Разумна инвестиция било, защото банката му дала изгоден кредит? Да беше проверил дали държавата се нуждае от тока му и какви са процедурите. Проучил как е в Нидерландия, сякаш работи там или ще изнася ток за там.
"Дава пример с Нидерландия, където държавата не само връща ДДС-то за закупените слънчеви панели, но за своя сметка свързва инсталацията за енергопреносната мрежа..."
Да, България не е Нидерландия. Това го знаем отдавна.
Ми Куртев, завърти един непрекъсваем режим на работа, с четири пъти повече работници и печалба - тва умни крушки, LED-лентички и всякакви други лиготии се харчат като топъл хляб. С още малко усилия пробиваш на нидерландския пазар и затваряш цикъла. Ако не си го разбрал - държавата отглежда субсидирано подобие на икономика. Стой далеч.
Сегашният ценови шок се дължи на рязкото поскъпване на цената на природния газ, докато стойността на възобновяемата енергия остава стабилна. Председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен заявява това пред Европейския парламент”
По-правилно е да се каже, че Урсула излъга пред ЕП. Отказът от добив на електроенергия от въглищни централи и зелената такса от 60 евро за Мвтч за въглеродните емисиси, доведоха до дефицит на електроенергия в Европа и поскъпването й от всички източници. Тоест, поскъпването се дължи на малоумната европейска зелена политика в енергетиката. Но по-лесно е да се хвърли вината върху Путин, та да не се разбере какви идиоти ни управляват в Брюксел.
1. Георги Куртев (с хале 3,000 кв'м, и с 48 работника) се радва на....37.5 КВЧ спестени за 7те часа от заранта (на цена 25 ст/квч-10 лв, ДЕСЕТ ЛЕВА).
2. Таксата която взима ЕСО за "разрешение за включване" от 7,800 лв' също е 'Фпичатляваща!
За протокола!
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
Би трябвало отдавна на всички да е станало ясно, че "Държавата" - разбирай политико-олигархичната каста и облужващата я огромна банда чиновници - няма никакъв интерес обикновения човек (или т.н. средна класа) да се развива самостоятелно. Даже напротив. Моят опит е в продължение на 2-3 години минаване по инстанции и всякакви съгласувания да изградя една малка фотоволтаична централа - 30 kW. И това само със собствени средства, без никакви кредити или дотации. И накрая ми беше заявено, от един опитващ се да е "честен" чиновник в EVN, че те нямат никакъв интерес да изкупуват и препродават тока от такива като мен. Какво щели да правят с техния си ток тогава?!... Та - сега съм в процес на довършване на по-малка фотоволтаична централа с батерийно стопанство само за собствените си нужди. И много се надявам да си осигуря поне относителна независимост от енергийната банда.
Цитирам решението на ДКВЕР за цената на изкупуване на електроенергия от такива зелени мощности: ”Фотоволтаични електрически централи с обща инсталирана мощност над 5 kWр до 30 kWp включително, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на присъединени към електроразпределителната мрежа сгради и върху недвижими имоти към тях в урбанизирани територии – 160,11 лв./MWh, при нетно специфично производство 1 380 kWh/kWp.”
Фотоволтаици - 160 лв за Мвтч... ТЕЦ Марица Изток 2 произвежда ток със себестойност 115 лв за Мвтч, към която ЕК държи да се добавят 120 лв за въглеродни емисии. Тоест, ако ЕК не налагаше тъпите си зелени си такси, енергията от въглища щеше да е по-евтина. За тока от АЕЦ Козлодуй, хич няма и да споменавам. Ама според Лайен, другарят Путин бил виновен, а енергията от фотоволтаици държала стабилни цени. И януари, когато таксата за въглеродните емисии скочи от 60 евро на 80 евро за Мвтч, виновен заза цената на тока ще е другаря Дзи Пин, щото Китай харчи много ток. Цирк!
Йовке, толкова ли беше трудно да кажеш и името на фирмата? Че държавата е лоша, то е ясно, но малко израз на солидарност? Или без пари, толкоз? Да си плати Куртев, ще го рекламираме!
По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
В тази статия се пропускат някои елементи. Какво се казва - покривна инсталация от 30 кв за невероятната сума от 35-40 хил. лв., изградена с кредит, на средно напрежение, че и през ЕСО, но одобрена от ЧЕЗ да му изкупуват на 175 лв. Явно ситуацията е че иска да продава на твърда цена, а не на борсова. Явно сметките му за изплащане са грешни, поради грешки при разчетите. Явно всичко е почнало с "инсталация за собствени нужди", за да се спестят малко разходи и после се изкарва държавата виновна, ами не е.
Куртев като беше ПР на Виваком, говореше друго за държавата. Тогава държавата трябваше да брани фактическия монопол на БеТаКа върху инфраструктурата за пренос и Жорката беше с гърдички на амбразурата срещу другите малки интернет-провайдъри. Сега, лошата държава не му купува точеца, щото бранела монопола и не било като в Нидерландия. Много къса памет, Жорка...
Би трябвало отдавна на всички да е станало ясно, че "Държавата" - разбирай политико-олигархичната каста и облужващата я огромна банда чиновници - няма никакъв интерес обикновения човек (или т.н. средна класа) да се развива самостоятелно. Даже напротив. Моят опит е в продължение на 2-3 години минаване по инстанции и всякакви съгласувания да изградя една малка фотоволтаична централа - 30 kW. И това само със собствени средства, без никакви кредити или дотации. И накрая ми беше заявено, от един опитващ се да е "честен" чиновник в EVN, че те нямат никакъв интерес да изкупуват и препродават тока от такива като мен. Какво щели да правят с техния си ток тогава?!... Та - сега съм в процес на довършване на по-малка фотоволтаична централа с батерийно стопанство само за собствените си нужди. И много се надявам да си осигуря поне относителна независимост от енергийната банда.
Второ: Би ли споделил финансовите параметри на този твой проект: Колко ти струват панелите, и конвектора обръщащ правия ток в променлив? До коментар [#12] от "sweeper":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
Тоталният шок и ужас за една енергийна държавно-гарантирана мафия е да има значително количество хора/предприятия, които са енергийно независими, че и дори произвеждат енергия в излишък, за която не искат някакви космически и субсидирани пари, а напълно нормални и пазарни. Това никак не би се харесало на Р.Овч. (който и да е Той ;)
Това съм го писал преди години, защото се шашнах от действията на една друга държава. Дъщеря ми живее и работи в Индияна. Един ден се обажда и пита: -Тати, Щатът предлага да ни субсидира с 1/3 от цената на фотоволгаици на покрива- да приемем ли? Въбще не мислих преди ДА-то! Сега сметките и за ток се движат между 5 и 15 долара, когато не е продала излишъка. Ами така е. Има ДЪРЖАВИ и държави! Соц-мисленето здраво се е вкопчило в нашата "държавица" и няма пускане! За тридесет години трябваше държ. администрация да се е сменила и променила, но не! Стереотипа е непоклатим на всички нива. Отчайващо!!!
Това съм го писал преди години, защото се шашнах от действията на една друга държава.Дъщеря ми живее и работи в Индияна.Един ден се обажда и пита:-Тати, Щатът предлага да ни субсидира с 1/3 от цената на фотоволгаици на покрива- да приемем ли?Въбще не мислих преди ДА-то!Сега сметките и за ток се движат между 5 и 15 долара, когато не е продала излишъка...
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
А най-големият парадокс е, че обикновеният човек който е потърпевш от действията на политико-олигархичната банда, с най-голямо удоволствие продължава да гласува за нея и за това, да бъде тъпкан и мачкан. Едно от най-големите престъпления на Прехода е продажбата на ЕРП-тата от бандата на НДСВ. Част от тази банда беше и Бойко Борисов. ЕРП-тата са държава в държавата, изсмукващи огромен обществен и финансов ресурс. ЕРП-тата не работят в обществен интерес. ЕРП-тата защитават и гонят частно олигархични интереси, маскирани зад някакви уж пазарни отношения. Те нямат интерес от масово и евтино производство на ел.енергия. И това трябва да бъде ясно заявено.
Това съм го писал преди години, защото се шашнах от действията на една друга държава.Дъщеря ми живее и работи в Индияна.Един ден се обажда и пита:-Тати, Щатът предлага да ни субсидира с 1/3 от цената на фотоволгаици на покрива- да приемем ли?Въбще не мислих преди ДА-то!Сега сметките и за ток се движат между 5 и 15 долара, когато не е продала излишъка... —цитат от коментар 20 на Alexander97
Би ли споделил колко е струвало на дъщеря ти да постави фотоволтаиците на покрива, моля (със или без субсидията)?
Мойше, с удоволствие бих ти отговорил, но никога не съм питал с какви средства разполага, колко получава, какво харчи ежемесечно. Знам само това, че щатът и пое една специализация в престижен уни преди около десет години. Тази година на два пъти дойде да ни види, което си е разход. Обещавам да я попитам и ще ти отговоря точно! Иначе си е араламбене. И една поправка! Щатът не е Индиана, а Луизиана :-)! което няма връзка с цената на фото-волтаиците :-)! Бъди здрав, приятелю!
Абсолютно резонно не го искат в микса! Явно на всеки трябва да се обяснява поотделно, че за да ти изкупуват електроенергията, когато не ти трябва е необходимо срещу твоята централа да има конвенционален източник на електроенергия, които да те покрива, когато не подаваш електроенергия. Изглежда много лесно, дайте всички да забием по една соларка и да започнем да произвеждаме електроенергия, само че изобщо НЕ Е толкова просто!
Би трябвало отдавна на всички да е станало ясно, че "Държавата" - разбирай политико-олигархичната каста и облужващата я огромна банда чиновници - няма никакъв интерес обикновения човек (или т.н. средна класа) да се развива самостоятелно. Даже напротив. Моят опит е в продължение на 2-3 години минаване по инстанции и всякакви съгласувания да изградя една малка фотоволтаична централа - 30 kW. И това само със собствени средства, без никакви кредити или дотации. И накрая ми беше заявено, от един опитващ се да е "честен" чиновник в EVN, че те нямат никакъв интерес да изкупуват и препродават тока от такива като мен. Какво щели да правят с техния си ток тогава?!... Та - сега съм в процес на довършване на по-малка фотоволтаична централа с батерийно стопанство само за собствените си нужди. И много се надявам да си осигуря поне относителна независимост от енергийната банда.
Правилно са ти казали, че нямат нужда от тока ти. Няма и как да имат, след като срещу твоята централа трябва да плащат и на дублираща конвенционална централа. Така плащаме 2 пъти за една и съща "мощност". Дано сега с новите цени на тока, ти се върже сметката с батериите, че и там нещата не са розови.
Здравейте, цените на такъв тип системи силно варират и това е разбираемо. За себе си избрах доста по-"оскъпен" вариант с възможно по-високо качество на соларни панели, хибриден инвертор и батериен блок. На този етап сумата се закръгля на 20 хиляди лева. Даже не пресмятам за колко години ще се изплати, но дори при сегашние цени на битовата енергия консумацията от около 10 000 kWh годишно за дома ми, електромобил, поливна систем и т.н. би ми възвърнало инвестицията за 10 години. А цените на тока растат! Но най-важно за мен си остава относителната независимост от мрежата (Матрицата).
До коментар [#20] от "Alexander97":Тоест,ти си съгласен държавата да взима,(точната дума е КРАДЕ,всъщност) пари от едни хора и да ги дава на други хора да си купят фотоволтаици!!!
Всички плащаме данъци – и тук и там! От тези данъци поема разхода за частните инвестиции на семейството на дъщеря ми. От кого краде? Онази държава иска да помогне на ВСИЧКИ, като облекчава производството и преноса на ел енергия! Затова ИНВЕСТИРА, а не краде от гражданите си. Вярно, можеше да построи една АЕЦ Белене, с "помощта" на Русия, ама са тъпи и не се сещат, от кого да поискат помощ! Много криво, направо социалистическо съждение! Още си под впечатление от вчерашната новина за едни милиони, веднага изтеглени и отнесени :-)! За нас продължава да е странно поведението на държавни институции, като случая с дъщеря ми – държава-майка, а не мащеха! Тези милиарди километри магистрали, построени от Боко, изкривиха на много хора представите за държавно управление.
Ми изкъпи се! Ако нямаш баня у вас, има обществени май. Поне това можеше, за останалото няма лесно решение.
Сяка седмица чакам да стане неделя, та сички да влезнем у банята! Гратската не я знам кога е мъшка, кога - женска, та не е много удобно. Благодарим за напомнянето, съвсем на место!
Засега нищо не дава. Някакви добри намерения на хартия, които не знам как ще се случат на практика. Трябва да предадеш за рециклиране стар дизел, трябва да живееш в община с доказано замърсяване на въздуха и още нещо. Естествено, трябва да имаш и останалите 80-90 хиляди. Аз си мисля, че на каращите стари дизеляци за по няколко хиляди лева, само 10 хиляди не им достигат за нова електричка... ;)
До коментар [#17] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Здравейте, цените на такъв тип системи силно варират и това е разбираемо. За себе си избрах доста по-"оскъпен" вариант с възможно по-високо качество на соларни панели, хибриден инвертор и батериен блок. На този етап сумата се закръгля на 20 хиляди лева. Даже не пресмятам за колко години ще се изплати, но дори при сегашние цени на битовата енергия консумацията от около 10 000 kWh годишно за дома ми, електромобил, поливна систем и т.н. би ми възвърнало инвестицията за 10 години. А цените на тока растат! Но най-важно за мен си остава относителната независимост от мрежата (Матрицата).
Поздравления от сърце! Независимостта, Санчо, и свободата от монополиста!!! Дано повече имат възможността да го направят, та мащехата да си завре всичките мечти за ЗАВИСИМИ АЕЦове, където им е мястото! "Евтини" били, а никога не показват парите за складиране на отработеното гориво и почистване на цялата работна площ! За евентуални аварии никой не споменава!
Две неща ме 'ФпИчатлиха в статията:1. Георги Куртев (с хале 3,000 кв'м, и с 48 работника) се радва на....37.5 КВЧ спестени за 7те часа от заранта (на цена 25 ст/квч-10 лв, ДЕСЕТ ЛЕВА).
Туй е понеже разсъждаваш по математическому. Матряла е писан за уманитари. Едно време така в даскало задаваха теми за развиване и требаше да плюнчиш молива да съчиняваш нещо за "тежкото положение на българския народ през време на капитализъма" да запълниш барем 2 страници. Разликата със сега е, че не се пише за капитализъма , а за затоплизъма. Некъде за около 2 минути от интернета се събират следните факти: - за 3 декара фотопанели им искат пестин бона без монтажа (1500 * 350) https://shop.chepakov.com/solarni-paneli-470wp-monokristalni-eurener - пестин бона при икономия 10 лв на ден * 260 дни годишно ше се изплатят незнайно кога - тока на др Куртев къде иска да го продава по 18 стинки ex plant реално не му треба на никой. Общо производството пада https://www.capital.bg/biznes/energetika/2021/01/04/4159486_bulgariia_otchita_rekorden_spad_v_proizvodstvoto_na/ и за да включат др Куртев треба да изключат некой друг. Башка че за балансиране на фототока треба се добави резервна мощност от газова централа и се фактурира и тя на матряла. - от линка горе може да се сметне, че делът на фототоците в потреблението е 4% за радост на Прокопи. В Холандия, къде уманитарите много я хвалят е 1,5% https://www.cbs.nl/en-gb/news/2021/22/11-percent-of-energy-consumption-from-renewable-sources-in-2020 Реално положението сигурно е следното: понеже и при нас се навъртаха емисари да предлагат фототоци - ако декларираш само собствено ползване ти връщат половината пари по европрограма (щото иначе си е живо набутване). Др Куртев явно така е направил и сега опитва да изкяри и некой лев отгоре, но лошата държава му пречи.
И това само със собствени средства, без никакви кредити или дотации. И накрая ми беше заявено, от един опитващ се да е "честен" чиновник в EVN, че те нямат никакъв интерес да изкупуват и препродават тока от такива като мен. Какво щели да правят с техния си ток тогава?!... Та - сега съм в процес на довършване на по-малка фотоволтаична централа с батерийно стопанство само за собствените си нужди. И много се надявам да си осигуря поне относителна независимост от енергийната банда.
Забавно е да се четат жалбите на "бизнесмени" с попарени надежди, че ей сега като си сложат инсталацията и веднага слънцето почва да им печата пари. И когато им кажат, че то така няма да стане, щото пък сметката на EVN не излиза и той и започва - У!А! Банда! Мафия! Ами така работи пазарът бе, гълъбчета. Приоритет ще имат по-големи производители, които гарантират големи количества, а не някакви шушумиги с 30 kW.
Who the fuck are you to lecture me?
Не държавата дали я иска, народът и бизнесът не ти иска безполезната енергия, произвеждана 7-8 месеца в годината в часове, през които на никой не му е потребна. Защото всички тия недостатъци на енергията ти я правят безумно скъпа за джоба на потребителя. Налага се поддържане на резервни мощности или скъп внос за компенсиране, на ПАВЕЦ-ове, батерии и пр. Ами плати за всичко това, пък после заповядай да имаш претенции към държавата и потребителите. Пу дееба и наглото племе, не се ли налапахте бе?
Оф-ф-ф-ф-ф...! Да бе...! Забравихме, че държавата е длъжна да произвежда евтина енергия, която честни частници да продават на "свободния" пазар. И същата тази държава трябва да осигурява условия за да съществува бизнесът на едни червени енергийни фирми. Къде сме тръгнали и ние да се бутаме, да искаме евтин ток и достъп до пренос, а?!
То това е направено, за да защитават интересите на опредлени търговци, електроразпределителните дружества и на мързеливи чиновници паразити. Никой не мисли как България може да стане по-зелена.
то един солар и да е на пазара и да е само за собствени нужди разходите за балансиране все си ги има. но ако е на пазара и можеш да регулираш може и да стане по-лесно
ако върнеш още малко лентата на бетекато като беше държавно сигурно ще се сетиш за разни привилегировани фирми дето бръмчаха с тарикатски договори около монополиста.
До коментар [#20] от "Alexander97":Тоест,ти си съгласен държавата да взима,(точната дума е КРАДЕ,всъщност) пари от едни хора и да ги дава на други хора да си купят фотоволтаици!!!
Ееее, не! Ама, как си го помисли! Ние сме доволни, дето държавата налива стотици милиони в няколко избрани ВЕИ фирми плюс схемите на Ковачки и Белене с раснаците! Ние обичаме да ни обясняват, колко сложно нещо било двупосочния електромер и колко сложно било ЕСО+НЕК да управляват мощностите. Все пак сме наясно, че там работят дебили. Как пък си помислихме, че искаме дребна чст от НАШИТЕ данъци да идват в нашите джобове, а не в схемите на ГЕРБ/ДПС?!
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
еми хубу... ама ей ги аурубис, строят 10 мегавата солари. и като я пуснат ще имаш дни, в които ще имаш до 10 мегавата излишък. демек пак ще трябва да го балансираш. кво прайм тогава? пак ще ти трябва един да следи, каква е прогнозата за слънцето в пирдоп.
Виж ся - от гледна точка на държавата нещата изглеждат различно. Тя със сигурност е направила сметките доста по-добре откъде да избие тези пари. А и вероятно това е мижава сума, сравнена със щетите от десетки пушлявещи дизеляци. Т.е. това "крадене" се нарича политика в дадена област. И винаги е така - взима от едни и дава на други.
Германската икономика е силна и може да издържа 20 милиона търтеи,но такава "система" ще се самовзриви в един момент... Когато на работещите им писне да издържат търтеите...
Ами аз съм написал - всеки да си плаща сметката. Да го измислят как ще стане. Както следва да има допълнителен данък за производителите на такъв ялов ток, пускащи го на пазара, така и допълнителни такси за бизнес потребители, отговорни за необходимостта от балансиране по часове и сезони. И дори по-гъвкави тарифи за битовите потребители, вместо само дневна и нощна. Вместо преференциални цени, субсидии и задължително изкупуване, просто отговорните да си платят за балансирането.
Я да опростим още малко, като за теб. Дали е по-добре 1% или над 10% от колите в един град да са електрички, или такива с ниски емисии? От фледна точка на ФПЧ и екология, разходи за медицина, как е по-добре? 100 или 200 заболели от респираторни бошести на година? Ей така на ангро?
+++! Закона (или наредбата!) за хора като него трябва да се промени. Тук явно не става дума за постоянна продажба на ток. Соларна система от този род надали може да осигури постоянен излишък. Така че не е продажба, а обмяна на ток. Накрая на годината - взел Кольо, дал Кольо, баланса ще покаже... И ако случайно човека наистина има излишък, да се прехвърли за догодина. Вообще няма да има пари в обръщение!!
Свободни съчинения, къде пише да се спира? Да заповядат. Просто да си поемат и скритите разходи, вместо да товарят потребители и данъкоплатци с тях. То некой може да реши да добива и ток от мълнии, пък после да настоява му го изкупуват.
Верно ли бе смешнико, а тока дето ТЕЦ на въглища и АЕЦ произвеждат, когато на никого не трябва щото трудно се регулират, там всичко е евтино и нЕма проблеми... Дори ПАВЕЦ са го измислили и построили заради партийно поръчение, а не щото трябва точно заради тези големи и нерегулируеми (увеличаване и намаляване на мощността се прави за часове, което си е все едно да не се регулират, а и КПД-то им пада драстично) мощности. Споко, когато тези с малките солари на покривите станат достатъчно много, ще се намери начина, я чрез мини ПАВЕЦ, я чрез батерии (онези дето Мъск ги прави точно за балансиране на енергийни системи), я чрез фирмени коли на ток... Навремето така гробокопаехте за АГУ-тата в колите, пък днес всяка бензиностанция има колонка за газ, че и метан навлезе на пазара...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Верно, да! А алабализмите дето сте ги написали, са далеч от реалността. Дори слънчеви държави имаха сериозни проблеми с енергетиката си, точно заради такива мечтатели като вас. Австралия се отказа лекинко от батериите. Нищо де, ще стане някой ден, няма съмнение, но преди това ще ни накарат да плащаме 10-торни цени!
До коментар [#46] от "Petleshev":Кога е пикът на потребление в денонощието и кога по сезони, тъпчо? И вписва ли се това с произведената слънчева енергия? Ай чезни от тука!
Не лъжи така нагло, байно. Тази година кога беше пикът на потребление на електричество? Около 20 юли беше - когато всичкото селяндур, като тебе - беше надуло климатиците, че слънцето много му печало и здраво се потяло. Даже имаше временен режим ан тока - спираха го заради претоварване на системата.
На г-н Куртев предлагам следният най-смислен подход за действие. Нека се води от максимата, че ЕСО или който и да е там никога няма да ти изкупи енергията на по-висока цена, отколкото после би ти я продал, ако ти потрябва. Това е факт, който важи не само в БГ за съжаление - Дейв от EEVBlog беше стигнал до същия извод с неговите фотоволтаици в Австралия.
Та, за г-н Куртев: взима си 50 кВч акумулатори, които ще му струват горе-долу колкото абсурдната такса на ЕСО. Респективно си трупа в тях всичкия генериран от фотоволтаиците ток, който не е успял да използва на момента. Така после ще ползва по-малко ток от националната мрежа. Така хем показва среден пръст на ЕСО, хем по най-смислен за него начин инвестира тези 7800 лв, като възвращаемостта ще е по-малка от 2 години (при 25ст/квч, а ако сегашните високи цени се задържат - и по-малко от 2 години).
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
....когато не ти трябва е необходимо срещу твоята централа да има конвенционален източник на електроенергия, които да те покрива, когато не подаваш електроенергия. Изглежда много лесно, дайте всички да забием по една соларка и да започнем да произвеждаме електроенергия, само че изобщо НЕ Е толкова просто!
Колега, защо всичко което се случва в развитите държави е толкова трудно, скъпо, и практическо невъзможно у нас?
И защо най-лесното у нас е винаги свръхскъпо (напр. АЕЦ за 24-30 млрд € (досега към 4 млрд €), и всичко опаковано в найлони под вещата охрана на Росатом (те най-много разбирали от това)
На г-н Куртев предлагам следният най-смислен подход за действие.Нека се води от максимата, че ЕСО или който и да е там никога няма да ти изкупи енергията на по-висока цена, отколкото после би ти я продал, ако ти потрябва. Това е факт, който важи не само в БГ за съжаление......
Аз пък мисля, че този факт не е за съжаление, а е съвсем логичен. И предполагам, че и г-н Куртев не си е правил илюзии, и въпреки всичко щял да е доволен - да си покрие една голяма част от енергийните нужди, и това което му е излишно (в определени моменти, когато не може да оползотвори енергията) да може да получи нещо насреща.
Иначе този пич , като си произвежда зелена енергия за собствени нужди и никой не го спира - ОК.. Да си купи и от батериите на "Тесла" и събота, неделя да си събира електричество.. Или да си прави водород ..
Като не му щат енергията, да им я продава - майната им.. и без тях ще си се оправя..
Соц-мисленето здраво се е вкопчило в нашата "държавица" и няма пускане! За тридесет години трябваше държ. администрация да се е сменила и променила, но не! Стереотипа е непоклатим на всички нива. Отчайващо!!!
"Дава пример с Нидерландия, където държавата не само връща ДДС-то за закупените слънчеви панели, но за своя сметка свързва инсталацията за енергопреносната мрежа..."
Да, България не е Нидерландия. Това го знаем отдавна.
Като говорим за Европа и "напредналите държави" и за дизели в едно и също изречение, някой запитва ли се , защо в Европа има към 43% дизели, а в САЩ и Япония са по 17%-20%?
Да, заради Държавата .. дизелите принципно имат по-малко СО2 за единица произведена работа, сравнени с алтернативи - за това им слагаха облекчения ..
Ето "Блумбърг":
".. In 2017, European consumers bought more gasoline than diesel cars for the first time since 2009. The problem: the vehicles emit 10 percent to 40 percent more CO2 than their diesel counterparts..."
Ега ти държавата тогава. В Холандия ти плащат за да си направиш фотоволтаици, тук държавата ги глобява, защото проивеждат чиста енергия , а субсидира замърсяващи тецове и купува демодирани атомни рактори...
Отказват се, щото им въртят номера около изкупуването, сещаш ли се, някой нарочно прецаква пазара... като у нас с бюрократичните изисквания и откровено наказателните такси.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
До коментар [#62] от "karatista":Свободни съчинения, къде пише да се спира? Да заповядат. Просто да си поемат и скритите разходи, вместо да товарят потребители и данъкоплатци с тях.То некой може да реши да добива и ток от мълнии, пък после да настоява му го изкупуват.
Я пак да поразмислиш. Кой забранява да има втори водопровод, второ парно, втора ел.мрежа... и защо всичките са се влюбили в определения от рода "естествен монопол". Все едно утре да ти кажат, "улицата е само за автомобили, а ти с микробуса си намери твоя си улица или си го карай само в имота."
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Защото в развитите страни има достатъчно овци, които да платят сметката, за да ти е "лесно" и "евтино". Не за стригане, а за дране. В България вече са им одрали по 2-3 кожи та не остана за подобни неадекватни идеологически глезотии.
А може би и втора улица ще искаш, втора община, второ сметосъбиране? Аман вече от вашите либераски бълнувания. 10 водопровода и 10 парнА ли да ти прекарат в сградата, ако всеки иска да се върже към различен доставчик? И после, конкуренция в големия град, а в малкия където не е рентабилно, кой ще ти достави подобни услуги? Или да се набутаме всички в София за да е по-лесно на частниците да те стрижат? Точно затова подобни услуги са и следва да си останат монополизирани, най-добре от държавата, за да може печалбата от големия град да покрие загубата в малките населени места и отдалечени райони. Същото и с образованието, медицината и пр. и пр.
Не разбирам какво толкова се учудват от таксата на ЕСО. Има определени разходи по присъединяване на производители на енергия. Понеже инсталацията е малка и не излиза рентабилно, но това не променя факта че тези разходи трябва да се направят. Ясно, че човека иска да са за чужда сметка, но просто няма да стане. Със сигурност може да измисли нещо като да копае биткойни или друго, за да употреби енергията. И да - ако може да ползваш цялата енергия, която произвеждаш от фотоволтаици инвестицията е страхотна дори на старите цени, на сегашните сигурно за по-малко от 3 години се изплаща. На фона на изброените отрицателни страни като необходимостта от заместващи мощности в коментарите, съм длъжен да спомена големия им плюс, а той е че произвеждат енергията на мястото където тя се употребява.
По първия въпрос си пропуснал да прочетеш че тези 37.5 KW/h са от нищото, понеже времето от няколко дни е облачно. В слънчев ден сигурно ще е няколко пъти повече.
Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
До коментар [#82] от "gost22":А може би и втора улица ще искаш, втора община, второ сметосъбиране? Аман вече от вашите либераски бълнувания. 10 водопровода и 10 парнА ли да ти прекарат в сградата...
С това мислене на "един печели ако друг губи" ще го добуташ до диктатура или комунизъм. Гледай сега нещо, дето и ти го знаеш ама не се сещаш щото мислиш само как " няма и неможе". Второ сметосъбиране го има, че при това разделно, просто идва друга фирма за другото. Може да го видиш на живо при фирмите, дето оперират с контейнерите за ремонт. За 10 водопровода, и там ги има. Водоснабдяването на ВиК, с тръбите, кладенец или водоноска — три варианта. За мръсната вода пак така ВиК, класическата септична яма (вече забранена, но се ползва от заварено положение), изгребна септична яма, че някои си имат и собствена, индивидуална пречиствателна станция. И то кво се оказва, че можело и по две и по три варианта за нещо, ама го могат и правят либерастите, а "здравите сили" не се сещате дори да си го представите. Помня как се подигравахте на шофьорите с АГУ-та в началото, че трябва да пълнят и една туба с газ, та да стигнат до следващата газ-станция, обаче днес колите масово на газ, а всяка бензиностанция стандартно има колонка за газ. Същото и с ВЕИ и соларите ще стане, щото гледам се подигравате вместо да мислите.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Какво, ще опъват нови кабели от трафопоста до покрива, ще строят нов далекопровод или какво ново ще сложат във веригата, та нали вече обекта е захранен стандартно. Просто се заменя стандартния с "двупосочен" електромер , малко допълнителна защита и о, БОЖЕ, модул за дистанционно управление. Обаче тези неща са евтини, щото ги купуват на едро, а не като мен и теб бутик, на дребно и цената по три... Подозирам, че след време точно тези ще предлагат точно тези неща безплатно, само и само да се навиеш да си вържеш соларите от покрива към тяхната мрежа, ама трябва да мине време, фирмите за бяла техника да се усетят кое-как и да почнат да продават бялата техника с бонус солари.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Свободни съчинения. Това, за което говориш е конкуренция точно толкова, колкото и водоноската ти е водопровод. Та ти какво искаш да кажеш изобщо? Слагай си панел или си копай септична яма и си независим от света, кой ти пречи и за какво недоволстваш?
Еднакво е, дори в слънчев ден е леко по-зле. Въпроса е, че системата разхищава двупосочно, вместо да спестява двупосочно. От едната страна отказват безплатната соларна енергия, от другата страна въртят АЕЦ и ТЕЦ, които не си регулират мощността спрямо потреблението. Да, тези с радиацията и топлината, за да си променят леко мощността, си скапват КПД-то, и им отнема няколко часа заради температурните разлики и голямата инертност на системата. Питай кой да е параджия или енергетик ако смяташ че лъжа. Та тези вместо да строят множество малки ПАВЕЦ (евтино, щото могат да ги поръчат на едро и цената наистина да е пазарно приемлива) и да печелят от излишната енергия на ВЕИ, солари и топлоелектроцентралите, те само гледат как да жулят яки такси и да искат вдигане на цените.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Ми точно това правя, и още куп народ (за в България говоря, щото по света е масово) — избираме си кое ни пасва и уйдисва, а не като тебе и подобните дето се връзваме към "естествения" монополист, после ревем че: скъпо, недостатъчно и некачествено, и ако може държавата да вземе от другите та да ни доплаща сметките...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
А, пропуснах за " 10 парнА ли да ти прекарат в сградата" дето нямало как, баце, и второ парно съм виждал на живо в България. При това излиза в пъти по-евтино от твоето "единственото". Баси, либерастките номера, а?
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Ами какво ревеш тогава, за какво претендираш, след като си независим от системата? Не знам да съм писал да се взима от другите, напротив - всеки да си плати сметката, включително и косвените разходи.
Щом гледаш на водоноската като на втори тръбопровод, не искам и да си представям какво разбираш под второ парно. А дюшекът ти сигурно е спестовен влог?
Десетки жилища добре ли е за "второ" парно? И цената на "второто парно" на всяко от тези жилища, наистина е в пъти надолу спрямо "естествения" монополист. За "водоноската" идея си нямаш за какво и на колко народ се присмиваш. Това, че на теб не ти е известно, съвсем не означава че нещото го няма, че няма файда от него или никой не го ползва.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
2.Къде аджеба, да ги строят теа малки ПАВЕЦ? Къде има подходящи места останали в България ? Трябва да има каскадно разположение с горен резервоар и долен резервоар и достатъчно пад.. Освен това регионът не бива да има чести засухи ..
Това, че "нещо го има" и се ползва в третия свят по коя точно логика го прави втори, трети и пр. водопровод? Ами със стомните до селската чешма кой водопровод е? Не знам с какви либерални глупости си се набълбукал, но сериозно бъркаш понятията.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
john trivolta
Рейтинг: 735 ЛюбопитноРазумна инвестиция било, защото банката му дала изгоден кредит? Да беше проверил дали държавата се нуждае от тока му и какви са процедурите. Проучил как е в Нидерландия, сякаш работи там или ще изнася ток за там.
lz73
Рейтинг: 1735 НеутралноДо коментар [#1] от "john_3volta":
Правилно, за какъв и е на държавата неговия евтин ток. Тя предпочита този на Доган, Ковачки и компания...и МИ2, разбира се.
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3805 НеутралноБюрокрацията е основна пречка за каквото и да е било. Не само у нас, но и по света.
pontius_glarus
Рейтинг: 3474 Неутрално"Дава пример с Нидерландия, където държавата не само връща ДДС-то за закупените слънчеви панели, но за своя сметка свързва инсталацията за енергопреносната мрежа..."
Да, България не е Нидерландия. Това го знаем отдавна.
pontius_glarus
Рейтинг: 3474 НеутралноДо коментар [#4] от "pontius_glarus":
Забравих, в Нидерландия са меки китки.
Lemmy
Рейтинг: 1922 НеутралноМи Куртев, завърти един непрекъсваем режим на работа, с четири пъти повече работници и печалба - тва умни крушки, LED-лентички и всякакви други лиготии се харчат като топъл хляб. С още малко усилия пробиваш на нидерландския пазар и затваряш цикъла. Ако не си го разбрал - държавата отглежда субсидирано подобие на икономика. Стой далеч.
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#6] от "Lemmy":
Прочети пост №4 и си задай въпросът дали в Нидерландия не се субсидира икономиката и?
Lemmy
Рейтинг: 1922 ВеселоВ случая "въпросът" е допълнение, второстепенна част на изречението и следователно се изписва с кратък член - въпроса.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 335 НеутралноСегашният ценови шок се дължи на рязкото поскъпване на цената на природния газ, докато стойността на възобновяемата енергия остава стабилна. Председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен заявява това пред Европейския парламент”
По-правилно е да се каже, че Урсула излъга пред ЕП.
Отказът от добив на електроенергия от въглищни централи и зелената такса от 60 евро за Мвтч за въглеродните емисиси, доведоха до дефицит на електроенергия в Европа и поскъпването й от всички източници. Тоест, поскъпването се дължи на малоумната европейска зелена политика в енергетиката. Но по-лесно е да се хвърли вината върху Путин, та да не се разбере какви идиоти ни управляват в Брюксел.
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#9] от "Котаракът на Шрьодингер":
Не се ли цели с поскъпването на тока да се "отстрелят" някои конкуренти държави?
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1270 НеутралноДве неща ме 'ФпИчатлиха в статията:
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi1. Георги Куртев (с хале 3,000 кв'м, и с 48 работника) се радва на....37.5 КВЧ спестени за 7те часа от заранта (на цена 25 ст/квч-10 лв, ДЕСЕТ ЛЕВА).
2. Таксата която взима ЕСО за "разрешение за включване" от 7,800 лв' също е 'Фпичатляваща!
За протокола!
sweeper
Рейтинг: 340 НеутралноБи трябвало отдавна на всички да е станало ясно, че "Държавата" - разбирай политико-олигархичната каста и облужващата я огромна банда чиновници - няма никакъв интерес обикновения човек (или т.н. средна класа) да се развива самостоятелно. Даже напротив. Моят опит е в продължение на 2-3 години минаване по инстанции и всякакви съгласувания да изградя една малка фотоволтаична централа - 30 kW. И това само със собствени средства, без никакви кредити или дотации. И накрая ми беше заявено, от един опитващ се да е "честен" чиновник в EVN, че те нямат никакъв интерес да изкупуват и препродават тока от такива като мен. Какво щели да правят с техния си ток тогава?!... Та - сега съм в процес на довършване на по-малка фотоволтаична централа с батерийно стопанство само за собствените си нужди. И много се надявам да си осигуря поне относителна независимост от енергийната банда.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 335 НеутралноЦитирам решението на ДКВЕР за цената на изкупуване на електроенергия от такива зелени мощности:
”Фотоволтаични електрически централи с обща инсталирана мощност над 5 kWр до 30 kWp включително, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на присъединени към електроразпределителната мрежа сгради и върху недвижими имоти към тях в урбанизирани територии – 160,11 лв./MWh, при нетно специфично производство 1 380 kWh/kWp.”
Фотоволтаици - 160 лв за Мвтч...
ТЕЦ Марица Изток 2 произвежда ток със себестойност 115 лв за Мвтч, към която ЕК държи да се добавят 120 лв за въглеродни емисии.
Тоест, ако ЕК не налагаше тъпите си зелени си такси, енергията от въглища щеше да е по-евтина.
За тока от АЕЦ Козлодуй, хич няма и да споменавам.
Ама според Лайен, другарят Путин бил виновен, а енергията от фотоволтаици държала стабилни цени. И януари, когато таксата за въглеродните емисии скочи от 60 евро на 80 евро за Мвтч, виновен заза цената на тока ще е другаря Дзи Пин, щото Китай харчи много ток. Цирк!
UJC4040
Рейтинг: 521 НеутралноЙовке, толкова ли беше трудно да кажеш и името на фирмата? Че държавата е лоша, то е ясно, но малко израз на солидарност?
По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.Или без пари, толкоз? Да си плати Куртев, ще го рекламираме!
ivanko77
Рейтинг: 446 НеутралноВ тази статия се пропускат някои елементи. Какво се казва - покривна инсталация от 30 кв за невероятната сума от 35-40 хил. лв., изградена с кредит, на средно напрежение, че и през ЕСО, но одобрена от ЧЕЗ да му изкупуват на 175 лв. Явно ситуацията е че иска да продава на твърда цена, а не на борсова. Явно сметките му за изплащане са грешни, поради грешки при разчетите. Явно всичко е почнало с "инсталация за собствени нужди", за да се спестят малко разходи и после се изкарва държавата виновна, ами не е.
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 ВеселоКуртев като беше ПР на Виваком, говореше друго за държавата. Тогава държавата трябваше да брани фактическия монопол на БеТаКа върху инфраструктурата за пренос и Жорката беше с гърдички на амбразурата срещу другите малки интернет-провайдъри. Сега, лошата държава не му купува точеца, щото бранела монопола и не било като в Нидерландия. Много къса памет, Жорка...
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUМОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1270 НеутралноПърво-ЕВАЛА за инициативата😀
Второ: Би ли споделил финансовите параметри на този твой проект: Колко ти струват панелите, и конвектора обръщащ правия ток в променлив?
До коментар [#12] от "sweeper":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
Kosta Delev
Рейтинг: 690 ЛюбопитноТоталният шок и ужас за една енергийна държавно-гарантирана мафия е да има значително количество хора/предприятия, които са енергийно независими, че и дори произвеждат енергия в излишък, за която не искат някакви космически и субсидирани пари, а напълно нормални и пазарни. Това никак не би се харесало на Р.Овч. (който и да е Той ;)
Alexander97
Рейтинг: 2533 Неутрално.., а тук сме супер пичове, малко вмирисани, доста прости и "най-умни!"
Alexander97
Рейтинг: 2533 НеутралноТова съм го писал преди години, защото се шашнах от действията на една друга държава.
Дъщеря ми живее и работи в Индияна.
Един ден се обажда и пита:
-Тати, Щатът предлага да ни субсидира с 1/3 от цената на фотоволгаици на покрива- да приемем ли?
Въбще не мислих преди ДА-то!
Сега сметките и за ток се движат между 5 и 15 долара, когато не е продала излишъка.
Ами така е.
Има ДЪРЖАВИ и държави!
Соц-мисленето здраво се е вкопчило в нашата "държавица" и няма пускане!
За тридесет години трябваше държ. администрация да се е сменила и променила, но не! Стереотипа е непоклатим на всички нива.
Отчайващо!!!
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#20] от "Alexander97":
Тоест,ти си съгласен държавата да взима,(точната дума е КРАДЕ,всъщност) пари от едни хора и да ги дава на други хора да си купят фотоволтаици!!!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 1270 ЛюбопитноБи ли споделил колко е струвало на дъщеря ти да постави фотоволтаиците на покрива, моля (със или без субсидията)?
До коментар [#20] от "Alexander97":
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#12] от "sweeper":
Бивш tww09306483.А най-големият парадокс е, че обикновеният човек който е потърпевш от действията на политико-олигархичната банда, с най-голямо удоволствие продължава да гласува за нея и за това, да бъде тъпкан и мачкан.
Едно от най-големите престъпления на Прехода е продажбата на ЕРП-тата от бандата на НДСВ. Част от тази банда беше и Бойко Борисов. ЕРП-тата са държава в държавата, изсмукващи огромен обществен и финансов ресурс. ЕРП-тата не работят в обществен интерес. ЕРП-тата защитават и гонят частно олигархични интереси, маскирани зад някакви уж пазарни отношения. Те нямат интерес от масово и евтино производство на ел.енергия. И това трябва да бъде ясно заявено.
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 ВеселоДо коментар [#21] от "deaf":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUЗад този коментар се крие дивият либертарианец, който вижда държавата като един голям обирджия.
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#24] от "Пипера е много лют":
Бивш tww09306483.Точно. И аз понякога недоумявам, защо сравняват нашето посткомунистическо блато с нормални държави?
Alexander97
Рейтинг: 2533 НеутралноТова съм го писал преди години, защото се шашнах от действията на една друга държава.Дъщеря ми живее и работи в Индияна.Един ден се обажда и пита:-Тати, Щатът предлага да ни субсидира с 1/3 от цената на фотоволгаици на покрива- да приемем ли?Въбще не мислих преди ДА-то!Сега сметките и за ток се движат между 5 и 15 долара, когато не е продала излишъка...
—цитат от коментар 20 на Alexander97
Би ли споделил колко е струвало на дъщеря ти да постави фотоволтаиците на покрива, моля (със или без субсидията)?
До коментар [#20] от "Alexander97":
Мойше, с удоволствие бих ти отговорил, но никога не съм питал с какви средства разполага, колко получава, какво харчи ежемесечно.
Знам само това, че щатът и пое една специализация в престижен уни
преди около десет години.
Тази година на два пъти дойде да ни види, което си е разход.
Обещавам да я попитам и ще ти отговоря точно! Иначе си е араламбене.
И една поправка!
Щатът не е Индиана, а Луизиана :-)! което няма връзка с цената на фото-волтаиците :-)!
Бъди здрав, приятелю!
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#25] от "Petleshev":
"Посткомунистическото блато" дава 12 000лв. за електрокола. "Дава",тоест краде от народа си.
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноАбсолютно резонно не го искат в микса! Явно на всеки трябва да се обяснява поотделно, че за да ти изкупуват електроенергията, когато не ти трябва е необходимо срещу твоята централа да има конвенционален източник на електроенергия, които да те покрива, когато не подаваш електроенергия. Изглежда много лесно, дайте всички да забием по една соларка и да започнем да произвеждаме електроенергия, само че изобщо НЕ Е толкова просто!
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#12] от "sweeper":
Правилно са ти казали, че нямат нужда от тока ти. Няма и как да имат, след като срещу твоята централа трябва да плащат и на дублираща конвенционална централа. Така плащаме 2 пъти за една и съща "мощност". Дано сега с новите цени на тока, ти се върже сметката с батериите, че и там нещата не са розови.
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#19] от "Alexander97":
Ми изкъпи се! Ако нямаш баня у вас, има обществени май. Поне това можеше, за останалото няма лесно решение.
sweeper
Рейтинг: 340 НеутралноДо коментар [#17] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Здравейте, цените на такъв тип системи силно варират и това е разбираемо. За себе си избрах доста по-"оскъпен" вариант с възможно по-високо качество на соларни панели, хибриден инвертор и батериен блок. На този етап сумата се закръгля на 20 хиляди лева. Даже не пресмятам за колко години ще се изплати, но дори при сегашние цени на битовата енергия консумацията от около 10 000 kWh годишно за дома ми, електромобил, поливна систем и т.н. би ми възвърнало инвестицията за 10 години. А цените на тока растат! Но най-важно за мен си остава относителната независимост от мрежата (Матрицата).
Alexander97
Рейтинг: 2533 НеутралноВсички плащаме данъци – и тук и там! От тези данъци поема разхода за частните инвестиции на семейството на дъщеря ми. От кого краде?
Онази държава иска да помогне на ВСИЧКИ, като облекчава производството и преноса на ел енергия! Затова ИНВЕСТИРА, а не краде от гражданите си.
Вярно, можеше да построи една АЕЦ Белене, с "помощта" на Русия, ама са тъпи и не се сещат, от кого да поискат помощ!
Много криво, направо социалистическо съждение!
Още си под впечатление от вчерашната новина за едни милиони, веднага изтеглени и отнесени :-)!
За нас продължава да е странно поведението на държавни институции, като случая с дъщеря ми – държава-майка, а не мащеха!
Тези милиарди километри магистрали, построени от Боко, изкривиха на много хора представите за държавно управление.
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#20] от "Alexander97":
Онзи ден гледах видео с един в САЩ, който от 10 години е така и каза, че на 8-мата година инсталацията му се изплатила и вече бил на кирийка. :-)
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#26] от "Alexander97":
Луизиана е доста на юг. Не може да се сравнява с нашата ширина. При нас няма толкова слънце!
Alexander97
Рейтинг: 2533 НеутралноМи изкъпи се! Ако нямаш баня у вас, има обществени май. Поне това можеше, за останалото няма лесно решение.
Сяка седмица чакам да стане неделя, та сички да влезнем у банята!
Гратската не я знам кога е мъшка, кога - женска, та не е много удобно.
Благодарим за напомнянето, съвсем на место!
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#27] от "deaf":
Бивш tww09306483.Засега нищо не дава. Някакви добри намерения на хартия, които не знам как ще се случат на практика. Трябва да предадеш за рециклиране стар дизел, трябва да живееш в община с доказано замърсяване на въздуха и още нещо. Естествено, трябва да имаш и останалите 80-90 хиляди. Аз си мисля, че на каращите стари дизеляци за по няколко хиляди лева, само 10 хиляди не им достигат за нова електричка... ;)
Alexander97
Рейтинг: 2533 НеутралноПоздравления от сърце!
Независимостта, Санчо, и свободата от монополиста!!!
Дано повече имат възможността да го направят, та мащехата да си завре всичките мечти за ЗАВИСИМИ
АЕЦове, където им е мястото!
"Евтини" били, а никога не показват парите за складиране на отработеното гориво и почистване на цялата работна площ!
За евентуални аварии никой не споменава!
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#35] от "Alexander97":
хахах Ако е женска казваш, че днес се чувстваш жена и влизаш. Няма проблем. Питай Дневник. хахах :-)
dosetliv
Рейтинг: 1363 НеутралноТуй е понеже разсъждаваш по математическому. Матряла е писан за уманитари. Едно време така в даскало задаваха теми за развиване и требаше да плюнчиш молива да съчиняваш нещо за "тежкото положение на българския народ през време на капитализъма" да запълниш барем 2 страници. Разликата със сега е, че не се пише за капитализъма , а за затоплизъма.
Некъде за около 2 минути от интернета се събират следните факти:
- за 3 декара фотопанели им искат пестин бона без монтажа (1500 * 350)
https://shop.chepakov.com/solarni-paneli-470wp-monokristalni-eurener
- пестин бона при икономия 10 лв на ден * 260 дни годишно ше се изплатят незнайно кога
- тока на др Куртев къде иска да го продава по 18 стинки ex plant реално не му треба на никой. Общо производството пада https://www.capital.bg/biznes/energetika/2021/01/04/4159486_bulgariia_otchita_rekorden_spad_v_proizvodstvoto_na/ и за да включат др Куртев треба да изключат некой друг. Башка че за балансиране на фототока треба се добави резервна мощност от газова централа и се фактурира и тя на матряла.
- от линка горе може да се сметне, че делът на фототоците в потреблението е 4% за радост на Прокопи. В Холандия, къде уманитарите много я хвалят е 1,5% https://www.cbs.nl/en-gb/news/2021/22/11-percent-of-energy-consumption-from-renewable-sources-in-2020
Реално положението сигурно е следното: понеже и при нас се навъртаха емисари да предлагат фототоци - ако декларираш само собствено ползване ти връщат половината пари по европрограма (щото иначе си е живо набутване). Др Куртев явно така е направил и сега опитва да изкяри и некой лев отгоре, но лошата държава му пречи.
Helen of Z
Рейтинг: 32 ВеселоЗабавно е да се четат жалбите на "бизнесмени" с попарени надежди, че ей сега като си сложат инсталацията и веднага слънцето почва да им печата пари. И когато им кажат, че то така няма да стане, щото пък сметката на EVN не излиза и той и започва - У!А! Банда! Мафия! Ами така работи пазарът бе, гълъбчета. Приоритет ще имат по-големи производители, които гарантират големи количества, а не някакви шушумиги с 30 kW. Who the fuck are you to lecture me?
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#40] от "Helen of Bikini":
Бивш tww09306483.С едно малко уточнение. Така работи мутро-олигополният пазар в България.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноНе държавата дали я иска, народът и бизнесът не ти иска безполезната енергия, произвеждана 7-8 месеца в годината в часове, през които на никой не му е потребна. Защото всички тия недостатъци на енергията ти я правят безумно скъпа за джоба на потребителя. Налага се поддържане на резервни мощности или скъп внос за компенсиране, на ПАВЕЦ-ове, батерии и пр. Ами плати за всичко това, пък после заповядай да имаш претенции към държавата и потребителите. Пу дееба и наглото племе, не се ли налапахте бе?
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#42] от "wtq17649538":
Бивш tww09306483.Оф-ф-ф-ф-ф...! Да бе...! Забравихме, че държавата е длъжна да произвежда евтина енергия, която честни частници да продават на "свободния" пазар. И същата тази държава трябва да осигурява условия за да съществува бизнесът на едни червени енергийни фирми. Къде сме тръгнали и ние да се бутаме, да искаме евтин ток и достъп до пренос, а?!
Batezuzi
Рейтинг: 1837 НеутралноТо това е направено, за да защитават интересите на опредлени търговци, електроразпределителните дружества и на мързеливи чиновници паразити. Никой не мисли как България може да стане по-зелена.
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#39] от "dosetliv":
то един солар и да е на пазара и да е само за собствени нужди разходите за балансиране все си ги има. но ако е на пазара и можеш да регулираш може и да стане по-лесно
Petleshev
Рейтинг: 2433 НеутралноДо коментар [#42] от "wtq17649538":
Бивш tww09306483.Никой не му е потребна евтина енергия през работно време? Интересна концепция...!
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#16] от "Пипера е много лют":
ако върнеш още малко лентата на бетекато като беше държавно сигурно ще се сетиш за разни привилегировани фирми дето бръмчаха с тарикатски договори около монополиста.
ali_ibn_isa
Рейтинг: 464 ЛюбопитноЕеее, не!
Ама, как си го помисли!
Ние сме доволни, дето държавата налива стотици милиони в няколко избрани ВЕИ фирми плюс схемите на Ковачки и Белене с раснаците!
Ние обичаме да ни обясняват, колко сложно нещо било двупосочния електромер и колко сложно било ЕСО+НЕК да управляват мощностите. Все пак сме наясно, че там работят дебили.
Как пък си помислихме, че искаме дребна чст от НАШИТЕ данъци да идват в нашите джобове, а не в схемите на ГЕРБ/ДПС?!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#46] от "Petleshev":
Кога е пикът на потребление в денонощието и кога по сезони, тъпчо? И вписва ли се това с произведената слънчева енергия? Ай чезни от тука!
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#50] от "wtq17649538":
еми хубу... ама ей ги аурубис, строят 10 мегавата солари. и като я пуснат ще имаш дни, в които ще имаш до 10 мегавата излишък. демек пак ще трябва да го балансираш. кво прайм тогава? пак ще ти трябва един да следи, каква е прогнозата за слънцето в пирдоп.
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#51] от "karatista":
10M за собтвени нужди, да уточним
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 НеутралноДо коментар [#27] от "deaf":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUВиж ся - от гледна точка на държавата нещата изглеждат различно. Тя със сигурност е направила сметките доста по-добре откъде да избие тези пари. А и вероятно това е мижава сума, сравнена със щетите от десетки пушлявещи дизеляци. Т.е. това "крадене" се нарича политика в дадена област. И винаги е така - взима от едни и дава на други.
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#53] от "Пипера е много лют":
Германската икономика е силна и може да издържа 20 милиона търтеи,но такава "система" ще се самовзриви в един момент... Когато на работещите им писне да издържат търтеите...
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 ВеселоДо коментар [#47] от "karatista":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUЕ, Куртев знае добре.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#51] от "karatista":
Ами аз съм написал - всеки да си плаща сметката. Да го измислят как ще стане. Както следва да има допълнителен данък за производителите на такъв ялов ток, пускащи го на пазара, така и допълнителни такси за бизнес потребители, отговорни за необходимостта от балансиране по часове и сезони. И дори по-гъвкави тарифи за битовите потребители, вместо само дневна и нощна.
Вместо преференциални цени, субсидии и задължително изкупуване, просто отговорните да си платят за балансирането.
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#55] от "Пипера е много лют":
той е след това, не и като беше държавна
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 ВеселоДо коментар [#54] от "deaf":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUЯ да опростим още малко, като за теб. Дали е по-добре 1% или над 10% от колите в един град да са електрички, или такива с ниски емисии? От фледна точка на ФПЧ и екология, разходи за медицина, как е по-добре? 100 или 200 заболели от респираторни бошести на година? Ей така на ангро?
charlesdegaulle
Рейтинг: 721 НеутралноДо коментар [#2] от "lz73":
+++! Закона (или наредбата!) за хора като него трябва да се промени. Тук явно не става дума за постоянна продажба на ток. Соларна система от този род надали може да осигури постоянен излишък. Така че не е продажба, а обмяна на ток. Накрая на годината - взел Кольо, дал Кольо, баланса ще покаже... И ако случайно човека наистина има излишък, да се прехвърли за догодина. Вообще няма да има пари в обръщение!!
Пипера е много лют
Рейтинг: 327 ВеселоДо коментар [#57] от "karatista":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUАз го помня как бранеше правото на БТК върху "ласт майл" с всевъзможни малоумни доводи. Медния чифт на стационарните телефони му беше сетний рубеж.
deaf
Рейтинг: 2034 НеутралноДо коментар [#58] от "Пипера е много лют":
От сто години европейците дишат бензинови пари,но въпреки това се увеличават демографски...
karatista
Рейтинг: 3695 НеутралноДо коментар [#56] от "wtq17649538":
ялов, не ялов на пазара е и не можеш да го спреш, като си заравяш главата и послъгваш тук, там.
Роси
Рейтинг: 6741 НеутралноИ къде е далаверата на държавата от неговата евтина зелена енергия. Колко може да открадне , ако го свърже. Айде, да си гледа работата.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#62] от "karatista":
Свободни съчинения, къде пише да се спира? Да заповядат. Просто да си поемат и скритите разходи, вместо да товарят потребители и данъкоплатци с тях.
То некой може да реши да добива и ток от мълнии, пък после да настоява му го изкупуват.
Deinio
Рейтинг: 476 НеутралноДо коментар [#1] от "john_3volta":
Джони, как се казваше твоя труд, който издаде в САЩ и който има много повече читатели от от графоманията на Здравка Евтимова?
gost22
Рейтинг: 1393 НеутралноДо коментар [#29] от "stargate":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Верно ли бе смешнико, а тока дето ТЕЦ на въглища и АЕЦ произвеждат, когато на никого не трябва щото трудно се регулират, там всичко е евтино и нЕма проблеми... Дори ПАВЕЦ са го измислили и построили заради партийно поръчение, а не щото трябва точно заради тези големи и нерегулируеми (увеличаване и намаляване на мощността се прави за часове, което си е все едно да не се регулират, а и КПД-то им пада драстично) мощности.
Споко, когато тези с малките солари на покривите станат достатъчно много, ще се намери начина, я чрез мини ПАВЕЦ, я чрез батерии (онези дето Мъск ги прави точно за балансиране на енергийни системи), я чрез фирмени коли на ток...
Навремето така гробокопаехте за АГУ-тата в колите, пък днес всяка бензиностанция има колонка за газ, че и метан навлезе на пазара...
k_
Рейтинг: 3256 НеутралноДо коментар [#11] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
И снимката с мърлячите на покрива дето са му натрошили керемидите и едва се държат без каски и осигуровки също е за отбелязване в протокола.
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#66] от "gost22":
Верно, да! А алабализмите дето сте ги написали, са далеч от реалността. Дори слънчеви държави имаха сериозни проблеми с енергетиката си, точно заради такива мечтатели като вас. Австралия се отказа лекинко от батериите. Нищо де, ще стане някой ден, няма съмнение, но преди това ще ни накарат да плащаме 10-торни цени!
stargate
Рейтинг: 591 НеутралноДо коментар [#46] от "Petleshev":
Той иска да продава по празници и почивни дни. През работно време си я ползва. :-)
sweeper
Рейтинг: 340 НеутралноНе лъжи така нагло, байно. Тази година кога беше пикът на потребление на електричество? Около 20 юли беше - когато всичкото селяндур, като тебе - беше надуло климатиците, че слънцето много му печало и здраво се потяло. Даже имаше временен режим ан тока - спираха го заради претоварване на системата.
anrieff
Рейтинг: 11 НеутралноНа г-н Куртев предлагам следният най-смислен подход за действие.
Нека се води от максимата, че ЕСО или който и да е там никога няма да ти изкупи енергията на по-висока цена, отколкото после би ти я продал, ако ти потрябва. Това е факт, който важи не само в БГ за съжаление - Дейв от EEVBlog беше стигнал до същия извод с неговите фотоволтаици в Австралия.
Та, за г-н Куртев: взима си 50 кВч акумулатори, които ще му струват горе-долу колкото абсурдната такса на ЕСО. Респективно си трупа в тях всичкия генериран от фотоволтаиците ток, който не е успял да използва на момента. Така после ще ползва по-малко ток от националната мрежа. Така хем показва среден пръст на ЕСО, хем по най-смислен за него начин инвестира тези 7800 лв, като възвращаемостта ще е по-малка от 2 години (при 25ст/квч, а ако сегашните високи цени се задържат - и по-малко от 2 години).
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
pontius_glarus
Рейтинг: 3474 НеутралноКолега, защо всичко което се случва в развитите държави е толкова трудно, скъпо, и практическо невъзможно у нас?
И защо най-лесното у нас е винаги свръхскъпо (напр. АЕЦ за 24-30 млрд € (досега към 4 млрд €), и всичко опаковано в найлони под вещата охрана на Росатом (те най-много разбирали от това)
pontius_glarus
Рейтинг: 3474 НеутралноАз пък мисля, че този факт не е за съжаление, а е съвсем логичен. И предполагам, че и г-н Куртев не си е правил илюзии, и въпреки всичко щял да е доволен - да си покрие една голяма част от енергийните нужди, и това което му е излишно (в определени моменти, когато не може да оползотвори енергията) да може да получи нещо насреща.
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноИ от Ковачки не иска зелена енергия ..
Да припомним Европа разчита в значителна степен на биомаса ..
https://www.sustainability.bg/wp-content/uploads/2020/02/biomass_primary_EU-1024x552.png
А в България - не е така!
Иначе този пич , като си произвежда зелена енергия за собствени нужди и никой не го спира - ОК..
Да си купи и от батериите на "Тесла" и събота, неделя да си събира електричество..
Или да си прави водород ..
Като не му щат енергията, да им я продава - майната им.. и без тях ще си се оправя..
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноДадох пример със зелената енергия от биомаса..
В развитите държави - в ТЕЦ добавят и биомаса, към горивото и намаляват СО2 ..
У нас все търсим някаква измама ..
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноАбсолютно..
"Дайте да дадем, другари"..
"Това е безплатно - поема го бюджета"..
"Държавата ще организира"..
Бе каква държава бе, какво "дайте да дадем", какви дотации и подпомагане ???!!
Пазар!
Всички излизат на пазара с цените си и условията си - и нека по-добрият спечели !
Но не , на всяка крачка социализъм ..
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноАбсолютно..
Стана дума и за ТЕЦ на Ковачки и как искаше яко да прави зелена енергия от биомаса..
Да, ама му правиха спънки ..
Това е у нас..
А тоя пич - да прави зелен водород .. или да си вземе батерията на "Тесла"..
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноКато говорим за Европа и "напредналите държави" и за дизели в едно и също изречение, някой запитва ли се , защо в Европа има към 43% дизели, а в САЩ и Япония са по 17%-20%?
Да, заради Държавата .. дизелите принципно имат по-малко СО2 за единица произведена работа, сравнени с алтернативи - за това им слагаха облекчения ..
Ето "Блумбърг":
".. In 2017, European consumers bought more gasoline than diesel cars for the first time since 2009. The problem: the vehicles emit 10 percent to 40 percent more CO2 than their diesel counterparts..."
Read more at: https://www.bloombergquint.com/view/the-campaign-against-diesel-has-increased-co2-emissions
Copyright © BloombergQuint
fkm26555709
Рейтинг: 2966 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "john_3volta":
Ега ти държавата тогава. В Холандия ти плащат за да си направиш фотоволтаици, тук държавата ги глобява, защото проивеждат чиста енергия , а субсидира замърсяващи тецове и купува демодирани атомни рактори...
gost22
Рейтинг: 1393 НеутралноДо коментар [#68] от "stargate":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Отказват се, щото им въртят номера около изкупуването, сещаш ли се, някой нарочно прецаква пазара... като у нас с бюрократичните изисквания и откровено наказателните такси.
gost22
Рейтинг: 1393 НеутралноЯ пак да поразмислиш. Кой забранява да има втори водопровод, второ парно, втора ел.мрежа... и защо всичките са се влюбили в определения от рода "естествен монопол". Все едно утре да ти кажат, "улицата е само за автомобили, а ти с микробуса си намери твоя си улица или си го карай само в имота." "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноЗащото в развитите страни има достатъчно овци, които да платят сметката, за да ти е "лесно" и "евтино". Не за стригане, а за дране. В България вече са им одрали по 2-3 кожи та не остана за подобни неадекватни идеологически глезотии.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#82] от "gost22":
А може би и втора улица ще искаш, втора община, второ сметосъбиране? Аман вече от вашите либераски бълнувания. 10 водопровода и 10 парнА ли да ти прекарат в сградата, ако всеки иска да се върже към различен доставчик?
И после, конкуренция в големия град, а в малкия където не е рентабилно, кой ще ти достави подобни услуги? Или да се набутаме всички в София за да е по-лесно на частниците да те стрижат? Точно затова подобни услуги са и следва да си останат монополизирани, най-добре от държавата, за да може печалбата от големия град да покрие загубата в малките населени места и отдалечени райони. Същото и с образованието, медицината и пр. и пр.
nqma zna4ka koi
Рейтинг: 875 НеутралноНе разбирам какво толкова се учудват от таксата на ЕСО. Има определени разходи по присъединяване на производители на енергия. Понеже инсталацията е малка и не излиза рентабилно, но това не променя факта че тези разходи трябва да се направят. Ясно, че човека иска да са за чужда сметка, но просто няма да стане. Със сигурност може да измисли нещо като да копае биткойни или друго, за да употреби енергията. И да - ако може да ползваш цялата енергия, която произвеждаш от фотоволтаици инвестицията е страхотна дори на старите цени, на сегашните сигурно за по-малко от 3 години се изплаща. На фона на изброените отрицателни страни като необходимостта от заместващи мощности в коментарите, съм длъжен да спомена големия им плюс, а той е че произвеждат енергията на мястото където тя се употребява.
kasko
Рейтинг: 709 НеутралноДо коментар [#11] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.По първия въпрос си пропуснал да прочетеш че тези 37.5 KW/h са от нищото, понеже времето от няколко дни е облачно. В слънчев ден сигурно ще е няколко пъти повече.
sim4o
Рейтинг: 2138 НеутралноДизелите НАИСТИНА ОТДЕЛЯТ ПО-МАЛКО СО2 , сравнени с алернативни , за една и съща извършена механична работа ..
Ама като ми слагате минуси - и вече не е вярно!
gost22
Рейтинг: 1393 НеутралноС това мислене на "един печели ако друг губи" ще го добуташ до диктатура или комунизъм. Гледай сега нещо, дето и ти го знаеш ама не се сещаш щото мислиш само как " няма и неможе".
Второ сметосъбиране го има, че при това разделно, просто идва друга фирма за другото. Може да го видиш на живо при фирмите, дето оперират с контейнерите за ремонт.
За 10 водопровода, и там ги има. Водоснабдяването на ВиК, с тръбите, кладенец или водоноска — три варианта. За мръсната вода пак така ВиК, класическата септична яма (вече забранена, но се ползва от заварено положение), изгребна септична яма, че някои си имат и собствена, индивидуална пречиствателна станция.
И то кво се оказва, че можело и по две и по три варианта за нещо, ама го могат и правят либерастите, а "здравите сили" не се сещате дори да си го представите. Помня как се подигравахте на шофьорите с АГУ-та в началото, че трябва да пълнят и една туба с газ, та да стигнат до следващата газ-станция, обаче днес колите масово на газ, а всяка бензиностанция стандартно има колонка за газ. Същото и с ВЕИ и соларите ще стане, щото гледам се подигравате вместо да мислите.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
gost22
Рейтинг: 1393 ВеселоДо коментар [#85] от "nqma zna4ka koi":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Какво, ще опъват нови кабели от трафопоста до покрива, ще строят нов далекопровод или какво ново ще сложат във веригата, та нали вече обекта е захранен стандартно. Просто се заменя стандартния с "двупосочен" електромер , малко допълнителна защита и о, БОЖЕ, модул за дистанционно управление. Обаче тези неща са евтини, щото ги купуват на едро, а не като мен и теб бутик, на дребно и цената по три...
Подозирам, че след време точно тези ще предлагат точно тези неща безплатно, само и само да се навиеш да си вържеш соларите от покрива към тяхната мрежа, ама трябва да мине време, фирмите за бяла техника да се усетят кое-как и да почнат да продават бялата техника с бонус солари.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#88] от "gost22":
Свободни съчинения. Това, за което говориш е конкуренция точно толкова, колкото и водоноската ти е водопровод. Та ти какво искаш да кажеш изобщо? Слагай си панел или си копай септична яма и си независим от света, кой ти пречи и за какво недоволстваш?
gost22
Рейтинг: 1393 ВеселоДо коментар [#86] от "kasko":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Еднакво е, дори в слънчев ден е леко по-зле. Въпроса е, че системата разхищава двупосочно, вместо да спестява двупосочно. От едната страна отказват безплатната соларна енергия, от другата страна въртят АЕЦ и ТЕЦ, които не си регулират мощността спрямо потреблението. Да, тези с радиацията и топлината, за да си променят леко мощността, си скапват КПД-то, и им отнема няколко часа заради температурните разлики и голямата инертност на системата. Питай кой да е параджия или енергетик ако смяташ че лъжа.
Та тези вместо да строят множество малки ПАВЕЦ (евтино, щото могат да ги поръчат на едро и цената наистина да е пазарно приемлива) и да печелят от излишната енергия на ВЕИ, солари и топлоелектроцентралите, те само гледат как да жулят яки такси и да искат вдигане на цените.
gost22
Рейтинг: 1393 ВеселоДо коментар [#90] от "wtq17649538":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Ми точно това правя, и още куп народ (за в България говоря, щото по света е масово) — избираме си кое ни пасва и уйдисва, а не като тебе и подобните дето се връзваме към "естествения" монополист, после ревем че: скъпо, недостатъчно и некачествено, и ако може държавата да вземе от другите та да ни доплаща сметките...
gost22
Рейтинг: 1393 ВеселоДо коментар [#84] от "wtq17649538":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...А, пропуснах за " 10 парнА ли да ти прекарат в сградата" дето нямало как, баце, и второ парно съм виждал на живо в България. При това излиза в пъти по-евтино от твоето "единственото".
Баси, либерастките номера, а?
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#92] от "gost22":
Ами какво ревеш тогава, за какво претендираш, след като си независим от системата? Не знам да съм писал да се взима от другите, напротив - всеки да си плати сметката, включително и косвените разходи.
wtq17649538
Рейтинг: 8 ВеселоДо коментар [#93] от "gost22":
Щом гледаш на водоноската като на втори тръбопровод, не искам и да си представям какво разбираш под второ парно. А дюшекът ти сигурно е спестовен влог?
gost22
Рейтинг: 1393 ВеселоДо коментар [#95] от "wtq17649538":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Десетки жилища добре ли е за "второ" парно? И цената на "второто парно" на всяко от тези жилища, наистина е в пъти надолу спрямо "естествения" монополист.
За "водоноската" идея си нямаш за какво и на колко народ се присмиваш.
Това, че на теб не ти е известно, съвсем не означава че нещото го няма, че няма файда от него или никой не го ползва.
gost22
Рейтинг: 1393 ЛюбопитноДо коментар [#94] от "wtq17649538":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Че сметката я представя монополист, а сметките на монополистите винаги са надути в пъти, точно както и косвените им разходи.
sim4o
Рейтинг: 2138 Неутрално1. За екологията е зле..
2.Къде аджеба, да ги строят теа малки ПАВЕЦ?
Къде има подходящи места останали в България ? Трябва да има каскадно разположение с горен резервоар и долен резервоар и достатъчно пад..
Освен това регионът не бива да има чести засухи ..
https://www.youtube.com/watch?v=E-m7Psbuup0&t=10s
4.Но може ВСИЧКИ НАШИ КАСКАДИ да се преоборудват в ПАВЕЦ..
И да се изгради Горна Арда, като ПАВЕЦ каскада ...
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#96] от "gost22":
Това, че "нещо го има" и се ползва в третия свят по коя точно логика го прави втори, трети и пр. водопровод? Ами със стомните до селската чешма кой водопровод е?
Не знам с какви либерални глупости си се набълбукал, но сериозно бъркаш понятията.
wtq17649538
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#97] от "gost22":
Не и ако е държавен. Тогава плащаш под себестойност.