Интеграцията трябва да започне с образованието

Кристиян Ковачев<br />

© Личен архив

Кристиян Ковачев



Кристиян Ковачев е на второ място в конкурса за студентски есета "Главният редактор си ти" за месец декември 2015. Този месец определяме двама участника на второто място, тъй като участието беше силно и на високо ниво, и искаме да представим повече гледни точки върху темата: "ЕС и тероризмът: ще променят ли терористичните заплахи пътят на европейската интеграция". Тончо Краевски, студент по европейско право в университета в Маастрихт и Кристиян Иванов Ковачев, специалност История, Югозападен университет "Неофит Рилски" - гр. Благоевград, са двамата участника, които си поделят второто място, защитавайки в есетата си две различни тези.


Първото място отива при Мартин Мариов Васев, второкурсник в специалност "Политика, философия и икономика", Yale-NUS College, Сингапур.


Тук е мястото да отбележим, че изборът на тримата участника, които са отличени в конкурса, е на база приведени аргументи в защита на тезите им, както и умение да представят идеите си в писмена форма. Изрично искаме да подчертаем обаче, че Дневник не застава зад тезите на победителите, а оценява умението им да пишат и да се аргументират.




В конкурса на тема "ЕС и тероризмът: ще променят ли терористичните заплахи пътят на европейската интеграция", получихме над 20 студентски есета, по-голямата част от които бяха много добри. Оценяваме интереса и уменията на участниците и затова бихме искали да продължим дискусията с тях и на живо. В тази връзка Европа.Дневник ще организира среща  с изявени експерти по темата, на която ще покани студентите, включили се в конкурса.
---
Публикуваме есето на Кристиян Ковачев, II място в конкурса:


За автора:
Казвам се Кристиян Иванов Ковачев от град Симитли, област Благоевград. Студент съм в ІІІ Курс, спец. История на Югозападен университет "Неофит Рилски". Като студент по История, мисля, че не е толкова важно да знаем точно кои са фактите (в дати и цифри), отколкото да разберем нещата, случили се в предходните епохи, и да не ги повтаряме в бъдеще. Т. е. най-важното от историята е да вземем поуката от нея. Както съм казал и в есето си, Хиляди години човешка еволюция ние не се научихме на този важен урок. Все още допускаме грешките от миналото..."

Вечерта на 13 ноември 2015 г. поредица от терористични атентати разтресе Париж – столицата на европейската цивилизация. Бяха убити около 130 невинни жертви. Отговорността бе поета от "Ислямска държава". Всичко това на фона на бежанската вълна, заливаща Стария континент. В дните след 13 ноември цяла Европа се питаше "На къде сега?" и "Има ли бъдеще за децата ни в новия свят, където опасността дебне от всякъде?". За всички беше ясно, че Европейският свят вече няма да бъде същият.


Навсякъде в Европа бе обявена висока степен на тревога за терористична заплаха. Дори градът, където са поместени европейските институции – Брюксел, беше блокиран. "Ислямска държава" постигна целта си – в Европа настъпи хаос. Другата цел, която бе постигната от държавата на Абу Бакр ал-Багдади, бе предизвикването на страх сред европейците. А този страх бе засилен от непрестанните извънредни емисии на средствата за масова комуникация, които на всеки час даваха ужасяващите картини от Париж.


За съжаление ние не се учим от грешките, постигнати от нашите предци в миналото. Трябваше Гаврило Принцип да натистне спусъка в Сараево, Адолф Хитлер да навлезе в Полша, "Ал-Кайда" да отвлече самолетите и да ги насочи към Световния търговски център и Пентагона, "Ислямска държава" да извърши атаките в Париж, за да може чак тогава да открием "симптомите на болестта" и да търсим методи за нейното лекуване.


За съжаление ние от цялата човешка история и най-вече от тези близо две хилядолетия християнска цивилизация не сме научили нищо, не сме еволюирали съзнателно. Все още избираме оръжието за решаване на проблемите пред силата на мира и дипломатичността. И някак си онова писание, написано от Евангелиста Йоан, остава забравено или поне посланията, заложени в него.


