Говорят архивите на ДС: Преследването на земеделци и анархисти продължава десетилетия

Говорят архивите на ДС: Преследването на земеделци и анархисти продължава десетилетия

© Надежда Чипева, Капитал



Два нови сборника, всеки със стотици документи от изследователската програма на Комисията по досиетата, разкриват документално картината на репресиите след 9 септември 1944 г. както срещу Земеделския съюз, така и срещу анархисти и срещу всеки осмелил се да изразява гласно отношението си към новата тоталитарна власт.


Сборниците бяха представени при забележителен академичен интерес.
Известна е съдбата на земеделския лидер Никола Петков, който заплаща с живота си илюзията, че е било възможно след изборите през 1946 г. да опази идеите на Земеделския съюз от хватката на комунистическата партия, и то в условията на съветска окупация на страната.


"БЗНС - петата колона на империализма"




и "знаме, организиращо вътрешните и външните реакционни елементи срещу народната власт", защото защитавали частната собственост. Така репресивният апарат на комунистическата партия е определял БЗНС. И ако допреди отварянето на архивите това беше видно само от вестникарската пропаганда от онова време, която въвежда зловещата метафора /"недоубитата буржоазия"/ за всеки несъгласен с налагания все по-брутално режим, сега се убеждаваме от езика на документите, включени в сборника. Това се разкрива и от названията на груповите разработки, които ДС води, отбелязва Ваня Жекова, която представи сборника "Държавна сигурност и земеделците (1944-1991)". Показателни са имената на разработките - "Хидри", "Паяци", "Невестулки", "Паразити", "Скакалци" и все от този род.


Говорят архивите на ДС: Преследването на земеделци и анархисти продължава десетилетия


През 1947 г. опозиционния БЗНС "Никола Петков" е забранен със закон и разтурен, а водачът му Никола Петков е арестуван в пленарната зала на Народното събрание, осъден в пародия на съдебен процес само за месец и обесен. А голяма част от депутатите земеделци от VI ВНС са арестувани и изпратени в лагери и затвори след 1946 г. заедно със земеделски активисти от цялата страна.
Гоненията се извършват паралелно с натиска "за приобщаване", тоест за превръщането им в агенти на властта, за да се спасят от преследванията. И въпреки този натиск документите разкриват, че ДС се самокритикува, че ѝ липсва "дълбоко законспирирана агентура сред бившата земеделска опозиция".


"Сборникът "Държавна сигурност и земеделците (1944-1991)" е съществен капитал, важна отправна точка към обективно разкриване на една много трагична част от историята ни." Това е мнението на проф. Милен Куманов от БАН, специалист по политическите партии и БЗНС.


"Анархистите - клеветници и шпиони, готвещи въоръжена борба"


Сборникът "Държавна сигурност и анархистите (1944 - 1991 г.") има изключителна познавателна стойност - заради слабо познатата история на анархисткото движение в България, отбелязва Катя Бончева, член на комисията, представяща изданието.


Забележително е, че анархистите са преследвани като рушители на установения ред и преди, и след 9 септември 1944 г. , макар и с различни предпоставки: преди 9 септември 1944 г. - за извършване на действия, след тази дата - най-вече за говорене и мислене.

Говорят архивите на ДС: Преследването на земеделци и анархисти продължава десетилетия

В хартиеното издание на сборника са включени 115 архивни документи, а в разширения електронен вариант (DVD) - 232.
От прегледа на документите се разбира, че масовите арести и въдворявания в лагери започват през 1945 г., но най-силният удар за анархистите идва през декември 1948 г., броени дни преди Петият конгрес на Българската работническа партия (комунисти), на който тя приема името БКП заедно със сталинския модел на тоталитарната държава. Над 180 души са арестувани и въдворени в лагери, някои са осъдени, съдебните процеси се провеждат при закрити врати


Анархистите са описвани са от ДС като "клеветническа шпионска група, солидарни с всички реакционни сили, водят курс на подготовка за въоръжена борба и бягство от страната". Преследванията продължават и през 50-те години на миналия век. И въпреки концлагерите, въдворяванията и изселванията ДС признава, че голямата част от анархистите са отказвали сътрудничество. Към 60-те години на миналия век според справките на ДС в България е имало около 650 - 850 анархисти. Малкият им брой - сравнен с други опозиционни групи, не отказал ДС да продължи да ги разработва и преследва.


Сборниците могат да бъдат намерени в централата на Комисията по досиетата в София на ул. "Врабча" 1. А електронните форми на хартиените издания могат да се видят на страницата на Комисията с номера 51 и 47.

Ключови думи към статията:

Коментари (72)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3199 Любопитно

    Те архивите говорят ама кой слуша?Големият въпрос е :Кога ще има лустрация???Кога?

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 862 Неутрално

    За онези, които имахме нещастието да живеем по времето на гнусният комунизъм няма абсолютно никакви изненади в този текст!!!

  3. 3 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#1] от "Willy Messerschmitt":

    Историците слушат предполагам. А кога ще има лустрация на римляните избивали първите християни? Някой 25 годишен келеш през 1965та насилствал анархистите сега е 81 годишен старец. Какво да му лустрираш на тоя? Да му обърнеш подлогата?

  4. 4 Профил на Гербер  ДайБългарист ДеСеБар
    Гербер ДайБългарист ДеСеБар
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Благодарение на БСП/БКП

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3348 Весело

    До коментар [#1] от "Willy Messerschmitt":

    Как да има лустрация, след като действащият и най-вероятно бъдещ президент, любимец на народа и "умнокрасивата" част от него, е заобиколен, накачулен, от агенти на ДС!?

    Не мога да виждам коментарите си и тези към мен, и не мога да отговарям, ако случайно не ги видя.
  7. 7 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    А сега земеделието се убива без никакво преследване, само чрез задушаване от западните хипермаркети.

    В Америка също е убито земеделието, аз не знам някой земеделец там да държи 10 дка. Съвременното земеделие е уедрено. Няма как да има съвременно земеделие без да е уедрена земята. Няма как да има индустрия ако не си вземеш от земеделците хора. Няма как да имаш съвременно земеделие ако то е парцелирано. През комунизма се построиха няколко хиляди язовира и милиони километри напоителни канали. Земеделието се възроди през соца, демокрацията го уби, приятеля на Тиквата - харизанов даде заповед да се унищожи напояването в държавата - да се разграбят помпените станции и да се извлекат тръбите от земята. Ето Костадинов какво казва за собственото си село по времето на соца - 3000 овце в ТКЗСто и 1000 овце на селяните. Демокрацията унищожава последните селяни, да не говорим как Тиквата унищожи сума добитък.

    https://www.youtube.com/watch?v=mxc6UBRAbrQ

    https://www.youtube.com/watch?v=mxc6UBRAbrQ

  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Най-голям интерес би предизвикал сборник за мястото на ДС в източването на валутния резерв през 1989 г. и разграбването на активите на външнотърговските дружества, но както добре знаем, специално в архива на 1-во главно почти всичко е унищожено. Това е висша несправедливост спрямо дребните куки. Те сега са осветлени от 5 прожектора, а онези, на които са били регистрирани задграничните дружества, през които ДС да прескача КОКОМ, да пере пари, прави бартери на българско оръжие срещу латиноамерикански наркотици - пластмент на наркотиците в Западна Европа, износа на културни ценности ("художествени произведения") и проститутки ("балерини и танцьорки с договор за работа в чужбина"), търговия с човешки органи - от цялата тази машина наличностите по сметки в чужди банки бяха прибрани по частни джобове и документите - унищожени.

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  9. 9 Профил на ykv43523606
    ykv43523606
    Рейтинг: 485 Неутрално

    " ...осъден в пародия на съдебен процес само за месец и обесен".

    Не са се занимаали тогава мн мн :Д

  10. 10 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3455 Неутрално

    До коментар [#5] от "qid44693832":

    "Внуците на Кацамунски и Бойкикев осъждат репресиите на ДС."

    ЕДИНСТВЕНО в избирателните списъци на "Бойкокев" нямаше НИТО ЕДИН агент на ДС.

    ЕДИНСТВЕНО.

    Сега няма да има и в ПППП, защото трима бяха принудени да се оттеглят.

    А как стои въпросът при "евроатлантиците"?

    Упс, ето как: Георги Вдовичин, Иван Койнарски и Стефан Дедев.

    Губи ми се Георги Марков-Николай, него що сте го пропуснали?

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  11. 11 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#3] от "aleksandarx":

    Мирчо Спасов умря в леглото си защото не се намери кой да води съдебния процес с/у него за лагерите, Тодор Живков също умря със скъсани чорапи и одеалце и казваше че той нищо не знаел и че такваз била повелята на партията!
    Единственото утешение е ча Трайчо поне беше застигнат от същата участ която той подготви за жертвите си
    Нахалството на комунистите ясно се изрази в думите на партайгеносе Боков, след като видяха че възмездие няма да има онагляха до безкрайност, така и до днес!

    klimentm
  12. 12 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Лустрация се прави при преход, при революция, при насилствено сваляне на тоталитарна власт.
    Днес не сме в такъв етап.
    Този момент бе умишлено пропуснат след 10-11-1989 г.
    Спомняте си навярно, как на първите митинги комунистите бяха ударени с мокър парцал и очакваха върху тях да се приложи същото, което те са направили след 09-09-1944 г.
    Да, но явно се намесиха външни сили, които стопираха процеса по търсене на справедливост !
    И ... змията народи змийчета, змийчетата пораснаха, отидоха да учат в чужбина със заграбените от бащите им пари, после се върнаха тук, писаха се за "демократи", някои вече са в управлението на държавата, а останалите са с тлъсти фирми, които получават обществени поръчки.
    А къде е народа ли, на същото място, където си беше и преди.
    --------
    Не може да лустрираш някого, след като лустрацията му зависи от ... себеподобни.

    кратък
  13. 13 Профил на qid44693832
    qid44693832
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#5] от "qid44693832":"Внуците на Кацамунски и Бойкикев осъждат репресиите на ДС."ЕДИНСТВЕНО в избирателните списъци на "Бойкокев" нямаше НИТО ЕДИН агент на ДС.ЕДИНСТВЕНО.Сега няма да има и в ПППП, защото трима бяха принудени да се оттеглят.А как стои въпросът при "евроатлантиците"? Упс, ето как: Георги Вдовичин, Иван Койнарски и Стефан Дедев.Губи ми се Георги Марков-Николай, него що сте го пропуснали?
    —цитат от коментар 10 на Norman Granz


    Нали не очаквате доносниците, да са сред децата и внуците на активните борци?

  14. 14 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#7] от "otrqdnik":

    А с гайтанджийството как стоят нещата?!

    klimentm
  15. 15 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Сега преследването за политически убеждения е като количество 10 пъти повече. Общинският съветник от БСП Диян Даскалов го смениха СДС като директор на училище, поводът: ходел на екскурзия. Естествено, той ги осъди по КТ и заради 2 г безработица му бяха изплатени всички заплати с лихвите. Имам стотици примери във Варна за такива действия на СДС и ГЕРБ. Затова във Варна затвориха 75 % от заводите, защото назначиха партийни некадърници-АМАдемократчета.

  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3455 Неутрално

    До коментар [#13] от "qid44693832":

    "Нали не очаквате доносниците, да са сред децата и внуците на активните борци?"

    Готин, в цивилизования свят никой не отговаря за дядо си или баща си.

    Дъщерята на Сталин доживя дълбока старост в Америка и никой никога не й каза: Ти си дъщеря на Сталин.

    Докато доносниците са си доносници и сега са при вас. А Георги Марков-Николай се съдира да хвали Бойко Борисов. Сигурно е намерил сродна душа.

    Хихи.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на bqa27649554
    bqa27649554
    Рейтинг: 0 Любопитно

    Това добре, а нещо за тайните американски затвори из Европа и света, в които без съд и присъда се държат и изтезават отвлечени от американските служби лица? Или там не бараме, защото не е политкоректно? Ако и да е нещо актуално, а не отпреди 80 години.
    Ами тогава и разработките ви относно комунизма очевидно са политически и финансово мотивирани, а не от любов към свободата и демокрацията.

  18. 18 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#11] от "klimentm":

    Факт е това което си написал, но така е с цялата история на човечеството. Кортес избива милиони американци ама умира в Севиля на 62. Дразнещо е че разни старци не могат да се освободят от това ДС и го натякват като настоящ проблем.

  19. 19 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#15] от "Dimitar Kunev":

    А разстрелваха ли СДС в мазето ба Народната милиция във Варна?!
    Като казвам че онагляхте до безкрайност не ми вярваш май?!

    klimentm
  20. 20 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    Ако земеделците и анархистите съдействаха по-активно на царската власт нямаше да се стигне до светлия 09.09.44. Вместо това саботират и участват в септемврийския метеж от 1923 г. Комунягите обаче си имаха предварително изготвен план и след като ликвидираха националистите, тези им бяха следващата цел. Наивни глупаци, които си мислеха, че съществува социализъм с човешко лице.
    Твърде късно идва осъзнаването, участието им в горянското движение и разбира се - най-големият подвиг, дело на анархист - взривяването на паметника на Сталин в София.

    CONTADOR GRATUITO!
  21. 21 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Весело

    До коментар [#18] от "aleksandarx":

    Нали самите вие разправяте че историята трябва да се тачи и помни, че благодарение на нея съшествуме като народ? Или това само за определени неща?!

    klimentm
  22. 22 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    До коментар [#14] от "klimentm":

    Ами то и ковачите на подкови ги няма, познай от соца ли са убити или от прогреса? Нямаше и Козлодуй и съвременната електрическа система, която демократите ползват наготово. Каскадата Белмекен е правена през соца. френски инженери са се възхищавали на инженерните решения за турбините и вецовете и кулите против хидравличен удар. И познай, още съществуват и работят...

    Сега кажи за едно нещо за което ни хвалят, едно единствено?

  23. 23 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    За съжаление, комунизма и подобните му идеологии като съвременните либерални бълвочи виреят само в хаос, централизация и чрез насилие.

    Ако няма централизация и хаос няма да виреят.

  24. 24 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#21] от "klimentm":

    100% съгласен. Но има огромна разлика между исторически проблеми и настоящи. Народното събрание да се занимава с исторически проблеми е безумно разхищение на време и средства.

  25. 25 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Първо за доносниците. Ореваха орталъка.
    ОБАЧЕ много удобно се забравя, че всеки който искаше да стане партиен член подписваше декларация, че ще съдейства на Партията и държавата в борбата им крещу капитализма, фашизма и контрареволюцията. Всеки партиец беше длъжен да донася.
    Единствено безпартийните са имали досиета. Които днес се издирват и се обаббвяват на всеослушание.
    Членовете на БКП си донасяха и никой не ги брои за агенти.
    За лустрацията - това е пълна глупост.
    В България преди 89та година имаше един милион и 100 000 партийни членове.
    99% от тях бяха станали такива заради кариерата, за това да могат да пътуват на Запад по-лесно, за да уредят децата в престижно учебно заведение. Или просто, за да се застраховат от провокации.
    Да не говорим, че "борци против фашизма" след 9ти са били няколко хилади, през 89та се разплодиха до 43 000.

  26. 26 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 894 Неутрално

    До коментар [#11] от "klimentm":Факт е това което си написал, но така е с цялата история на човечеството. Кортес избива милиони американци ама умира в Севиля на 62. Дразнещо е че разни старци не могат да се освободят от това ДС и го натякват като настоящ проблем.
    —цитат от коментар 18 на aleksandarx



    До коментар [#24] от "aleksandarx":

    Комисията за досиетата на никого не пречи. Напротив, тя помага на БКП и БСП! Защото обществото се насъсква срещу агентурния апарат. А те са пионки. Цялата организация е създадена от БКП и от Политбюро. Има цял апарат от хора с униформи, които режисират действията на представлението. Има поне 8 огромни отдела, има отвлечени и убити хора. Оповестяват се уж имена на офицери. А трябва целият апарат да се оповести и ... накаже. И да се започне от ЦК, Политбюро, министри, зам. Министри, началници отдели, служители ... А така се замазва ролята на БКП и цялото внимание се насочва към агентите.
    Отделна тема са членовете на БКП, партийните секретари, градските, районнните комитети на БКП и обитателите на Цитаделата в Центъра на София. Те носят пряка и неизвиняема отговорност за издевателствата в онези 45 - години - фалити на България, затворени граници убийства на бегълци, репресии, тормоз на българските граждани. И ако членството в партия не е престъпление, то възниква следващият въпрос!
    А той е прост и страшен! Престъпление е да организираш лагери-затвори и да тероризираш и убиваш българи в тях. Какво казва по този въпрос комисията по досиетата. Нищо не казва! А там е имало директори, надзиратели, охрана. Има убити.
    Комисията по досиетата е машина за замъгляване на престъпленията на комунизма. Обаче няма хора с кураж да създадат КОМИСИЯ НА ИСТИНАТА! ЦЯЛАТА ИСТИНА!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  27. 27 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#26] от "Сатана Ликующий":

    Кой ще наказваш? Старци дето не могат да се изпикаят като хората защото простата ги стиска? Докато се гласува закон за лустрацията им и се съставят списъците 3% останали ще бъдат закопани както са вече останалите 97%.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29 Профил на greeneyes
    greeneyes
    Рейтинг: 2799 Неутрално

    До коментар [#26] от "Сатана Ликующий":

    На времето се опитах да вляза в партийния архив, но тогавашния директор на ИИ Мито Исусов, личния биограф на бай Тодар се намеси, за да не ми дадат достъп до архива. Все пак след години успях да се добера до дневниците на Георги Димитров, в които наистина става ясно защо комунягите се плашеха толкова много от достъпа до техните архиви. Пак с връзки на мои колеги успях да вляза за две седмици и в архива на Министерството на вътрешните работи. Картинката, която се очерта в документите, които прегледах беше потресаваща. Тодор Живков, обаче добре се е постарал да изчисти всички компрометиращи документи за него и за всички от неговия кръг. След 9-ти септември, когато мандраджиите и дребните криминални престъпници слезли от планините, са пиели на корем, крадяли, убивали неудобните им съселяни и интелигенти, бай Тодар се е бил затворил за близо месец в архите на МВР и яко е чистил там.

    Пазете се от доносника vesolr
  30. 30 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Ами как да говориш за престъпленията на комунизма
    като дечицата и внученцата на тези милион и 100 хиляди са пак тук.
    Те пак драпат да ни управляват и да ни водят към светлото бъдеще.

    Нали ще те разкостят веднага.
    Те от тази идеология се нагушиха за 10 поколения напред, построиха си апартаменти, къщи, вили. Преди 89та си ходеха на Запад свободно, за разлика от редовия българин, когото стреляха по границите ако се осмели да иде до Гърция, записваха децата си в престижни западни университети.
    И ще я стискат тази власт до последно.

  31. 31 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 894 Неутрално

    До коментар [#27] от "aleksandarx":

    Никого не искам да наказвам. Късно е наистина, пък и не е ясно какво да бъде наказанието. Въпросът е друг. Изместване на фокуса на престъпленията от БКП към ДС. Все едно ДС е някаква престъпна групировка, за която в ЦК и Политбщро на ЦК на БКП никой не е подозирал че е съшествувала. Затова има и конфликт между бившите от ДС и бившите на БКП. Хората на ДС смятат, че БКП ги е хвърлила на вълците и е избягала. Заглавието на статията би трябвало да не Говорят архивите на ДС, а Говорят архивите на БКП. Разбирам че ти е спусната опорка - служителите на ДС са стари, умряли, късно е!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  32. 32 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Последният комунист ще умре в България. Предречено е.

    CONTADOR GRATUITO!
  33. 33 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 894 Неутрално

    До коментар [#29] от "greeneyes":

    +++++

    Това са интересни наблюдения. То и Партийният Дом в София не бе запален случайно през август 1990, а за да изчезнат тонове документи.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  34. 34 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#31] от "Сатана Ликующий":

    Няма кой да ми спусне опорка. Но само за някакви старци се говори а не и за децата им. Децата ме интересуват мен.

  35. 35 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 954 Любопитно

    Материали, които трябва да влязат в учебниците по история, задължително!

  36. 36 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    Колко хора знаят днес, че атентатът срещу цар Борис Трети в прохода Арабаконак е дело на анархисти? Колко знаят, че съпротивата срещу румънския терор над българското населенение в Добруджа преди Крайовската спогодба е ръководена от анархиста Дочо Михайлов на които комунягите лепнаха петолъчка на челото?

    CONTADOR GRATUITO!
  37. 37 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    „Румен Радев се обгради с агенти на Държавна сигурност!

    Цели 27 представители на комунистическите репресивни служби са в
    Инициативния комитет на „прозападния" президент“
    blitz.bg/obshtestvo/ogromen-skandal-rumen-radev-se-obgradi-s-agenti-na-drzhavna-sigurnost_news843553.html

    До агентите на ДС са се наредили Филип Станев и Станислав Балабанов от ИТН, като видни борци срещу статуквото и задкулисието.

  38. 38 Профил на konservator.bg
    konservator.bg
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Това са същите, които харесват Радев! Това са хора с много фрустрирано его и откровени тъпаци – всички с носталгия по тоталитарното минало – комунисти които не са виждали власт 12 години, като не броим служебните правителства и много ниско ниво от населението, което мрази живота и обича шопска салата и ракия!

    Ако има дискусия за нещо, за което не сте достатъчно запознати, устоявайте на желанието да се включите.
  39. 39 Профил на ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов
    ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов
    Рейтинг: 263 Неутрално

    Ако земеделците и анархистите съдействаха по-активно на царската власт нямаше да се стигне до светлия 09.09.44. Вместо това саботират и участват в септемврийския метеж от 1923 г. Комунягите обаче си имаха предварително изготвен план и след като ликвидираха националистите, тези им бяха следващата цел. Наивни глупаци, които си мислеха, че съществува социализъм с човешко лице. Твърде късно идва осъзнаването, участието им в горянското движение и разбира се - най-големият подвиг, дело на анархист - взривяването на паметника на Сталин в София.
    —цитат от коментар 20 на г-н Думанов


    И колкото и да си прав сам за себе си, не знам умишлено или нарочно пропускаш факта, че има една цяла армия на българска територия, от сибирски животни, която подпомага малоумните отечествено фронтовци.

  40. 40 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    Откриха ли нещо за преследванията на антикомунист номер едно - Иван Костов. Няма нали? изгорили са ги нарочно.

  41. 41 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3990 Неутрално

    Прочетете писмата на тов Г Димитров до Трайчо Костов
    Там той инструктира Трайчо и му разказва колко недоволен е Човекоядеца в Кремъл че в България не се действа твърдо и се лигавим с буржоазията, резултата не закъснява
    Някой от писмата са писани на руски ( лайпцигския лъв по това време е в лапите на Коба като шеф на Коминтерна) от Москва верния син на партията води екзекуцията на интелигенцията и противниците на комунизма в страната.

    klimentm
  42. 42 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Г-н Думанов.
    Много интересни факти.
    Наистина.
    Имам близки с анархистичен мироглед не съм ги питал какво мислят.
    Мога само да добавя сведения от първа ръка - анархистите са тази част от обществото, които дадоха най-много жертви в репресиите, които провеждаше БКП.
    Прочетете спомените на Георги Константинов - човекът взривил паметника на Сталин през 1953та година.
    Добре е описано всичко, прибавени са и имената на извргите в отделенията на затворите в София, Пазаржик, Плевен и в концлагера Белене.

  43. 43 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6859 Неутрално

    Те затова ли БЗНС впоследствие станаха слуги на комунистите.

  44. 44 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    До коментар [#7] от "otrqdnik":

    Много ми харесва твоят Рев така общо и клеймящо.
    А конкретно ти колко килограма чушки и домати си пройзвел и реализирал на Пазара?
    Да Западните бакалйи работят та Пушек се вдига;
    Зщото могат да предложат нещо което българите не могат.
    Количество и непроменено Качество добро лошо но непроменено.
    Ходил ли си на Борсата на Карналово един Ден ти носи супер Зеленчук и като те зариби само боклуци.
    На Андрешко като кажеш:
    -Този Един тон домати е прекрасен'
    Искам Сто тона.
    И той угасва на Точка.
    Защото всеки си е Чорбаджия и Коопериране е мръсна дума.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  45. 45 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Понеже някои хора се подведоха, та да уточним.
    Лустрацията не е лишаване от граждански права !
    Това е механизъм, с който временно се ограничава заемането на ръководни постове в държавата.
    Нещо неясно има ли ?
    Да повторим, ВРЕМЕННО, РЪКОВОДНИ ПОСТОВЕ, В ДЪРЖАВАТА.
    Тоест, в частния бизнес никой нищо не ти ограничава.
    Но в държавните дела нямаш работа !
    В Германия този срок, ако се не лъжа бе 10 години, но не съм сигурна, който знае, да напише.

    кратък
  46. 46 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#45] от "Мариана Кълвачева":

    А не може ли просто да се забрани 50 + да заемат държавни длъжности? Елементарно е.

  47. 47 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    До коментар [#42] от "cpl40723722":

    Познавам задочно Константинов, както и притежавам повечето от книгите му. Но, не мога да оправдая анархистите в тяхната борба срещу властта преди 09.09.44. В онези ужасни времена, когато България се намира в изолация и въпреки това се възстановява, а после е главен фактор да не се отвори фронт на Балканите, което щеше да ни погребе като народ и нация, тези си съдействат с комунягите. Признавам правото им на собствени идеи, но също така и те имат право да не се пишат българи и като не им е харесвало тук и не им пука за държава да се бяха изселили в ЮАР или Средния Запад например.

    До коментар [#39] от "ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов":
    Присъствието на жълто-зелената азиатска орда (по Ханс-Улрих Рудел) без съмнение е основен фактор. Но, аз коментирам съдействието на анархистите с червените терористи преди ОЧА да дойде тук.

    CONTADOR GRATUITO!
  48. 48 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Госпожо Кълвачева,
    може да се лустрира, когато има определени среди за лустрране.
    В България дешната политическа класа се сътои от 100% хора, които по всички показатели би трябвало да бъдат лустрирани.

    Ами ако лустрираме оставаме си без управляващи.
    Кой ще лустрира, като самият той е за лустриране?
    Всичките са в кюпа.
    За съжаление трябва да се задоволим с това което имаме.

  49. 49 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#46] от "aleksandarx":

    Не, защото ограничението не е на база възраст, а на база дали си работил против народа си или не си работил.
    И тъй като всички тези хора се пишат патриоти, работили за държавата си, а истината е, че са работили само за Партията и в ущърб на народа си, което не е криминализирано, то наказанието в кавички е да не заемат държавни постове И ОТ ТЯХ НИЩО ДА НЕ ЗАВИСИ.
    Да, ама не, както казваше Петко Бочаров, те не само не са ограничени или отстранени, а напротив, те владеят държавата.
    Вече !

    кратък
  50. 50 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 894 Неутрално

    До коментар [#34] от "aleksandarx":

    В Наказателния кодекс няма престъпен състав дете на престъпник. Има убийство, терор, кражба, злоупотреба от всякакъв характер, обаче отговорен е конкретният извършител само, не и семейството му. Виж в случая с Васил Божко натикаха в затвора жена му и я освободиха след 8 месеца, а в какво я обвиняват така и не е ясно. тя е в България, може да започне съдебен процес .. но няма такъв! Явно само болшевиките се занимаваха с терор на база произход. На много деца на богати хора, съдени от съдилищата след 1944 не бе разрешено да кандидатстват в университетите. Да не говорим за изселени семейства и по-страшни издевателства.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  51. 51 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#49] от "Мариана Кълвачева":

    Абсолютно не работещ вариант. Изработването на закон и гласуването му колко ще отнеме? След това абсурдните дела работил ли си против държавата или не, оспорващи лустрацията? 50+ сега, след 5 години 55+ а след 10 60+. Елементарно и евтино.

  52. 52 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#51] от "aleksandarx":

    Моля прочетете първия ми пост по темата.
    Там пише, че СЕГА вече не е възможна лустрация защото времето й е изпуснато.
    То беше веднага след 10-11-1989 г.
    Така че, спете спокойно деца, никой няма да разследва с какви пари татко ви през най-гладните години ви е изпратил да учите в Харвард.
    Примерно.

    кратък
  53. 53 Профил на aleksandarx
    aleksandarx
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#52] от "Мариана Кълвачева":

    То и да разследват на децата им нищо не могат да направят. Точно за това казвам, че това е чисто исторически проблем вече. Въпроса е към катедрите в университетите а не към народното събрание.

  54. 54 Профил на cpl40723722
    cpl40723722
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До г-н Думанов.

    Аз също съм на подобно становище.
    Поздравления.

  55. 55 Профил на Ген. Колев
    Ген. Колев
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Гледам коментарите под статията по традиция са разводнили същественото, та аз поне ще се въздържа да пиша. Да постна викам връзка към едно интервю на живия ни Светец Георги Константинов, мъдър човек - https://faktor.bg/bg/articles/mneniya/intervyu/georgi-konstantinov-bashtata-na-toma-tomov-me-posreshtna-s-dumite-v-belene-shte-platish-s-zhivota-si
    Материал за размисли и равносметки - много. Кой разбрал, разбрал.

  56. 56 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    До коментар [#48] от "cpl40723722":

    Съгласна съм, но вие пишете това, което и аз пиша.
    Защо ми опонирате.
    Времето за тази лустрация беше през 1989, непосредствено след събитията.
    Не сега.
    Не зная защо ни занимават с тази неактуална тема.
    Помните ли какво каза едно време Гиньо Ганев, съпредседател на народното събрание:
    "Битият бит, а второто не е съвсем лошо."
    Какво е искал да каже, вие ще се сетите.
    И това бе през 1990 г.

    кратък
  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  58. 58 Профил на b.sabbath1912
    b.sabbath1912
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#1] от "Willy Messerschmitt":

    Докато рези ,които ти пишат минуси под коментара приключат земният си път. Но и тогава не е сигурно,защото ще продължът техните наследници. Никога е отговора,никога!

  59. 59 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    До коментар [#44] от "dedoliben":

    По времето на лошия соц дядо ми произвеждаше краставици, домати и цветя и изхранваше 3 семейства. Сега всичко пустее, нали станахме демократи, на които ако им затворят хипермаркета ще умрем от глад. Това стана от нас. Затова могат да те накарат да се ваксинираш или да си отрежеш ръката ако трябва, защото сме бройлери на хранилка. Селянина който си произвежда всичко не можеш да го уплашиш със спиране на достъпа до магазини. Нали затова Тиквата организира погром над скотовъдството с измислената си чума, за да дръпне едни 12млн. Тези 12 млн му се дадоха от западните мръсници, за да могат да продават боклуците си тук, ние не трябва да произвеждаме нищо, за да сме зависими. Това ковид го доказа, заплашиш ли ги хората със уволнение са готови да режат ръката, стига да се смилят над тях и мизерната заплатка да върви.

    Тук го има обяснено добре:

    https://www.youtube.com/watch?v=vnW6xF8MDc8

  60. 60 Профил на b.sabbath1912
    b.sabbath1912
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#12] от "Мариана Кълвачева":

    +++++++++++ След вашият коментар няма смисъл да се философства повече на тази тема!

  61. 61 Профил на otrqdnik
    otrqdnik
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Аз затова като казвам, че има придворни лекари, които легитимират глупостите на политиците, никой не вярва. Когато Тиквата откри чумата по свинете и говедата придворните специалисти припяваха много добре. После съда доказа, че това са измислици, но всичко се потули.

    Сега придворния доктор и мисирските медии раздухват ковид истерията по същата схема. Защо никой не позволява българската ваксина да получи финансиране? Чорбанов обясни защо тя ще е по-добра от другите:

    https://www.youtube.com/watch?v=6ziSMxp2978

  62. 62 Профил на b.sabbath1912
    b.sabbath1912
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#22] от "otrqdnik":

    От къде намерихте информацията за изумените френски инженери моля? Линк? Или така ще си ги пляскаме ,като в хоремага. То каскади и турбини само в социалистическа България ги имше само!

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  64. 64
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  65. 65
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  66. 66 Профил на abc
    abc
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Макар и да е късно за ЛУСТРАЦИЯТА, и много късно за заклеймяване на най-долните сред българи, турци и другите етноси, това трябва да се направи, защото тази горчива чаша, която пием вече седемдесет и кусур години е заради тази измет.

  67. 67 Профил на ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов
    ЗиленЗадколисенОлегархСпуредГусинДайнов
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#47] от "г-н Думанов":

    Това го разбрах, НО
    "...нямаше да се стигне до светлия 09.09.44"
    Ето това е което не мога да разбера. Или се заигравате с фантазии от типа, ако бяхме запазили неутралитет, които са съвсем, ама съвсем малко вероятни?

  68. 68
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  70. 70
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK