Андрей Новаков, евродепутат: ЕК спешно да запълни вакуума в борбата срещу цигарената контрабанда

Андрей Новаков - евродепутат, ЕНП/ГЕРБ

© [[[© European Parliament - Audiovisual Unit]]]

Андрей Новаков - евродепутат, ЕНП/ГЕРБ



През юли тази година изтича срокът на споразумението за борба с подправянето и контрабандата на цигари между Европейския съюз и Philip Morris International (PMI). Брюксел е изправен пред решението дали споразумението да бъде преподписано, или да бъдат използвани алтернативни европейски и международни правни инструменти за борба с контрабандата на цигари.


Евродепутатите смятат, че договорката с "Филип Морис" не е била ефективна в борбата с нелегалната търговия с цигари, защото производството в сивата икономика се е насочило към продажбата на небрандирани или други видове цигари, които споразумението не обхваща. Освен това законодателят се притеснява, че средствата, които цигарените компании плащат на ЕС в рамките на тютюневото споразумение, могат да доведат до конфликт на интереси.


Споразумението на ЕС предвижда четирите най-големи тютюневи компании да платят на ЕС и държавите членки общо 2.15 млрд. долара, за да прекратят делата, с които се борят за възстановяване на митата, изгубени заради незаконна търговия с цигари. Освен това компаниите се ангажират да се заемат с борба с контрабандата.




В споразумението са включени и гаранции от тютюневите компании, че ще правят усилия продуктите им да не попадат в ръцете на нелегални търговци, като снабдяват само с количествата, необходими на легитимния пазар и на легитимни клиенти, и да прилагат система за проследяване, която да помага на властите в държавите членки да разбират, ако цигарите се продават нелегално.


Европа.Дневник попита евродепутата Андрей Новаков от ЕНП/ГЕРБ какво е становището на най-голямата парламентарна група в Европейския парламент по въпроса и какви по-добри мерки могат да се приложат в ЕС срещу контрабандата на цигари.


Добър ли е настоящият подход на сътрудничество между тютюневите компании и ЕС?


– Със сигурност може да е далеч по-добър. Ако трябва да избирам епитети за подхода на сътрудничеството, по-скоро бих се спрял на недостатъчен или непълен. И за да дам аргументи за това, първо трябва да видим каква е картината, а тя е следната - през 2004 г. ЕК сключи споразумение (PMI agreement) с Philip Morris за борба с контрабандата и незаконната търговия на цигари заради все по-нарастващия проблем с марките точно на тази компания. Впоследствие към споразумението се включиха още три големи компании в сектора - Japan Tobacco International, Imperial Tobacco Limited и British American Tobacco, имащи общ пазарен дял в ЕС над 90%.


С поетите ангажименти в споразумението проблемът към онзи момент е изглеждал почти напълно решен. Днес обаче нещата изглеждат по различен начин.


– На 9 юли 2016 г. споразумението изтича, което бе и повод темата отново да бъде разпалена, включително и в ЕП. Имаше разединение дали то да бъде продължено, или нуждата от него вече е отпаднала.


От една страна, не можем да оставим проблема без регулиране, каквато вероятност има, но от друга, е лош сигнал да се преговаря и да се получават средства легално от производители на акцизни стоки само защото с тях се контрабандира.


– Това означава, че утре може да се наложи да сторим същото с производители на алкохолни напитки или петролни продукти. Аз вярвам, че не бива да оставяме вакуум в тази толкова важна сфера - ако не продължим споразумението, трябва да ускорим прилагането на директивата за борба с контрабандата, обхващаща всички производители.


Защо споразуменията с компаниите не са постигнали достатъчно добър резултат и какви са очевидните резултати в България?


– Резултат има, но той вече не е достатъчен просто защото ситуацията в бранша коренно се е променила много от 2004 г. до днес. Счита се, че реалните ползи от споразумението се равняват на почти 1 млрд. долара на година, като се разпределят 10% за бюджета на Европейския съюз и 90% за държавите членки. Това е факт, който не може да подминем, не бе подминат и в работния доклад на ЕК, който призна приноса му в борбата с незаконната търговия и фалшификацията на цигарени изделия.


Наред с това обаче в същия този доклад става ясно, че общата контрабанда не е намаляла значително, макар точно с марките на тези компании да не се контрабандира толкова. И тук стигаме до същината на проблема - вече има утвърдена тенденция на контрабанда с цигари с непознати марки, извън участващите в споразумението - т.нар. бели фалшификати (cheap whites), които идват предимно от Азия и Близкия изток. Тази контрабанда нанася вреди на ЕС, равняващи се на повече от 10 млрд. евро на година от мита, акцизи и ДДС. И простата аритметика показва, че ползите са 1 милиард долара, а загубите 10 милиарда евро годишно. Това значи, че "сметката" на споразумението не излиза. Или поне не излиза в полза на европейския данъкоплатец, в това число и на българския.


Все пак трябва да се има предвид, че изначално споразумението никога не се е ангажирало, че ще се справи с цялата контрабанда, в това число и с евтините фалшификати. Колкото до България, числата показват, че сме една от държавите в ЕС, която има много добри резултати в борбата с контрабандата. Заловените количества и приносът към бюджета, особено през последната година, са доказателство за това.


Какви други мерки трябва да се вземат на европейско ниво?


– Много от основателните критики срещу споразумението с тютюневите компании са свързани с промяната на световните пазари и на европейското законодателство към настоящия момент. След влизането в сила на новата директива за тютюневите изделия (Directive 2014/40/EU) ще се приложат правила за производството, дистрибуцията, представянето и продажбата на тютюневи изделия и свързани с тях продукти. Тя ще съдържа нови начини за локализиране и проследяване, което ще допринесе ефективно за борбата с фалшифицирането и контрабандата на цигари, тютюн, пури, пурети, бездимни тютюневи изделия и електронни цигари, за да има адекватно законодателство в бързо променящата се среда. Също така Европейският съюз трябва да спазва и Рамковата конвенция за контрол на тютюна на Световната здравна организация. Проблемът е, че тази директива ефективно ще се прилага навсякъде в ЕС едва през 2019 година, а споразумението изтича след 3 месеца. Именно затова считам, че не може да се оставя такъв "прозорец" от време. Или трябва да се продължи споразумението, или да се ускори прилагането на директивата. С оглед позицията на ЕП второто изглежда по-възможен вариант.


Къде стои България в дебата за прекратяването на контрабандата?


– По време на дебатите и обсъжданията по темата България бе сред позитивните примери. И то съвсем не без основание. Никога досега приходите от пресечена контрабанда не са били толкова високи - над 2 милиарда лева за миналата година. Често пъти в Комисията по бюджетен контрол, в която работя, сътрудничеството между страната ни и европейските ни партньори е било квалифицирано като "много добро", а националната дирекция АФКОС отлично кооперира с ОЛАФ.


Как може да бъде обобщена позицията на Европейската народна партия?


– През февруари настояхме, че е необходимо споразумението да отпадне, когато директивата влезе в сила. Това обаче не остана в позицията на Европейския парламент. Европейската комисия трябва да вземе мерки за устойчивост на напредъка, който имаме в момента, и да гарантира, че нито с марките от настоящото споразумение, нито с кои да е марки ще се допуска незаконна търговия.


Остава Европейската комисия и Съветът да финализират решението за продължаване или не на споразумението. Каквото и да е то обаче, трябва да е много ясно послание към контрабандистите - няма да позволим повече ощетяване на европейците чрез незаконна търговия с цигари.


Европейският парламент призова да не се подновяват споразуменията заради тяхната неефективност в незаконодателна резолюция през месец март.


Как гласуваха българите в Европарламента?


От българските представители в Европарламента за ново споразумение между Европейската комисия се обяви левицата, като от парламентарната група на "Социалистите и демократите" (БСП) гласуваха Илияна Йотова и Георги Пирински. Момчил Неков се въздържа, а Сергей Станишев отсъстваше. Всички други български евродепутати гласуваха в полза на резолюцията да не се възобновяват споразуменията.


В анкетата на Европа.Дневник мнозинството от читателите се обяви за подобни споразумения в разрез с позицията на Европейския парламент.


Участвайте в анкетата "Стани евродепутат!", за да научите повече за важните решения на Европейския парламент, които засягат ежедневния ни живот. Прочетете повече за въпроса, гласуван в онлайн пленарната ни зала, и дайте позицията си "за", "против" и "въздържал се". Всеки месец избираме по два въпроса от решенията, гласувани в ЕП, като в края на месеца ще сравняваме тук резултатите между виртуалния и реалния вот в парламента.

/ Резултати

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 418 Разстроено

    ЕК трябва спешно да свърши много неща, а не се забелязва брюкселските чиновници да се трогват от това!

  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4726 Неутрално

    Ето, Боко и Шишо пак са се прегърнали!

  3. 3 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    ... пеефски знае ли за тези колебания, какво казва по въпроса/ите? Да не „сгази лука“ някой самоинициативен евродепутат от майчината клика??? .... ще стане сакатлък - сакън!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  4. 4 Профил на s0f1a
    s0f1a
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Да започнат с Булгартабак и ПрассПресс!

  5. 5 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Пушенето е вредно за здравето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK