БМВ и "Фолксваген" глобени за укриване на зелена технология

Маргрете Вестагер

© European commission (audiovisual service)

Маргрете Вестагер



Европейската комисия наложи глоба от 875 млн. евро на БМВ и "Фолксваген груп" в първото дело в историята за картел за укриване на технология.


Германските производители на автомобили "Даймлер", БМВ, както и "Фолксваен", който е собственик и на "Ауди" и "Порше", са се договаряли за ограничаването на действието на технология, пречистваща емисиите от двигателите на дизелови автомобили.


БМВ ще трябва да плати в европейския бюджет 372.8 млн. евро, а "Фолксваген" - 502.4 млн. "Даймлер" е освободена от санкция, тъй като е предоставила информацията за картела, разследван от Европейската комисия.




Германските производители, известни като "Кръгът на петимата", незаконно са се съгласили да ограничат конкуренцията в областта на технологията за намаляване на емисиите за дизелови автомобили. За разлика от картелите, където участниците обикновено се договарят за фиксиране на цени, производителите на автомобили са обсъждали ограничения на технологията за пречистване на емисиите, така че тя не може да се използва в пълния си обем.

"В продължение на повече от пет години производителите на автомобили умишлено са избягвали конкуренцията помежду си за по-добро пречистване на емисиите, както се изисква по европейските стандарти и са го правили въпреки наличието на съответна технология за това", заяви изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия и еврокомисар за конкуренцията Маргрете Вестагер, обявявайки глобата в четвъртък.


Технологичният картел


Става дума за т.нар.SCR система на автомобилите, която позволява да се обезврежда азотният оксид (NOx), произвеждан при изгарянате на дизелово гориво в двигателите на автомобилите.


Селективното каталитично намаляване (SCR) е система за активен контрол на емисиите, която впръсква течно-редуциращо средство чрез специален катализатор в изпускателния поток на дизелов двигател. Редуциращият източник обикновено е карбамид с автомобилен клас, известен като дизелова изпускателна течност (AdBlue). Тя предизвиква химическа реакция, която превръща азотните оксиди в азот, вода и малки количества въглероден диоксид (CO2) - естествени компоненти на въздуха, който дишаме, които след това се изхвърля през изпускателната тръба на автомобила.


Така вредните емисии от автомобилите могат значително да се намалят.


Европейската комисия е установила, че от 2007 г. "Даймлер", БМВ, "Фолксваген", "Порше" и "Ауди" са се срещали, за да разработят заедно SRC системата, за да отговорят на изискванията за минимални стандарти за емисиите на азотен оксид на ЕС, известни като "Евро 5" и "Евро 6".


Сътрудничеството им е позволило бързото внедряване на системата, но те са решили да не я използват в пълния й потенциал, като са се договаряли за размера на резервоарите за AdBlue, поставени в дизеловите автомобили, и за диапазоните до следващото зареждане.Освен това те са си обменяли информация за техническите характеристики на системата и за бъдещи модели.

"Производителите на автомобили са знаели, че инжектирането на повече AdBlue може да доведе до по-ефективно почистване на азотен оксид за много модели автомобили при определени условия на шофиране. Те са знаели, че имат техническата възможност да почистват по-добре, отколкото се изисква от закона, и да се конкурират по този параметър, важен за потребителите. Вместо това те са се споразумели да не се конкурират и да не пречистват емисиите над минималния стандарт, изискван от закона", заяви Вестагер.


Еврокомисарят посочи, че за Еврокомисията е неприемливо компаниите да се договарят срещу иновациите, които са от съществено значение за постигането на амбициозните цели на Зеления пакт.


"Фолксваген груп" заяви, че разговорите за ограничаване на технологията са се водели само на техническо ниво и договорките никога не са били прилагани на практика в произведените от компаниите автомобили.


Еврокомисията обяви, че издаде препоръки до производителите на автомобили как да си сътрудничат, без да нарушават антитръстовите правила на ЕС.


"Подобно сътрудничество може да доведе до повишаване на ефективността, например за по-бързо развитие и пускане на пазара на подобрени продукти поради комбинираните умения и активи. Но разделителната линия е ясна: компаниите не трябва да координират поведението си, за да ограничат пълния потенциал на технологиите и да продължат да се конкурират в полза на потребителите", заяви Маргрете Вестагер.


"Фолксваген" е обект на продължаващи дела, след като през 2015 г. беше установено, че по време на техническите тестове изкуствено е занижил показанията за произвежданите от двигателите на автомобилите му вредни газове. Скандалът "Дизелгейт" засяга 11 млн. автомобила, произведени след 2008 г., които са продавани за по-чисти, отколкото са.

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    Автомобилните гиганти крият от години още много революционни технологии, свързани с водородната клетка например.
    Така си гарантират устойчиви производство и печалби за много години напред и много балъци за лизинговите схеми.
    Не са обаче само тези картели. Същите са при бялата и черната техники, телекомуникациите , фармацията и много други.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2231 Любопитно

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    А?!??
    За Бойко нещо няма ли?

  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2349 Любопитно

    В какво се състои делсваратс да не изполваш технологията?
    Защото неизползването и налива вода в мелницата на електричките ...
    Следователно, дали зелената мафия и лобито на електричките нямат пръст в тази рсбота?
    Тези въпроси изникват от такс поднесената допидкс.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  4. 4 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2836 Неутрално

    Коминтерна в пълния си "блясък" .... по цял ден се занимават с пълни глупости, докато пълчищата наводняват Европа и вършат зверства. Но тази тема е табу.

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#2] от "zxp53317185":

    Защо питаш?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3339 Неутрално

    Нали уж само тук имало корупция?!А,немците едни чисти,писти...

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Неутрално

    До коментар [#6] от "wre501051215":

    Кое точно е корупция в този случай?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1688 Неутрално

    По скоро картелът на брюкселските глобалистчета срещу последните производители в Европа...

  9. 9 Профил на jazzdevil
    jazzdevil
    Рейтинг: 1688 Неутрално

    "Еврокомисарят посочи, че за Еврокомисията е неприемливо компаниите да се договарят срещу иновациите, които са от съществено значение за постигането на амбициозните цели на Зеления пакт"

    В Зеления пакт няма нищо "зелено" - това е схема за контрол над енергетиката и индустрията на развитите държави набеждавайки един безвреден газ като СО2 за "опасен", че и "отровен"

  10. 10 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2686 Весело

    "производителите на автомобили умишлено са избягвали конкуренцията помежду си за по-добро пречистване на емисиите,"

    Та тия не продават емисии, че да се конкурират за тях!
    Какви времена доживяхме на "свободната пазарна икономика":
    - едни се картелират да не добивът нефт;
    - други се картелират да не произвеждат мощни и качествени автомобили;
    - трети, с помощта на ЕК, се картелират да влошат качеството на горивото (10% мазнина в дизела и 7% алкохол в бензина и после, що имало пушеци като при горене на свещ или спиртна лампа);
    - а НПО-шките са се картелирали да бълват глупости - как пазарът се определял от търсенето и предлагането, когато всичко е диктатура на управляващи грантове.

  11. 11 Профил на t5eyes
    t5eyes
    Рейтинг: 702 Неутрално

    ми да им предложат по 10.000$ на ППС за ползване на технологията и ще им я дадат, сигурен съм

    свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  12. 12 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2686 Любопитно

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    "революционни технологии, свързани с водородната клетка например."

    Само не разбрах: От къде ще се вземе водородът за тези революционни технологии?
    Само не ми казвай "електролиза на вода", защото КПД- при обратното свързване ще е по-ниско и от това на парен локомотив (при него няма разход на енергия за получаване на въглища, нито специална логистика за силно взривоопасен газ като водорода).

    Иначе, има "укрити" технологии за извличане на енергия и от "черна дупка", и от "тъмната материя" и яхването на "тъмната енергия, ... ако бъде открита де.

  13. 13 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2686 Любопитно

    До коментар [#11] от "t5eyes":

    "ми да им предложат по 10.000$ на ППС"

    От чий джоб? Ако е от Вашия, ще се тревожа да не станете "работещ беден" или просяк. Тогава ще трябва да Ви плащам помощи.

  14. 14 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    Тез' зелени технологии много кафяви ще ни излезат...

  15. 15 Профил на potop
    potop
    Рейтинг: 195 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":А?!??За Бойко нещо няма ли?
    —цитат от коментар 2 на zxp53317185


    Не се гаври с Кмета. Той горкия трепери вече, защото няма ли Бойко по когото да плюе, няма и заплата.

  16. 16 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    До коментар [#2] от "zxp53317185":

    Има , има.Нали щеше да има завод на Фолксваген в България?

  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5021 Весело

    До коментар [#16] от "pro_bono":

    Моля те, Не дълбай с длетото тънко милиционерското сърце.
    В тези тъжни за цялата им партия и за вожда им дни на очакваното справедливо народно възмездие. Имай милост.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на Ipolit
    Ipolit
    Рейтинг: 291 Неутрално

    В какво се състои делсваратс да не изполваш технологията?Защото неизползването и налива вода в мелницата на електричките ...Следователно, дали зелената мафия и лобито на електричките нямат пръст в тази рсбота?Тези въпроси изникват от такс поднесената допидкс.
    —цитат от коментар 3 на DDR


    Съществуването на такава технология им е давало някакви илюзорни надежди, че ще могат да отговорят на Евро 7 като я внедрят. Ако са я използвали веднага, следващият евро стандарт е щял да бъде още по-ограничаващ. Което всъщност и се случи, защото на Евро 7 никоя кола с ДВГ няма да покрие изискванията и от 2024 вероятно ще могат да се продават само електрически коли в ЕС.

  19. 19 Профил на tutrakansky
    tutrakansky
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Зелената сделка е капан за развиващите се държави , но света на европа е една прашина в сравнение с останалия свят , така че европейските заговорници ще останат доста изненадани , когато останалия свят ги игнорира и в последствие ги навре в миша дупка .

  20. 20 Профил на kamenof
    kamenof
    Рейтинг: 328 Весело

    Срещу 5 % от глобата по чекмеджетата наш'то КЗК веднага би им го определила като технологичен "паралелизъм" и ги оставя да си бръмчат...

  21. 21 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1061 Любопитно

    В Зеления пакт няма нищо "зелено" - това е схема за контрол над енергетиката и индустрията на развитите държави набеждавайки един безвреден газ като СО2 за "опасен", че и "отровен"
    —цитат от коментар 9 на jazzdevil


    Кой иска да контролира енергетиката? Някой нов играч ли? Защото който сега контролира енергетиката, е същият, който я е контролирал преди 100 години и едва ли някой друг ще седне на негово място в следващите 100 години.

  22. 22 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Автомобилните гиганти крият от години още много революционни технологии, свързани с водородната клетка например.
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА

    Крият трънки.
    Както виждаш, лесно е единият да се разпее пред разни комисии и да отърве глобата, защото сътрудничи, а да ударят конкурентите му, докато той си комерсиализира тайната технология.
    А и ако наистина има такава, какво им пречи да си я пуснат - голяма работа, че ще им умре стария бизнес, като от новия ще станат милиардери? Елон Мъск така стана най-богатият човек на света (за кратко) и Тесла има капитализация $600 милиарда, докато конкурентите, дето уж си пазят скритите аса в ръкава, за да не прецакат сами себе си, са по $50, 60, 80 - тоест първите 10 от тях общо не струват колкото Тесла - която печалби няма, но има технология, смятана от пазара за иновативна.

  23. 23 Профил на tsefan_92
    tsefan_92
    Рейтинг: 257 Неутрално

    Шефове на големи компании да заговорничат заедно с цел увеличаване на своето влияние / печалба? Нее, това са конспирации, хората с власт и пари обикновено са безкористни и себеотрицателни и гледат общото благо! :))

    Да изринем ГРОБ-авите комунисти с 200! Да си върнем държавата!
  24. 24 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1375 Разстроено

    Ваген докага ще им търпим измамите?
    Не е ли време тази корпорация да се закрие?

  25. 25 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4494 Весело

    Ваген докага ще им търпим измамите?Не е ли време тази корпорация да се закрие?
    —цитат от коментар 24 на mso011053684


    Ти КВО искаш сега? Да оставиш Перник без автомобили ли? Да стене първият град в България който да разчита само на градски транспорт може би?😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  26. 26 Профил на Ivanov
    Ivanov
    Рейтинг: 342 Неутрално

    До коментар [#18] от "Ipolit":

    И аз така разбирам действията им. Единственото логично обяснение е. А иначе решението за глоба , защото някой се договаря да изпълни закона ( макар и в неговите минимални изисквания) го намирам за абсурдно (освен, че е противозаконно). Ама…. диктатура на пролетариата. Кво да правиш!

    Поздрави!
  27. 27 Профил на mso011053684
    mso011053684
    Рейтинг: 1375 Весело

    До коментар [#25] от "padrino":

    Не го бях разглеждал от този ъгъл...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK