София поиска от ЕС нови екосрокове

В преговорите с Европейския съюз България настоява да се удължат сроковете, в които трябва да бъде преустановен вносът на стари автомобили, да се въведе нов начин за пречистване на отпадъчни води и да се ограничи замърсяването на въздуха от големи горивни инсталации. В същото време страната е поискала от ЕС да се съкратят сроковете за качеството на горивата, за намаляване на промишленото замърсяване и за депата за отпадъци. Това е записано в допълнителната информация, която държавата предостави на Европейската комисия (ЕК) преди седмици, съобщи Славица Добрева, началник на отдел "Европейска интеграция" в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

За автомобилите поисканото отлагане е с пет години - до края на 2011 година, а за покриването на изискванията към големите горивни инсталации в четири ТЕЦ - "Варна", "Бобовдол", "Русе-изток", и в рафинерията "Лукойл Нефтохим" най-крайният предложен период е 2014 година. До началото на 2012 година най-големите промишлени замърсители трябва да преведат съоръженията си по евроизискванията, настоява София. Поисканите от България преходни периоди са същите като тези в страните от "първата вълна" на разширяването на ЕС, казаха от МОСВ. От екипа на Долорес Арсенова очакват официалния отговор на ЕК за исканите преходни периоди да бъде получен в края на май, като засега еврокомисарите са проявили благоразположеност към българското искане.


Най-много - с три години, се съкращава исканият преходен период по директивата за качеството на горивата. Първоначалното желание на страната беше прилагането на изискването за съдържанието на сяра да се отложи с осем години, до 1 януари 2015 г. С една година - от 2012 на 2011 г., се намалява срокът, в който България заявява, че има готовност да покрие изискванията на ЕС по директивата за събирането и преработването на опаковките и отпадъците от тях.

Основното предизвикателство пред страната е практическото прилагане на европейското законодателство, което само в областта на околната среда съдържа около 300 директиви, регламенти, решения и препоръки, коментира Добрева. Според данните на МОСВ инвестиционните и институционалните разходи за постигането на пълно прилагане на европейското екологично законодателство се изчисляват на около 9 млрд. евро. В Полша например покриването на стандартите се оценява на 40 млрд. евро.

Възможно е обаче необходимите екоинвестиции да се окажат по-голяма сума, тъй като само за прилагането на комплексните разрешителни за големите промишлени предприятия ще бъдат необходими 6 млрд. лв. Издаването им обхваща 250 завода и трябва да приключи до 2007 г. Обновяването на най-старите инсталации и екосъоръжения в тях трябва да приключи до 2012 г. Този срок е с пет години по-дълъг от разпоредбите на директивата. Без издадено такова разрешително българските компании няма да могат да изнасят и да са конкурентни със страните от ЕС. Неотдавна от Българската стопанска камара заявиха, че 250-те компании ще трябва да вложат над 10 млрд. долара, за да подменят производствените си технологии в съответствие с най-високите изисквания на съюза. По данни на работодателската организация в Унгария за тази цел са били необходими около 8 млрд. евро, като се има предвид, че там няма големи производствени замърсители като в България.

Българската страна е положила всички усилия за подготовка на необходимите документи, които биха позволили на Европейската комисия да вземе решение за приключване на преговорите по глава "Околна среда" до края на гръцкото председателство през юни, заяви Добрева. Веднага след това предстои серия от посещения на екипи от ЕК, които ще преценят ситуацията на място. Наблюденията ще бъдат на случаен принцип и ще обхванат Регионални инспекции на околната среда и водите, частни компании, общини и други организации, ангажирани с екологичното законодателство.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK