Еврокомисията подготвя нови стандарти за качеството на въздуха

Локдаунът заради коронавируса подобри качеството на въздуха в Милано, но емисиите от земеделие и от отоплението не са намалели от началото на пандемията, отчита градската управа на ломбардийската столица

© Associated Press

Локдаунът заради коронавируса подобри качеството на въздуха в Милано, но емисиите от земеделие и от отоплението не са намалели от началото на пандемията, отчита градската управа на ломбардийската столица



Европейската комисия ще предложи завишаване на стандартите за чистотата на въздуха в ЕС, съобщи докладчикът на Европейския парламент за прилагането на директивите за чистотата на въздуха Хави Лопес на уебинар, организиран от Бюрото на Европейския парламент в София.


"Европейската комисия ще направи преглед догодина на законодателството за чистотата на въздуха, за да го приведе в по-голяма степен в съответствие с препоръките на Световната здравна организация за чистота на атмосферния въздух", каза Лопес.


Транспортът и битовото отопление остават основни причини за замърсяването с прахови частици и със серен диоксит, които са най-опасни за човешкото здраве.




75% от европейското население живее в градовете и затова ЕС ще предложи мерки за преосмисляне на градската политика, за да подобри качеството на въздуха, добави испанският евродепутат.


Като цяло качеството на въздуха е по-голям проблем за държавите от Централна и Източна Европа, отколкото за западните държави, където по-активно се търсят решения на проблема.


"Проблемът с чистотата на въздуха в София е хроничен", заяви Стефан Димитров, който е един от инициаторите на поставянето на станции, които следят за качеството на въздуха AirBG.info.


Според него от 2017 г., когато Европейската комисия е започнала наказателни процедури срещу България за качеството на въздуха, 60 хил. души са починали от заболявания, свързани с неговото замърсяване.

"Живеем лошо заради липса на воля и желание у политиците", каза Димитров, добавяйки, че решенията се отлагат заради високата политическа цена на непопулярните мерки, които са необходими за намаляване на праховото замърсяване.


Европейската комисия съди България по две дела за нарушения на европейските стандарти за чистата на въздуха - за фините прахови частици и за серния диоксит. По първото дело процедурата е в напреднал етап и предстои Съдът на ЕС да определи глоба, която държавата ще плаща за отклонение от нормите за запрашаване в градовете от влизането на България в ЕС насам.


Димитров посочи, че зелената сделка на ЕС е един от начините за постигане на промяна и би позволила на България да намали значително замърсяването на въздуха в градовете.


Той изрази съжаление, че Европейската комисия финансира изграждането на инсенератор за горене на отпадъци в центъра на София, което според експертите ще усложни проблема с чистотата на въздуха.

"Чистотата на въздуха е споделен проект на всички, които имат правомощия. Ако България иска да се реши проблемът, той ще бъде решен. Не всичко зависи от общините, често националното ниво липсва", коментира по време на уебинара Франсоа Уакенхут, началник-отдел "Чист въздух" в Генерална дирекция "Околна среда" на Европейската комисия.


По време на семинара бяха представени успешни модели за справяне с праховото и диоксидно замърсяване в Милано и в Краков.


Трафикът в центъра на Милано е намалял с една трета след въвеждането на нискоемисионна зона. Ограничаването на старите автомобили, изграждането на велоалеи и въвеждането на такса влизане в нея е довело до намаляване на автомобилния трафик с 30%.


В полския град Краков забраната за използването на въглища за отопление е свела дните в годината, в които се превишават нормите за замърсяване от 88 на 64. Европейският стандарт е 35 дни.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsefan_92
    tsefan_92
    Рейтинг: 873 Неутрално

    А ние мислим инсинератор на отпадъци да строим насред София.
    ГРОБ: Като не ви 'аресва, не дишайте бе!

    Да изринем ГРОБ-авите комунисти с 200! Да си върнем държавата!
  2. 2 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2751 Любопитно

    "В полския град Краков забраната за използването на въглища за отопление е свела дните в годината, в които се превишават нормите за замърсяване от 88 на 64. Европейският стандарт е 35 дни."

    Спадът в използването на въглища не е ли заради глобалното затопление!? Сиреч, колкото по-топла става планетата, толкова по-малко горива ще се използват за отопление.
    А тия норми за замърсяване какво включват - изменението на концентрацията на азота или праховите частици, получавани при роненето на некачествен бетон и асфалт?
    И тия 35 дни "чист въздух" при каква скорост на ввтъра и влажност на въздуха се постигат? Щото на Еверест въздухът е чист дори и от към кислород.

  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5456 Неутрално

    Да ги въвеждат по-бързо





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK