Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо

Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо

© Associated Press



Европейската комисия предложи 13 законодателни промени, с които ЕС да изпълни обещанието си за ограничаване на глобалното затопляне под 2 градуса по Целзий до средата на века. Смята се, че тогава ще е последната практическа възможност за човечеството да избегне климатичната катастрофа.


За да изпълни обещанията, дадени през 2015 г. с подписването на Парижкото споразумение за климата, ЕС реши преди шест месеца, а преди две седмици облече и в закон, намерението си през следващите 30 години да ограничи толкова произвежданите парникови емисии, че те да са не повече от тези, които се поглъщат или неутрализират.


Но 30 години са твърде далеч, за да стимулират бизнеса, администрацията и гражданите да запретнат ръкави, и затова евроинституциите поставиха междинна цел, постигането на която да гарантира нулевите СО2 емисии през 2050 г. Междинната цел предвижда 55% по-малко емисии от човешките дейности след 10 години спрямо количествата, произвеждани през 1990 г. За последните 30 години ЕС е успял да ги намали с 24%, оставяйки си до 2030 г. да свърши работа за оставащите 31%.




Въпреки че изглежда невъзможно за три пъти по-малко време да се свърши три пъти повече работа, Европейската комисия вярва, че това може да стане, ако се сложи цена на въглерода и се възнагради декарбонизацията.


В плана, предложен в сряда в Брюксел, има различни мерки като нови режими за отоплението на сгради, за автомобилния транспорт, авиацията, корабоплаването, които трябва да плащат, за да цапат, по-висок дял на възобновяемата енергия, масирано засаждане на гори - естествен поглъщател на СО2, и забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Но също и нови начини за облагане на горивата и на вноса на замърсяващи продукти.


Новите данъци, които на пръв поглед засягат бизнеса, няма да подминат потребителите чрез цените на стоките и услугите, които плащат те. Европейската комисия предлага промени в Директивата за енергийното облагане и въвеждане на нова гранична такса за внос на енергоемки продукти.


Какво трябва да знаете за плановете за зелено облагане, преди евродепутатите и страните членки да започнат да ги обсъждат:


Какво представлява механизмът за гранична корекция?


Европейската комисия предлага да се въведе като климатична мярка Механизъм за въглеродна корекция по границите (Carbon Border Adjustment Mechanism). Зад името стои нова такса, която вносителите на определени стоки в ЕС ще плащат на границата. Ако не се измисли по-благозвучно име, тя ще се нарича с по-произносимата английска абревиатура CBAM.
Според създателите ѝ новата такса "ще допринася за намаляване на емисиите в световен мащаб", като стимулира производителите да внедряват по-чисти технологии, за да плащат по-малко за достъп до европейския пазар. В същото време тя ще задържа европейските индустриалци в ЕС, тъй като дори да отидат в държави, в които няма да ги карат да плащат за замърсяване, те пак ще бъдат таксувани, ако решат да върнат продукцията си в ЕС.


Таксата би имала по-голям смисъл, ако се въведе и от други индустриални държави, в противен случай европейските компании просто биха могли да се преместят при най-големите си клиенти, спестявайки си разходите за природа.


Кой ще плаща?


Първоначално таксата ще се събира при внос на пет вида продукция, за които се смята, че се произвеждат с отделянето на най-много парникови газове и за които е най-лесно да изнесат заводите си от ЕС, пренасяйки замърсяването от една част на света в друга.


Облагане на вноса ще има за цимент, желязо и стомана, земеделски торове, алуминий и електричество. През 2025 г. Европейската комисия ще ревизира списъка.


Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо

© Associated Press


От вносната такса ще бъдат освободени производители, които могат да докажат, че вече са платили за излъчените от тях СО2 емисии на мястото на производство и държавите от Европейската икономическа зона (Норвегия, Исландия и Лихтенщайн) и Швейцария, тъй като те вече начисляват емисиите върху местното производство. За вноса на електричество освобождаване ще могат да правят държавите, които до 5 години успеят изцяло да интегрират пазарите си на ток с европейския.


Как ще се плаща?


Вносителите ще купуват въглеродни сертификати, покриващи СО2 емисиите, излъчени при производството, подобно на местните производители, които участват във въглеродния пазар на ЕС чрез търговия на разрешителни. Цената на сертификата за внос ще е равна на тази за въглеродното разрешително в ЕС и ще се определя всяка седмица според стойността, на която се търгуват разрешителните в европейската система СТЕ (ЕТS).


СВАМ ще се въвежда постепенно, като от 2023 до 2025 г. вносителите само ще трябва да се регистрират и да докладват за количествата внесени стоки и СО2 емисиите, емитирани по време на тяхното производство.
От 2026 г. те ще трябва и да заплащат заявените от тях сертификати. До премахването на безплатните квоти за емитиране на парникови газове в ЕС (друго предложение за осъществяване на зеления пакт) вносителите ще плащат само дела продукти, за които ЕС не издава безплатни разрешителни.


Къде ще отидат събраните такси?


Европейската комисия предлага 20% от събраните вносни такси да отиват в европейския бюджет, а останалите да се разпределят между държавите членки за зелени мерки и за компенсиране на уязвимите домакинства и бизнеси, които ще бъдат засегнати от повишаване на цените на горивата.


Изчисленията са, че към 2030 г. ЕС ще може да събира около 10 млрд. евро годишно от вносната такса.


Русия, която е третият по големина вносител в ЕС на стоките, които ще подлежат на облагане - след САЩ и Китай, пресметна, че трябва да плаща допълнително на ЕС 7.6 млрд. евро годишно. Икономическият министър Максим Решетников вече изрази съмнения, че таксата противоречи на правилата на Световната търговска организация и я разтълкува като ограничаване на международната търговия под претекст за борба с промените в климата.


Революция в облагането на горивата


Значително ще се промени и редът за облагане на горивата, като традиционните - бензин и дизел, мазут, газ за отопление, ще поскъпнат значително за сметка на синтетичните и биогоривата, както и на енергията от възобновяеми източници.


Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо

© Associated Press


Еврокомисията предлага ревизия на Директивата за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията, която предвижда нови скали според замърсяването на природата и включване на нови видове горива, които ще засегнат цените на самолетните билети и на стоките, доставяни по море.


Кой колко ще плаща?


Според европейските правила Брюксел определя минимални ставки за облагане на горивата и енергията, а страните членки могат да ги надхвърлят или рядко да минават под тях. Досега те са различни за моторните и за горивата за отопление, като ставките се определят според количеството. Но Европейската комисия иска стойността на данъка да е според енергийното съдържание и при това да се актуализира ежегодно през инфлацията.


Колко ще се начислява на горивата?


Предлага се горивата да се разделят в четири категории според ефекта им върху климата.
Най-високи ще са данъците на горивата от изкопаеми горива - газ, петрол, керосин и някои биогорива - 10.75 евро на гигаджаул (GJ) енергия. Природният и втечненият газ ще се облагат със €7.17/GJ за моторните горива и с €0.6/GJ за отопление, но след 10 години те ще се третират като първата група. В третата категория са биогоривата от по-старо поколение: €5.38/GJ и €0.45/GJ за отопление. Най-благоприятен е режимът за електричеството, устойчивите биогорива, биогазът и водородните горива, където ставката е €0.15/GJ.


Кои изключения отпадат?


Възможността мазутът, газът и други горива, използвани за отопление, да бъдат таксувани под минималните ставки ще отпадне, което ще означава поскъпване на парното и топлата вода, освен ако те не се захранват от чисти горива.


За първи път горивата от изкопаеми източници, използвани в самолетите за вътрешни полети, за рибарските лодки и за корабите няма да бъдат освободени от данък, което ще доведе до поскъпване на пътуванията, на стоките, пренасяни по море и на рибните продукти. Европейската комисия смята, че увеличението на цената за самолетните билети ще е 1%. ЕС ще започне да облага и частните самолети и яхтите, но ще направи изключение за каргополетите и за самолетите, летящи до европейски острови. Корабното гориво ще бъде облагано по ставките за използваното за земеделски нужди, което ще запази привилегията за облагане с намалена ставка.


Кой ще плати за увеличението на данъка върху горивата?


Европейската комисия предлага различни компенсаторни механизми, но всички те ще зависят от политиките на националните власти и няма да има общ модел за подпомагане на най-засегнатите. Минималните ставки за керосина и корабното гориво ще се увеличават плавно за 10 години, докато устойчивите горива за тези сектори ще са на нулеви или минимални ставки, за да се ускори внедряването.


Застрашените от енергийна бедност домакинства могат да бъдат изключени от облагането на горивата за отопление и електроенергия, ако правителството прецени. ЕС ще постави задължителни отстояния между зареждащите станции, за да направи по-достъпни електрическите коли и ще добави още един еврофонд - Социален климатичен фонд, от който ще могат да се дават пари в брой или да се осъществяват проекти за монтиране на по-енергийно ефективни отоплителни инсталации и за изолация на домовете.


"Дневник" ще продължи в следващи публикации да ви запознава с подробностите на предложения от еврокомисията законодателен проект, чрез който ЕС да изпълни целите за намаляване на парниковите газове.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK