Европейският "слон" полита

На 18 януари в Тулуза в присъствието на британския премиер Тони Блеър, германския канцлер Герхард Шрьодер, френския президент Жак Ширак и испанския министър-председател Хосе Луис Сапатеро тържествено ще бъде въведен в експлоатация най-големият самолет на всички времена - "Ербъс А380". Мегамашината с два пътнически етажа, или слонът с крила, както го нарече германският седмичник "Велт ам зонтаг", без съмнение дава началото на нова епоха във въздушния транспорт. Високотехнологичният самолет, който може да превозва до 853 пътници и чието развитие отне колосалната сума от 12 млрд. евро, е ходът, с който европейската индустрия доказва конкурентността си и с който, метафорично казано, Давид побеждава Голиат, или "Ербъс" повежда пред "Боинг".

Пред 37 години мечтата на човека да полети отново направи сензация - през септември 1969 г. литна най-големият дотогава самолет - "Боинг 747", или "Джъмбо джет", който и днес е във флотилията на десетки авиокомпании. Според базата данни на интернет страницата за авиация Airliners.net, общото количество построени "Джъмбо" е 1356. Бройка, към която, разбира се, се стремят и европейските авиостроители от ЕАДС (EADS).


Освен с помпозната церемония с 5000 гости и преки телевизионни предавания европейският авиокосмически гигант се постара да лансира суперпродукта си и с цяла поредица от "добри новини". В началото на седмицата европейци и американци се разбраха да продължат преговорите за сключване на ново споразумение за държавните субсидии за самолетостроенето.

Предишният договор от 1992 г. позволяваше ЕС и САЩ да финансират до 33% от разходите по разработката на нови граждански самолети, но в следващите години и двете страни нарушаваха принципа, което наложи преразглеждането му. На 12 януари "Ербъс" отчете отлична 2004 г., с 320 доставени самолета (за над 20 млрд. евро) и 370 поръчани (за 34 млрд. долара), което е 57% от целия пазар. През миналата година "Ербъс" спечели още два нови клиенти за А380 - Etihad Airways и Thai Airways International, които поръчаха съответно четири и шест от гигантския лайнер. Пак през тази седмица американският куриер UPS избра 10 товарни А380, които ще бъдат доставени през 2009 г.

Какво ще бъде това технологично чудо, което, ако се вярва на производителите, ще може да лети до 14 часа, пренасяйки над 550 пътници? Новият "Ербъс" действително ще е по-голям, по-висок и по-тежък от всеки друг граждански самолет. Няма да е обаче по-дълъг, понеже "братският" модел A340-600 с неговите 75.3 м надминава с 2.30 м. 73-те метра на гиганта.

Размахът на крилете на огромната "птица" е 79.8 м, а височината й - 24.1 м (световен рекорд). Напълно натоварен А380 носи 560 тона (отново световен рекорд), което отговаря на теглото на 485 автомобила "Фолксваген Голф". С разликата, че самолетът има "само" 20 колела.

А380 е първият лайнер с два еднакви пътнически етажа, всеки от които е висок по 3 м. С традиционното трикласово обзавеждане (First/Business/Economy) те побират общо 555, докато "Боинг 747" - 416 пътници. Европейското творение е и по-обширно - то има 50% повече площ от конкурента си, но само с 35% повече места. Креслата са с 3.5 см по-широки от американските. При желание на отделния собственик местата могат да стигнат 853, като се монтират по-тесни седалки. Една от находките е най-долният етаж, или т.нар. мазе. То е високо 1.97 м и макар да е предназначено за багаж, при специално изпълнение може да се превърне в спално помещение или в луксозно казино, бар или дори фитнес студио.

Амбициозната машина притежава и други технически достойнства като широките 1.32 м врати и стълби, което позволява безпроблемно разминаване на двама души. Лазерен лъч пък прожектира името на пътника направо върху мястото му. Там го очаква и екран, на който ще може не само да гледа филми и игри, но и да сърфира в интернет и да праща имейли.

В задната част, където са вторите стълби, инженерите са предвидили и достатъчно място срещу скуката при дълъг полет - за безмитен магазин, библиотека или ВИП кътове. Засега от "Ербъс" не издават кой клиент какво е решил, но някои неща вече станаха известни. Първият купувач - Сингапурските авиолинии например, смятат да въведат още една бизнес класа, а германската "Луфтханза" ще създаде луксозни салони.

Иновациите са не само във вътрешността, но и в машините. Четирите двигателя на А380 произвеждат наполовина по-малко шум от "Боинг 747" и харчат с 13% по-малко керосин. Това прави разход от под 3 литра керосин на 1 пътник на 100 км, което за пореден път е рекордна стойност. Четиридесет процента от самолета е изграден от специална сплав от въглеродни влакна (CFK), която е по-лека от алуминия. Ново е и употребата на материала GLARE, състоящ се от подсилени със стъклени влакна алуминиеви ламинати.

Материалът, който е 10% по-лек от алуминия и чийто производствен метод се пази в тайна, е разработен първоначално от Техническия университет в Делфт, Холандия, а понастоящем се създава в Техническия университет Хамбург-Харбург. Ако самолетът бе изграден с обичайния материал, използван за "Боинг 747", той би бил с 15 тона по-тежък.

Всеки А380 се състои от милиони детайли и десетки километри кабели - своего рода най-големият пъзел на света. Но той е и паневропейско творение, за което работят общо 16 завода из Стария континент. Крилата се създават в Бротън, Великобритания, задният корпус - във Финкенвердер, край Хамбург, а пилотската кабина в Сен Назер, Франция. Сетне всички отделни компоненти се пренасят по суша, вода и въздух в Тулуза, където в най-големия индустриален завод на Европа се извършва финалният монтаж.

"Ербъс" вече има над 140 поръчки за "слона" си, докато "Боинг" през миналата година успя да получи само 10 за своя "Джъмбо". Европейците са оптимисти и очакват до 2019 г. да са продали вече 1000 бройки А380 на цена от 280 млн. долара всяка. Само едно засега не може да задоволи вкуса на европейците, и това е външният дизайн, заради което и европейската преса не спести естетическите си забележки. Новият "Ербъс" изглежда някак си по-безформен от "Джъмбо джета", писа в. "Ди велт", като настоя за зачеркване на определението "слон" и заместването му с "кашалот".

Австрийското списание Science го нарече летяща бяло лакирана наденица, а консервативният "Франкфуртер алгемайне зонтагсцайтунг" отиде още по-далеч, твърдейки, че А-380 е дебел кораб, който край елегантния "Конкорд" изглежда като Обеликс до Брад Пит. Все едно, самолетът не трябва да печели конкурс за красота, а глобалната надпревара в авиацията.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK