С 20% се е повишил интересът на българските медии към теми за европарламента през 2013 г.

Като цяло, през изминалата година медиите отделят по-голямо внимание на евродепутатите, отколкото на Европейския парламент като институция и среда за формиране на европейски политики.

© Reuters

Като цяло, през изминалата година медиите отделят по-голямо внимание на евродепутатите, отколкото на Европейския парламент като институция и среда за формиране на европейски политики.



Интересът на българските медии към теми, свързани с Европейския парламент и неговите представители, значително се повишава. Това се казва в медийния доклад "Европейският парламент в българските медии през 2013 г.", изработен от фондация "Медийна демокрация " по поръчка на Информационното бюро на европарламента в България, който бе представен днес.


Като цяло през изминалата година медиите отделят по-голямо внимание на евродепутатите, отколкото на Европейския парламент като институция и среда за формиране на европейски политики, въпреки че през втората половина на годината двете тенденции почти се изравняват.


През 2013 г. интересът на българските медии към теми, свързани с Европейския парламент и неговите представители, се е повишил с 20% в сравнение с предходната 2012 г., като най-силно изразен е интересът през второто и четвъртото тримесечие на 2013 г.




Също така информационният масив съдържа концентрирано присъствие на българските политици, които не са членове на европарламента, но влизат в диалог с представители на институцията.


Структурата на медийното отразяване е силно централизирана, като медиите, базирани в София, са с по-голяма тежест за информираността на гражданите за работата на Европейския парламент.


Същевременно интересът от страна на регионалните медии рязко се засилва тогава, когато се организират събития на местно ниво или когато депутатите, избрани от съответните региони, поддържат добри връзки с локалните медии.


Неутралният тон и тематичното разнообразие при представянето на европолитиката са валидни за ограничен кръг от по-качествени медии. Липсва еднозначност на отношението към европарламента: понякога "Европа" означава подкрепа, а друг път ограничения и заплахи, се посочва в доклада.


Като цяло медийното съдържание през 2013 г. е силно доминирано от новини за вътрешнополитическата ситуация в страната, като подобни теми предизвикват напрегнати дебати с активното участие на евродепутати. Няколко пъти през годината вътрешнополитически проблеми стават обект на дискусия в рамките на европарламента.


"Изкривяването" на европроблематиката по посока на вътрешнополитическите теми не е равномерно през 2013 г. Процесите на национално ниво в много по-голяма степен са обект на медийно внимание през първата половина на годината, отколкото през втората, когато централно място в дневния ред на медиите започва за заема темата за предстоящите избори за Европейски парламент.


През 2013 г. тонът и посланията, с които медиите обръщат темата за предстоящите избори за Европейски парламент, създават очаквания за една специална предизборна кампания.


Медийната картина очертава три нива на значимост на евровота. Първо, във вътрешнополитически план изборите за ЕП ще дадат ясен знак за електоралните нагласи в страната, което от своя страна би могло да потвърди или да преобърне статуквото.


Второ, новоизбраният Европейски парламент ще утвърди избора на следващия председател на Европейската комисия, което удвоява тежестта на вота като предпоставка за бъдещите конфигурации в Европейския съюз.


И трето, на общоевропейско ниво изборите се очертават като решителна и съдбовна за ЕС битка между еврооптимизма и евроскептицизма - така поне вещаят по-ефектните медийни прогнози.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK