Павел Антонов, човекът от влака: Има ли (зелено) бъдеще за железниците

Павел Антонов, човекът от влака: Има ли (зелено) бъдеще за железниците

© Личен архив Павел Антонов



Павел обича влаковете от малък. Предпочитането им пред самолетите и автомобилите (където е възможно) е част от осъзнат избор, който идва с времето и в който отговорността към природата и удоволствието от пътуването за него намират пресечената си точка.


Но всичко започва детството: "Майка ми често ме водеше с влак до родния си край. Пътуваше се дълго през Искърското дефиле. Много вълнуващо изживяване за едно дете. Великолепни гледки. Тунели които брояхме във всяка посока. На Мездра локомотивите се сменяха, тъй като през дефилето още нямаше електричество".


Споменът изглежда отдавнашен, но всъщност не е така, Павел Антонов е още в 40-те си години.




Някога сред пионерите на железопътния транспорт, България постепенно изостава, достигайки до днешното състояние, в което малцина, ако имат избор, биха избрали железниците дори за придвижване във вътрешността на страната, и почти никой за международно пътуване. Но тенденцията в Европа е съвсем различна.


Европейската комисия дори е обявила 2021 г. за Европейска година на железопътния транспорт.
Пандемията забави, но не отказа държавите с малки изключения (сред които България) от идеята за възраждане на нощните влакове като алтернатива на късите вътрешноевропейски полети. До очакваната в средата на следващото десетилетие забрана за нови коли с двигатели с вътрешно горене в Eвропа, влаковете трябва да са върнали комфорта, точността и достъпността си като едно от средствата за постигаето на целта на Зеления пакт на ЕС за въглеродна неутралност до 2050 г.


Според Комисията бъдещето е на железопътния транспорт, който е отговорен за по-малко от 0.5 % от свързаните с транспорта емисии на парникови газове, на фона на растящите количества в транспортния сектор.


"Трябва да съм бил много малък но си спомням как в един нощен влак извадиха от стойката за багаж детска люлка и я завързаха над седалките. Такива люлки са били стандартно оборудване в пътническите вагони. Спах удобно в нея, докато големите тихо си говореха в ритъма на потракващите колелета", продължава разказа си Павел.


"На Ясен се прекачвахме на друг влак към Черквица", продължава той. - "Първата жп връзка на София с дунавските пристанища. Линията живописно следва извивките на река Вит, през кокетни малки гари, всяка със собствена градинка и надписи на български и френски език. В нашето село, Милковица гарата беше повод за местен патриотизъм и гордост. Когато я планирали през 20-те години, съседното село отказало да я приеме. По разкази на прабаба ми, милковчани я приели, но с условието релсите да минат по края на землището им, та да не се плаши добитъка. След години съседното село било произведено в град Гулянци и общински център и днес се разпростира досами железопътната линия. Но гарата остава в Милковица. Сега до нея стигат за 40 минути от Плевен модерни дизелови мотриси "Дезиро" на "Сименс", но до селото се стига за още половин час пеша".


Изоставената гара Розино край Пловдив. Пероните са ремонтирани, но обрасли и неподдържани, плочките вече се вадят

© личен архив Павел Антонов

Изоставената гара Розино край Пловдив. Пероните са ремонтирани, но обрасли и неподдържани, плочките вече се вадят


Липсата на свързаност с другите видове транспорт и неподдържаната железопътна мрежа в България са сериозен проблем. За държави като България, където магистралите все още са предизборно обещание, железниците биха могли да заместят пътния капацитет, ако през изминалите 30 г. не бяха изоставени и като концепция, и като практика.


Супер бързите влакове


"До края на 1980-те автобусните превози бяха само за пътуване в окръзите и в градовете. Тази система имаше своите недостатъци, особено в моменти на пиково натоварване, примерно в края на ваканцията. Случвало се е да висим с часове да чакаме бързия влак от Варна, защото в експрес "Синият Дунав" няма места от седмици. А като пристигне, влакът да е толкова пълен че буквално хората да не могат да се качат в него" разказва Павел.


"Десетилетие по-късно ми се случи да пътувам от Рим до Римини и обратно и имах абсолютно същото изживяване. Но в Италия днес има страхотни свръхбързи влакове, с които се пътува удобно и бързо. Мечтая да видя това и в България. Явно съм съхранил детското въодушевление и преклонение пред тези величествени машини", добавя той.


В Англия където Павел живее като студент и в Унгария, където сега прекарва повечето от времето си има организирано и масово движение на почитателите на железниците, а музеите са топ атракция.


В България не е така и краят на детския спомен на Павел също е тъжен. "Неговата" гара Милковица е превърната в спирка, а БДЖ спира поддръжката ѝ и скоро от нея не остават камък върху камък.


"Това е съдбата на голяма част от железопътното богатство у нас. А и на много други красиви обекти, впрочем".
Павел споделя убеждението на Европейската комисия, че бързият и надежден жп транспорт има преимущества пред автомобилите и пред самолетите.


"Неслучайно наскоро Франция забрани вътрешните полети. Там обаче си имат TGV (високоскоростни пътнически влакове). И което е най-важното - силна държава", казва той и добавя, че от създаването си жп мрежа е част от стратегическата инфраструктура на всяка държава.

"Преди асфалтовата инвазия, железницата е свързала труднодостъпни региони, прехвърляла е планини и диви пространства. Прословутите примери са от Дивия запад на САЩ или руските Байкало-Амурска и Транссибирска железници. В България било същото - спомнете си "Дядо Йоцо гледа". Като идеолог на българската националност след освобождението, Вазов неслучайно избира изграждането на железницата през Стара планина за сюжет. Това е ключов момент на съграждането на младата държава и повод за патриотична гордост".


Международните влакове и контрабандата


Макар че страницата му във Фейсбук е пълна със снимки от влакови пътувания, Павел с тъга признава, че железницата сега е доведена до колапс:


"През последните 20 г. пътувах редовно най-вече по международната линия до Будапеща и се нагледах на ужасяващи примери на безстопанственост. Случвало ми се е да апелирам към униформата на служители на БДЖ, под чийто безучастни погледи контрабандисти разрушават и трошат вагоните, за да скрият стоките си преди преминаване на българската граница. Спомням си че предизвиках голямо изумление, с протестите си и сред едните и сред другите. И сред митничарите, пред които отправих сигнал и посочих скритата контрабанда стока, за която те, разбира се, отлично знаеха, тъй като това е вече десетилетна практика по граничните пунктове".


Павел е един от последните редовни пътници на нощния влак до Белград и оттам към Будапеща. За него нощните влакове са много по-удобни от автобусите, защото "човек се събужда отпочинал и може да продължи да работи в София или в чудесния влак, който продължаваше сутрин от Белград към Прага".


Павел Антонов, човекът от влака: Има ли (зелено) бъдеще за железниците

© личен архив Павел Антонов


"По тази линия пускаха източногермански кушет-вагони, които бяха относително запазени. През последните години дори имаше видимо подобрение в обслужването", казва той.


До 2017 г. международните пътнически вагони са пълни с пътуващи с раници младежи от цяла Европа , за които те са единствената връзка на изток. Нискотарифните компании сложиха край на този вид пътешествия.
"Всичко това вече е минало. Радвам се че успях да го покажа на две от децата ми. Третото се роди твърде късно, за да може да се качи на нощния влак от Белград за София", казва Павел.


След около година експеримент с новия мост при Видин и влакове през Румъния, БДЖ се отказа да поддържа международните си линии.


"В момента има само една и тя е до Истанбул, предполагам по настояване на Турция, за която България продължава да бъде връзката с Европа. Няма ги влаковете за Киев и Москва, липсват връзките за Букурещ и Солун", разказва Павел, който знае повече за разписанията, отколкото мнозина българи, отказали се от влаковете заради бавното пътуване, многобройните инциденти и непредвидимите закъснения.


"Практически днес и да искат българите няма как да напуснат страната по железен път. А те и не искат - летят с нискобюджетни авиолинии, шофират личните си автомобили по новопостроените магистрали".


Загубената възможност


За Павел тези са причините и за ликвидираните вътрешни линии, "а където са оцелели, по тях се движат малко влакове, в намален състав и с често неудобни разписания. Говореше се че това се прави умишлено за да се насочат пътниците към частните автобусни компании".


Около 2000 г. с гражданската информационна мрежа "Блулинк" Павел Антонов е част от инициатива за възстановяването на железопътния ринг около София, създаден още по царско време. Мрежа от крайградски влакове щеше да спестява стоенето в задръствания по два пъти дневно на хиляди работещия в столицата приходящи от съседните области.


Терените на кръговата жп-линия се оказаха по-апетитни за застрояване, въпреки че повечето от тях попадаха в съществуващи паркове и зелени територии.


Павел Антонов

Последно беше демонтирана връзката между софийския зоопарк и гара "Подуене" през гара "Пионер". Днес лъчите на софийското метро пресичат съществуващото все още тресе на кръговата железница и още личи колко удобна връзка би била тя, ако беше оцеляла.


Съвременните градски хора все по-често предпочитат железопътните връзки. Много от тях търсят жилища в периферни селища, а и в съвременните влакове може да се работи, консумира качествена храна, почива, достъпва Интернет, разказва Павел, а на скептичния ми поглед отговаря, че България ще бъде принудена да разбере значението на железопътните транспортни връзки, ако не иска още повече да изостане от ЕС.


"Въвеждат се комбинирани и роро превози, при които карго автомобилният транспорт се претоварва на влакове. По този начин се съхранява пътната инфраструктура, намаляват емисиите, щади се природата и чистотата на въздуха, и разбира се, се създава поминък за хората, заети с поддръжката и управлението на железопътните превози", убеждава ме Павел.


Хората не се замислят, че железопътният транспорт е по-безопасен от автомобилния. Той дава пример с все така нерешения проблем с катастрофите в Кресненското дефиле, свързани с натоварването на трафика с товарни камиони.


"Малцина са наясно че има и възможност тези камиони да се претоварят на терминали и да преминат до границата с Гърция на жп вагони. Подобни механизми са в употреба в Унгария и други европейски страни. Така уравнението с магистралата за Гърция би било много по-лесно за решаване", казва Павел, който въпреки че живее в Будапеща, продължава да следи проектите в железниците, за които ЕС отпуска охотно пари.


Наскоро служител на европейската агенция за борба с измамите ОЛАФ разказа в Комисията за бюджетен контрол на Европейския парламент как тъговете по жп проектите се обжалват съзнателно до безкрайност, за да се пропуснат сроковете, тъй като администрацията не разполага с капацитет да ги изпълни. А когато сроковете за ползването на европейски средства изтекат, те се насочват към строителството на магистрали, където пазарът е разпределен и разработен с "наши" фирми от продължителото близо 12 г.управление на ГЕРБ.


Надежда за влаковете


Въпреки разочарованията, Павел родължавам да пътувам с влак при всяка възможност.


Разказва: "Наскоро се насладих на една от оцелелите периферни линии във Войводина. Между Сомбор и Суботица влакът се провира между безкрайни галещи окото панорами на селскостопанските блокове във Войводина, успоредно на държавната граница с Унгария".


През юни децата му са били на летен лагер и всеки ден са пътували с влак до него от Будапеща.


Павел с децата си при едно скорошно пътуване до Копривщица

© личен архив Павел Антонов

Павел с децата си при едно скорошно пътуване до Копривщица


Дъщеря му вече е почитател на пътуването. Засега повече заради възможността да купува билетите в интернет.


"Това е едно от обнадеждаващите подобрения, което забелязвам в България", казва Павел с носталгичната щедрост на връщаш се през лятото в родината българин.


И гарата в София му се сторила по-чиста и уредена, вагоните - по-спретнати, а "новите спални вагони до Бургас и Варна са чудесни".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5519 Неутрално

    И на мен пътуването с влак ми харесва най-много, мога да стана, да се разходя в коридора, има спален вагон, тракането на колелата така добре приспива. Сега и влаковете са по-удобни, поне нашият.

  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2086 Неутрално

    Има разбира се. За сега.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  3. 3 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2277 Неутрално

    Очаквайте скоро статия, има ли бъдеще зеленият транспорт с каруца с волове! Също зеленото яздене на коне, като индивидуален транспорт! За по-напредналите разбира се, за другите има магарета. :-)

  4. 4 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    Залезът на жп пътническият транспорт е свързан до голяма степен с възхода на автобусния междуградски, и най-вече с бурната експанзия на фирмите "Етап", "Адрес", Биомет", "Юнион-Ивкони", които дълго време ползваха републиканската пътна мрежа даже и без винетки. А и 4-те транспортни фирми са част от обръчите на традиционните политически партии в НС още от 1990г.

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 726 Неутрално

    И за мен пътуването с влак е привлекателно, особено на разстояния до 500-700 километра би трябвало да е предпочитано. За съжаление в България не е фактор, тук се залага основно на автомобилен, автобусен и камионен транспорт.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  6. 6 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1892 Весело

    Ехааааа, колко симпатичен колега / в областта на любовта ни към железниците/!
    Да е жив и здрав! Иииии - всички на влака, няма по-хубаво нещо от релсовия транспорт!

    Мараба, С-ДС доносници!
  7. 7 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    Спомням си бестселъра на М. Семов "За Япония като за Япония" от 1984г., и прехласването ни по японските чудеса, (опаковане на сградите по време на строителство, супер влаковете, и учудването ми като видях същото строителство в Будапеща през 1988г. , и супер френските влакове TGV (très grande vitesse) от същото време, даже през 1986г. ми се случи да пътувам в това чудо. И което ме учуди - цените изобщо не бяха по-високи.
    Оттогава нещата се промениха - TGV вече не са евтини влакове. Просто Европа няма нужда от подобни супер влакове (до 580 км/ч), или все едно от София до Пловдив да пътуваш с Мазерати 4-порте или Порше Панамера (300 км/ч, за по-бързо), като един Пасат ще свърши абсолютно същата работа (180 км/ч), дори с по-ниски разходи. Предполагам и там в скоро време ще се появят малко по-обикновени и евтини влакове, с по-ниски експлоатационни разходи, и по-евтини билети.

  8. 8 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    До коментар [#4] от "pontius_glarus":

    Проблем на жп транспорта ни е и криворазбраната му "социална" функция, с която той бе натоварен пред 50-60 години. Да не се самозалъгваме, но социалното си има своята цена, която е за сметка на джоба ни. Да не говорим, че често тези "социално" слаби слоеве пътуват все гратис. Или кондукторите не се отчитат?

  9. 9 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    До коментар [#8] от "pontius_glarus":

    Проблемът на БДЖ е целенасоченото неглижиране на железниците за сметка на автобусния транспорт. Даже и източване-Черепа и с БДЖ е правил длаавери.Плюс некадърното управление и корупцията. Има една българска фирма за производство на маневрени локомотиви Експрес сервиз, БДЖ до скоро твърдяха, че не знаят , че съществува , щото не пълнеха шкафчета.

  10. 10 Профил на faro
    faro
    Рейтинг: 130 Неутрално

    До коментар [#7] от "pontius_glarus":

    TGV не се превежда tres grandе vitesse, а train a grandе vitesse....
    Сиреч, не много висока скорост, а високоскоростен влак....
    Иначе си прав за влаковете във Франция.....))

  11. 11 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    в България все още нямаме влак със средна скорост 100 км в час... когато в други страни имат влакове с над 300 км/час...
    ако достигнат 100 км/час ще са доста конкурентни - до Пловдив 1.5 часа, до Бургас 3.5 часа, до Солун 3 часа, до Белград и Букурещ за 4 часа. ех, мечти..

    Истината ни прави свободни.
  12. 12 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    До коментар [#10] от "faro":

    сложих ти (+), макар че май някъде го бях виждал. Но твоето е по-логично.

  13. 13 Профил на z_axis
    z_axis
    Рейтинг: 593 Неутрално

    ""Неслучайно наскоро Франция забрани вътрешните полети. Там обаче си имат TGV (високоскоростни пътнически влакове). "


    Как ще ги е забранила? Има много вътрешни полети, вероятно става дума за забрана на някои много къси полети.

    Както и да е, нищо против човека, но такива утописти са много опасни ако са на властови позиции. Написаното е основно колко е живописно да пътуваш с влак, но въобще не убеждава в предимствата им.

    Влаковете имат своята ниша и тя е пътуване на кратки разстояния без деца и багаж. Във всички останали случаи автомобилите са много по-удобни, а за дълги дистанции самолетите. Западналите гари и неподдържаната инфраструктура са неслучайно такива, защото да се направи всичко това струва толкова милиарди, че авторът няма да може да ги напише. Естествено влаковете биха пробили само със забрани на другите видове транспорт, както е и при всичко останало "зелено".

  14. 14 Профил на Clap
    Clap
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Браво Павел, чудесен анализ и разсъждения.
    Дано да се оправи железопътната инфраструктура и ще направим крачка в правилната посока.

    Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...
  15. 15 Профил на герб е мафия
    герб е мафия
    Рейтинг: 912 Весело

    Влак в България? Такова нещо няма!
    БДЖ да ги закрият! Срам и позор са за страната!

  16. 16 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Обичам влаковете, но навсякъде жп превоза на хора е губещ. По-богатите страни могат да си позволят щедри субсидии.

    А и има значение гъстота на населението - при по-гъсто населени страни има по-малка нужда от субсидии.

    Ние сме хем рядко-населена хем сравнително бедна страна

    Апропо, в западни страни с по-скромни субсидии (САЩ, ЮК) след ВСВ се стига до закриване на жп линии заради възхода на автомобилния транспорт. При нас този процес закъсня с 40г заради социализма, който правеше автомобилите дефицитна стока.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  17. 17 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 743 Неутрално

    До коментар [#9] от "filofob":

    БДЖ им бяха клиенти и сума ти време не можаха да платят на фирмата за реставрацията на една дърта Шкода. Мисля че историята би трябвало все още да е качена на фейсбук страницата на фирмата. Също са им правили проблеми защото им бутат монопола с ремонтните дейности. Много жалка работа.

    This is the place where puddings die.
  18. 18 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4122 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тsonkooo":

    Имам много истина и носталгия в тази статия!Като бях ученик обичах да пътувам с влак до В.Търново, където сестра ми беше студентка/ и по-късно се омъжи/!Та от родното Габрово / през Царева Ливада- ж.п. възел между Трявна и Дряново/ до Търново и обратно!Най-малкото си заслужава заради уникалните гледки около Дряновския Манастир!Но времената се менят!

  19. 19 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4122 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тsonkooo":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Гледката в Искърското дефиле е уникална!Пътувал съм и денем и нощем и на всеки който обожава природата си заслужава да пътува с влак през дефилето!

  20. 20 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4122 Неутрално

    До коментар [#4] от "pontius_glarus":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    За съжаление е така!

  21. 21 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4122 Неутрално

    До коментар [#9] от "filofob":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Открай време /Прехода/ се краде яко от БДЖ-то, а последното е на "командно дишане"!По време на края на режима някъде през средата или края на 80-те БДЖ-то имат пикова година с 50 милиона превозени пътници!Не знам дали днес има и десет милиона пътници!

  22. 22 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 340 Неутрално

    А на някои от гарите все още са запазени старите часовници -истинско бижу направени във Виена и монирани в началото на 20 век.

  23. 23 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1834 Неутрално

    Често ми се случва да пътувам с нощните линии в спалните вагони на БДЖ. Те не са нови, но не са и толкова антични като купетата. Доста запазени, чисти. За жалост са твърде малко и през лятото е невъзможно да си намериш спално място в София-Бургас. Местата се резервират седмици напред. Преди ми се случваше да пътувам във 2ра класа на купетата, но вече ги избягвам. Освен че са твърде стари, там често пътуват разни неприятни пътници - пияни, пушачи, миризливци, цели ромски фамилии. Ако трябва в краен случай да пътувам в купе, взимам винаги 1ва класа - не че е тещо велико, същата мизерия. Нито има пердета, нито какъв "лукс". Само контакти с ток за зареждане на мобилни устройства, ако си носиш зарядно. Но там не пътуват описаните от мен прошляци, щото цената на билета е малко по-голяма. И винаги е спокойно.

    За мен големият проблем на БДЖ си остава дългото пътуване. Цели 6 часа от София до Бургас. За по-малко време във Франция ще отидеш от Париж до Марсилия или във Великобритания от Лондон до Единбург. Също и разписанието. Влаковете София-Бургас тръгват само в часовете до 12 и после вечерта. Понякога нямам възможност да хвана точно тези ранни влакове, а няма други подходящи след обед.

    Мечтая си за деня, когато ще ходим от София зо Бургас за 3 часа.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  24. 24 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 529 Неутрално

    ""Неслучайно наскоро Франция забрани вътрешните полети. Там обаче си имат TGV (високоскоростни пътнически влакове). "Как ще ги е забранила? Има много вътрешни полети, вероятно става дума за забрана на някои много къси полети. Както и да е, нищо против човека, но такива утописти са много опасни ако са на властови позиции. Написаното е основно колко е живописно да пътуваш с влак, но въобще не убеждава в предимствата им.Влаковете имат своята ниша и тя е пътуване на кратки разстояния без деца и багаж. Във всички останали случаи автомобилите са много по-удобни, а за дълги дистанции самолетите. Западналите гари и неподдържаната инфраструктура са неслучайно такива, защото да се направи всичко това струва толкова милиарди, че авторът няма да може да ги напише. Естествено влаковете биха пробили само със забрани на другите видове транспорт, както е и при всичко останало "зелено".
    —цитат от коментар 13 на z_axis


    около софия плаче за влакове - тоз поток дето идва от кюстендил/перник към софия и задръства владая, спокойно може да се качи на влак, ако е направено удобно. ама не е. по-скоро цената на автомобилния превоз трябва да се вдигне (еко такси и тн) и тогава хората ще се върнат към влаковете - в швейцария/германия е прекалено скъпо да поддържаш 20 годишна трошка, и хората предпочитат влак. като стане и тук така, влаковете ще "възкръснат"

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  25. 25 Профил на sim4o
    sim4o
    Рейтинг: 1810 Неутрално

    Петролната ера свършва след 15 - 20 години , говорихме го с Куатрото..

    Естествено, че хората ще се върнат към влака - все с нещо трябва да пътуват ..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK