
© Associated Press
Франс Тимерманс
Европейската комисия ще създаде фонд за подпомагане на уязвими домакинства, ако сметките им за горива и енергия се увеличат в резултат на намеренията за разширяване на икономическите дейности, които ще бъдат облагани за въглеродни емисии.
Разширяването на схемата за търговия с въглеродни емисии е един от трите нови начина, с които ЕС смята да си покрие разходите за прехода си към зелена икономика, наред с такса за вноса на стоки, произведени чрез замърсяващи технологии и облагането на интернет компаниите. ЕС е на път да въведе по-високи цели за намаляване на парниковите емисии от 55%, вместо 40% през следващото десетилетие, и ще трябва да направи повече усилия, за да ги постигне.
В момента схемата, при която предприятията получават квоти и купуват емисии, с които заплащат за замърсяването, обхваща само производството на електричество и отопление, енергоемки и замърсяващи промишлени производства и част от авиацията. Схемата задължава електроцентралите и заводите, произвеждащи, стъкло, стомана, химикали, хартия и др., да купуват разрешително за всеки тон CO2, който отделят.
Европейската комисия иска да включи в схемата, която работи от 2005 г., и автомобилния транспорт и отоплителните системи на сградите, което ще доведе до значително увеличаване на техните разходи, а оттам и на услугите, които предлагат. Освен горивата, начинанието предизвиква опасения за повишаването на цените на жилищата и на наемите, като ще изисква много по-големи разходи за собствениците, които решат да реновират инсталациите си, така че да ги направят енергийно ефективни.
През следващия месец комисията ще предложи пакет от мерки за намаляване на СО2 емисиите, включително промени в данъка върху горивата, по-високи цели за възобновяема енергия, както и включването на нови сектори в системата за търговия с СО2 емисии от 2025 г. Изглежда, колебанията относно включването на транспорта, който вече плаща, чрез повишените стандарти за емисиите от колите и чрез цената на електричеството, захранваща електрическите коли и влаковете, са преодолени.
Първоначалното намерение на Европейската комисия, което датира от времената преди коронакризата, беше да сложи тежестта върху производителите на автомобили и превозни средства за обществения транспорт, като ги накара да предлагат по-чисти двигатели, вместо да натоварва потребителите с цените на горивата.
© Associated Press
Сега концепцията е сменена, като европейският законодател ще компенсира само най-силно засегнатите от промените вместо равномерно всички граждани, независимо от доходите им.
Старшият вицепрезидент за климата Франс Тимерманс увери, че всяко подобно предложение ще бъде придружено от мерки за смекчаване на социалното въздействие.
Пренасочването на приходите, събирани от замърсителите, към гражданите може да им помогне да преминат към зелени алтернативи като системи за отопление на дома с нулеви емисии или електрически превозни средства, смята еврокомисарят.
Сградите, които се отопляват основно с изкопаеми горива, произвеждат повече от една трета от емисиите на CO2 в ЕС и не са енергийно ефективни. Включването на транспорта идва, след като Брюксел не успя да убеди производителите на автомобили да приемат присърце нуждата от по-чисти коли на пътя веднага.
Вземането на допълнителни мерки за свиването на въглеродните емисии на европейско ниво стана крайно наложително, след като ЕС реши да се прицели в по-високи климатични цели. Те ще изискват допълнително намаляване с 10% на комбинираните емисии от сектори, които в момента не са обхванати от европейския пазар на въглерод, включително транспорт, сгради и земеделие.