БМВ и "Фолксваген" глобени за укриване на зелена технология

Маргрете Вестагер

© European commission (audiovisual service)

Маргрете Вестагер



Европейската комисия наложи глоба от 875 млн. евро на БМВ и "Фолксваген груп" в първото дело в историята за картел за укриване на технология.


Германските производители на автомобили "Даймлер", БМВ, както и "Фолксваен", който е собственик и на "Ауди" и "Порше", са се договаряли за ограничаването на действието на технология, пречистваща емисиите от двигателите на дизелови автомобили.


БМВ ще трябва да плати в европейския бюджет 372.8 млн. евро, а "Фолксваген" - 502.4 млн. "Даймлер" е освободена от санкция, тъй като е предоставила информацията за картела, разследван от Европейската комисия.




Германските производители, известни като "Кръгът на петимата", незаконно са се съгласили да ограничат конкуренцията в областта на технологията за намаляване на емисиите за дизелови автомобили. За разлика от картелите, където участниците обикновено се договарят за фиксиране на цени, производителите на автомобили са обсъждали ограничения на технологията за пречистване на емисиите, така че тя не може да се използва в пълния си обем.

"В продължение на повече от пет години производителите на автомобили умишлено са избягвали конкуренцията помежду си за по-добро пречистване на емисиите, както се изисква по европейските стандарти и са го правили въпреки наличието на съответна технология за това", заяви изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия и еврокомисар за конкуренцията Маргрете Вестагер, обявявайки глобата в четвъртък.


Технологичният картел


Става дума за т.нар.SCR система на автомобилите, която позволява да се обезврежда азотният оксид (NOx), произвеждан при изгарянате на дизелово гориво в двигателите на автомобилите.


Селективното каталитично намаляване (SCR) е система за активен контрол на емисиите, която впръсква течно-редуциращо средство чрез специален катализатор в изпускателния поток на дизелов двигател. Редуциращият източник обикновено е карбамид с автомобилен клас, известен като дизелова изпускателна течност (AdBlue). Тя предизвиква химическа реакция, която превръща азотните оксиди в азот, вода и малки количества въглероден диоксид (CO2) - естествени компоненти на въздуха, който дишаме, които след това се изхвърля през изпускателната тръба на автомобила.


Така вредните емисии от автомобилите могат значително да се намалят.


Европейската комисия е установила, че от 2007 г. "Даймлер", БМВ, "Фолксваген", "Порше" и "Ауди" са се срещали, за да разработят заедно SRC системата, за да отговорят на изискванията за минимални стандарти за емисиите на азотен оксид на ЕС, известни като "Евро 5" и "Евро 6".


Сътрудничеството им е позволило бързото внедряване на системата, но те са решили да не я използват в пълния й потенциал, като са се договаряли за размера на резервоарите за AdBlue, поставени в дизеловите автомобили, и за диапазоните до следващото зареждане.Освен това те са си обменяли информация за техническите характеристики на системата и за бъдещи модели.

"Производителите на автомобили са знаели, че инжектирането на повече AdBlue може да доведе до по-ефективно почистване на азотен оксид за много модели автомобили при определени условия на шофиране. Те са знаели, че имат техническата възможност да почистват по-добре, отколкото се изисква от закона, и да се конкурират по този параметър, важен за потребителите. Вместо това те са се споразумели да не се конкурират и да не пречистват емисиите над минималния стандарт, изискван от закона", заяви Вестагер.


Еврокомисарят посочи, че за Еврокомисията е неприемливо компаниите да се договарят срещу иновациите, които са от съществено значение за постигането на амбициозните цели на Зеления пакт.


"Фолксваген груп" заяви, че разговорите за ограничаване на технологията са се водели само на техническо ниво и договорките никога не са били прилагани на практика в произведените от компаниите автомобили.


Еврокомисията обяви, че издаде препоръки до производителите на автомобили как да си сътрудничат, без да нарушават антитръстовите правила на ЕС.


"Подобно сътрудничество може да доведе до повишаване на ефективността, например за по-бързо развитие и пускане на пазара на подобрени продукти поради комбинираните умения и активи. Но разделителната линия е ясна: компаниите не трябва да координират поведението си, за да ограничат пълния потенциал на технологиите и да продължат да се конкурират в полза на потребителите", заяви Маргрете Вестагер.


"Фолксваген" е обект на продължаващи дела, след като през 2015 г. беше установено, че по време на техническите тестове изкуствено е занижил показанията за произвежданите от двигателите на автомобилите му вредни газове. Скандалът "Дизелгейт" засяга 11 млн. автомобила, произведени след 2008 г., които са продавани за по-чисти, отколкото са.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK