
© Associated Press
Туристи чакат багажа си на летището в Хераклион. За летищата и авиокомпаниите новият европейски COVID-19 сертификат се оказа едно главоболие повече, за пътниците - още стрес, тъй като всяка държава си го прилага по своему
Ако сте пътували често след 1 юли сигурно сте се нагледали на доста неща с европейските цифрови COVID-19 сертификати. Особено по летищата.
Сертификатите уж щяха да улеснят пътуването, а пътникът, стиснал здраво заветната хартия (в повечето държави и апликация, но в България- единствено на хартия) не знае пред какво ще се изправи на следващата граница.
Три седмици след официалното пускане на системата за удостоверяване на статуса на пътуващите по отношение на коронавируса, Европейската комисия преброи 15 начина, по които той се проверява в 31 държави (ЕС + Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн), в които се използва.
Докато летите между София и Солун, и след това
Някъде за проверката на сертификата отговарят граничните служби, другаде летищата, на трето - авиокомпаниите, а на четвърто и граничарите, и авиокомпаниите, и летищата. Някъде го искат преди заминаване, другаде при пристигане, а най-често и на заминаване и на пристигане. На някои летища, фериботи и международни гари проверяват всички сертификати, на други - късата клечка се тегли на случаен принцип.
Ако летите от София за Солун например, сертификат за ваксиниране, преболедуване или тестване ще ви поискат и на българската, и на гръцката граница, което значи, че ще ви проверят документа и при заминаване и след като кацнете, макар че за 40-те минути във въздуха, нито ваксинацията ви ще се промени, нито резултата от PCR теста.
На българското летищe QR кодът се сканира. В отстъствието на електронна апликация за иначе цифровия сертификат, се приемат и снимки от телефони. В електронната система за издаване на сертификати вместо апликация се предлага сваляне в PDF формат.
На гръцката граница практиката е разнообразна, но на по-малките летища сертификатът просто се оглежда и затова трябва да е на хартия. Без QR четец няма как да се се удостовери неговата автентичност или поне това не се прави систематично. Вместо това гръцките власти изискват бързи тестове на случайно избрани пътници, независимо дали са ваксинирани, което обезсмисля сертификатите. Но човек няма как да знае предварително дали ще бъде избран за антигенна проба.
Освен, ако не пътува за Малта, където само притежателите на ваксинационен сертификат могат да отърват теста, докато преболедувалите и приносителите на отрицателен PCR биват допълнително тествани след слизането от самолета. От 26 юли подобна система въвежда и Хърватия, която ще тества при пристигане само кипърците, британците и руснаците, независимо дали са ваксинирани, оздравели или изследвани.
Европейската комисия казва, че ваксинираните и преболедуващите идващи от държави с нисък или среден риск от инфекции, не трябва да подлежат на допълнителни проверки и че европейският COVID-19 сертификат им гарантира това, но не може да направи повече, тъй като прилагането на инициативата е в ръцете на страните членки. А и трите изброени държави в момента се борят с епидемични вълни. Но за да се проверяват ваксинираните европейци от Кипър, приемащата държава трябва да задейства специален авариен механизъм, което Загреб не е сторил.
Хаос, пот и скандали
"Няма медицинска причина поради, която ако сертификатът е проверен преди заминаване, представянето му да е необходимо по време на същото пътуване", казва Европейската комисия в издадени в четвъртък нови указания за използването на COVID-19 сертификатите при самолетните полети.
Летищата в Европа, системно претоварени преди пандемията, вече работят на 45% от оборотите преди пандемията, като се очаква в разгара на сезона на отпуските през август, трафикът да достигне до 50-60% от обичайните нива. С още една проверка освен митническата, граничната, багажната и скенерите за сигурност, опашките по летищата ще станат още по-дълги, безпокоят се летищните оператори и авиокомпаниите, които писаха на Европейската комисия, за да я предупредят за проблема. Допълнително струпване на хора, при трудно спазване на дистанция, в затворени пространства ще е инкубатор на инфекции, които на крилете на самолетите ще стигнат до всички краища на континента.
© European commission (audiovisual service)
Европейската комисия изглежда приема този факт, както и предупреждението на летищата и авиокомпаниите, че няма да им стигнат силите да поддържат допълнителните гишета и персонал, за да обработват стисналите в ръка скъпоценните ваксинационни сертификати и задължителните формуляри за адрес на престоя, туристи.
В проучване на Международния съвет на летищата в Европа, направен в 19 европейски държави (България не е включена) 82% от операторите казват, че искат пътниците да идват проверени, 54% признават, че се затрудняват да осигурят капацитет за новия европейски документ, а 64% смятат, че различните видове контрол, които се правят на аерогарите заплашват с хаос, пот и скандали.
15 начина на проверка на един документ
Без да назовава държави Европейската комисия публикува анализ, според който една европейска членка прилага седем различни начина за проверка на COVID-19 сертификатите. Те се изискват от летищните власти при влизане в сградата, от авиокомпанията при чекиране, и трети път от граничната полиция, както за заминаващи, така и за пристигащи, систематично за всички пътници, но за някои полети - на случаен принцип.
В същото време две други държави правят само минума, ограничавайки се само до проверка от граничните или летищните власти, без да са уточнили дали става дума за заминаващи или пристигащи полети.
Масовият случай, който се прилага в шест държави е проверката да се прави от граничните власти, при пристигане и за всички пътници. Но вариантите, потвърдени от Брюксел до момента са 15 и по-голямата част от тях са уникални - няма как да попаднете на точно същата комбинация изисквания и правила, ако не летите до конкретната държава.
Как да се променят нещата според Брюксел
Ето, защо Еврокомисията публикува 10-странични указания с идеи как проверките да се унифицират, да се правят само от едната страна на границата и да се намали времето за чакане, преди пика на летните отпуски.
Брюксел смята, че преди всичко трябва да има повече информация. Както между авиокомпаниите, летищата и граничните власти за това кой, кога и как проверява сертификатите, така и за пътниците, за да знаят какво се иска от тях.
Освен това в указанията се предлага да се избере дали проверката да се прави преди излитане или след кацане, тъй като е безсмислено да се проверяват едни и същи хора и документи два пъти. Според Комисията препоръчително е това да става преди заминаване. Властите трябва да укажат изрично и в кой момент се проверяват сертификатите, за да се избегне искането им и при чекиране, и при качване на самолета, се казва в насоките.
Еврокомисията смята, че това би се получило по-лесно, ако проверките се правят преди пътника да пристигне на летището, за да се избегне струпването на хора и дългото чакане.
Препоръката е проверката на сертификатите и формуляра за адреса на пребиваване на пътника да се прави по време на онлайн чекирането или в правителствения интернет портал за COVID-19 сертификатите. Засега това се случва само на 18% от европейските летища, като три четвърти от останалите проверяват документа в сградите си.
Когато държавата на пристигане не прилага ограничения за пътуване, проверката на сертификатите трябва да се прави при качването на самолета и държавата, от която той излита е задължена да гарантира, че това е свършено.
Отговорност на властите е и да осигурят на летищата и на авиокомпаниите техническа възможност, за да могат да проверяват дали представяните им сертификати са истински по време на процедурата за чекиране чрез сканиране на QR кода в тях.
Според инструкциите държавите трябва да се постарят до есента да внедрят системи, чрез които всички здравни документи, изисквани за пътуване (сертификат и формуляр за адрес на пребиване) да се проверяват на едно място. Останалото ще трябва да се свърши в оставащите до августовските отпуски дни.