Социалните стереотипи - бариера пред иновациите

Снимката се разпространява под лиценза на <a href="http://creativecommons.org/about/" target="_blank">Creative Commons</a>.<br />

© tapasparida

Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons.



Причините и ефектите от стереотипите, насочени към жени учени, вече са предмет на сериозни изследвания. Според тях по време на съзряването си от ранно детство жените са третирани като по-слабия и по-глупав пол, което определя и тяхната по-ниска самооценка в области като иновации и наука. До тези изводи достигат автори на различни изследвания за равнопоставеност между половете в науката, посветени на Европейската година на творчество и иновации, съобщава сайта на инициативата.


Предучилищните години и началното образование са основата, която определя ефектите на различни влияния по-късно в живота, твърди американската изследователка Розалин Барнет в доклада си за половото неравентство. Нейните изводи са базирани на различни изследвания, показващи ясни различия в отношението на възрастните към децата - момчета и момичета.


В едно от изследванията е заснето посещение на група деца в музей, по време на което всички прекарват еднакво време пред експонатите. Въпреки това родителите отделят два пъти повече време, обяснявайки научни феномени на синовете си, отколкото на момичетата. Това е една от причините интересът и отношението към науката да се определят от ранна детска възраст, и то най-вече от родителите, и по-късно да стане основа на различни социални стереотипи, като например общото схващане, че жените са по-слаби в математика и физика.




Други лични качества, също формирани в ранните детски години, са от особена важност за развитие на кариера в науката. Докато момчетата прекъсват учители с въпроси осем пъти повече от съученичките си, то момичетата са поощрявани да се държат по-възпитано и винаги да вдигат ръка, преди да кажат нещо. Като цяло образователната система създава конкуретност за себедоказване сред момчетата, а момичетата са възпитавани в по-скромно и по-скоро колективно отношение. До тези изводи достигат учените на различни изследвания на разликите в половете.


Не само социалните стереотипи и липсата на висока самооценка са пречка в развитието на жените учени. Според проучванията за тях е от особена важност да имат авторитетен ментор в съзряването си като експерт в дадена област. Освен това традиционното разделение на ролите в личната сфера на жени домакини и работещи мъже допълнително намалява времето на жените, прекарано в образование и работа.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK