
© Личен архив
GovFaces е първата по рода си платформа за директна комуникация между граждани на Европейския съюз и техните политически представители в Европейския парламент и Европейската комисия. Тя работи на принципа на социалните мрежи, за да предложи ефективна дискусия върху проблеми и идеи, които вълнуват европейските граждани. Митко Цонев, който е в екипа на платформата за България, представя новата политическа социална мрежа.
За екипа:
– Десислава Кюркчиева: кореспондент на Репортери без Граници, Магистър по Комуникация и Медийни науки в Женевския Университет
– Диляна Славкова: медиен анализатор, Магистър по Европеистика в Лондонското училище по икономика и политически науки
– Любомира Петрова: журналист, студент по Журналистика в УНСС, представител на "Заедно в час"
– Митко Цонев: създател на azupravlyavam.com, Магистър по Мениджмънт на иновациите в Висшето бизнес училище в Рен
Какво представлява платформата GovFaces?
- Основната цел на платформата е гражданите да имат пряк достъп до комуникация с политическите си избраници. Девизът е: Meet, Connect, Evaluate* (Срещнете се, свържете се, оценете).
Самата идея идва от там, че социалните медии са много употребявани, но не в посока свързани с политиката, Facebook е за забавления, Linkedin е професионална мрежа, но няма такава, съсредоточена върху диалога между политици и граждани. Освен това тук са събрани на едно място всички евродепутати. В профилите им във Facebook например те пускат теми, по които потребителите могат да коментират, но често самите потребител искат да коментират други въпроси.
В GovFaces на стената на политиците, потребителите сами определят кое е важно, защото има рейтингова система, която помага важните теми да изплуват най-отгоре. Темите се създават само от потребителите, политиците могат да отговарят и да дават мнения по зададените теми. Техният интерес е да видят кои са приоритетните теми за хората и да дадат отговори според това, което предлага тяхната политическа платформа или просто да участват в дискусиите, да извлекат информация от гражданите , да знаят какво ги вълнува. Много често самите политици могат да научат повече от гражданите отколкото от медиите.
GovFaces беше пусната официално за всичките 28 държави в ЕС на 3ти март 2014 г, но чак сега активността от българска страна започва да се повишава. Регистрират се все повече потребители, а вече и неправителствени организации и сдружения. Те задават въпроси на политиците дори и да не са активирали техните профили все още. Към момента има повече от 40 активни политици като някои отговарят с текстови съобщения, а някои с видео съобщения. Добрата новина е, че отскоро вече има трима български евродепутати, които са активирали профилите си - Андрей Ковачев, Светослав Малинов и Илияна Йотова.
От кои страни са най-активните евродепутати?
- Представители на почти всички държави в ЕС вече участват активно на платформата. Дори Светослав Малинов вече отговаря на въпросите, отправени към него. Белгийският евродепутат Марк Тарабела пък е използвал възможността за директен отговор чрез видео. По този начин сме сигурни, че наистина той отговаря на въпросите, а не някой от екипа му. Активни евродепутати има от 19 страни вече.
Как информирате евродепутатите за съществуващата платформа?
- Българският екип пише до евродепутатите, казваме им че имат създадени профили в GovFaces, и те следва да ги активират. В имейлите им изпращаме специален код за активиране на профилите. Също така комуникираме с екипите на евродепутатите, когато имаме подходящ повод за среща с тях. От там нататък се надяваме те да осъзнаят, че платформата е полезна за самите тях, тъй като им дава директна връзка с гласоподавателите.
Има ли други подобни инициативи?
- Подобна платформа за европейски дебати ни партнира по отношение на кандидатите за евродепутати – europedecides.eu, но там се публикуват анализи с възможност само за коментар.
Все пак предполагам, че очаквате регистрираните участници да са хора, които са направили една крачка повече в посока информираност за ЕС?
- Действително това са по-скоро хора, които вече се интересуват от ЕС и познават политиките му. Надяваме се в скоро време и широката публика да се включи в дискусиите. Имайки този инструмент под ръка, мнението на гражданите ще стига директно до тези които ги представляват, което ще позволи GovFaces постепенно да става по-популярен. Целта на платформата отговаря на една от основните европейски ценности – директната връзка между граждани и институции.
Според мен би било успех дори и да успеете да включите журналистите, които по-лесно да задават информирани въпроси на политици от всички страни и да ги препредават към обществото, или представилите на неправителствените организации, които се опитват да влияят на европейското законодателство, например в екологичната сфера, потребителски права и т.н. и те да предават вече към техните общности.
- Действително това са трите общности, до които очакваме да достигне платформата: обикновени граждани, които имат конкретни въпроси към техните представители, неправителствени организации, които имат кауза, и журналисти, които искат да почерпят информация от първа ръка.
Как смятате да популяризирате платформата в България?
- В момента се уговарят различни събития с неправителствени организации, няколко презентации в университетите със специалности в сферата на политическите науки. В края на февруари имахме събитие, на което представихме GovFaces. На него присъстваха мексиканският предприемач Даниел Гомес Инигес – човекът, дал идеята за подобна платформа и който се занимава с биогорива, и американецът Конър Сатъли – оперативният директор на компанията.
Интересно е, че зад платформата стоят мексиканец и американец, а тя е насочена към евродепутатите?
- Ами всъщност визията е много по-широка- да даде възможност на хората по света да поддържат връзка с техните представители. След пускането ѝ в ЕС към края на годината трябва да се оцени кои държави са най-активни, за да се пусне платформата на местно ниво, където хората да се свързват с местни политици. След това целта е постепенно да се разраства и на други континенти. Развиващите се страни са един от основните приоритети на платформата, тъй като в тях нуждата от директна връзка между гражданите и политиците е най-осезаема.
Идеята беше да се стартира преди европейските избори, за да се обхване тази дискусия, свързана с кампаниите за изборите, с това кoeто е на дневен ред, да могат и самите евродепутти да усетят къде са болките на техните избиратели, а гражданите като цяло да усетят влиянието и на другите евродепутати. Например производителите на хранителни продукти в България имат сходни проблеми с производителите на хранителни продукти в Испания. Възможно е еврокомисарят който отговаря на техните проблеми да е например от Литва, което не отговаря на идеята: "Нека да питаме нашите евродепутати какво правят."
© Личен архив Митко Цонев
Значи става дума за бизнес продукт със социално измерение, а не за инициатива на неправителствена организация?
- GovFaces е не е финансирана с европейски средства, защото се забелязва, че ако нещо е финансирано и направено под егидата на ЕС, се ползва само от хора, които са заинтересовани от европейските институции, а пък идеята ни е да обхванем по-широк кръг от хора. От такива, които се интересуват от най-битови неща, до такива които се интересуват от политиките за дигитална революция.
Колко човека сте екипът в България?
- В България сме 4 човека, в Женева е координаторът за България, тя е там заедно с основния екип, който разработва платформата, ИТ екипът е в Испания. Екипът в Брюксел се свързва с екипите във всяка една държава.
Забелязах, че има и блог на български към платформата, какво смятате да публикувате там?
- Информация за събитията, както и за новостите по платформата, целта ни е информацията да е адаптирана за българската публика.
А кандидат евродепутатите ще включите ли?
- Идеята е да бъдат включени, в момента екипът работи по техните профили. Очакваме някои да имат по-голямо желание да участват, а други да не се присъединят. Самият профил не гарантира, че те ще отговарят. Конкретно журналисти и неправителствени организации могат да разчитат на това, че техните въпроси ще имат по-голяма видимост, когато са достъпни до всички потребители.