Ева Паунова: Единният цифров пазар е в пряка зависимост с доверието на бизнеса

Ева Паунова<br />

© Личен архив

Ева Паунова



Ева Паунова е евродепутат от групата на ГЕРБ/ЕНП. Член е на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите (IMCO). Тя е съосновател на Интергрупата по цифровите технологии в Европейския парламент, а сред основните й приоритети като евродепутат е завършването на Единния цифров пазар.

Ева Паунова ще бъде лектор на събитието "Онлайн бизнесът в ЕС- регулации, възможности и финансиране", което ще се състои на 5 юни в Дома на Европа.


---
Какви въпроси обхваща инициативата Единен цифров пазар?


Стратегията на ЕК за Единен цифров пазар е амбициозна и една от причините за това е нейната всеобхватност. Тя предвижда законодателни предложения относно авторското право, електронната търговия, гео-блокирането, електронното управление. Темите са много и големият им брой създава предпоставки Стратегията да не осъществи или по-бавно да реализира целите си.




Важно е да не допускаме да влезем в подобна ситуация като с отпадането на таксите за роуминг - темата, която все още търси своето разрешение в тристранните срещи между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета на министрите. По време на последната страсбургска сесия на ЕП заявих в пленарна зала, че неизпълнението на обещанието за падането на роуминга би могло да доведе до фалстарт на цялостната стратегия за Единния цифров пазар.


Обяснението за това е едно - ЕЦП е в пряка зависимост с доверието на гражданите и бизнеса. За да го има са ни необходими адекватни и прозрачни решения по най-приоритетните теми. А, за да функционира стратегията са нужни повече фокус и бързина от страна на институциите на ЕС, на страните-членки и на всеки един от нас като гражданин на ЕС.


Кои от тези въпрос вече имат законодателна форма и кои предстои да бъдат въведени в близко бъдеще?


Голяма част от законодателството на ЕС е изостанало в сравнение с развитието на дигиталните технологии. Например, правилата за защита на личните данни в интернет са от края на 90-те години. Директивата за авторското право е от 2001 г. За споделената икономика, която набира все повече скорост, законодателство все още не съществува, като това не означава, че непременно имаме нужда от такъв тип законодателство.


Стратегията на Комисията начертава план за действие. Според него, например, за 2015 г. се очакват законодателни предложения относно гео-блокирането, онлайн търговията със стоки и услуги, авторското право.


През 2016 г. една от приоритетните за мен теми, по която ще има и законодателна дейност, е планът за е-управление 2015 – 2020.  Ще работим и по визията на Комисията за интеграция на публичните регистри до 2017 г. и пълното преминаване към е-обществени поръчки, както и създаването на "Единен цифров портал" в ЕС до 2020 г. за подаване на заявления по електронен път.


Какви ще са ползите за малките и средни предприятия (МСП) от единен цифров пазар?


Статистиката в момента е повече от незадоволителна. Само 7% от МСП осъществяват търговска дейност отвъд граница. Единният цифров пазар е уникалната възможност да променим това. Ако сега една българска компания достига до близо 7 милиона потребители, тя ще има достъп до близо 500 милиона потребители след завършването на ЕЦП.


Ключовият елемент, когато говорим за нови работни места и повече растеж, е конкурентноспособността. Затова е важно да не делим компаниите на малки и големи. Всяко едно предприятие следва да бъде обект на еднакви условия за конкуренция на пазара. Европейският комисар по конкурентноспособността Маргарете Вестагер вече демонстрира непреклонността на ЕК, когато правилата се нарушат. Още по-важно е да не правим грешката да насочваме законодателството с цел наказване на определени компании.


Нужно ни е дигитално пространство, което да благоприятства развитието на иновативни услуги. Европа има шанс да бъде глобален лидер, именно с нови бизнес идеи. Законодателство трябва да поощрява иновациите, а не да ги спъва. Много ми харесва концепцията за отворени иновации. Това са платформи, в които всеки може да бъде част от иновативния проект със свои идеи. Необходими са ни повече такива примери в Европа.


Как трябва да се подготвят МСП за предстоящите промени?


Малките и средни предприятия, както и всеки един гражданин в Европа, трябва да се подготвят като придобият нужните за целта дигитални умения. До няколко години 90% от работните места ще изискват да сме на ти с технологиите. Прогнозите са, че до 2020 г. ще има милион незаети работни места в ИКТ сектора. За да може да създадем подходящите кадри за дигиталния сектор е важно да развием електронните умения още в училищна възраст.


За да могат да се създават нови и успешни бизнеси е важно още в училище също да насърчаваме и предприемаческото мислене и подход. Често давам за пример, че за да бъде създадена една просперираща стартиращата компания са необходими две неща: лаптоп и добра идея. Надявам се този начин на мислене да бъде възприет от все повече млади европейци, за да могат да намират реализация на нашия континент и по този начин да покажем, че Европа може отново да бъде място на технологии, иновации и успели предприемачи.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1114 Любопитно

    Ева си живее в нейния свят...простено и е...

    Форумът е в будна кома...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK