Какво e "Светата троица" на Зелената сделка и как тя стигна до всеки джоб

ТЕЦ Марица - Изток 2

© Цветелина Белутова

ТЕЦ Марица - Изток 2



Макар, че мнозина пророкуваха, че Зелената сделка е убита от войната на Путин в Украйна и световната енергийна криза, около 60% от евродепутатите в Страсбург ги опровергаха, приемайки във вторник най-критичната част от реформите за нейното осъществяване.


Заради значимостта им някои от депутатите ги определиха като революционни, а един от старшите членове на парламента ги нарече "Светата троица" на Зеланата сделка.


Очакванията, че година преди европейските избори, те няма да се престрашат да последват предпочетения от Европейската комисия модел - европейците да платят сметката на света за глобалното затопляне с надежда, че и други ще ги последват, евродепутати основно от центристкия политически спектър - от християн-демократи, през либерали, зелени и социалдемократи, обърнаха прогнозите. Вярно, ефектът от почти всички реформи ще започне да се усеща едва след изборите, когато новите данъци, цени и ограничения ще влязат в сила.




През юли 2021 г. Европейската комисия предложи 14 законодателни реформи, които да позволят намаляване на въглеродните емисии с 55% до края на десетилетието спрямо нивата от 1990 г., и да ги нулират до 2050-а.


Към приетата, макар и в мек вариант, след ветото на Германия, забрана за продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., в един ден се добавиха реформа на пазара на въглеродни квоти за промишлеността и енергетиката и разширяването й към автомобилния транспорт, отоплението на сградите, мореплаването и авиацията, добавяне на нова такса за вносителите на произведени със замърсяващи технологии стоки и още един компенсаторен климатичен фонд - този път за омекотяване на ценовия удар от зеления преход за енергийно бедните и за малкия бизнес.


Зачестяването на пожарите, сушите и наводненията са доказателство, че климатичните промени се случват не само на тропически острови, заплашени от потъване, но са вече в Европа

© Анастас Търпанов

Зачестяването на пожарите, сушите и наводненията са доказателство, че климатичните промени се случват не само на тропически острови, заплашени от потъване, но са вече в Европа


Какво точно се променя и как за първи път климатичните политики стигнаха да гражданите.


Схема за търговия с емисии


Известна още като СТЕ, схемата задължава замърсяващи индустриални и енергийни производства и да купуват квоти за емитираните от тях парникови газове с идеята да бъдат финансово мотивирани да се насочат към по-чисти технологии и да си плащат за замърсяването. Схемата съществува от 2005 г. и според Европейската комисия е допринесла за намаляването на емисиите с 41%.


С новите изменения емисиите трябва да се свият с още 62% до 2030 г. Предвижда се постепенното отпадане на безплатните квоти, които сега ЕС дава на страните членки, а те на предприятията замърсители, за да ги задържи в Европа и да намали разходите им. Темпът на намаление ще е с малко над 4% годишно преди да слязат от сегашните 30% до нула през 2034 г.


Новата зелена енергетика: Цената е висока и изкопаемите горива ще я платят
Новата зелена енергетика: Цената е висока и изкопаемите горива ще я платят


Въвежда се автоматично освобождаване на квоти от резерва за стабилност на пазара при колебания на цените, така че да не се допуска прекомерното поскъпване на цената - поука от скока от 5 до 100 евро през последните 18 г.


Инсталациите, които ще се възползват от безплатни квоти, вече ще трябва доказват, че отговарят на изискванията като се подлагат на енергийни одити или изготвят планове за неутралност към климата.


Премахва се дерогацията за инсталации за производство на електроенергия, а останалите квоти се преместват във Фонд за модернизация за държави с по-ниски доходи.


Отопление на сградите и автомобилен транспорт


Разширяването на схемата за първи път обхваща инсталациите за отопляване и охлаждане на сградите и автомобилният транспорт. Инсталациите на изкопаеми горива (природен газ, мазут), както и автомобилите и микробусите движещи се на газ, бензин, дизел, ще купуват квоти. Те ще им се начисляват от дистрибуторите на горива от 2027 г., като сумата ще се изчислява на единица гориво., освен ако цената не подскочи над 106 евро - тогава това ще се случи от 2028 г.


Освобождаването на доставчиците от плащането на квоти може да става до края на 2030 г., ако те плащат въглероден данък в държавата, в която са данъчно регистрирани, при условие, че той е на еквивалентно или по-високо ниво от тръжната цена за квотите в новата система за търговия с емисии на ЕС.


Автомобилите ще влязат в схемата за търговия с въглеродни емисии, като те ще се плащат през дистрибуторите на горива

© Надежда Чипева

Автомобилите ще влязат в схемата за търговия с въглеродни емисии, като те ще се плащат през дистрибуторите на горива


Ако квотите поскъпнат над 45 евро за определен период, ще се отпускат допълнителни, за да се свали цената на пазара.


Морски транспорт и авиация


Нововъведение е добавянето на морския транспорт към схемата за търговия. От 2025 г. то ще засегне съдове с водоизместимост над 5 хил. бруто тона, като до две години е разчетено да обхване всички техни емисии. Корабите (независимо от флага, под който плават) ще плащат за СО2 емисиите си, ако престояват, товарят или разтоварват товари и пътници на пристанищата на Европейската икономическа зона - ЕС, Норвегия и Исландия.. А също и 50% от емитираните парникови газове за рейсове, започващи или завършващи извън ЕС.


Разширява се обхвата на полетите, за чиито емисии ще се плаща. Авиацията беше включена частично в търговията с въглеродни емисии през 2012 г., но от 2027 г. тя ще обхване всички европейски полети между държавите от ЕС, както и тези до Обединеното кралство, Норвегия, Исландия и Швейцария. Между 2024 и 2027 г.ще отпаднат всички безплатни квоти в авиацията.


Социален фонд за климата


Фондът ще се задейства година преди включването на сградите и автомобилния транспорт в СТЕ 2 и ще се пълни от приходите от търговията с емисии в двата сектора. Той ще има бюджет до 86.7 млрд.евро на разположение от 2026 г. до 2032 г. на разположение на правителства, които имат идея как да го използват.


Идеята на социалния фонд е с парите от продажбата на емисии да се финансира санирането на сгради, подмяна на отоплителни инсталации и превозни средства, за да се облекчи цената на прехода за най-уязвимите

© Надежда Чипева

Идеята на социалния фонд е с парите от продажбата на емисии да се финансира санирането на сгради, подмяна на отоплителни инсталации и превозни средства, за да се облекчи цената на прехода за най-уязвимите


Парите ще се разпределят към уязвими домакинства и микропредприятия за финансиране на мерки и инвестиции за справяне с въздействието на цените на въглеродните емисии.


Достъпът до тях ще е срещу представяне в Брюксел от съответното правителство на "план за социален климат". Такива мерки могат да включват повишаване на енергийната ефективност на сградите, обновяване на сгради, декарбонизация на отоплението и охлаждането в сградите, подобряване на мобилността и транспорта с нулеви и нискоемисионни емисии, както и мерки, осигуряващи пряко подпомагане на доходите във временен и ограничен период.


Условие за получаване на европейската помощ е наличие на националнот съфинансиране от 25%.


Такса за корекции на границите


Таксата за корекции на СО2 емисиите на границите, както е пълното й име, ще се събира от национален орган във всяка от 27-те европейски държави, който ще поддържа и регистър на вносителите на стоки от трети държави, които не изискват от производителите да плащат за емисиите си.


Целта е двойна - да се изравнят европейските производители, които правят зелени разходи с конкурентите им извън ЕС и да се насърчат държавите извън ЕС да следват сходни клиатични политики.


Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо
Новите зелени данъци: 9 отговора кой ще ги плаща и защо


Таксата ще засяга вносители на цимент, алуминий, торове, производство на електроенергия, водород, желязо и стомана, както и някои прекурсори. Те съвпадат със секторите, за които е договорено вътре в ЕС между 2026 г и 2034 г.да се премахнат безплатните квоти по СТЕ.


Какво остава да се приеме


Все още по-голямата част от предложените от Европейската комисия в средата на 2021 г. законодателни мерки за постигане на Зелената сделка, не са приети, а по някои - преговорите още не са започнали.


Сред тях са някои от най-оспорваните идеи за намаляване на енергийното потребление на сградите, където се предлага всички новостроящи се сгради да са с нулеви емисии от 2030 г., а съществуващите - да се реновират до въглеродна неутралност до 2050 г.


Новият зелен транспорт: Колите не пушат, зарядните станции са през 60 км
Новият зелен транспорт: Колите не пушат, зарядните станции са през 60 км

Предстои парламентът и страните членки да се договорят още за намаляването на емисиите от метан в енергетиката, за изграждането на станции за зареждане на автомобили с алтернативни горива като водород и електричество, за ревизирането на директивата за енергийна ефективност, както и да се разберат за енергийното облагане на енергийните продукти.


Не са приети новите правила за устойчивите горива в авиацията и в мореплаването, повишаването на целите за производство на енергия от възобновяеми източници и за декарбонизацият на газовия пазар.


До крайния срок за реализирането на Зелената сделка остават 27 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK