачи с цел гарантиране на еднакво заплащане". Например "предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график)". Почивката не може да бъде ползвана в кабината, както досега. "За справяне с проблема с т.нар. фирми "пощенски кутии" транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици."
Не на това мнение са българските евродепутати, правителството и превозвачите, според които поправките ще съсипят конкурентоспособността на Източна Европа. Освен България секторът е много важен в Румъния и Литва (където е една от най-големите транспортни фирми в Европа).
Полковник Паликъщов
Рейтинг: 697 НеутралноЗелената сделка е до 2050, сега е рано за големи натоварвания за потребителите, особено с мижавите заплати в България!
Полковник Паликъщовpamela
Рейтинг: 2666 ВеселоЕ, още в началото им казвахме, че подобен подход ще доведе до празни пътувания на големи камиони из Европа с всички последидици, обаче лобито на Макрон надделя.
Сега зелените ще им начукат канчетата. Един път и те да са от някаква полза!
padrino
Рейтинг: 4226 НеутралноА стига бре, да не би да се окаже, че зелките от Брюксел пак са сбъркали? Е....няма да им е за първи път, пък и парите за Гретето нали са гласувани...32% от ЦЕЛИЯТ ЕС бюджет са за зеленото бъдеще на детито 😂
Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬Красимир Андонов
Рейтинг: 900 Неутрално"Пакет "Мобилност" противоречи на Зелената сделка"
Значи може разумно, елегантно и с финес да се събори идеята да се лашкат камионите насам натам.
Без гюрюлтия и държавно стимулирани стачки.
Vladislav Sotirov
Рейтинг: 94 НеутралноДо коментар [#3] от "padrino":
Това не са зелките от Брюксел, а от Страсбург. Точно обратното - тия от Брюксел са спрели зелките от Страсбург и пътьом са застанали на страната на Източна Европа, на гърба на чиито шофьори Макрон си правеше предизборна кампания от самото си встъпване в длъжност с цел да се омилква на френската работническа класа от малките градчета, които друго освен да вадят картофи, сервират и карат автобуси/камиони не могат. А Макрон даже имаше едно изказване в Букурещт как не вижда абсолютно никаква причина Румъния да не влезе в Шенген. Отвратителен е, въпреки че се прави на либерален.
Пипера е много лют
Рейтинг: 1230 НеутралноРазбира се. Разкарването на празни камиони и пътуване на шофьори със самолети е точно това - празни курсове.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUПипера е много лют
Рейтинг: 1230 НеутралноДа не говорим, че пакет Мобилност е все едно Източна Европа да въведе мита за френски стоки.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUblondofil
Рейтинг: 3226 НеутралноБе кой му дреме за екологията, бе. Важното е да не вземаме суфлето и багетите на френчитата.
Пипера е много лют
Рейтинг: 1230 НеутралноДо коментар [#5] от "Vladislav Sotirov":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUМакрон е лицемерен като всяко франсе. Мъка му е, че любимата Сърбия още стои извън ЕС.
dzenlandia
Рейтинг: 560 ЛюбопитноБългаромразците, които се подмокряха само като чуят пакет "Мобилност" и лаеха все едно са на заплата при Макрон какво ли ще измислят сега?
razor
Рейтинг: 853 НеутралноВреме е за абордаж на каботажа.
Tombata Pedro Terible
Рейтинг: 9 ЛюбопитноДали някъде някой ще се сети, че шофьорът може да се върне с друг ТИР като пътник, а неговият да спази "зелените правила"?
От една страна, експлоатацията на тираджиите от екс-соца си е брутална, няма какво.
От друга, екс-соцът си е много по-ефективен в решаването на "транспортни задачи", и без УНСС.
Накрая май Западът ще се усмихне глупаво. Без това да обслужва Евразийския съюз. ;)
Тюфлекчия
Рейтинг: 1701 ВеселоТе па щото тия от големите градове много стават. Всеки работил във фирма с френски офис ще ти каже за какъв мързел, безхаберие и чувство че всички са им длъжни става въпрос. Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
PisnaMi
Рейтинг: 1943 ВеселоБраво - за има-няма 2 години откриха очевадното!
realguru
Рейтинг: 2878 НеутралноМи то не беше ли близко до акъла. :)
Задължаваш камионите да се прибират в страната на домуване празни през даден интервал от време. Регулираш стриктно тираджиите как, по-колко и къде могат да карат. :)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
falkoneti
Рейтинг: 1161 НеутралноДо коментар [#2] от "pamela":
Един път, викаш - изнася ти сега тяхната позиция? Ще почнат и други неща да се случват. Светът се осъзнава.
historama
Рейтинг: 4013 Неутрално"България вече заведе дело срещу него (пакета мобилност) в Европейския съд..."
Реално против Франция. За да угоди на разни съмнителни фирми с още по - съмнителни капитали.
След това се чудим, защо Румъния има силно лоби във Франция, а срещу нас имало конспирация.
pavian
Рейтинг: 762 НеутралноДо коментар [#25] от "historama":
За мен би било неприемливо България да не защитава интересите си, за да угоди на някого, та бил той и европейски партньор.
Тюфлекчия
Рейтинг: 1701 ВеселоАйде пак приказки наизуст. Работил съм в логистиката и ежедневно съм наемал камионни за транспорт на стоки от Европа. Само с български фирми съм работил - и големи и малки. Ами случай да не ми издадат фактура и да не си платя ДДС-то не е имало. Ако ти имаш впечатления за нещо друго дай конкретни примери, вместо да ми рецитираш верноподаническите словоизлияния на такива като Раданча и Бойкикев. Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
wanderer
Рейтинг: 2299 ВеселоДо коментар [#14] от "PisnaMi":
"Браво - за има-няма 2 години откриха очевадното!"
Това е напредък - за "правата краставица" им трябваха три години.