Проблем е, че когато хаосът настъпи и насилието вземе връх, точно тогава ние търсим начин да отвърнем на удара, вместо да се анализира ситуацията, да се вникне в самия казус и вече познавайки същината на въпроса да се търси начин за решаването на проблема. Така през 1939 г., когато Хитлер навлезе в Полша, Великобритания и Франция незабавно му обявиха война и започнаха военни действия, с което дадоха ход на Втората световна война. През 1945 г. проблемът уж бе изкоренен, уж човечеството създаде ООН, за да не се повтори ужаса на войните, но две години по-късно светът влезе в Студената война, а още три години по-късно пък в Азия се разрази Корейската война. Така и "световното зло" (за което тогава в хода на Студената война САЩ набелязаха комунизма, а самите те се обявиха като носители на "световното добро") не бе изкоренено, защото човечеството не искаше да вникне в проблема, а ако то познаваше из фундамента проблема, то конфликтът щеше да бъде решен из основи. По подобен начин след атентатите в Париж всички осъдиха атентаторите и действията на "Ислямска държава" и на нейния лидер Абу Бакр ал-Багдади и дори се заговори за "Трета световна война" (в речта дори на римокатолическия водач папа Франциск), започнаха планове за интервенция на територията на непризнатата държава на онзи, който се обяви за наследник на Мохамед и поиска да създава Арабски халифат. Но дали разбираме същността на проблема и дали по този начин – отвръщане на агресията с агресия – ще сложим край на терора?!


Всички си спомняме 2001 г. На 11 септември няколко самолета бяха отклонени от техния курс. Единият се взриви в Пентагона, а други два се удариха в кулите на Световния търговски център. Светът потъна в траур. Светът видя какво значи тероризъм. Отговорността бе поета от "Ал-Кайда". Джордж Буш обяви война на "злото". Години по-късно Осама бин Ладен – лидерът на терористичната организация, бе ликвидиран, но с това "злото" не бе победено, а на терора не бе сложен край. Така че начинът за решаване на този проблем не е с агресия. Не трябва да отвръщаме на огъня с огън, а трябва да вникнем и да разберем проблема.


А един от начините за решаването на този проблем е свързан с грамотността и образованието. Властта лесно манипулира масите, когато те са неграмотни. Ярък пример е случващото се в "Ислямска държава". Сред обикновените последователи на Абу Бакр ал Багдади властва пълна неграмотност. Има хора, които дори не знаят и да четат. И това се случва в ХХІ в. Така те лесно може да бъдат манипулирани от властта, особено ако последната знае как да използва като инструмент за прокарване на политики и за манипулиране на памет именно религията. Когато вождът обяви, че Аллах иска от тях да тръгнат на Запад и да убиват християните, те знаят, че трябва да го направят, защото техният Бог иска това от тях. Те трябва да водят джихад. Самите те обаче не разбират дефиницията на "джихад", която иначе значи борба между доброто и злото вътре в човека. И никой по никакъв начин не им дефинира термина по този начин, а единствено като убиване на хора, в случая християни (но чрез историческата ретроспекция по подобен начин са и други групи хора, обявени от социалистическата съветска власт за "бивши хора" и "елементи", а от националсоциалистическата германска власт за "подчовеци").


Но за да проумееш тази дефиниция на "джихад" – а именно борбата в човешката душа между доброто и злото, ти трябва да четеш, респективно и да провеждаш процеса "мислене". А когато не можеш (а не можеш или защото не искаш, или заради наложени в обществата стреотипи, които чакат някой да ги разбие), то ти се ръководиш от думите на религиозния водач, който в случая има и светски прерогативи – той е халиф, но и държавен глава, ръководител на войската и т. н. Това не наподобява ли на един друг сценарий само че в Средните векове, разиграл се не къде да е, а на Стария континент – и тогава като сега религиозният водач (само че тогава римокатолическият папа) призовава селяните да тръгнат към Светите земи, защото Бог иска това от тях и Христос ще бъде водача на похода, и към Палестина се отправят хиляди мъже, жени и деца, невъоръжени и дори не оборудвани за дълъг път?! Минали са близо девет века от онези години, но дали сме си взели поуките от историята?! Отговорът на този въпрос е отрицателен и аргументите за това са налице (по-горе посочени), а виновникът е липсата на образование, на грамотност, което за властта е много добре, защото тя може лесно да контролира живота и мисленето на неграмотните маси.


А какво се случва в Европа днес?! Грамадна тълпа от бежанци залива цяла Европа. Сред тях има хора, които бягат от ужаса на Войната, от смъртта. Голяма част от тях, бягайки от смъртта, намират смъртта си именно в това бягство – дали чрез удавяне или чрез убийство от органите на реда в различни държави, явяващи се граници на Европейския съюз. Тази тълпа се също манипулира лесно още в Родината им, още преди да тръгнат на път. Чрез средствата за масова комуникация те разбират, че там някъде на северозапад от тях съществува "Рая на земята" в лицето на Западна Европа и Германия. Сред тези групи бежанци има и радикални групи, които идват, за да водят "джихад" (неразбирайки иначе същността на тази дума, но следвайки казаното отгоре).


Европейският съюз наложи квоти на страните-членки в Съюза – коя колко бежанци да приеме. Изниква въпросът обаче как тези различни по националност и по вероизповедание хора, които са живяли в друг свят с различна култура и различна среда, да се адаптират и интегрират към европейския начин на живот.


Тази интеграция трябва да започне с образованието. Част от тези неграмотни хора, които досега са били подложени на манипулация, е хубаво да бъдат приобщени към образователната система на дадена страна и да получат някакво поне основно образование. Така те да се осъзнаят като човешки същества, а не като неделима част от цялото, от тълпата, без която няма да може да просъществуват ако се отделят.


Промяна трябва да настъпи и в европейската парадигма. Факт е, че Европа вече не е същата и колкото и да искаме да живеем в една утопична само християнска Европа (както "проповядват" някои крайни националисти, иначе неразбирайки дори какво значи термина "национализъм"), то реалността е съвсем друга. Трябва да сме реалисти и да поставим рациото над емпириото. Трябва максимално да се опитаме да се адаптираме и ние в новата обстановка и да заживеем заедно с "чуждите", "различните". Защото когато на един човек му повтаряш, че е различен, то той колкото и да се опитва да се интегрира към дадените условия на живот, не успява именно заради това монотонно, ежедневно потъпкване и преповтаряне. Подобен пример е с ромите и с българите мюсюлмани. Така е и с бежанците.


Тероризмът на ХХІ в. доказва, че човечеството не си е взело поука от миналото, не се учи от Историята и не е въобще еволюирало, защото все още избира смъртта, проливането на кръв и терорът пред мира, дипломатичността и Словото. Време е да помислим дали вината е само в "световното зло" или всички носим вина по един или друг начин, защото макрото е съставено от микро елементи, които го градят и без които то няма да може да просъществува.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kaiser
    kaiser
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    подкрепям. Образование и просвещение, това е начинът.

  2. 2 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "колкото и да искаме да живеем в една утопична само християнска Европа (както "проповядват" някои крайни националисти, иначе неразбирайки дори какво значи термина "национализъм", то реалността е съвсем друга."

    Европа е светска. Светска Европа създаде Шарли Ебдо и възможността да се надсмиваме над себе си и дори над пророците (или да не купуваме вестника, ако не желаем). Европа еманципира жените и даде равни права на всички, независимо от индивидуалните им особености.
    "Бежанците" ще трябва да се съобразяват с ценностите на светска Европа. Това изисква дълбоко преосмисляне на правата и задълженията на гражданите и сваляне от трона на "гражданина-цар" като потребител на права без съответните задължения.
    Образованието в сегашния му вид не възпитава лоялни граждани и не е готово за новите предизвикателства.

  3. 3 Профил на edmundho
    edmundho
    Рейтинг: 225 Неутрално

    глупост до глупост мила моя майно ле!!!
    после кат дойде пак т.нат НАРОДЕН СЪД да няма сърдити!!!
    По време на комунизъма всички сииигааании и братя мислюмане получиха същото образование както нас, къде са тези образовани хора? Няма ги!!!! Защо ги няма? Защото не искат
    да живеят по нашите правила, искат по техните правила на нашата земя!!! Всичко останало са врели некипели!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK