Даниел Вълчев: Процедурата за свикване на ВНС не позволява надхитряне

Според Даниел Вълчев само Велико народно събрание е компетентно да извърши промяна с оглед бъдещето ни членство в ЕС. Депутатът твърди, че никога не е предлагал двукамарен парламент и трансформация на Конституционния съд. Вълчев намира опасенията на левицата за несъстоятелни.

- - -


В: Само юридически основания ли има идеята ви за свикване на Велико народно събрание (ВНС)?

- От една страна, да. От друга, има и политически проекции, които не бива да бъдат омаловажавани. Някои промени се налагат с оглед членството ни в Европейския съюз, които според мен не могат да бъдат направени от обикновено Народно събрание.

Според решението на Конституционния съд всяко разместване на правомощията на конституционноопределените органи е от компетентността на ВНС. Една държава, членка на ЕС, би трябвало да приеме, че част от правото в Евросъюза (т.нар. регламенти) има пряко действие в нейната правна система. Нещо повече - има приоритет пред нейното законодателство. Следователно един български закон ще бъде дерогиран от един европейски регламент.

Регламентите на ЕС се приемат от Съвета на министрите. Излиза, че българският министър на земеделието ще отиде в Брюксел и ще гласува правна норма, която ще има приоритет по отношение на правната норма, гласувана от българския парламент. А българският парламент е този, който е избрал нашия министър на земеделието. Това противоречие не може да бъде преодоляно по друг начин, освен чрез създаване на нова разпоредба от ВНС. Смея да твърдя, че това се подразбира и от решението на КС.

В: Други юристи обаче смятат, че европоправките могат да се направят и от този парламент - не трябва ли отново КС да си каже думата, иначе споровете ще продължат безкрайно?

- Това е възможно, но аз бих поставил въпроса процедурно по друг начин: за да може да бъде свикано ВНС, е необходимо мнозинство от две трети от всички народни представители, тоест 160 гласа. Ако такова мнозинство се събере и се свика ВНС, тогава не само въпросът за ЕС може да бъде решен, а и редица други. СДС преди време лансира свои идеи, ние също ще изразим нашето виждане, другите политически сили ще кажат своето. И ако има съвпадане по част от въпросите, бихме могли да тръгнем към осъществяването им чрез ВНС независимо дали КС ще ни упъти натам.

Ако обаче не се събере необходимото конституционно мнозинство, тогава задължително ще трябва да се пита КС. Защото в противен случай можем да бъдем изправени пред ситуация да влезем в ЕС с акт, който нарушава конституцията.

В: Всички политици говорите за промените, необходими за ЕС, и се свените да признаете, че нашият конституционен модел и балансът на властите дават дефекти, които се нуждаят от поправка?

- Аз започнах да говоря за европейските поправки, защото другата тема е въпрос на много по-сложен политически дебат и се опасявам, че идеята ще потъне в дебрите на безкрайното политиканстване. Но ако ВНС е необходимо макар и само с оглед на членството в ЕС и ако си дадем сметка, че единственият технологично възможен момент е след края на това Народно събрание, тогава не си струва да се ограничим само с тези поправки. А би трябвало наистина да се опитаме да се обединим около разрешения, които малко да подобрят българския конституционен модел.

Иначе моето лично мнение е, че няма конституция, която да е идеална. Проблемът е, че в България самият механизъм за промяна на основния закон е изключително тромав - с тези велики народни събрания, които са от зората на модерната държава и в Европа почти не се срещат вече. Би могло да се тръгне към по-съвременни начини, които не прекъсват политическия процес. Защото ВНС - в това колегите от левицата са прави, в някаква степен видоизменя нормалния политически процес. Но пък на това значи никога да не свикаме ВНС.

В: От левицата се опасяват, че ВНС е хватка това правителство да удължи управлението си, тъй като в конституцията не било изрично посочено, че то трябва да подаде оставка?

- Формално погледнато изрична разпоредба няма. Но това също може да бъде преодоляно по два начина. Достатъчно е политическите сили да се обединят около едно виждане и да спазят думата си, както стана при първата промяна на конституцията. Другият начин е формално юридическият: пита се КС и решението му е окончателно.

В: Наистина ли сте лансирали идеи за двукамарен парламент и за преобразуване на КС в Конституционен съвет?

- Не. Въпросът за сенат в България е бил повдигнат още на Учредителното събрание преди 125 години и е бил отхвърлен с изключително популистки аргументи. Еднокамарният парламент вече има традиции у нас.

Трябва обаче сериозно да се преосмислят функциите на президента. Защото нашият законодателен процес е невероятно бърз и едно обикновено мнозинство може да промени много съществени правила по светкавична процедура за няколко дни. Това не е типично за демократичните държави. Би могло да се помисли за усилване правото на вето на президента. Или за някакъв друг вид контролен механизъм, с който той да може да успокоява малко бързината на законодателния процес. Аз не съм привърженик на двукамерния парламент, а на принципа да има повече дискусия преди една законова норма да влезе в сила.

Що се отнася до КС, изключително чужда ми е идеята да се прави с него и не знам откъде е тръгнала тази приказка. КС вече се наложи като фактор в конституционния живот, независимо че не винаги споделям мотивите му.

В: Другите политически сили ви обвиняват, че не представяте по-избистрен проект за целите на ВНС, за да направят своята преценка?

- Според мен общият дебат би трябвало да предшества конкретиката. Да бъде чута всяка аргументирана теза. А след това да се излезе с ясни послания от всички политически сили и да се види може ли да се обединим около нещо. Не е възможно никакво надхитряне, няма нищо предварително решено. Пък и то е невъзможно при тези тежки срокове в конституцията. Важното е, че идеята предизвиква дебати. В крайна сметка съвременната демокрация е много повече комуникации и много по-малко мнозинства.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK